![]() |
MTG lämnar Crystone
Helgens strömavbrott gav webbhotellet Crystones kunder 18 timmars nertid. Sedan dess har storkunden TV3 fått dras med ett krånglande publiceringsverktyg hela veckan. Nu lämnarar MTG Crystone. Källa: IDG |
Surt för crystone och rätt dålig reklam. Jag hoppas att de tar sig i kragen och ser till att reservkraften fungerar nästa gång.
|
Här satt jag och funderade på ifall jag skulle använda crystone för nästa c-nät webbhotell.
Tråkigt att förlorade en sådan kund, kan inte se glatt ut någonstans. |
Åter igen, man får v ad man betalar för, och i detta fall kanske inte ens det...
Två av Sveriges största webhotell har på kort tid visat påtagliga bristger i sin redundans - Loopia i våras och Crystone/Eastpoint nu. Både proklamerar sig som stora, bra och trygga och säger att man inte behöver betala för kvalitet (dvs man säger att den egna prisnivån inkluderar redundant och trygg drift). Det verkar ju tydligt att man inte riktigt tar problematiken på allvar... Kan man tro att TV3 (eller MTG) surnat på Piratebaykopplingen och att man därför bara tog chansen att dra nu...? |
Vi vidtog väldigt omfattande åtgärder (helt ny nätverksinfrastruktur + inkoppling av ytterligare en Internetleverantör) efter avbrottet i februari, någonting som bör visa på att vi tog problematiken på yttersta allvar. Mer information om detta finns på vår hemsida.
Jag är övertygad om att Crystone även kommer att vidta åtgärder för att liknande problem inte ska kunna uppstå igen. |
Måste vara tungt för Crystone att tappa en sån prestige-kund. Men jag förstår inte varför man inte har skaffat mer omfattande reservström redan tidigare. Vad jag förstått av tidigare diskussioner är hallen i Årsta bara några månader gammal, och då låter det märkligt att reservströmmen skulle vara så feldimensionerad så allt dyker efter nån minut.
Även om långa och omfattande strömavbrott är ganska ovanliga, så känns det ju som ett webbhotell av Crystone's storlek skulle ha råd att skydda sig med diesel och batteri. Okej att man inte har med det i 195kr/mån colocation, men på sina egna servrar och viktiga kundservrar som TV3 m.fl. bör man väl ändå skydda sig mot strömavbrott på ett bättre sätt? |
Det är bra att man från Loopia tagit itu med problemet på allvar! Glädjande, låt oss hoppas man gör så från Crystone också. I både Loopias och Crystones fall är det något man givetvis förväntar sig, liksom av varje seriös leverantör!
|
Det stora problemet är att det finns så många webbhotell som ljuger för sina kunder.
"Vi har redundans, vi har diesel..." Jag har själv bittra erfarenheter av leverantörer som inte riktigt håller måttet. Song som inte hade UPS till swithcen i området - servrarna snurrade på fint under strömavbrottet, men Internetanslutningen dog. DCS som skaffade in temporära reservkraftverk men aldrig fick de att fungera för vår utrustning. Aleborg har ju haft otur och behövt byta leverantör flera gånger just för att saker inte fungerat som utlovat. (Däremot verkar Port80s hall fungera riktigt bra. Förutom Aleborg har också Shellkonto och JX servrar i samma hall. Vår sekundära namnserver i den hallen har fungerat riktigt bra sedan den flyttade dit i höstas). Det är riktigt synd att det är så enkelt för webbhotell att ljuga om redundans, reservkraft och backup. Alla webbhotell har driftstörningar (Sajthotellet också), men investeringar i redundans, reservkraft och backup kan göra stor skillnad. Vore intressant om en oberoende part kunde kvalitetssäkra påståenden från webbhotell. Någon som åkte runt och såg att det verkligen fanns ett dieselaggregat som var inkopplat och fungerade exempelvis. |
Idéen om certifiering är god! Jag har funderat över det, men det finns faktiskt standarder att följa så det skall inte vara så knepigt. Antagligen skulle det, som vid alla certifieringar, medföra hyfsade kostnader, men om det är vad kunderna frågar efter så skulle det vara kanon!
|
Citat:
En annan sak, om de har dieselgenerator, har de bränsle så det räcker för ett strömavbrott över emn helg? Citat:
Problemet är de som levererar en "good enough" tjänst och som räknar med att tjäna tillräckligt för att det inte skall svida om man tappar kunder när man får problem. Eller de som inte bryr sig och bara kör på så det ryker tills det brinner... Många av våra kunder inspekterar anläggningarna själva, och flera av dem har också flygande inspektioner, dvs att de kan komma när som helst och kontrollera infrastrukturen. Men då pratar vi inte 195 kr/mån... Saker som dessa kostar, så är det bara. Citat:
En enkel sak att fråga sig är vad får jag för kompensation om leverantören inte når upp till det de förbindit sig att leverera? De flesta som erbjuder "good enough"tjänster har väldigt snåla kompensationsklausuler. Gissa varför? Det "kan" vara en bra indikator på vad de erbjuder för tjänst. Skulle kunder vara villiga att betala för en "certifierad tjänst", där "någon annan" gått igenom leverantören och kontrolletar att de uppfyller vissa publicerade krav? Typ en 9001/7799 light... /Mattias |
Citat:
|
Jag anser inte att någon här ska tro att en certificering typ ISO 9001 skulle garantera att en servehall är "säker". En certificering enligt ISO 9001 innebär att saker och ting görs på ett bestämt sätt och har inte det minsta med kvalité att göra.
Det innebär t.ex. att om du köper en sak och den har bra kvalité (enligt din bedömning) så kommer alla saker att ha samma kvalité. Men det innebär också att om du anser att saken hade dålig kvalité, så kommer alla saker att ha samma dåliga kvalité då de är gjorda på samma sätt. Det är upp till varje kund att ställa frågan hur webbhallen garanterar att den inte ska stå utan ström eller utan förbindelse med Internet. En certificering skulle knappast i mina ögon öka trovärdigheten, för det förekommert mycket fusk med certificeringar. De som i dagsläget ljuger kommer att ljuga även med cerificering. En sak kan åtminstone jag konstatera. Den webbhall som garanterar en 100 % tillgänglighet med hänvisning till UPS, generatorer osv. ljuger. Den webbhalls om kan redogöra för de eventuella fel som faktiskt kan uppstå låter mer trovärdig i mina öron. Precis alla kan få sin server ur bruk. Det finns inga som helst garantier. Frågan är nog i stället: Hur fort kan felet avhjälpas och hur kommer det att ske? |
Citat:
En certifiering kostar omkring 60000-75000kr och då gäller detta en förrevision, certifiering och periodiska revisioner minst en gång varje år....Priset baseras bl.a på storleken av ditt företag och kan justeras efter bl.a personalstyrka.. ISO9001 syftar till ge företaget stöd för att styra sina processer, det handlar absolut inte om att jobba efter ett bestämt sätt utan en av grundstenarna är att man alltid skall verka för att ständigt förbättras och jobba aktivt med förebyggande åtgärder.. kvalitetssystem i allmänhet handlar om att få företag att växa.. |
Citat:
Vi är ca; 50 anställda och betalar någonstans av ovanstående inkluderat ISO14001, ISO9001 & QS9000 (QS=automotive).. |
Jag har många års erfarenhet av arbete med ISO9000 och andra s.k. kvalitetssäkringssystem, och jag är nog böjd att hålla med guran om att det inte har det minsta med kvalitet att göra. Tyvärr. Rätt använt kan nog arbetsmetoder enligt ISO9000 innebära att företaget upprätthåller någon viss kvalitetsnivå, men själva standarden säger inget om vilken kvalitetsnivå. Det går alldeles utomordentligt bra att leverera sk*t och hävda att man följer ISO9000, eftersom man har dokumenterade rutiner som säkerställer att man levererar sk*t. Jag känner till åtminstone ett företag som hävdar just exakt det när man pressar dem lite. (Inga namn).
De flesta företag som har certifierat sig har gjort det enbart för att kunderna kräver det, eller att de tror att kunderna kommer att kräva det. Och att kunderna kräver det beror ofta på att deras kunder i sin tur kräver det. Där kedjan slutar hittar man ofta ett företag som tycker att kartan är viktigare än verkligheten. I vissa fall används certifieringen också som en (förmodad) trovärdighetsförstärkare i marknadsföringen. Företagen tror lite diffust att den kostnad de drar på sig för att erhålla och bibehålla certifieringen ska betala sig genom fler, och kanske bättre betalande kunder. Någon kalkyl har man sällan gjort. Jag kanske har haft otur, men jag har aldrig träffat på ett företag som (på allvar) infört ett ISO9000-system för uppnå de fördelar som "reklamen" lovar ska inställa sig med någon sorts automatik så snart man har systemet på plats. Ibland har man på vissa nivåer inom ett företag använt dessa fördelar som en förevänding för att starta ett sådant projekt, men jag har aldrig varit med om att man på allvar trott på speciellt mycket av det man predikat. Ofta är det något som man snappat upp från konsulter (som jag), utan att tänka på att dessa i första hand är ute efter att få ett uppdrag. Ofta talas det om att ISO9000 ger stöd för ständiga förbättringar (modeord), men min erfarenhet är att det oftast är precis tvärt om. När man jobbat i månader eller år för att utarbeta och dokumentera rutiner och dragit dessa genom en revision ska det mycket till innan man ändrar ett enda kommatecken. Storen säger att "kvalitetssystem i allmänhet handlar om att få företag att växa..", men han säger inte på vilket sätt. Och det kanske är säkrast, för min erfarenhet är det som växer fortast är byråkratin och kostnaderna, samt speciellt i visa mindre företag, egot. Att ett företag samlar 11 personer i ett konferensrum för att begå en kontraktsgenomgång avsende ett arbete som beräknas ta en timme för en montör (autentiskt exempel), är en tillväxt i arbetsmängd och leveranstid som inte är ägnat att gynna vare sig kundens upplevda kvalitet eller företagets fortlevnad. För övrigt är det svårt att hitta en bra definition av ordet kvalitet. I brist på annat brukar jag säga att kvalitet är att möta, och möjligen överträffa kundens förväntningar. Om en webbhotellskund förväntar sig att hans webbsajt ska hållas uppe oavsett vad som händer, och så inte sker för att universum råkar försvinna in i ett svart hål, då är det det ur kundens synpunkt en brist i kvaliteten hos tjänsten, medan det objektivt sett snarare är en brist i kvaliteten hos webbhotellets kommunikation med kunden eftersom han har fått den förväntningen. |
Snarare borde det då bildas en certifieringsorgansiation där kraven definieras enligt olika riktlinjer.
En besiktning innebär att man visar upp exempelvis reservkraftsgeneratorer och kalkyler på behovet av reservkraft. Man kan tänka sig "vår serverhall har godkänts för reservkraftscertifiering nivå 1"; där det kan finnas olika nivåer. Den enklaste att allt fungerar i en timme, därefter kanske ett dygn och den högsta nivån innebär att det finns reservkraftsanläggningar som kan användas för kontinuerlig drift i minst en vecka om strömmen saknas. Backuprutiner etc kan definieras på liknande sätt. |
Jag blev förvånad när jag såg att detta kunde hända.
Jag har tidigare själv drivit ett litet webbhotell med servrar i New York, och som alla vet så störtade 2st flygplan in i WTC på manhattan, mina servrar var i en datahall ett par hundra meter från WTC, strömen gick självklart och efter att den kom tillbaka så stängdes den av och sattes på ett antal gånger de följande veckorna, men mina servrar tutade och körde utan en sekund avbrott, inte äns denna terrorist attack störde min hosting tack vare diesel generatorer, leverantörens största problem var att få frakta in diesel i det avspärrade området. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Se där... |
Citat:
|
Citat:
Ja, jag tänker inte kommentera ditt inlägg i större utsträckning. Diskutera så här på ett forum gör det onödigt komplicerat att förklara vad ett kvalitetssystem faktiskt innebär... Att få företag att växa handlar om både ekonomi, storlek & konkurrenskraft. Men det förutsätter så klart att nyckelpersonerna i organisationen är förstådda med vad kvalitetssystem är och hur det fungerar. Det du skriver i övrigt är inte främmande för mig då jag själv hade denna inställning under våra första år som "kvalitetssäkrade". problemet var precis som du skriver att vi certifierade oss enbart för att marknaden tyckte detta, och för att vi skulle ha något ytterligare bra att visa i marknadsföringen. Idag handlar det snarare om att certifieringsloggan är en förutsättning att inneha om man vill vara med på banan. Åtminsone inom industrin. När svenska företag började certifiera sig (under 90-talet) var det väl egentligen ingen som visste varför man skulle följa en massa standardkrav, utan man förde in rutinerna, man skrev mängder med dokument och blanketter och man jobbade enligt ett trögt arbetssätt med "måsten" bara för att kvalitetsstandarden krävde detta... Idag är både synen och verklighetsuppfattningen helt annan (11 personer för ett 1-timmesprojekt?) där man idag försöker använda standarden som riktmärken i organisationen. Exemplet med kontraktsgenomgången vill jag påstå att det var ni själva som satte er i en svår sits.. Man kan genom en genomförbarhetskontroll, som utföres av ansvarig säljare, bedömma projektets/affärens omfattning och därmed besluta att den där genomgången är överflödig. Då är man genast 10 personer mindre inblandade. Om man nu väljer att sätta sig ner så antar jag att man inte bara går igenom ett enda projekt, utan att man samlar veckans skörd och går igenom samtliga vid detta tillfälle.. Hur som helst så kan man jämför ett kvalitetsledningssystem med ett ex. mjukvaror, affärsystem osv.. Hur många företag är det inte som betalar multum för avancerade programvaror, men som kanske utnyttjar ett 15-20%? Man köper in den senaste tekniken och verkar tro att det är tekniken som gör jobbet. Men precis som med kvalitetssytem så är det personalen som utför jobbet och programmet eller systemet ärendast verktygen. Tyvärr är det okunskapen som stryker med vid dessa upphandlingar och man köper första bästa i tron att man hittat rätt. Se bara på alla otaliga webföretag som gärna lägger på en del på prislappen för sina glatt betalande kunder... Man måste vara kundobjektiv när man pratar kvalitet och dess olika former. Det finns både interna kunder och externa kunder som är de slutliga betalande. Inom varje organisation finns det ett antal vägar där kundens beställning passerar. Via dessa vägar (avdelningar) handlar det om att lämna över till nästa, säkra sin produkt/tjänst, mäta sina processer för att ta kontrollen att styra dessa processer. Man genomför olika typer av riskanalyser i förebyggande syfte, man för loggfiler över uppkomna problem, man sätter mål inom organisationen för att säkra kundens intressen.... Jag minns ett inlägg i en tråd som handlade om reklamationer, där Decibel (JX Hosting) berättade att dom mäter alla inkomna reklamationer för att bl.a se hur JX bemöter reklamationerna och hur lång svarstid dom har. Det är en typ av kvalitetssäkring… Ständiga förbättringar är inget modeord, utan det är något som beskrivs i standarden och syftar till att fast man är bra, så kan man alltid bli bättre. Det finns ingen anledning att trappa ner på sin effektivitet bara för att man är bra… Jag håller förövrigt på med en webbsida inom kvalitets/miljö-ledningssystem som jag hoppas bli klar med inom kort.. QM i min signatur står för Quality Manager och det är det som är mitt huvudsakliga yrke sedan drygt ett år tillbaka... Kvalitets/Miljöchef på ett industriföretag som bl.a levererar till Automotive. Jag fick jobbet p.g.a att min företrädare var alldeles för "stel" och lade ner för mycket energi på dokument & standardkrav istället för effektivitet, säkra processer och den där kundobjektiviteten.. |
För vidare diskussioner om en branschorganisation använd den här tråden.
|
Som VD för Crystone vill jag gärna skriva ett inlägg i denna diskussion. ComputerSweden har skrivit två artiklar om det som hänt och det är två olika frågor:
1. Vår brist när det gäller reservkraft 2. Att MTG skulle vara på väg att lämna Crystone/Eastpointgruppen. När det gäller vår reservkraft så har jag inte mycket att tillägga. Jag har i ett öppet brev på vår webb kommenterat händelsen. Jag har inte för avsikt att försvara det som hänt utan citerar det jag skrev den 18/7: "Det är på inget sätt acceptabelt eller försvarbart att vi inte lyckats tillgodose vår hall med den reservkraft vi ska." Vi är på god väg att lösa detta. En del har ställt frågan "Hur kan ni ha så dålig koll på detta?" och det är en berättigad fråga. Jag för min del har bara haft den här rollen i ett par månader och kan inte ge en längre förklaring än att vi brustit. Jag har 10 års erfarenhet i webbhotellbranschen och har varit VD för Scandic Hosting Group och Icepage AB. Jag är fullt medveten om att vi gjort en stor miss men jag kan inte göra annat än att fokusera på det som komma skall. Åtgärda! När det kommer till MTG frågan så är detta något jag dementerar. MTG är inte påväg att lämna oss. Vi har en bra relation till MTG och har utfört en hel del jobb, både inom produktion och hosting. Hur ComputerSweden grävt fram den här information är för mig en gåta. Mvh Runar |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:22. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson