![]() |
Det här har diskuterats lite i tråden om ryktet att MTG skulle lämna Crystone, men eftersom det inte har speciellt mycket med det att göra så skapar jag en ny tråd istället. (Vill poängtera att jag inte anser att Crystone är en oseriös aktör, även om jag tycker de både borde ta mer betalt och ha bättre reservström)
En branschorganisation tror jag vore mycket bra, bland annat eftersom det helt klart finns en del mindre seriösa aktörer. Det skulle helt klart kunna innebära en ökad trygghet för kunderna, om man vet att ens leverantör är medlem i en organisation, och genom den också förbinder sig till vissa saker (exempelvis hantering av domännamn, att ha skäliga villkor och liknande). Frågan är väl kanske vilka krav en sådan organisation kan ställa på sina medlemmar (beror ju såklart på vad medlemmarna tycker), men det är väl kanske inte helt orimligt att ställa krav på att det ska finnas någon form av internet-redundans och kanske reservström, men jag tror iof. det är svårt att ställa sådana krav, eftersom det är lätt att fuska. (Blir en jäkla stor apparar att åka runt och godkänna alla medlemmars serverhallar om inte annat) Det man kanske borde inrikta sig på är väl kanske att tillvarata kundens intressen, typ kunder som behandlas dåligt, som inte själva får kontroll över sina domäner om man vill det, eller luras in i tvivelaktiva avtal, utlovas saker som sedan inte hålls (fri trafik t.ex) och liknande, skulle kunna vända sig till en sådan organisation, som sedan kan utfärda "rekommendationer" till webbhotellen som är medlemmar i organisationen. En sådan organisation tror jag skulle kunna bidra till att rensa upp lite på hostingmarknaden (en gnutta självsanering bland alla webbhotell skulle nog alla seriösa aktörer, och kunder, må bra av) Organisationen Registrars.se är säkert bra, men det är ändå något begränsat, dels eftersom det finns få medlemmar, och dels eftersom man måste vara ombud för II-stiftelsen (vilket man ju knappast behöver vara för att driva seriös hostingverksamhet) |
Skulle så klart fungerat, men kommer kanske bli en stor kostnad för dom första som ska betala för en organisation samt hur ska det ske kontroller? Årligen kontroller för att det verkligen står rätt till?
Samt det måste ske kontroller för annars är det värdelöst om det inte finns något säkerhet ens där. Samt att det bör införas olika klasser isåfall som man kan leva upp till. |
Tror nog många av oss i branchen har tänkt samma tanke flera gånger. Jag har själv vid flertalet tillfällen pratat om en sådan organisation med kollegor i branchen.
Vid självransakan märker man dock snabbt att det skulle vara för egen vinning, rensa bort "oseriösa" aktörer, anmärkningsvärda avtalsvillkor, i princip, rensa bort sådant som man själv inte gillar, och direkt står man i intressekonflikt till sin egen idé. Visst suckar man över kunder som väljer andra aktörer av en eller annan anledning när man själv kan se att det är fall av missledande marknadsföring eller bara ren inkompetens. Men till sist måste det vara kunderna själva som gör revolt. Ett iniativ utifrån, från en uppretad konsument eller kanske mer riktigt sagt, hängiven konsumet. Vad jag vill få fram är att det krävs neutrala personer till en sedan organisation. Personer som ej har egen vinning i att sätta upp kriterier, regler eller förutsättningar för att vara med. Det bästa är ju att hitta någon som varit i branchen och som kan den, men som ej längre har ekonomiska intressen i den. Men tyvärr är vår branch kanske för ung för det fortfarande?.... |
Intressant. Hur ser det ut nere på kontinenten?
|
Vi försökte få fart på detta med webbhotellforum(.se) förra året med att samla de flesta webbhotellen och få lite gemensam struktur och ha en gemensam markering på vad samverkande webbhotell stog för och följde.
Det dog dock av när martin åkte utomlands, fanns och finns en hel del medlemmar ännu. |
Lars, det var precis det jag var ute efter - och det blev OT som vanligt. :rolleyes:
glennj, nja oberoende personer behöver man ju bara till ev. granskning/certifiering och det går att lösa - det är nog det minsta problemet. I en branschorganisation ska ju medlemsföretagen sätta ramarna etc. - det är ju inte direkt en ISO-standard man är ute efter i första hand - se på t.ex. MRF, BURF etc. Sen behöver ju inte ett medlemsskap kosta skjortan, det finns seriösa branschorganisationer som tar 2500 per år (inte så farligt väl). Det finns säkert de som är billigare också. Det finns ju egentligen ingen anledning till att ett medlemsskap ska kosta en massa om det inte finns något vettigt att spendera pengarna på. Hur som helst, allt sånt är till för att lösas. ;) |
Citat:
Bättre tycker jag är om kunderna sätter sina krav och önskemål och organiserar sig, sedan blir det upp till leverantörerna att möta kraven för att kunna ansluta sig. Men det är nog mest min bittra syn och bittra erfarenheter från en annan branch som sätter sina spår.. ;) |
Jag är inte lika bitter och håller inte riktigt med om den dystra utmålningen. Kunderna kommer aldrig att kunna samsas om några krav då de inte är organiserade för fem öre och har ett alldeles för stort spann. Sen tror jag inte på det att kunderna måste vilja ha en märkning, det finns flera exempel på det bl.a. SRF, BURF etc.
En branschorganisation skulle nog enbart bemötas positivt av kunderna. Det skulle väl gå att undersöka utan några större besvär. |
Citat:
Citat:
Men återigen, har haft tankarna på det själv många gånger men bitit mig i tungan varje gång.. Så är inte motståndare, mest skeptisk... |
Jag tror på att man sätter upp nivåer för hur reservkraft, redundans och exempelvis backup hanteras.
Ett första steg är att sätta upp nivåerna och låta de som vill tala om vilka krav de uppfyller. |
Citat:
Jag skulle tro att ISO9001 skulle fungera väl även för hostingföretag.. Det du föreslår skulle i så fall hamna under förebyggande åtgärder, underhållsmål samt planer för beredskap/nödläge |
ISO9001 kräver en massa, enligt mig, helt onödiga process- och flödesbeskrivningar och är till slut en ganska dyr pappersprodukt som egentligen inte säger ett dugg om vilken redundans eller säkerhet man har. Den säger bara att man har papper på hur man ska jobba (grovt förenklat).
|
Jag är mycket positiv till denna tråd. Jag har själv varit ordförande för Registrars.se och min tanke var att den skulle kunna drivas vidare till att bli en mer omfattande branschförening.
Jag ser gärna en sådan förening men kan på grund av tidsbrist inte lova mitt fulla engagemang i att starta en sådan. Att det behövs råder det inget tvivel om. Det krävs dock att någon tar tag i det och där brukar det brista. |
Ja, jag var med för nått år sedan då vi diskuterade detta för e-handeln... Kommer inte ihåg vem, men någon skrev i alla fall att han (+några till) var på god väg att ta fram ett förslag. Tvärr så rann detta ut i sanden så som brukligt...
Skulle kunna tänka mig att arbeta fram någonting, men precis som föregående så kan inte jag heller lägga ner alltför mycket tid just nu på detta projekt, och risken finns att tanken tynar bort även denna gång ;) Men jag har en del kontakter inom "kvalitetssverige" som säkert kan bidra med ett och annat.. Att behovet finns är ju uppenbart! |
|
Nå, är ni fortfarande intresserade? ;)
Ett seminarium i ämnet kanske? ISO 20000 – den nya standarden för IT Service Management |
I ämnet? Nja det där är ju ledningssystem för IT-tjänster (bygger på ITIL vad jag kan utröna). Säger inte heller något om utrustningskrav etc. vad jag kan se, bara hur arbetssättet skall vara. Sen om man använder handvevad 8086:a inkopplade på motorvärmaruttag eller har ordentliga prylar spelar ingen roll (lite överdrivet).
|
Ja, men standarder, IT och kvalitetssäkring handlar det om...
*tyckte bara att tråden dött ut...* |
Jag tror att den viktigaste uppgift en branschorganisation skulle kunna fylla inte är att "certifiera" den bakomliggande infrastrukturen på ett webbhotell (internetanslutningar, reservström, kylsystem o.s.v.).
Jag tror snarare att de viktigaste uppgifterna för en sådan organisation är att se till så att avtalen på marknaden inte är oskäliga, att kunden alltid får äganderätt till sin domän och en annan viktig sak tror jag är att kunder som känner sig illa behandlade av ett webbhotell skulle kunna vända sig till branschorganisationen och få hjälp. Exempelvis skulle ett "branschråd" kunna utfärda rekommendationer i enskilda ärenden efter att ha tagit del av information från såväl kund som leverantör. Helt enkelt fokusera mer på självsanering istället för teknik - det tror jag skulle uppskattas betydligt mer av kunderna. (Det skulle nog mest bli en jäkla massa jobb att åka runt och försöka inspektera alla serverhallar, och tänk också på att vissa har maskinerna på andra sidan atlanten). Men det kanske fler här som inte driver webbhotell (jag har själv slutat med det i våras) som kan svara på hur en eventuell branschorganisation bör fungera. Men ska man bilda en sådan organisation så är det ju ganska viktigt att man får med rätt många webbhotell, så det inte blir som registrars.se, som visserligen säkert är bra på nått - men det är ytterst få av IIS-ombuden som är medemmar. |
Att revidera varje verksamhet i gång/år är något som måste utföras och utförs också idag. Däremot kan inte "vi vanliga" starta upp ett formellt certifieringsorgan , men man kan ju höra efter intresset med någon av dom stora aktörer som redan finns..
Sedan får man inte låsa in sig på enskilda branscher uatn man skall i den möjliga mån det går försöka få in så många liknande verksamheter som möjligt. Samma sak när man sätter upp std-kraven.. Dessa bör vara generella och inte innehålla detaljer som "låser" dess effektivitet. Det finns branchspecifika standarder idag (kläder, stålkonstruktioner, papper, broar mm) men då handlar det mer om säkerhet och praktiska egenskaper.. Vad gäller avtal och olika möjligheter samt rättigheter så är det något annat. Det finns ett antal olika instanser att vända sig till (KO, kommunen, handelsorganistioner..etc). |
En sådan branschförening måste få med någon av jättarna annars tror inte jag den slår igenom.
|
Citat:
Jag kom att tänka på campingarnas (och hotellens) poängsystem som resulterar i stjärnor, lite stort kanske men iallfall en annan infallsvinkel än ISO-cert och liknande. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:22. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson