![]() |
Hej!
Det är såhär att jag har en kund på gång, men det känns lite som kunden inte tänker betala. Så vill ha ett skriftligt avtal där det står vad som ska göras och till vilket pris, men har inte en aning om hur man skriver i ett sånt avtal. Så jag undrar om man kan köpa/få en färdig mall eller liknande någonstans till ett rimligt pris? Tack på förhand! |
En enkel mall:
XXX ORGNR, nedan Beställaren och YYY ORGNR, nedan Leverantören har idag ingått ett avtal. Avtalet innefattar vad du ska leverera och när samt dina och beställarens skyldigheter Beställaren skall senast DATUM betala ZZZ SEK till Leverantören. Detta avtal har skrivits i två exemplar varav beställaren och leverantören erhållit varsitt. Båda skriver under. dock skulle jag vilja ställa en fråga som du bör fundera på: Varför gör du affärer med en person/företag som du inte tror kommer betala? Det finns antagligen tusentals sätt som de kan komma undan betalning och även om de inte gör det i slutändan kommer det kosta dig tid & energi att få betalt. Det finns en ganska enkel regel när det gäller affärer - Man gör inte affärer med folk man inte litar på... |
Du kan gå in på min websida för att få ett gratis avtal "Allmänna villkor" se på www.verimentor.se kolla under fliken kontakt och sen kan du klicka på länken villkor (här är länken http://www.verimentor.se/avtal/forsaljningsvillkor.htm).
Sen är det bara att komma överens om resten av villkoren. Kolla även hur ett avtal kommer till: http://www.expowera.com/mentor/jurid...idik_avtal.htm Här är ett komplett exempel som jag skrivit (med viss hjälp av 3 advokater) och publicerat så det är gratis att använda för alla. http://www.expowera.com/mentor/foret...huvudavtal.htm http://www.expowera.com/mentor/foret...nnavillkor.htm http://www.expowera.com/mentor/foret...eskrivning.htm http://www.expowera.com/mentor/foret...lt_forslag.htm http://www.expowera.com/mentor/foret..._prislista.htm |
Citat:
|
Det är bättre att ha ett avtal, så det är klart och tydligt vad jag ska göra och inte göra...
Tack ConnyWesth, ska ta en titt på det... |
Maila mig direkt så kan jag hjälpa dig med ditt första avtal. Jag har gjort många och har råkat ut för struliga kunder så jag vet hur viktigt det är att vara tydlig i avtalet.
|
Ett gott råd är att inte ta uppdraget om du förväntar dig problem och utebliven betalning.
Visst är det bra med ett avtal som täcker allt - men det är ingen garanti för att kunden inte ska strula. Min syn på det hela är att avtal ingås för att visa vad man är överens om men som man inte tror kommer behövas. Om du tror att du kommer behöva ett avtal är det bättre att låta bli kunden och vänta på nästa. Det tjänar du förmodligen på i längden. |
Ett avtal är ur min synvinkel inte till för att berätta hur saker skall fungera. Det är till för att tala om hur fan man gör när det skiter sig.
Många skriver avtal ur synvinkel att man berättar hur allt skall gå till. Det är fel, skriv istället avtalet ur synvinkeln "vad gör vi om det inte skulle fungera"? De flesta avtal brukar inte följas när det skiter sig, och det är ofta luddigt skrivet om ansvarsfrågor etc. Det slutar med att det blir antingen hot om en rättstvist men läggs ner, eller en dyrbar rättstvist. Så skriv istället ett avtal där det klart och tydligt står vad som förväntas av dig, dina produkter och din leverans. Vad som händer om DU inte uppfyller ditt åtagande beträffande detta. Skriv sedan vad som händer om kunden inte uppfyller sitt åtagande, vilket är att betala. Var tydlig med att skriva in att varorna kvarstår i din ägo tills dess de är till fullo betalda, men om kunden ej betalar inom stipulerad tid kommer det tilläggsavgifter och räntor. Om de inte betalar inom t.ex 15 dagar efter sista förfallodag så kommer ärendet gå direkt till Kronofogdemyndigheten för indrivning. Punkt slut. Om det är en seriös kund med avsikt för att betala, så kanske de tycker villkoren är lite ovanliga, men då får du förklara att ni har haft problem med andra kunder som inte har betalat, och att avtalet är till för att reglera vad som händer om det blir problem. Då köper de avtalet och ditt resonemang. Om det är en oseriös kund med avsikten att inte betala, så drar de nog öronen åt sig och går vidare till någon annan leverantör istället. |
Citat:
|
Man måste oxo definiera en juridiskt hållbar definition av NÄR det skitit sig. För att göra det så är det oftast enklast att definiera VAD som SKA fungera. Annars finns inget att jämföra med.
|
Citat:
|
Jag tycker du kan förslå kunden att ta betalt i tre steg. En betalning när du startar jobbet, en betalning när du har något i stil med "proof of concept" och sista betalningen när jobbet är klart.
Naturligtvis kan kunden ha en annan syn på hur saker och ting ska fungera, men om kunden inte kan lämna någon form av ersättning vid start av projektet och du misstänker att de inte kommer att betala bör du inte tacka ja till jobbet. |
I det fallet är det lite speciellt för där har ju var och en rätt att säga upp avtalet utan att ange orsak och det behöver inte ha med att andra parten gjort något fel, det kan vara den första parten som gjort fel eller bara att trivseln avstannat.
Där håller jag med om att det är mer praktiskt att avtala om hur uppsägning av avtalet ska ske och hur uppdelning av tillgångar ska ske vid uppsägning av avtalet. |
Tack för alla tips och ideér!
Jag tror jag gör så att jag ska ha betalning i förskott och vill kunden inte det så får han leta efter någon annan leverantör... |
Citat:
Citat:
Visst kan du skriva avtal, men det kan bli ett himla arbete att få in pengarna om han inte betalar. Men om du skall ha ett avtal så se till att det även står något om äganderättsförbehåll på det, eller snarare också på fakturorna. Enkelt uttryckt, det arbete du gör tillhör dig intill dess full betalning har gjorts. Då kan du om kunden trasslar ta bort allt du gjort och återställa som det såg ut före du började. (Edit: Har inte gått igenom ConnyWesths mallförslag så det kanske står där.) |
Även om koFFiii väljer att gå vidare och arbeta med kunden mot förskottsbetalning så ska han definitivt skriva ett avtal, annars kan kunden hävda att de ska ha mer gjort än vad koFFiii har räknat med.
Men givetvis ska koFFiii ta förskotts betalning om han inte tror på kundens betalningsvilja. Det ska stå i avtalet. |
Förskottsbetalning är ju ett sätt att handskas med kunder, men som många påpekat är inte förskottsbetalning lösningen på ditt problem. Även vid förskottsbetalning måste du ha ett avtal så att det klart framgår vilka skyldigheter ni har gentemot varandra.
Dock vill jag upprepa mig själv: Varför gör du affärer med en person/företag du inte litar på? Att göra affärer med någon du inte litar på kommer garanterat bli jobbigt i längden. Sannolikt oavsett förskottsbetalning och avtal. Hur v attentätt ditt avtal än är och hur mycket du än fått i förskott så kan de få för sig att dra in advokater och vipps måste du göra det också och sedan kostar det massa pengar. Och om det verkligen slutar i en domstol där du vinner är det ju skit samma för personen i fråga kommer inte vilja/kunna betala. |
Kostnaden för advokater är astronomisk ur ett emnasföretags synvinkel, företagsförsäkring är ett måste för att skydda sig mot detta. Kostar från ca 3000 per år hos skandia.
Vid en eventuell tvist kan man räkna med att din egen advokat kostar ca 250 000 SEK + din egen tid lika mycket, sen lägger motparten ner lika mycket tid och kostnader, vips så har konflikten kostat 1 Mkr utan att leda någonstans. Dessutom tar det två år. Försäkringen täcker bara upp till ca 180 000 SEK resten får man stå för själv. Självrisken är 20% av kostnaderna + ett minimibelopp av ca 1 basbelopp dvs ca 40 000 SEK. Pengarna rullar snabbare än man hinner blinka när man hamnar i konflikt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:20. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson