![]() |
Tidigare så köpte vi tidigare Unicell (UniBas) ifrån Unicell.se och börjar inse min girighet.
Har fungerat fint hittils, i helgen dog dock disken i burken som ekonomi kör bokföringen på, sånt händer ju och var ingen big deal. All bokföring finns såklart på flertalet backuper, så det är inga problem. Vi lagade datorn, laddade ner mjukvaran igen och valde att importera säkerhetskopia, so far, so good. Här tar det tvärstopp! Möts av "" Detta är en ny programversion!, Var vänlig ange den uppdateringskod du erhållit från UNICELL "" Unicell själva vägrar lösa det då deras garanti är 90 dagar efter leveransen, jag köpte aldrig supportstöd i ett år så dom svarar knappt på mail. För att slippa liknande junk igen tänkte vi köpa något av de större programmen, SPCS eller något sådant, så slipper jag huvudvärk. Min fråga är då. Hur i h-vete ser jag till att allt blir rätt igen, de uppgifter vi hittils har är ju inte direkt kompatibla att importera eller så i SPSC, kan man bara fortsätta verifikationsserien i SPCS eller finns det manuella importfunktioner ? Börjar jag mata in tidigare uppgifter nu blir det ju väldigt konstigt i SPCS med dagens datum på allt. Några förslag ? |
Hejsan
Ja, jag började också med Unicell men bytta efter knappt ett år till Mamut.. Oavsett leverantör så borde du nog skaffa ett supportavtal framöver ;) Alltid lika bäst! Kommeri nte ihåg riktigt, men det finns väl åtminstone sie-filer i Unicell?? Dessa skall du exportera till HD:n och importeras till det nya programmet.. |
rent bokföringsmässigt kan du fortsätta från den senaste dagen du kärde det gamla programmet i ett nytt program.
Det du gör då är att införa en post som innehåller summan av alla konton som du får fram ur det gamla programmet. (inte som ingående balanser utan som en vanlig bokföringspost.).Var då extremt nogrann med att allt stämmer och för in eventuella korrigeringar direkt efter så att du börjar med riktiga siffror. Sedan är det bara att knacka in nya siffror framåt. Då blir det två verifikatsserier, en för gamla programmet och en för nya. Summan blir dock rätt till slut. Alternativt är att gräva fram en säkerhetskopia av den programvaruversion du en gång installerade och hoppas på att den går in. |
Osmart som jag var tog jag aldrig säkerhetskopia på själva installationsfilen, så långt tänkte jag aldrig att backuper enbart skulle fungera med just den.
Gamla disken är totalt stendöd så där finns inget att hämta, backupfilerna från filservern är dock intakta, några sie-filer finns inte i unicell vad jag hittat iallafall. Ett alternativ jag märkte fungerade var att ladda ner programmet, lägga till vårt licensnummer och starta en ny bolagsfil, då får man däremot sitta och föra in allt manuellt igen. |
Om du har utskrifter av kontoställning samt verifikatslista så borde det räcka.
Verifikat nr 1 i den nya bokföringen= senast kända kontoställning (ungefär). Kolla med ev revisor för säkerhets skull. Vissa balanskonton ska du kanske vänta med tills bokslut. har du inga utskrifter får du nog knacka in allt igen. Edit: Du får göra det, bara allt finns i pärmarna och du kan redovisa att du har två olika verifikatsserier. Ett annat alternativ är att att du börjar om från 0 idag och sedan när det är dags för bokslut manuellt lägger ihop den ena bokföringen med den andra. Blir lite svårt att dra ut rapport under året men har du koll så fixar det sig nog. |
Ingen förändring har skett i bokföringen sedan senaste rapporten, hon har kört manuellt sedan det kraschade, så summorna där stämmer med det som finns utskrivet + det som är gjort manuellt då, bittan brukar köra ut totalrapport varje vecka mot lasertonerns vilja, nu ser jag dock glädjen i att hon haft den rutinen :)
Å andra sidan är det kanske inte hela världen heller då vi byter bolagsform i dagarna, kom ju på att det blir ju nytt "bolag" i bokföringen då auto, bästa är kanske att köra manuellt september ut. Tack för förslag och åsikter, hädanefter blir det inte UniCell iallafall och kan väl höja varningens finger till er som har tänkt använda det ;) |
Efter lite dividerande så fick vi lös en uppdatering till UniCell för 800kr + moms som gjorde att backupen hoppade igång igen, hurvida bittan vill köra det i fortsättningen vet jag dock inte :)
Edit: Man ska inte ropa hej förrän... hela j*vla 2005 är borta nu istället, ska åka o käka lunch känns det som, blir bara galen :) |
Min redovisningsbyrå har bytt bort SPCS mot något som var trevligare. Spottar ur sig rapporter i excelformat bland annat. Ska kolla upp vad det heter.
|
Jag måste slå ett slag för Winbas som vi använder. Det är ett av de mest kompletta ekonomisystem som finns och är mycket stabilt och snyggt.
Inte nog med det, det är helt gratis för småföretag med en användare. Tror inte ni kommer hitta ett bättre program... http://www.winbas.se |
Har haft Hogia sedan jag startade företag och jag har alltid talat varmt om Hogia. Men deras support är inte vad man önskar sig. Betalade ca 4000:- om året och räknade med att få hjälp när något blev fel. I slutet av december 2005 fick jag ett problem på min maskin när den skulle skriva ut fakturor. Det gick helt enkelt inte utan jag fick ett error. Jag tänkte utnyttjade supporten för första gången.
Jag fick standard frågor och lösningar direkt ur en "bok" som inte löst problemmet. Det var flera turer fram och tillbaka och dom upprepade frågor som "skrivarens utskriftsformat är verkligen A4 ". Det var extrem låg nivå på supporten. Förmodligen kan dom lösa många problem där men inte mitt. Jag avinstallerade och installerade allt på nytt, skrivare, Hogia etc. Rensade installations mapparna samt registret och drivrutiner. Inget hjälpte. Jag bad till slut att en programmerare eller annan teknisk kunnig person skulle ringa mig eftersom jag hade en känsla av vad felet var. Jag kunde inte lösa detta själv utan skulle behöva bolla lösningen men någon. Detta samtal kom aldrig. Till slut så sa jag upp supportavtalet och använder Hogia tillsvidare men funderar på något annat. Min lösning blev att installera Hogia på en annan maskin. Inte den lösningen jag ville ha men vad gör man. :( Problemmet tror jag ligger i Crystal Reports som Hogia tydligen använder. Någon inställning någonstans gör att Hogia tolkar utskriften som liggande och då kraschar faktura utskrifterna. Att skriva ut rapporter från Hogia går däremot bra men dessa blir alltid liggande fast jag säger att jag vill ha dessa stående. :huh: Någon som kan Crystal reports och vet var man ska leta= :) |
Nu vet jag inte vad UniCell eller vad det hette har för funktioner, men de flesta ekonomiprogram brukar stödja import/export av SIE filer.
Med lite tur, nu när du fått igång det, så kan du enkelt göra en export i SIE format av alla verifikationer och saldon för import i nytt ekonomiprogram, ex. från SPCS. (om ni bestämmer er för att byta då...) Kör SPCS programvarorna själv sedan Win 3.1 kom (gamla härliga tider), då var det riktigt bra, men nu hänger de inte riktigt med längre, men rekommenderar det fortfarande då det är stabilt. |
Citat:
Lite knöligt att komma igång med säkert, men verkar klart bättre än UniBas i alla fall.. |
Jo det är inte jättesimpelt vid första anblick men det går ganska snabbt att lära sig.
Manualen som finns att ladda ner lämnar väl en hel del önska dock. Jag har fått jättebra support från Winbas både på mail och telefon och jag har inte ens tecknat supportavtal. |
Jag som planerar att starta eget testade precis WinBas och tyckte att det värkade väl fungera men lite rörig med alla knappar och alla fält men det är väl en vanesak.
Har testat SPCS Administration förut hos store brorsans företag och tyckte det fungerade väldigt bra och enkelt men finns det bokföring i det eller är det speciellt SPCS bokföring ni skört ? Edit: efter kollat runt lite på info om programmet värkar det finnas det i det |
Min redovisningsbyrå kör Edison och är mycket nöjda med den.
|
Citat:
"Unicell själva vägrar lösa det då deras garanti är 90 dagar efter leveransen, jag köpte aldrig supportstöd i ett år så dom svarar knappt på mail." Vi erbjuder våra kunder att teckna ett serviceavtal för 35:- kr per månad (400:- kr per år) vilket ger fri telefonsupport och fria uppdateringar under året. Vi gör ett ÄRLIGT försök att hålla priset nere eftersom detta är en kostnad som återkommer år efter år. Decibel, Du har valt att spara 35:- per månad och Du har därmed avsagt Dig vår hjälp. Vi måste ju självklart göra skillnad på den som betalar 35:- kr per månad och den som vill spara 35:- kr per månad. Bli inte irriterad om vi inte kan arbeta gratis. Vi är inte gnidna - vilket inlägget ger sken av - Vi skulle utan vidare kunna dubbla vår avgift ( till 800:- kr per år) för serviceavtal och ändå vara billiga. Det talas om andra bokföringsprogram i tråden - ingen av dom arbetar gratis även om man skulle kunna tro det när man läser inläggen. Här är servicepriserna rakt upp och ner på dom program som nämnts i tråden: SPCS - billigaste serviceavtal - 990:-kr/år http://www.vismaspcs.se/butik/defaul...&sida=navig_ny Mamut - billigaste serviceavtal - 948:-kr/år (betalar Du inte, då stängs programmet av!!) http://www.mamut.com/se/shop/rapidreg.asp?id=211 WinBas - billigaste serviceavtal - 3600:-kr/år "Klart lovande med tanke på "priset" -som det sägs tidigre i tråden http://www.winbas.se/default.asp?V_DOC_ID=922 Edison - billigaste serviceavtal - 990:-kr/år http://www.edison.se/prislista/default.asp Hogia - hogias serviceavgift har nämnt längre upp i tråden (4.000:- kr per år), men vi tror att det finns billigare alternativ. Vi ser att Du numera har serviceavtal. Du fick betala 400:- kr extra i uppdateringskostnad eftersom Din version av UNI_BAS var äldre än 6 månader. Fortsättningsvis betalar Du 35:-kr per månad 400:-/år och Du har därmed kanske marknadens billigaste serviceavtal. |
....Angående Mamut så tillämpar ju ni samma åtgärd i praktiken...eller?
|
Har testat de flesta programmen och fastnade själv för Edison. Enkelt och smidigt program. Kan rekommenderas varmt
|
Unicell: Det är en dj*vla skillnad på support och felavhjälpning. I detta fall tolkar jag som ett fel i mjukvaran och då ska man inte behöva köpa nån support för att få felavhjälpning.
|
instämmer, Edison lärde man sig på någon timme, och det fungerar superbra. Trevlig supportpersonal trots att jag ej har serviceavtal. Man kan nämligen få service av dem för en timkostnad vid behov. det är för mig ett jättebra alternativ, i stället för att betala en fast kostnad/ år betalar jag när jag verkligen behöver hjälp. De behöver ej jobba gratis och jag kan få snabb hjälp även om jag ej är fastlåst av avtal
|
Citat:
Något bokslut är inte gjort i den filen what so ever (som var er förklaring till att 2005 saknades). Ni promptade då att om jag löste serviceavtal kunde ni hjälpa till att kika vad som är galet, sagt och gjort så löste vi som du nämner serviceavtalet för att slippa massa problem. 16;e augusti mailade vi in filen till er, sedan dess har det varit totalt tyst ifrån Unicell AB. Fast det kanske inte ingår i serviceavtalet? ------------------------------ Såhär såg mailet ut som jag skickade, jag ställde mig redan då och även nu frågande till om detta fel verkligen är ett supportfel eller programvarufel då vi har exakt 62st filer från olika datum, ingen av dem fungerar, man kan således uteslute korrupt backupfil. ------------------------------ Hej Här kommer säkerhetskopian. Vår bokföringsdator kraschade så vi har gjort följande: - Installerat och uppdaterat UniBas - Infogat backupen från förra datorn Nu saknas 2005 helt Vi får även körningsfel på rad 99 när vi klickar på Registervård -> Kunder Tack på förhand! |
Ska väl också tillägga att UniBas inte är skit i den form jag uttryckte mig, men utvecklarna verkar inte ha tagit hänsyn till att data kan komma att flyttas mellan datorer och fel kan uppstå att man installerar om programvara/operativsystem.
De få gånger jag har haft telefonkontakt med UniCell har man fått svar på de frågor som funnits (det är en vetenskap att installera UniCell igen om man bytt dator). Men just i detta specifika fall blev jag väldigt fundersam till det hela. |
Citat:
|
Citat:
Men om man får en hårddiskkrasch, då kan vi inte leverera ut just den version som köptes ett halvår tidigare. Den enda version vi kan leverera är den senaste. Om man köper ett programn utan service, bör man själv se till att ha en säkerhetskopia av både datafil och programfil. Ingen kan begära att man med automatik vid en hårddiskkrasch ska få en gratis uppdatering. |
Citat:
Gör en installation på den nya datorn. Det skapas då en UNI_BAS-mapppå hårddisken. Hämta därefter datafilen (2 filer - .4DD och .4DR) och lägg dessa i den nya mappen. Klart. - Svårare än så är det inte. |
Vänta lite nu, är det inte rätt standard att man kan importera äldre backup filer i en nyare version??? Ok om det hade varit tvärtom men nu så var det ju faktiskt så att dem uppgraderade till en nyare programversion och då är det väl rätt självklart att den skall vara bakåtkompatibel eller så får ni ju helt enkelt tillhandahålla de äldre versionerna så att era kunder kan ladda ner dem.
|
Citat:
Du skrev: "Mamut - billigaste serviceavtal - 948:-kr/år (betalar Du inte, då stängs programmet av!!)"... Och det var detta jag ställde mig frågande till eftersom jag tolkar detta som att ni i praktiken kör samma race... ? |
Min intention är inte att svartmåla varken bokföringsprogrammet eller utvecklarna utan enbart ha ett lagomt fungerande, enkelt program att nyttja.
Och ja, funkar riktigt bra att installera om program/os, råkar man däremot ha en annan version av UniBas på burken än 4D filerna kommer ifrån så... försvinner ev. föregående år och nu i senaste versionen AKTUELLT ÅR. Då jag funderade lite på detta så åkte jag upp till andra firman och kikade i butiksdatorn som också kör UniBas (står på 4cars HB om du önskar verifiera att vi är kunder) och iscensatte samma händelse, vi har ändå ny butiksburk så jag tyckte jag kunde passa på. Backupfilerna tas ut från datorn om kör UniBas Nya datorn installeras med FÄRSK fil ifrån www.unicell.se Backupfilerna förs in. Resultat: ALLA inlagda affärshändelser saknas numera (dock fungerar gamla kassaburken så det är inte hela världen för oss, snarare för UniCell) Samma händelse upprepar sig på FYRA helt fristående datorer, fristående lokaler, fristående användare, fristående företag som bokförs men har den gemensamma nämnaren att det är UniBas som används. Nu kommer jag inte ihåg om Magnus köpte med support till licensen dit upp men vi hör väl av oss per telefon då vi nu har två ärenden som det är problem med. Håller er uppdaterade i tråden hur det hanteras av UniCell AB, tror nog dom är tillmötesgående när vi hjälper till att hitta buggar i deras annars välfungerande mjukvara :) Lite pinsamt att just den programvara man köper inte är kompatibel med sina egna backupfiler bara för att det kommer en ny version. |
Jag är beredd att hålla med Sten på Unicell. Det är inte deras ansvar att hjälpa till när ett serviceavtal inte finns. Det är inte välgörenhet de håller på med.
Men jag tycker att de borde ha en extra tjänst som innebär att de hjälper företag med deras program som råkat ut för problem, även om de inte har serviceavtal. Dock till ett högt avskräckande pris. Detta borde göra att fler tecknar serviceavtal med dem. |
Citat:
Det vore därför intressant att veta vad Du betalar för en timmes hjälp hos Edison. Får jag gissa på 400:- till 500:- kr per timme. Återigen hos oss får Du ett helt års serviceavtal inklusive telefonhjälp och fria uppdateringar för 400:- kr. |
Citat:
För mig spelar det ingen roll om jag får ett avtal för 400 kr hos er eftersom jag tyckte att Edison var ett mycket mer lättarbetat och användarvänligt program. Jag har provat ett flertal program, men edison var det jag gillade absolut bäst, och som var enklast att arbeta med och gick snabbast att lära sig. Hade dessutom en bra användarhandbok. Sedan är det själva principen jag tycker om oavsett priset, att slippa betala om jag inte behöver hjälp. Det är inte ofta jag behöver hjälp. Har väl hänt en gång på tre år. Då känns det trevligt att enbart betala för den tid jag faktiskt behöver. |
Nu vet jag inte hur Programvarugruppen har det supporten idag då vi inte själva har supportavtal coh jag heller aldrig behövt ha kontakt med dem. Men en klient jag har körde på gamla Redovisning 2 och något blev fel så databaserna gick sönder. Installera om programmet sa felmeddelandet, men problemet var att vi inte kunde hitta den ena disketten. ringde supporten som utan att ifrågasätta eller undra mer än vad firman hette skickade nya disketter med den nyaste versionen UTAN KOSTNAD. Det är service det!!
|
Det är riktigt skrämmande att höra att just företag som säljer bokföringsprogram inte har bakåtkompabilitet och verkar ha så gott som noll förståelse för att man -kräver- att det inköpta programmet fungerar utan att man ska behöva köpa supporttjänster för att programmet ska fungera.
Man måste väl ändå kunna utgå ifrån att programvaran är korrekt så tillvida att man kan uppgradera utan att tidigare programversioners datafiler blir obrukbara. Kan man inte tillhandahålla en äldre programversion så får man ju åtminstone se till att det finns konverteringsprogramvara för att lösa problemet. Nej, några kunder från det här forumet lär de knappast få om de fortsätter i samma stil. Hoppas det ordnar sig Håkan och se till att hålla tråden uppdaterad! |
Citat:
Självklart kan man med den senaste versionen öppna en datafil - hur gammal den filen än är! Du kan utan vidare med den senaste programversionen öppna en datafil skapad i t.ex Windows 95 med den tidens version av UNI_BAS. Inga problem och för oss en självklarhet. Du kan till och med öppna den filen i Macintosh eller i Linux. Du talar om bakåtkompatibilitet - om Du med det menar att man skulle kunna öppna en färsk datafil med ett gammalt DOS-program - då stämmer det - det kan man inte - och vem skulle få för sig att komma på det tokiga idén?? Det inköpta programmet fungerar - hur länge som helst - Du behöver inte det minsta support för det! Men har Du inte supportavtal måste Du själv hålla reda på både Din datafil och Ditt program. Det är det enda som krävs av Dig! Vi levererar aldrig ut varken disketter eller CD. Oavsett om man har supportavtal eller ej. Man laddar själv ner programmet från nätet. Den som köpt programmet utan supportavtal, uppmanas skriftligt av oss att ta en säkerhetskopia av programmet. Den som har supportavtal (35:- kr/månad) kan närsomhelst ladda ner en uppdatering utan bekymmer. Det Du nu begär är att vi ska lagra gamla disketter med gamla programversioner speciellt för den som har valt att inte betala för support - en extra service för den som vill spara futtiga 35:- kr per månad????? Verkar minst sagt vrickat. Bra support till den som betalar 35:- kr per månad - Ingen support till den som tackar nej till support. - Eller, är det någon som tycker att det vore bättre att vi höjer vår supportavgift till den nivån som alla andra leverantörer har så att den som vill betala får betala lite mer så att det räcker till för dom som inte vill betala? |
Citat:
Jag "häver ur mig" mina åsikter helt och hållet efter det jag läst i den här tråden och jag kan för allt i världen inte förstå att problemet ska behöva ta sådan lång tid att lösa. Du kanske kan ta och förklara för oss istället varför det ska ta 2 månader att lösa ett problem som Håkans så vi kan undvika liknande problem i framtiden om vi nu skulle råka bli Unicell-kund. Citat:
<!--QuoteBegin--Decibel[/i] Japp, vi ordnade serviceavtalet just p.g.a. all bokföring för 2005 är borta, den finns i filen men finns inte i programmet. Något bokslut är inte gjort i den filen what so ever (som var er förklaring till att 2005 saknades). Ni promptade då att om jag löste serviceavtal kunde ni hjälpa till att kika vad som är galet, sagt och gjort så löste vi som du nämner serviceavtalet för att slippa massa problem.[/quote] |
Sten ringde faktiskt förra veckan när jag var i serverhallen och skruvade och glömde såklart återkomma till dem, ska ringa imorgon och se om saken går att lösa.
Det enda jag vill är att få ut 2005 ur bokföringen, skulle underlätta sååå mycket :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:41. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson