WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Agerande mot otrevlig säljare (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=15474)

eg0master 2006-08-08 18:20

Jag vet inte varför, men det är en viss tillfredställelse i att klaga och sedan se reultat. En ovanligt dålig, men påstridig och även ohyfsat säljare ringde från BBB (eller snarare något telemarketingbolag som för viasats räkning ringde folk i BBBs kundregister) tidigare i sommar och jag reagerade.

Slutade med att de faktiskt letade upp killen och i alla fall gjorde någon form av åtgärd vilket väl var m er än jag innerst inne trodde, men i alla fall hoppades på.

Jag har lagt upp hela historien här för den som vill läsa.

Mattias 2006-08-08 18:29

Hehe, härligt att se lite action. Oftast fortsätter ringandet.

jonny 2006-08-08 18:48

Det låter ju fint i alla fall.

Mattias 2006-08-08 18:55

Tycker dock lite synd om personen som ringde.
Var säkert en ung person som inte hunnit lära sig vett inom företagen och på det fick ?sparken?

Är väl dock inte så man bör prata, även om man är helt ny (:

clonix 2006-08-08 18:57

Vi har tagit i med "hårdhandskarna" mot telefonsäljarna
som en tid efter ombildningen av bolaget var en ren PLÅGA!

1) Samtal gallras bort redan innan säljaren når sitt mål (Beslutsfattare)

2) Vi ber ALLTID om att bli borttagen från deras ring-listor/register.

3) Mitt direktnummer och mobilnummer är "hemligt" utåt.
Kunder och samarbetspartners kan alltid nå mig.

4) organisationen är "piskad" att tänka på vart och hur vi lämnar ut våra uppgifter.

Spindel 2006-08-08 18:57

Lite i stil med Cancel AOL :)

HenSod 2006-08-08 18:58

Det är bra att det finns personer som vidtar åtgärder. En del struntar i jobbiga telefonförsäljare, men detta fallet var ju inte helt vanligt heller.

Per 2006-08-08 19:41

Jag har själv haft erfarenhet av en telefonförsäljare som kallade mig dum och slängde på luren i örat. Bör väl tilläggas att det enda jag sa var att jag inte var intresserad av hans erbjudande vilket vederbörande vägrade acceptera. Även jag mailade bolaget ifråga, och blev dagen efter uppringd av deras kundtjänstchef som bad om ursäkt för säljarens beteende.

Ang. att det (oftast) är en ung, oerfaren person så kan jag förvisso hålla med om att det är tråkigt om ett misstag skulle sluta med sparken men det vore väl isf telemarketingbolagets beslut. Det är nog värre att inte påpeka otrevliga försäljare, eftersom det skadar företags renommé.

Jan Eriksson 2006-08-08 19:59

Fick ett samtal från Eniro idag. Måste säga att det är första gången som någon från Eniro verkligen lyssnade på hur jag ville marknadsföra mitt bolag samt mina sajter. Hon var mer intresserad över att hitta en lösning än ett snabbt avslut. Slutade med att vi byte e-postadresser och hon ska ta mina önskemål med sin chef för att sen återkomma. Skojigt med en säljare som lyssnar på vad man säger.

Andreas Bard 2006-08-08 20:28

Citat:

Originally posted by Spindel@Aug 8 2006, 18:57
Lite i stil med http://www.youtube.com/watch?v=xmpDSBAh6RY

Den där är ju helt sjukt alltså, men där fick ju killen sparken och det förtjänade han verkligen.

//Andreas

Kihlbom 2006-08-08 20:33

Jag måste säga att det är härligt att de tog tag i det.

Spindel 2006-08-08 21:05

De värsta telefonförsäljarna måste väl ändå vara de som ringer om Cancer-forskning och liknande. Varje gång ska de börja prata om hur viktigt det är med forskningen och fråga vad man själv tycker om forskningen (givetvis svarar man ju att man tycker att det är bra). På något sätt försöker jävlarna spela med ens moral "Du tycker väl det är viktigt med Cancer-forskning, kan du inte skänka en slant som betyder otroligt mycket för forskningen?".

Annars har jag aldrig varit med om otrevliga försäljare. Däremot tycker jag snarare det är jobbigt med sådana som jämnt och ständigt ska försöka få det till något trevligt samtal så att man bara ska köpa det för att tjejen var så trevlig...

Storen 2006-08-08 21:39

Det värsta jag varit med om var en säljare (telemarketing förmodligen) som ringde för Telias räkning..

Hon undrade det inte var dags för mig att skaffa ett billigt bra bredband så jag kunde sitta och porrsurfa medans min sambo nattade barnen!! Och detta var inte det enda hon sa, men det låg inom samma område om man säger..

Självklart kontaktade jag Telia direkt efter samtalet och påtalade vad som sagts...

Dagen efter fick jag ett samtal från någon chef på Telia som bad om ursäkt.
Efter ytterliggare ett par dagar kom det ett brev från Telia med en kupong á 100kr att handla för... Visserligen i Telias butiker, men ändå... ;)

Andreas Bard 2006-08-08 21:54

Citat:

Originally posted by Storen@Aug 8 2006, 21:39
Det värsta jag varit med om var en säljare (telemarketing förmodligen) som ringde för Telias räkning..
Hon undrade det inte var dags för mig att skaffa ett billigt bra bredband så jag kunde sitta och porrsurfa medans min sambo nattade barnen Och detta var inte det enda hon sa, men det låg inom samma område om man säger..
Självklart kontaktade jag Telia direkt efter samtalet och påtalade vad som sagts...
Dagen efter fick jag ett samtal från någon chef på Telia som bad om ursäkt.
Efter ytterliggare ett par dagar kom det ett brev från Telia med en kupong á 100kr att handla för... Visserligen i Telias butiker, men ändå...


Det var det värsta jag hört tror jag . . .

//Andreas

patrikweb 2006-08-08 23:21

Citat:

Originally posted by Storen@Aug 8 2006, 21:39
Det värsta jag varit med om var en säljare (telemarketing förmodligen) som ringde för Telias räkning..
Hon undrade det inte var dags för mig att skaffa ett billigt bra bredband så jag kunde sitta och porrsurfa medans min sambo nattade barnen Och detta var inte det enda hon sa, men det låg inom samma område om man säger..
Självklart kontaktade jag Telia direkt efter samtalet och påtalade vad som sagts...
Dagen efter fick jag ett samtal från någon chef på Telia som bad om ursäkt.
Efter ytterliggare ett par dagar kom det ett brev från Telia med en kupong á 100kr att handla för... Visserligen i Telias butiker, men ändå...



Kanske var ett smart drag från Telias sida? Vad kan man handla hos Telia butiker som kostar hundra? Du blir antagligen tvungen köpa något som är dyrare för ens kunna använda den kupongen.

guran 2006-08-08 23:43

Klagomål är väldigt viktigt att lyssna på för ett företag. Vedertaget är att av 100 person som är missnöjda med något så är det endast 4 stycken som ringer och uttrycker sitt missnöje. Men alla 100 sprider i sin tur sitt missnöje vidare till 1.000 personer.

Ett riktigt behandlat klagomål ger ju en upplysningen om produkten och tjänsten och kan i bästa fall leda till förbättringar som har blivit förbisedda under tillverkning och utveckling och därmed ökad försäljning.

Samtidigt vill jag uttrycka en liten sak som säkert kommer att reta upp en hel del här på WN. Trådar om telefonförsäljare dyker upp lite då och då här på WN. Jag tycker mig skönja ett litet dis av hyckleri över denna galla över telefonförsäljare när det samtidigt mer eller mindre i andra trådar bes om råd hur man ska kringgå spamlagar och på annat sätt pådyvla folk reklam som de kanske mer eller mindre inte vill ta emot.

Driver man ett företag och säljer något så måste man göra reklam. Hur man än beter sig så kommer man att reta upp någon eller några.

Så, i stället för att beskriva hur man nitar dit en telefonförsäljar skulle det vara mer intressant att få ta del av några skickliga försäljares råd om hur man ska bete sig.

Kristofer 2006-08-10 20:43

Citat:

Originally posted by patrikweb@Aug 8 2006, 22:21
Kanske var ett smart drag från Telias sida? Vad kan man handla hos Telia butiker som kostar hundra? Du blir antagligen tvungen köpa något som är dyrare för ens kunna använda den kupongen.
En ganska dyr bit nätverkskabel, på 7-10m.

jonny 2006-08-11 01:06

De har dyra WLAN-kort också. Jag köpte ett på en Teliabutik i Göteborg för att jag var tvungen att ha ett samma dag och för att jag inte har en aning om var fasen man handlar sånt i Göteborg, så första bästa butik fick duga.

Men undrar om du ens kan köpa en vanlig USB-kabel hos Telia för under 100 kr.

Intressant säljare från Telia var det i alla fall:(


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson