WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Betala skatt eller inte? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=15216)

Farang 2006-07-24 06:29

Driver några vuxensajter som privat, ej företag. Dessa sajter har börjat att generera pengar varje månad. Betalningarna sköts av Verotel. Dom betalar ut pengar till mitt eurokonto varje månad.

Dom betalar inte in några skatter eller avgifter till skatteverket. Det gör inte jag i nuläget heller.

Är det någon som vet om skatteverket kommer att få reda på detta så att jag får en glad överraskning i deklarationen nästa år?

Farang

Conny Westh 2006-07-24 06:33

Det beror på i vilket land ditt Eurokonto finns.

Om du har det i Sverige så rekommenderra jag starkt att du registrerar firma och börjar betala skatt.

Annars blir det snarare en mycket obehaglig överraskning, skatteverkets sida och då är det inte bara en stenhård straffskatt du får utan värre grejer som jag inte rekommenderar.

Farang 2006-07-24 07:11

Kontot finns i Sverige.
Hur får skatteverket reda på att pengarna som sätts in är pengar som jag har tjänat på dessa sajter?

Enligt verotel så rapporterar dom inte till skatteverket. Dom redovisar utbelningar till det hollänska skatteverket. Skatteverket i Holland utbyter kanske info med det svenska skatteverket.

robertsson 2006-07-24 07:14

Allt fler skatteverk byter uppgifter med varandra, inte ens schweiziska bankkonton är säkra länge. Dessutom kan det vara helt ointressant i vilket land man har kontot om man skaffar ett visa-kort och betalar med kortet i Sverige, för skatteverket kan se alla transaktioner i Sverige och dom börjar granska sånt mer och mer.

jonny 2006-07-24 09:35

Det förutsätter att visakortet eller dess inköp kan kopplas till dig :)
Jag får känslan av att det ändå är småpengar det handlar om.

Däremot behöver du inte registrera dig för F-skatt, det går bra att ta upp det hela i deklarationen ändå.

Farang 2006-07-24 09:56

Ca 2500 kr i månaden som jag får.

grazzy 2006-07-24 10:16

Det kostar inget att registrera f-skatt och om du kan hålla antalet verfikationer (transaktioner) till ett minimum är det inte heller något större jobb att hålla reda på bokföringen, tråkigt men nyttigt att lära sig om inte annat.

Så länge du använder pengarna inom företaget är det ju dessutom avdragsgillt, så reklam, utrustning, material osv som du köper betalar du ingen skatt på. Du kan fortsätta att bygga upp företaget med dina intäkter utan att behöva betala en krona i skatt. Det är först när du tar ut pengarna som lön/vinst du behöver skatta. Lycka till med verksamheten!

yellow 2006-07-24 11:13

Vet inte exakt om du faller inom den gränsen, men "hobbyverksamhet" ska deklareras som inkomst av kapital. Det finns t.o.m en egen ruta för sådan inkomst i deklarationen. Så för den skulle behöver du inte registrera företag. Även i det läget kan du dra av kostnader för "hobbyn" däremot inte moms, det enda du anger är din vinst på verksamheten.

Farang 2006-07-24 11:49

Har börjat att titta på att ansöka om f-skatt. Vill gärna kunna dra av inköp av utrustning, mjukvaror etc...

Måste bara hitta någon guide för hur man ansöker om f-skatt. Har kollat på https://www.foretagsregistrering.se och det är vissa uppgifter som jag inte vet hur man ska fylla i.

nomicon 2006-07-24 12:44

Förstår inte riktigt alla dessa frågor & problem om skatt och skatteverket? Ring till dom och fråga helt enkelt? Dom är jätteduktiga på det dom gör, och svarar gärna på frågor, iallafall om man får tro deras kundtjänst.

Det är ju faktist vi som betalar skatteverkets personal, dom är anställda av folket och finns där för oss.

/Martin

rille31 2006-07-24 14:13

Citat:

Originally posted by robertsson@Jul 24 2006, 07:14
Allt fler skatteverk byter uppgifter med varandra, inte ens schweiziska bankkonton är säkra länge. Dessutom kan det vara helt ointressant i vilket land man har kontot om man skaffar ett visa-kort och betalar med kortet i Sverige, för skatteverket kan se alla transaktioner i Sverige och dom börjar granska sånt mer och mer.
Hur är det med paypal konton, är det ngt skattemyndigheterna kan kolla?

MrHandley 2006-07-24 21:39

Citat:

Originally posted by nomicon@Jul 24 2006, 12:44
Förstår inte riktigt alla dessa frågor & problem om skatt och skatteverket? Ring till dom och fråga helt enkelt? Dom är jätteduktiga på det dom gör, och svarar gärna på frågor, iallafall om man får tro deras kundtjänst.

Det är ju faktist vi som betalar skatteverkets personal, dom är anställda av folket och finns där för oss.

/Martin

Det där har jag personlig erfarenhet av. Frågar man innan så får man hur mycvket hjälp som helst, och de hjälper en att skatteplanera!

Har fått tips, råg och hjälp vad man skall lägga energi på, var man inte skall lägga avdrag etc. Ring deras kundtjänst och förklara så tydligt som möjligt. Jag är helt övertygad om att du kommer få extremt kompetent hjälp.

/Mattias

robertsson 2006-07-24 22:59

Nu var det inte jag som frågade, men jag uppfattade frågan som "ska jag deklarera pengarna?" och inte "hur deklarerar jag pengarna?"

MrHandley 2006-07-25 10:19

Robertsson: Frågan var: "Är det någon som vet om skatteverket kommer att få reda på detta så att jag får en glad överraskning i deklarationen nästa år?"

Mitt svar är: Ring och fråga.

/Mattias

klein 2006-07-29 09:00

Skaffa ett bankkonto i Österike, dom har stenhård Sekretess. Annars kan man väl regga ett företag i typ UK för £1 och ha bank kontot i UK.

Tro inte du åker ditt på så småpengar som 2500:- / mån. Det kostar skatteverket stora resuser att jaga folk också, dom vill åt dom stora bovarna.

Sedan har du rätt tjäna upp 30.000 om året, utan att du behöver redovisa beloppet.

Farang 2006-07-29 09:08

Får tacka för alla svar jag har fått.

Ha en fortsatt skön sommar.

Farang...

Thor 2006-07-29 10:29

Citat:

Originally posted by klein@Jul 29 2006, 09:00
Annars kan man väl regga ett företag i typ UK för £1 och ha bank kontot i UK.
nja... det där är inte helt sant... du kan ha £1 i aktie kapital i ett engelskt företag, men registreringen kostar dig runt 5000kr exkl...

rille31 2006-07-29 13:49

Hur är det med svenska banker, har dom någon skyldighet att rapportera utländska bankinsättningar?

Mattias 2006-07-29 13:58

Citat:

Skaffa ett bankkonto i Österike, dom har stenhård Sekretess.
Med 2500kr i månaden så kommer du ha kvar mindre pengar än om du skattar.

Om de företag du får pengar ifrån inte skickar uppgifter till skatteverket så behöver du inte oroa dig över 2500kr/mån. Speciellt inte om du arbetar med någonting och får inkomster därifrån.

ullberg 2006-08-14 13:36

Citat:

Sedan har du rätt tjäna upp 30.000 om året, utan att du behöver redovisa beloppet.

Nja, antagligen har han andra inkomster också... Den gränsen gäller ju de totala inkomsterna under ett år.

Mer info om
http://skatteverket.se/svarpavanliga...f80007832.html

cyner 2006-09-02 19:36

Citat:

Varifrån kommer den här uppgiften? Kan du redovisa en källa, tack?

jonny 2006-09-02 20:45

Citat:

Originally posted by rille31@Jul 29 2006, 13:49
Hur är det med svenska banker, har dom någon skyldighet att rapportera utländska bankinsättningar?

Ja, det rapporteras.

Twilight Zound 2006-09-25 21:34

Citat:

Hmmm.

Är du säker på den siffran...??
Har för mig att det är 50.000

Axelsson 2006-10-15 22:26

"Så länge du använder pengarna inom företaget är det ju dessutom
avdragsgillt, så reklam, utrustning, material osv som du köper
betalar du ingen skatt på. Du kan fortsätta att bygga upp företaget
med dina intäkter utan att behöva betala en krona i skatt. Det är
först när du tar ut pengarna som lön/vinst du behöver skatta. "

Så man betalar bara skatt på pengar man tar ut? Inte om dom kommer
in på ens konto?

grazzy 2006-10-15 23:03

Som EF så beskattas du efter varje bokföringsår på ditt överskott. Det gäller alltså att antingen utnyttja pengarna inom EF'et till investeringar eller till de fonder som finns att tillgå (expansion och perodisering).

Innocast 2006-10-16 13:23

Om man ser det så här då... Jag har en polare i Thailand som inte har kreditkort. Så han sätter över pengar till mig för att köpa domäner och dyl. Även för att köpa svensk mat och tillbehör (tidningar mm) och posta ner till honom där nere. Är jag skatteskyldig för det?

Storen 2006-10-16 14:47

Tja, om du gör vinst så skall denna vinst beskattas..

Säg att han sätter in 1000sek och det som din polare beställt kostar 900sek, då skall 100sek beskattas om du lägger in dessa i företagets kassa som kommision. Annars låter du skulden ligga kvar på insättnings/finansieringskontot

Yellowberry 2006-10-27 14:40

Det ar roliga ar att det inte vill svara pa nagra fragor om man inte anger sitt person nummer sa javla daligt kommer nog anmala dem till DI

Storen 2006-10-27 14:57

Citat:

Originally posted by Yellowberry@Oct 27 2006, 13:40
Det ar roliga ar att det inte vill svara pa nagra fragor om man inte anger sitt person nummer sa javla daligt kommer nog anmala dem till DI

Har jag missat något, eller har du något att dölja?

Yellowberry 2006-10-27 19:25

Har jag missat något, eller har du något att dölja?

Ar du polis eller? Alla har nogot att dolja klart man vill ha svar pa sina fragor utan att tala om sitt namn

grazzy 2006-10-28 14:52

Jag vet inte jag.. jag har iaf inga problem med att ringa skatteverket och uppge mitt telefonnummer. Jag tycker tom de brukar vara väldigt trevliga och tillmötesgående trots att jag frågar lite konstiga saker. Det kanske är för att de vet att de har lagt mig i högen med "revision - sätt dit extra hårt på oredovisade suddgummin eller vad fan som helst"...

Hursomhelst så tycker jag att din attityd verkar riktigt tråkig yellowberry. Känns bra att du håller dig utomlands. Varför inte klippa banden med skatteverket helt om du tycker det känns så jobbigt. Glöm inte lämna in passet också.....

Farang 2006-10-28 16:07

Jag har alltid blivit bra bemött och aldrig varit tvungen att uppge mitt personnr för att få hjälp eller svar på mina frågor när man har varit i kontakt med skatteverket.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson