WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Proinet.se värsta jag vart med om. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=15262)

KryptoniT 2006-07-26 21:54

Nu har proinet legat nere i flera timmar. När man ska in på deras driftinfo sida för att se vad felet beror på står det "stängt"?
Har dom laggt ner eller vad? Det har varit downtime i princip varje dag i 1,5 veckas tid nu. Jag menar är servern så risig att den inte orkar köra ett webbhotell? Proinet har en jättebra support och är bra för övrigt. Dom flesta företag skriver 99,9% uptime Proinet borde skriva 99,9% downtime istället för det är precis vad det är. Jag vill bara säga till er därute som letar efter ett bra webbhotell välj INTE proinet, för det är alltid något dom har problem med. Jag hoppas jag får mina två sista månader sen byter jag!!

fakkjoo 2006-07-26 22:13

Citat:

Originally posted by KryptoniT@Jul 26 2006, 21:54
Dom flesta företag skriver 99,9% uptime Proinet borde skriva 99,9% downtime istället för det är precis vad det är.
Agree, har en del viktiga saker där också som jag skulle behöva få tag på, lite halvdumt om allt är borta

jonny 2006-07-26 22:16

De hade ju köpt flera nya servrar för att komma till rätta med problemen, läste jag. Men de kanske inte hunnit ta dem i bruk ännu?

KryptoniT 2006-07-26 22:50

Nu funkar min sida men den går extremt segt alltså

Kihlbom 2006-07-27 10:38

Jag kör lite småsidor hos proinet och det är faktiskt också det värsta jag har varit med om. Bra support ska sägas, men verkligen inget mer. Faktiskt sämre än b-one :P

blueplaya 2006-08-04 18:25

Dessa saker har börjat inträffa efter en ny ägare

blueplaya 2006-08-04 22:46

Källan kan vara vad folk har skrivit här på wn.
Det har stått att det har blivit mer problem sedan ni blev uppköpta.

idwms 2006-08-10 16:45

hej

Jag bara undrar om problemen som fanns med Proinet fortfarande excisterar eller om de har blvit lösta.
Förutom det jag har läst här på WN om driftstörningar så verkar dom bra.

Hälsningar Johan

idwms 2006-08-10 17:17

Citat:

Originally posted by Kjette@Aug 10 2006, 16:54
Vi har haft en del driftstörningar, det kan jag hålla med om, men dom är på väg att bli lösta, det som har orsakad det mesta är vår mailserver då vi har haft några kunder som har skickat oerhört mycket spam så har dom sänkt den och därmed blivit så ostabil, men när mail + sql kommer att skiljas på nu om några veckor så kommer att bli mycket bättre samt alla kunder kommer att bli flyttat på nya servrar.
Okey, det låter bra.

/Johan

Mattias 2006-08-10 17:32

Citat:

Originally posted by blueplaya@Aug 4 2006, 18:25
Dessa saker har börjat inträffa efter en ny ägare
Proinet har fortfarande samma ägare.
Så troligen inte den "nya" ägaren som gjort något ;)
Ägarbytet skulle skett i kraft någon dag runt denna tid
som det även går att läsa på forumet.

jonny 2006-08-11 00:55

Citat:

Originally posted by Kjette@Aug 10 2006, 16:54
Vi har haft en del driftstörningar, det kan jag hålla med om, men dom är på väg att bli lösta, det som har orsakad det mesta är vår mailserver då vi har haft några kunder som har skickat oerhört mycket spam så har dom sänkt den och därmed blivit så ostabil, men när mail + sql kommer att skiljas på nu om några veckor så kommer att bli mycket bättre samt alla kunder kommer att bli flyttat på nya servrar.

Det framgår inte riktigt av ditt inlägg, men ni har väl kastat ut de kunder som spammar?

nosnaj 2006-08-11 14:11

Får man häva ett köp om det inte lever upp till ens förväntningar?
Känns som det ligger nere varje dag nu, tex fungerar skiten inte nu sedan ett tag tillbaka och som alltid ingen information vad felet beror på...

KryptoniT 2006-08-11 17:06

försökte också komma åt min mail runt 2-3 tiden men det verkade ligga nere igen..det här funkar inte. Blir byte för mig efter september.

jonny 2006-08-12 09:07

Citat:

Originally posted by nosnaj@Aug 11 2006, 14:11
Får man häva ett köp om det inte lever upp till ens förväntningar?
Känns som det ligger nere varje dag nu, tex fungerar skiten inte nu sedan ett tag tillbaka och som alltid ingen information vad felet beror på...

Det brukar finnas reglerat i avtalet.

mersault 2006-08-12 21:50

nosnaj>> Du har väl fått mailet till alla kunder för någon vecka sen, hänger du inte med? Bolaget är avregistrerat så det blir nog väldigt svårt att häva någonting därifrån!!! Sen hade ju inte heller Proinet något villkor om hur mycket upptid de skulle ha i avtalet.

Som tur är håller Kjette allting rullande ändå, jag är nöjd med lösningen att gamla kunder kommer få flytta över till det nya bolaget gratis. Visst är det jobbigt med avbrotten nu, men med bakgrund av hur billigt proinet är och vilka speciella omständigheter det är nu så tycker jag inte man borde bråka för mycket.

Jag tror ändå på "nya" proinet med lite fler servrar. Personalen har jag bara goda erfarenheter av, synd bara att den förra ägaren verkar ha ställt till det.

KryptoniT 2006-08-12 22:09

jag har sett mailet från proinet nu då jag inte använder min hotmail längre utan jag kör på mailen jag har från proinet. Tycker det nya företag låter bättre, verkar vara mer serriösa grabbar som ska hålla i det här nu. Vore bra och veta om det är samma priser som förrut så man vet om man vågar köra ett år till för just nu känns det inte så kul att fortsätta på proinet med tanke på alla downtime osv.

Mattias 2006-08-13 00:32

Citat:

Originally posted by mersault@Aug 12 2006, 21:50
Jag tror ändå på "nya" proinet med lite fler servrar. Personalen har jag bara goda erfarenheter av, synd bara att den förra ägaren verkar ha ställt till det.
Jo, troligen kommer det bli bättre.
Ser mer lovande ut med vettig ledning istället för en okunnig ägare som vägrar till mycket...

mersault 2006-08-13 00:44

Kryptonit>> Går din period ut precis nu? Annars kan du ju testa att vara kund i det nya bolaget gratis tills din ordinarie period går ut...

KryptoniT 2006-08-13 01:09

Citat:

Kryptonit>> Går din period ut precis nu? Annars kan du ju testa att vara kund i det nya bolaget gratis tills din ordinarie period går ut...
Den går ut i september så hinner nog pröva det nya hoppas jag :P

webbteknik 2006-08-13 11:08

Hmmm jag skaffade mitt konto hos Proinet så sent som för två veckor sedan. Märkligt att de tar in nya kunder om läget är så här. Jag har inte heller fått något brev eller annan info om detta.

KryptoniT 2006-08-13 17:29

webbteknik, du missade nog mailet precis då. Jag tror det var så att om du inte mailar så går du automatiskt över till det nya proinet. Maila dom och fråga.

PRQ 2006-08-13 18:36

Citat:

Originally posted by mersault@Aug 12 2006, 21:50
nosnaj>> Du har väl fått mailet till alla kunder för någon vecka sen, hänger du inte med? Bolaget är avregistrerat så det blir nog väldigt svårt att häva någonting därifrån!!!
Den enskilda firman är visserligen avreggad, men orgnumret (läs: personnumret) finns ju kvar förutsatt att han inte gått och dött :).

idwms 2006-08-13 23:34

Jag är lockad att bli kund hos proinet men jag tycker att de som driver proinet (Kjette mfl.) kan meddela i denna tråd när problemen är lösta eller skicka ett mail till mig, för som det ser ut nu vill jag inte bli kund när man hör så mycket dåligt. Jag kan dock överväga det sen när problemen löst sig.

/Johan

Milad 2006-08-14 15:21

Citat:

Originally posted by webbteknik@Aug 13 2006, 11:08
Hmmm jag skaffade mitt konto hos Proinet så sent som för två veckor sedan. Märkligt att de tar in nya kunder om läget är så här. Jag har inte heller fått något brev eller annan info om detta.

Där fick du :)

clirre 2006-08-15 18:13

Kan inte annat än hålla med. Jag var grymt pro-proinet när jag först köpte tjänsten (pga lågt pris, utomordentlig support, Kjette här är tex alltid ofta snabb att svara på WN) men det här är ohållbart!

Som andra påpekat så är det värsta just brist på information. Jag tycker dessutom inte att det hänt nånting sen spammarna försvann. Sen ska jag inte ens gå in på vad jag tycker om mejlet som skickades ut ang. bytet av ägare (ni som har proinet vet vad jag pratar om).

Grejen är att jag letade webbhotell långt och länge och tyckte att det var väldigt svårt att hitta rätt kombination av pris och produkt, så jag VILL väldigt gärna tro på att det kommer börja fungera bättre...

nomicon 2006-08-16 01:05

Ja, det verkar ju vara en del som numera är missnöjda över Proinet. Hoppas att dom lyckats vända tillbaka hela skutan så de blir lika bra som förr, innan allt krut är bränt.

/Martin

Mattias 2006-08-16 01:28

Well, anledningen att inget förbättrats är att de nya servrarna som skulle
användas ej blev betalda av den "tidigare" ägaren av proinet...

Men vi som sitter på proinet kommer få hålla ut någon vecka till
Anledningen får kjette själv dra fram om så blir fallet :)

clirre 2006-08-16 13:10

Jag har dock inte förstått hela gången. Först var det Kjetil & co som hade det, det funkade riktigt bra när jag började (Nov -05), sen blev det väl sakta men säkert sämre för att krevera i juni/juli.

Såvitt jag förstått ska nya ägaren inte ta vid förrän nu så varför skulle han betala nåt innan? Kan man ens prata om den nya ägarens inflytande när han inte är "tillsatt" än? Vem faller skiten på? Det är ganska intressanta frågor om man ska ta ställning till om det är värt att fortsätta med Proinet, samt vilket Proinet man ska välja. Det med nya ägaren eller det med Kjetil & Co.

Skulle vara intressant att höra en redogörelse på det här. Det är ju många hårda ord av användare i ett av de viktigaste forumen för deras målgrupp!

mersault 2006-08-16 13:16

clirre>> Om jag förstått det rätt:
Kjetil "& co" har aldrig varit ägare av Proinet, bara anställda. Det verkar som ägaren inte varit så inblandad i verksamheten/misskött den.

Kjetil och den andra killen skulle ta över, men den gamla ägaren trilskades. Därför startar de nya ägarna ett nytt bolag (fast med precis samma inriktning osv) i stället och tar med de kunder som vill dit.

patrikweb 2006-08-16 13:41

Har mycket svårt att se att det dom gör är helt lagligt, mailet som skickades ut tror jag inte håller juridiskt.

Sedan har jag svårt att man har rätt starta nytt bolag och ta över kunderna utan tillåtelse från förra ägaren eller ens skicka sådant mail.

Westman 2006-08-16 13:55

Ang. den juridiska hållbarheten: Allt beror på avtalstext mellan förra ProInet och kund samt nuvarande ProInet och förra ProInet/Ägaren. Jag har inte sett något sådant publicerat så därför blir alla ställningstaganden ren spekulation och lika värdefullt som använt dasspapper.

För övrigt så är del ett något som kunderna borde veta och del två är ju i så fall ett företags avtal med annan part och inget som man behöver offentligöra med kungörelse eller liknande.

clirre 2006-08-16 13:56

mersault: du har nog rätt ja, jag läste mejlet en gång till. Ägaren till nuvarande Proinet, Mattias, har enligt Kjetil o Co misskött verksamheten så de har beslutat att starta nytt och ta kunderna med sig.

Vill det sig riktigt väl har de anställda skött verksamheten bra men fått strul med ägaren, vilket skulle betyda att det nya bolaget kommer att fungera bättre. Men att man automatiskt skjutsas över till ett annat juridiskt bolag låter väldigt konstigt (även om man kanske skulle vilja det) som du skriver Patrikweb. "Gamla" Proinet måste ju ha rätt till kunderna.

Vem äger förresten informationen som ligger på servrarna, mina inställningar, mina databaser etc.?

patrikweb 2006-08-16 14:02

Kopia på mail som skickades ut: http://www.flashback.info/showthread.php?t...t=352836&page=5

Finns att läsa i tråden som någon postat, men man kan väl inte binda en ett sådant avtal om flytt genom att inte ens svara?

Westman 2006-08-16 14:04

Citat:

Originally posted by clirre@Aug 16 2006, 13:56
Vem äger förresten informationen som ligger på servrarna, mina inställningar, mina databaser etc.?
Innehållet i databaserna samt de filer du som kund genererat = du
Serverinställningar = hostingföretaget

Det är grovt tillyxat och jag förstår inte varför man skulle oroa sig över vem som äger inställningar.

Westman 2006-08-16 14:20

Citat:

Originally posted by patrikweb@Aug 16 2006, 14:02
Kopia på mail som skickades ut: http://www.flashback.info/showthread.php?t...t=352836&page=5

Finns att läsa i tråden som någon postat, men man kan väl inte binda en ett sådant avtal om flytt genom att inte ens svara?

Det saknas fortfarande viss information för att kunna avge ett svar som inte skulle bli spekulation. Det enda jag kan utläsa av det brevet är att om det stämmer i sin helhet så har den ursprungliga Proinet-ägaren ganska stora möjligheter att vinna i en domstolsförhandling och bli tilldömd skadestånd på flera punkter. Detta med reservation för att det kan ha förekommit muntliga avtal mellan parterna (inget sådant redovisas i brevet).

Det går som sagt inte att ge ett vettigt svar i denna komplexa och tydligen infekterade fråga men du ska få en kvalificerad gissning:
Om inget muntligt eller skriftligt avtal finns mellan förra ägaren och det nya företaget så är kunderna inte alls nya Proinets kunder om de inte självmant tecknar ett nytt avtal med nya Proinet.

Exempel: Webbhotell A skickar ett brev till alla kunder hos Webbhotell B och säger "ni får bättre service hos oss och om ni inte svarar inom två veckor kommer ni att automatiskt bli kunder hos oss".

Inte juridiskt hållbart och troligtvis straffbart.

Decibel 2006-08-16 14:29

Jag tycker hela mailet ser konstigt ut, nästan som det vore ett skämt.

Den juridiska twisten på det hela är helt galen, precis som du säger Westman.

Mattias 2006-08-16 15:31

Citat:

Originally posted by Westman@Aug 16 2006, 14:20
Inte juridiskt hållbart och troligtvis straffbart.
Har inte så mycket koll på lagar och dylikt.
Dock kommer det ut ett nytt tids nog.
Som har talats över med en jurist.

jonny 2006-08-16 16:15

Baserat på detta skulle jag förmodligen rekommendera alla kunder att se sig om efter ett annat webbhotell. Cliche eller B-one ligger ju i samma prisklass.

Mattias 2006-08-16 16:34

Citat:

Originally posted by jonny@Aug 16 2006, 16:15
Baserat på detta skulle jag förmodligen rekommendera alla kunder att se sig om efter ett annat webbhotell. Cliche eller B-one ligger ju i samma prisklass.
Så du menar att jag som kund skulle få det bättre på B-one?
Jag har provat på en hel del olika webbhotell och vpser.

Där jag finns kvar trivs jag bäst av olika skäl.
Tråkigt nog har det skapat en hel del oroligheter på senaste.
Personalen försöker göra något åt saken och då tycker du b-one vore bättre för mig? =/

Alpha 2006-08-16 16:46

b-one och cliche är ju inte ens något alternativ :P

Jag tycker att PROINET borde hålla tyst om sånna interna problem.
Brist på erfarenhet verkar det som, att maila ut till sina kunder om hur och när ens chef inte vill skriva under ett papper och att dem ska lämna honom och starta ett nytt bolag osv.
Låter faktiskt som ett skämt precis som Decibel skriver, enligt min uppfattning.

Aja, hoppas det löser sig för PROINET och deras kunder inom kort..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson