![]() |
http://computersweden.idg.se/2.139/1.49355...8B2B1A0293B6EDF
Den förra innehavaren av 118118.se var Name Navigation som i mars hade registrerat omkring 2000 se-adresser. Misstankar fanns om att företaget registrerade namn för att sälja dem vidare för egen vinning. Net Navigation sade upp domännamnet för tre månader sedan och klockan tolv i natt gick uppsägningstiden ut. Åtta olika ombud slogs då om adressen och sammanlagt 150 förfrågningar kom in. Adressen gick till företaget Carlesten Consulting. Efter en sökning på Eniro får vi kontakt med Robert Carlesten från Carlesten Consulting som låter förvånad över att han fick 118118.se – Jag skulle till exempel kunna starta en sajt som har med nummerupplysning att göra men i och med att jag inte trodde jag skulle få namnet har jag inga konkreta planer än, säger Robert Carlesten. Han verkar nöjd över att han fick adressen, men poängterar att han inte hyser något agg mot Eniro eller är ute efter att tjäna pengar. – Det handlar mer om att sätta dit II-Stiftelsen. När nummerdomänerna först släpptes låg jag i kö för flera domäner och såg att det hela gick väldigt dåligt till, och det var något som stiftelsen borde ha kunnat förutsäga, säger Robert Carlesten. |
Personligen tycker jag det enda rätta är att sälja den till Eniro till självkostnadspris. Ett mer uppenbart fall av domainsnatching får man leta efter. Tråkigt. :(
|
Ja, inget ovanligt eller oväntat. Tror Eniro gick för hårt ut mot NN och därför tyckte de att avregistrering var det rätta, för de visste att det kommer ta 3 månader och sedan kan någon annan snappa upp den. På så sätt får inte Eniro den så snabbt. :)Med lite vänligare ton av Eniro tror jag att NN hade överfört den till de...som "goodwill".
|
Snarare ge bort den om det är så. Det är ju inga pengar vi pratar om i alla fall.
|
Fick precis veta att det var "mitt" snapbackombud som snappat den.
|
Jag förstår inte att dom inte lyckas få den på andra chansen, blir det kanse tredje gången gillt för dom.
Den där domänen har ju legat ute på listor hur länge som hellst, och att inte Eniro lyckas knipa den känns mysko.. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Jag förstår inte hypen kring 118118.se... Bortsätt från några domämpimpar tror jag inte sidan har några typeins. Eniro och Hitta har väl inarbetade varumärken som funkar mycket bättre än 118118.se
|
Citat:
|
Citat:
|
Ja 118118 är inte så specielt, men Eniros riktiga namn är ju Eniro118118 så det borde vara det dom reggar i sånna fall. Men det känns väldigt överspelat det också, så eniro borde ju räcka.
|
Eniros 118118 ær ju egentligen bara en del av deras verksamhet som egentligen inte har något med internet att gøra.
Jag tror inte Eniro enbart vill bli førknippade med nummerupplysningen 118118 nær de erbjuder fler tjænster. Dærfør tror jag inte domænnamnet ær speciellt viktigt. |
Citat:
|
För dom som är intresserade så får det att kontakta IIS för att få reda på vilket ombud som registrerade en specifik domän. Jag har gjort det tidigare när jag missade en snap-back och ville veta vilken som var bättre.
|
konstigt att de lyckade snappa denna domän.. jag kontaktade dem i går för att snappa 2st domäner, den ena gick ut i natt och när jag kom till jobbet klockan 8 så var den fortfarande ledig.. använde loopia för att regga den då personen som beställningen gjorts hos ej kom in till jobbet förrän halv tio.. måste ta ett snack med dem om hur deras snapback tjänst fungerar för tydligen har den inte fungerat alls i natt... :-/
|
Wp-syds snapback?
|
Citat:
"Miss med E.164 standarden för telefonnummer som spökade till det hela." var svaret jag fick, men de svarade iallafall i telefon i går så bonus poäng för det :) |
Det viktiga som jag ser i allt med att registrera en domän, är att man inte gör det i ond tro?
|
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson