WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Dumma regler (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=15448)

Brickshop 2006-08-07 15:08

vad är det för en tomte som har bestämt att man inte ska få sälja sina domännamn om dem inte är minst 6 månader gamla? Det hindrar ju alla domänhandlare från att göra affärer!? Jag skulle kunna tänka mig att betala en viss avgift om det skulle vara så för att få annonsera här på wn (för mina domännamn som är yngre än 6 månader gamla). Det skulle var shysst om man kunde välja till fetstil, highlight eller anna textfärg etc mot en avgift också?

grazzy 2006-08-07 15:21

Minst 6 månader och en befintlig site på domänen borde det ju vara. Annars direkt återlämning till nic.se. Eller hur var det du tänkte att det skulle funka? Att alla skulle kunna registrera alla bra domäner och tjäna en hacka på att bara bolla dem mellan sig utan att ens ha en plan på att utveckla dem till något som bidrar till internet.. ?

Brickshop 2006-08-07 15:44

Citat:

Originally posted by grazzy@Aug 7 2006, 15:21
Minst 6 månader och en befintlig site på domänen borde det ju vara. Annars direkt återlämning till nic.se. Eller hur var det du tänkte att det skulle funka? Att alla skulle kunna registrera alla bra domäner och tjäna en hacka på att bara bolla dem mellan sig utan att ens ha en plan på att utveckla dem till något som bidrar till internet.. ?
typ

Robert 2006-08-07 16:42

Man förlorar väl inget annat än ränta på pengarna att sitta på en domän i 6mån? (man betalar väl per år?)

Jens 2006-08-07 17:10

webdesigner.se har ju en längre historik än så ;) Även om den expire:at en gång.

Vi la in den enkla regeln för att "sålla" bort försäljningar som inte har något värde("nyregosäljutanvärde"-domäner).

Decibel 2006-08-07 17:11

Men stopp nu, WN är inte tradera.com

Reglerna är enkla, domänen minst 6mån gammal så slipper vi en massa inlägg om okynnesförsäljningar här, mestadelen av dessa försök till försäljningar blir inte ens sålda.
Har man dessutom en äldre domän så finns ju också statistik att visa upp vilket bara förbättrar läget.

Brickshop 2006-08-07 17:44

Citat:

Originally posted by Jens@Aug 7 2006, 17:10
webdesigner.se har ju en längre historik än så ;) Även om den expire:at en gång.

Vi la in den enkla regeln för att "sålla" bort försäljningar som inte har något värde("nyregosäljutanvärde"-domäner).

just därför hade det passat med ex en avgift på kanske 100 kr för att endats låta seriösa säljare skylta med sina domännamn här på forumet?

Tomas 2006-08-07 17:52

Och seriösa säljare är...

... de som lägger upp en hundring på bordet?

Personligen tycker jag 6 mån-regeln är bra då den sållar bort de mesta skräpinläggen.

grazzy 2006-08-07 18:26

Vad är problemet.. det finns ju flera siter där du får betala för att få liknande förmåner. Sedo och missdomain tex. Troligen betydligt fler och lättlurade köpare där dessutom..

daniel_ 2006-08-07 19:31

Citat:

Originally posted by grazzy@Aug 7 2006, 15:21
Så kan du førfan inte resonera. Tror du hela værlden består av vælgørare eller? Nej pojken, snart kommer du væl också till verkligheten.

jonny 2006-08-07 19:37

Tycker regeln är alldeles utmärkt. Den här forumdelen bestod fram till den regeln till största delen av snorungar som registrerat ett domännamn och försöker sälja det direkt - ibland redan innan de registrerat det. :)

Charlie 2006-08-07 19:53

daniel_ känns faktiskt skönt att ha ett ett forum som är befriat från den "verklighet" du beskriver. Titta in på missdomain eller liknande istället.

daniel_ 2006-08-07 20:17

Citat:

Originally posted by Xyzi@Aug 7 2006, 19:53
daniel_ känns faktiskt skönt att ha ett ett forum som är befriat från den "verklighet" du beskriver. Titta in på missdomain eller liknande istället.
Jag tycker det ær ett konstigt resonerande. Finns det nu seriøsa webbmastrar som kan nyttja dem domæner som folk sæljer, ska dem inte få den chansen då kanske?

Hade det inte funnits någon efterfrågan hade folk heller inte førsøkt sælja något. Tycker det ær løljigt att førespråka ett WN utan folk som får sælja domæner. Finns ingen som helst anledning och ingen kommer tjæna på det.

Charlie 2006-08-07 20:26

Hade det inte funnits efterfrågan på spam, varför finns det? Jo men man kan ändå störa sig på alla de menlösa inlägg som skulle ha uppstått här.

Edit: Och visst får du sälja domäner, med den enkla kvalitétssäkringen att de måste vara 6 månader gamla.

PgD 2006-08-07 21:22

Märklig diskussion. Somliga kommer till ett forum och tror att de har några rättigheter. Den ende som har några rättigheter i ett forum är forumägaren. Han eller hon har suverän rätt att sätta upp vilka regler han eller hon behagar, och de som inte gillar reglerna är fri att gå annorstädes. Att det ska behöva tjafsas om sådana saker.

Thor 2006-08-07 23:10

finns ett bra citat jag såg på nått annat forum "Du behöver inte gilla reglerna, bara följa dem" :D

autosvar 2006-08-08 10:14

Citat:

Originally posted by Brickshop@Aug 7 2006, 15:08
vad är det för en tomte som har bestämt att man inte ska få sälja sina domännamn om dem inte är minst 6 månader gamla?
Vad är det för fel med att använda tjänster som missdomain? Ren nyfikenhet alltså :)

Tomas 2006-08-08 10:36

Citat:

Originally posted by PgD@Aug 7 2006, 21:22
Märklig diskussion. Somliga kommer till ett forum och tror att de har några rättigheter. Den ende som har några rättigheter i ett forum är forumägaren. Han eller hon har suverän rätt att sätta upp vilka regler han eller hon behagar, och de som inte gillar reglerna är fri att gå annorstädes. Att det ska behöva tjafsas om sådana saker.
PgD, ditt inlägg är klockrent och belyser det självklara faktum som ofta glöms bort eller helt enkelt ignoreras; Att få vara medlem i ett forum och delta i diskussionerna är inte en rättighet, utan ett privilegium. Som en liten kul parantes kan nämnas att jag har haft användare i ett av mina forum som skrikande och svärande refererat till FN:s resolution om de mänskliga rättigheterna för att de ska få säga vad de vill hur de vill.

silfverstierna 2006-08-08 10:42

Citat:

Originally posted by PgD@Aug 7 2006, 21:22
Vad är det som är märkligt?
Att du inte kan skilja på en legitim fråga och ett orimligt krav?
Det handlar inte om rättigheter.
Det handlar om användare som ställer sig frågandes till det nya regelverket runt domänförsäljning på wn.

design.se 2006-08-08 11:42

Nyregistrerade domäner bör innefattas av 6 månaders regeln, men domäner registrerade efter karantän ligger helt klart i mitt och säkert andras intresse att följa upp och kanske bjuda på direkt! Tyckte det var trevligt att info om webdesigner.se kom upp så snabbt här på WN!

Jens 2006-08-08 12:04

Citat:

Originally posted by design.se@Aug 8 2006, 11:42
Nyregistrerade domäner bör innefattas av 6 månaders regeln, men domäner registrerade efter karantän ligger helt klart i mitt och säkert andras intresse att följa upp och kanske bjuda på direkt! Tyckte det var trevligt att info om webdesigner.se kom upp så snabbt här på WN!
Jepp det var tanken, editerade reglerna så alla förstår nu.

jonny 2006-08-08 13:51

Jag ser ingen anledning för WN att konkurrera med Sedo och Missdomain om försäljning av domäner.

Kanske kan det också vara bra att kräva 100 inlägg innan du får sälja domännamn på wn.

Själv ser jag inget intressant med personer som blir medlem enbart för att sälja ett domännamn som de registrerade för två minuter sedan. Domännamn i stil med sprillansnyafinafantastiskamobiltelefoner.se slipper jag gärna se inlägg om.

grazzy 2006-08-08 14:47

Jadu Brickshop. Du får kanske ta och lära dig att ta seden dit du kommer. Men jag kan ju tipsa om att du hamnade mitt i skottlinjen för en fight som har pågått under längre tid. Nämligen domänförsäljandets vara eller icke vara.

Hursomhelst så tycker jag att det verkar väl för dig utmärkt att sälja domänerna på missdomain eller sedo, det är nog ett väldigt litet antal personer som är intresserade av domäner som _bara_ läser wn's forumavdelning. Dessutom kan du ju som en del andra använda din signatur för att kringgå den här typen av regler, tex "webdesigner.se säljes på missdomain.se" och skriva andra konstruktiva inlägg istället.

jonny 2006-08-08 17:03

Tråden rensad

Diskussionen gäller reglerna för att få posta "domän till salu" och inget annat.

Vill ni debattera humor, ironi, minoriteter, sätt att uttrycka sig i skrift etc bör det inte ske i denna tråd.

daniel_ 2006-08-08 17:19

Citat:

Originally posted by jonny@Aug 8 2006, 13:51
Själv ser jag inget intressant med personer som blir medlem enbart för att sälja ett domännamn som de registrerade för två minuter sedan. Domännamn i stil med sprillansnyafinafantastiskamobiltelefoner.se slipper jag gärna se inlägg om.
Det ær vældigt sant.

AnOnYmUs 2006-08-08 19:36

Skillnaden att sälja ett domännamn här är väl att man kan få väldigt mkt feedback tillbaka från säljaren/köparen till skillnad från Sedo och Missdomain. Säljer man ett namn här kan det ifrågasättas (till stor del mkt pajkastning) värdet av domänen, men samtidigt kan man göra en ingående beskrivning till varför man vill ha ut "summan" från just det namnet. (statistik, nyheter om framtidssatsning, aktuella sidor just nu),sådant man kanske inte just tänker på när man säljer ett namn på en auktionssida.

Till er som inte har förstått meningen med domänförsäljning så kan man väl EXEMPELVIS göra en jämförelse med att köpa bostadsrätt, tomt eller liknande. OM jag vet att dom kommer bygga ett varuhus på en speciell plats eller grönområde, fabrik etc så kan jag lätt köpa upp en tomt utan att behöva göra ngt på tomten. Tomten ökar ändå i värde om jag bara väntar/säljer direkt med motivation varför jag vill ha ut den summan jag begär. Det är ju ändå först till kvarn som gäller eller återförsäljning med låg inköpessumma. Självklart hade jag väl fått mer om jag hade byggt ett hus på tomten men då hade jag även fått lägga ut mer pengar och samtidigt arbetat en del.

Ja, internet är fullt med överflödiga adresser men jag tycker inte att dessa nya regler gör någon speciell nytta ändå. Jag kan få tag på ett toppennamn men kanske inte har tid till projektet efter 2 veckor (av olika anledningar, det finns ju tusentals). Om jag väntar 6 månader kanske namnet inte är till någon nytta längre då en större aktör har lanserat något liknande namn som alla kommer ihåg :)

Jag har mailat forumägaren om ett annat förslag att göra en subtråd istället med "domänförsäljning". På så sätt kan det ändå postas namn (som kanske är otroligt bra) och resten av debatten när det gäller domäner (flytt, kostnad, juridiska frågor) hamnar här.

Notera att jag har skrivit vissa saker i fetstil för att undvika massa onödig pajjkastning :)

Conny Westh 2006-08-08 20:51

Att regga domäner med syftet att sälja dem är ju bara så oseriöst som det bara går....

En kund som vill ha ett domännamn för att bygga en site kring samt de som reggar sitt eget firmanamn eller varumärke (inkl sitt eget personnamn) är ju de enda legitima ägarna av ett domännamn, övriga är ju skojare.

Det finns ju vissa toppdomäner där det inte är tillåtet med ägarbyte av domännamn, vilket försvårar betydligt för skojare. Det tycker jag är en bra (men fyrkantig) väg att hindra domännamnsskojjeriet.

Om man vill sälja domännamnet får man väl sälja hela företaget som site och domänen är byggd för.

Jesper B 2006-08-08 20:59

Utan resonera om vem som reggar domäner till vilket syfte:

Jag anser att reglerna är bra som de är. Varför öppna upp för folk som enbart vill sälja domäner snabbt och lätt, wn's syfte är väl snarare utbyte av erfarenheter.

För den delen så skulle "Off-topic" snabbt gå om domänforumet i seriositet om inte 6-månaders regeln fanns.

autosvar 2006-08-08 23:06

Citat:

Originally posted by Jesper B@Aug 8 2006, 20:59
Jag anser att reglerna är bra som de är. Varför öppna upp för folk som enbart vill sälja domäner snabbt och lätt, wns syfte är väl snarare utbyte av erfarenheter.
Ifall nu domäner ska säljas i detta forum utan begränsning så vore det önskvärt att trådskaparen sätter ett slutdatum för att inkomma med bud samt avslutar tråden med att ange om domänen sålts eller inte. Bonus ifall trådskaparen anger vilket pris domänen gick för. Jag anser hursomhelst att reglerna är bra och att moderator kan få medge enskilda eller generella undantag ifall en säljare skickar ett pm med orsak.

Exempel på generellt undantag kan vara om en ny toppdomän släpps, det blir svårt att uppfylla 6-månaders regeln då.

Kape 2006-08-09 10:33

Suck, mer överförmynderi.... Borde rimligen vara ägaren av domänen som bestämmer när han vill förmedla ut den.

grazzy 2006-08-09 11:00

Kape, ja det är förjävligt. Går det bra om jag kommer och säljer nazistprylar utanför din trädgård och använder ditt badrum som kundtoa? Det vore helt hemskt om det inte var ok...

Kape 2006-08-09 11:07

grazzy... du är välkommen. Ser för visso en vag skillnad mellan mellan ett domännamn och de prylar du besitter och tänker sälja. Respekterar dock din osunda jämförelse.

Anders Larsson 2006-08-09 12:23

Eftersom domänförsäljningarna alltid spårar ur och dessutom är de som orsakar mest tjafs öht, varför inte ta bort det öht. Hur mycket har köp/försäljning med seriöst webmastrande att göra?

Alternativet vore väl att lägga till en separat del för domänförsälkningar och införa en postningsgräns, på kanske 100 poster innan man kan posta försäljningar.

saflund 2006-08-09 12:32

Ett eget litet subforum då?

Kape 2006-08-09 12:35

Tja, ingen dum idé. Låt det dock vara fritt för säljaren att avgöra om och när han vill sälja sin domän.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson