![]() |
Jag har ägnat ett par dagar åt att titta på ett prospekt från Länia. Kalkylerna känns fruktansvärt missvissande. Det uppskattade marknadsvärdet är upp till 10 gånger det värde bolaget bör ha.
Länia har prognostiserat framtida vinster överstigande 0,5 MSEK per år. En kalkyl på existerande verksamhet pekar snarare på en årlig förlust. Det känns inte så seriöst av Länia helt enkelt. Någon som har varit i kontakt med dem tidigare och har andra erfarenheter? |
ETT PROSPEKT ????
Jag är fastighetsmäklare. 20 år i Sverige och nu 5 år i Spanien. Min erfarenhet är att Länia är ett seriöst foretag. Hur man kalkylerna och värderar ett prospekt kan ses på många olika sätt. Mitt råd ar att du pratar med din revisor OCH med din bank. Dom kanske ser propspektet på ett annat sett. P.S. En kalkyl och prognos är oftast en önske dröm, ett sälj argument om framtiden D.S. // Lennart |
Sundream, det kan jag lova att de, bank och revisor, inte gör i det här fallet. Snarare tvärt om och lite till...
|
Jonny.
Om du vill kan jag titta på ditt prospekt och se vad jag for fram. Jag har e-mail; [email protected] Min web; www.sundream-estate.com eller fax 0034 952 83 97 44 Jag ( fastighetsmäklare) har tystnadsplikt. // Lennart |
Tittade på prospektet tillsammans med Jonny och kan inte annat än instämma...
Oavsett hur man vände o vred siffrorna så lutade det tom. mot förlust och det fanns en känsla hela tiden att någon försökt trissa upp priset. |
Vilket ID på länia har objektet?
Har varit i kontakt med dem för ngn månad sedan, och fick precis samma känsla. Bör väl kanske vara samma objekt? :P |
I det här fallet handlar det om ett domänregistreringsföretag med viss webbhtoellsverksamhet som är listat som tjänsteföretag i Stockholm.
|
Har mäklare tystnadsplikt? Inte under lagen väl?
|
Det var antagligen samma företag som jag hörde mig för med då.
Brydde mig inte ens om att skriva under papper för att få prospektet då det var inte svårt att hitta vilket företag det gällde. Säljaren finns väl tom representerad här tror jag? Höll på att trilla av stolen när jag hörde vad de hade värderat verksamheten till. T.o.m så att man tänkte över att kanske rentav sälja själv istället :) Kan nog bara vara värt det om de har ngn speciell produkt/lösning som du vill åt? Så nej, inga bra erfarenheter av Länia, men IT bolag kanske inte är deras grej... |
Bompaholm
Sälvklart har vi tystnadsplikt. Liksom advokater, läkare m.m. enl. lagen. Det finns rättsfall med mäklare som har snackat brevid. Du kan inte tro vilken information vi for av kunderna, t.ex. dom moste sälja villan fort p.g.a deras eget borsnoterade foretag bloder pengar. Skilsmässor. Kop av lägenhet till älskarinnan m.m. Jag skulle bli stenrik om jag fick sälja information till skvaller tidningar. jag har t.ex musikern/sångaren Prince´s villa till forsaljning. Jag har nycklarna till huset. Vilket "hemma hos" reportage med smaskiga foton jag skulle kunna gora. // Lennart |
Antar att detta gäller oss då herr Zetterström förra veckan bara kastade in ett bud och utan att pratat med oss.
Kan bara beklaga detta då vem som helst naturligtvis är välkommen att möta oss i ett förutsättningslöst möte. Värderingar, omsättning, vinst och prospekt är en sak men frågan är hur medlen spenderas. Fasta kostnader, löpande kostnader, investering etc. Jag kommer inte gå in i några detaljer här men vem som helst är mycket välkommen att ta del av informationen genom att kontakta mig eller mäklaren/värderaren på Länia ([email protected]). Vill också påminna Zetteström om det juridiskt bindande avtalet ang sekretess för den information han tagit del av och samtidigt bjuda in honom att ringa mig eller liknande. Jag tror faktiskt att han skulle få en annan bild av det hela om han talade med oss och jag är som sagt mycket villig att klara ut alla frågetecken. Mathias Karlsson VD, Svenska Domäner AB |
Citat:
Omsättningen speglar oftast marknadsandelarna... |
Citat:
|
Eftersom vi gärna pratar med folk för att undvika missförstånd, förutfattade meningar och missvisande tolkningar... :-)
|
Citat:
Jag informerade därför om ungefär hur stort bud som kunde förväntas baserat på de uppgifter som lämnats i prospektet (bortsett från goodwill som överskred nuvarande omsättning rejält) varpå mäklaren inte längre var intresserad. Citat:
Resterande information om bolaget är publik på Länias hemsida. Om det är ditt bolag eller inte får stå för dig. Syftet med denna diskussion var inte att diskutera objektet i sig utan istället de värderingar som Länia utför eftersom värderingen av det objekt jag tittat på inte alls stämmer överens med mina egna beräkningar. |
Helt ok.
Kan kanske vara läge då att du får svar på dina frågor så du får en möjlighet att få en bättre bild av vad som har värderats till vad. Du är som sagt mycket välkommen att kontakta mig direkt med dina frågor och funderingar och om hur man tänkt med värderingen. Det kan ju vara så att bolag värderas utifrån olika grunder. Vi valde Länia som värderingsföretag just för att de är ett välkänt bolag med gott renomé. |
Ett rimligt pris på en öppen marknad brukar vara ett P/E (Price/Earnings) på 12-15 dvs 6-7,5 Mkr för ett företag som gör en vinst på 0,5 Mkr. Då är det ett företag som har en normal vinstutveckling och ca 10% vinstmarginal efter skatt.
Vid uppköp så är det vanligt att man tittar på vilken potential företaget har för framtiden, dvs om de kan behålla vinstnivån med samma investeringsbudget som hittils. Måste man göra stora investeringar i maskiner, personal elelr marknadsföring så måste man ju t amed det i kalkylen. Hur ser marknaden ut framöver? Är det en mognande marknad så brukar inte så höga P/E som 12-15 vara brukligt utan då brukar ett P/E på 6-7 vara mer vanligt. Det betyder 3-3,5 Mkr i köpeskilling för ett bolag med 0,5 Mkr i stabil vinstnivå. |
Jag har hittat ett till objekt på Länia som är övervärderat tämligen grovt. Rörelsen i sig har inte mycket till anläggningstillgångar (lite inventarier etc), bedriver verksamheten i hyrda lokaler (ej flyttbar då det är inom hotell/restaurang) och går knappt med vinst. Tokstollen som har värderat företaget har satt en prislapp på 7,5 miljoner. Förra ägaren sålde för 100.000 (2001). Nu har jag insidesinfo gällande ekonomin så ett reellt värde på rörelsen vore runt 300 - 500 kkr vid övertagande av aktier så jag börjar tvivla på Länias värderingar och det gör vår revisor med.
|
Hmm.. men varför "vill dom inte" sälja då?
Skulle vara intressant att få veta tankarna bakom värderingarna... Finns det vettiga avtal med leverantörer/kunder/projekt som är signerade men ej aktualiserade? Nästan så man vill kontakta Länia angående nått prospekt |
När det gäller hotell/restaurangrörelsen så ser bokslutet för förra året skitbra ut och går man på det så kan de nog få 6 mille. Grejen är att kassakon inte längre är en del av företaget. Årets siffror är hittills inte alls lika tilltalande så nuvarande ägare har väl panik med att sälja medans han har ett snyggt bokslut i bakfickan.
|
Jag tittade på ett programutvecklingsföretag hos Länia för en tid sedan, men avstod då värderingen var helt uppåt väggarna. De ville ha 1 mille för ett foretag som varken hade haft försäljning eller utveckling de senaste tre åren. Tillgångarna var i princip endast de 100,000 ägaren satsat minus revisorsarvoden.
Länia kan ju vara duktiga på andra branscher, men detta kändes helt fel. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:36. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson