WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ersättning för nertid (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=15139)

nicclas 2006-07-18 20:19

Vad tycker ni är en rimlig ersättning för nertid för ert bredband och telefoni (privatabonnemang)? Jag har bredband och IP-telefoni från Bredbandsbolaget som varit nere under en hel veckas tid. (Anledningen är åsknedslag och grova problem med att få igång tjänsterna igen, men det är egentligen ointressant.) Vad tycker du är en rimlig ersättning? De erbjuder som standard ersättning bara för nertid, dvs i mitt fall betalar de tillbaka 25% av månadsbeloppen för de två tjänsterna.

Att bredbandet är nere en vecka kan jag väl klara av (tack vare jobbet och mobilen), men att telefonen inte går att använda (dvs ingen kan ringa till mig på min fasta telefon) tycker jag är otroligt kass, och det har skapat en del problem.

Ersättningar för sådan här nertid är naturligtvis förhandlingsbar. Vad hade du begärt att få för en veckas nertid, dvs 25% av en månad, på ditt privatabonnemang?

Opps, fel i titeln... fär=för

Tobbe 2006-07-18 21:02

Hade inte begärt en spänn. Istället hade jag läst genom mitt avtal och insett att dem är friskrivna från allt, suckat lite och ångrat att jag inte tecknat mig för en uppkoppling med garanterad upptid :) Tror tyvärr inte du kan kräva något direkt..

acidflash 2006-07-18 21:05

Jag kan inte svara för hur BBB sköter sina avtall.
Men jag vet alle fall hur det är med telia. 5dagars nertid en viss del återbetallas.
Om man är vaken så ska man ringa in och kräva återbettalning och sedan ska man kräva minst 3månader fritt internet (tips ifrån en telia anställd som tidigare har jobbat på supporten).
Och dom ska bara tacka och säga hej typ.
Testa att göra samma sak med BBB och se vad du får för respons..

jonny 2006-07-18 21:10

Anledningen till att du kan få riktigt fint bredband för ett par hundralappar i månaden är att det inte finns mycket till garantier. Förmodligen kan du förhandla dig till att slippa en månadsavgift från bredbandet.

Jag har valt att ha ett traditionellt telefonabbonnemang just för att det är separat och har bättre tillgänglighet än bredbandet. Att vara utan telefon i en nödsituation anser jag det inte vara värt att spara några tior i månaden.

Gnäll och kräv kompensation och se vad du får. Är du beroende av telefonen så skaffa ett traditionellt abbonnemang.

nicclas 2006-07-18 21:17

Avtalet säger (nästan citat):

8.1 Om fel eller avbrott i tjänst uppstår skall Bredbandsbolaget (B2) åtgärda avbrottet inom skälig tid från abonnentens felanmälan. B2 påbörjar normalt felavhjälpning inom 24 timmar från felanmälan. B2 är inte skyldig att åtgärda avbrott som beror på omständigheter utanför B2:s kontroll, som t.ex. fel eller avbrott i fastighetsnätet eller accessnätet.

8.3 Om fel eller avbrott i viss tjänst uppstått skall abonnenten om denne begär det erhålla en nedsättning av avgifterna för tjänsten ifråga som svarar mot felet eller avbrottet. Abonnenten hos dock ej rätt till nedsätting om nedsättningen motsvarar belopp understigande 25 kronor avseende en viss kalendermånad.

Jag har alltså rätt till "nedsättning av avgifterna för tjänsten ifråga som svarar mot felet eller avbrottet". Det är där inte helt tydligt vad de menar, och jag tolkar det som om ersättningen (nedsättningen?) är förhandlingsbar.

Baldros 2006-07-18 21:23

Du ska inte behöva betala för den månaden då allt var nere, tycker jag.

patrikweb 2006-07-18 21:35

Är alltid kritiskt köra ip-tele för privatabb, normalt är det bara 48v som är reservkraft i telias stationer och tror inte B2 endast kör 48v saker.

Samt telia är inte mycket bättre med fast telefoni, tror det är kan vara nere 5 dagar alla fall innan du har rätt till ersättning. Men skildnaden är att det normalt finns resevkraft på telias saker samt redundanta vägar för just tele.

Ersättningne bör vara en månad gratis samt dom ska betala din mobilräkning.

youngblood 2006-07-18 21:36

Att du får din faktura justerad med 25% på båda tjänsterna är allt de behöver göra.
Om du lyckas få mer eller en hel månad gratis så är det bara "goodwill" och inget du kan kräva utifrån avtalet.

Alex 2006-07-18 22:07

När mitt telia-internet blev urpluggat ur stationen (fick veta det efter typ 9 dagar) så fick vi tre månader gratis internet. Men då var supporten väldigt otrevlig.

MrHandley 2006-07-18 22:23

Varför vill du fortfarande vara kund?

Det svider mer om du lämnar dem än om du får gratis tjänster i ett halvår framöver.

patrikweb 2006-07-18 22:26

Frågan är vad avtalet säger om du kan få säga upp avtalet vid sådana avbrott? Självklart svider det för dom att förlora en kund då skanova tar 700 exkl per inkoppling. En anledningen varför dom vill binda upp kunden på långa avtal

nicclas 2006-07-18 23:02

Citat:


Frågan är vad avtalet säger om du kan få säga upp avtalet vid sådana avbrott?

Jag har drygt en månads uppsägningstid. Gissningsivs gäller den uppsägningstiden oberoende av vilken anledning jag har för att säga upp avtalet.

Citat:

Originally posted by mlindstrom@Jul 18 2006, 21:23
Varför vill du fortfarande vara kund?
Det svider mer om du lämnar dem än om du får gratis tjänster i ett halvår framöver.

Njo, jag har IP-telefoni via B2-fiber, så jag har sagt upp mitt fasta Telia-abonnemang. Om jag vill koppla in det igen så kostar det väl c:a 700kr hos Telia, gissar jag. Jag gillar också B2:s abonnemangsform utan fast kostnad (men c:a 2kr i uppkoppingsavgift per samtal). Därför är jag helst kvar hos dem.


Svar: De gav mig en månadskostnad för bredbandet och 100kr telefon-pengar tillgodo. Jag förhandlade inte allt för bra uppenbarligen ;-)

youngblood 2006-07-18 23:44

Om man endast utgår efter avtalet och bortser från goodwill och sunt förnuft vid kompensation o.s.v. så har du förhandlat bra!

ToBad 2006-07-19 13:02

50% på månadsbeloppet låter rimmligt.
Naturligtvis är det upp till dig att gardera med fler uppkopplingsalternativ och telefoni, om du vill gardera dig från följdskador.

Själv har jag både Bredbandsbolaget, och UPC chello vilket betalar sig på 9 dagars downtime per år.

patrikweb 2006-07-19 13:06

Internet går alltid fixa om det går ner typ wlan/3g men värre men telefoni. Alla fall om man har personer som behöver kunna ringa på ens nummer.

Och var väl telefoni i detta fallet som var det stora problemet.

Danski 2006-07-19 13:24

BBB gick ner i halva Malmö hela dagen igår med anledning att IOS - Operativsystemet hade krashat, detta utan att någon ersättning kommer falla ut till någon kund så klart.

Är helt övertygad om att deras huvudsakliga anledning till att sälja IP-telefon är att de slipper ha folk ringande in och klaga när nätet ligger nere. Inte så många som sätter sig i kö med mobilen som jag.

Tacka vet jag Bredband2/Labs2 som ersätter en med en gratis månad då jag under en dag upplevde att min 100/100-lina bara gick i halv duplex.

MrHandley 2006-07-19 13:56

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jul 19 2006, 13:06
Internet går alltid fixa om det går ner typ wlan/3g men värre men telefoni. Alla fall om man har personer som behöver kunna ringa på ens nummer.

Och var väl telefoni i detta fallet som var det stora problemet.

Man kan ju teckna upp ett virtuellt nummer som man vidarekopplar för inkommande samtal. Kostar iofs lite mer, men händer något så kopplar man bara om det till ett annat nummer. Inkommande samtal (kunderna) märker inget och man har telefoni oavsett vad som händer.

Cellip tar 29 sek/mån och det är priset som står på deras site. Går säkert att hitta billigare.

jonny 2006-07-19 14:04

Jag använder Telia centrex. Går en anslutning ner får jag väl se till att någon svarar från en av de som fungerar. Eller så orkar jag skaffa en mobil anknytning och använder den.

yellow 2006-07-19 14:16

Går det inte att koppla numret vidare efter några signaler till mobilen? Har ComHem hemma och har gjort en sån koppling då telefonin fungerar väldigt sporadiskt. Man märker det inte själv, men det är en hel del som klagar på att de inte kommer fram.

nicclas 2006-09-17 13:57

Hmm, jag måste bara kommentera detta igen.

Ok, Bredbandsbolaget lovade mig den kompensation som jag skrev om längre upp i tråden. Men tro inte att de ser till att komensera det på den efterföljande fakturan, och inte på den efter det heller. När jag ringer dem och frågar var den kompensation som vi kommit överens om tagit vägen så fattar de ingenting. Efter mycket om och men kommer de till slut fram till att de glömt bort den... Pinsamt... Ok, nu dubblade de den utlovade kompensationen, men det återstår fortfarande att se om de någonsin kommer att ge den...

empty 2006-09-17 15:33

Polaren fick massa ersättninng från bredbandsbolaget, han fick gratis abonomang i över 6 månader, och då var det bara modemet som pajjat.

Dbob 2006-09-18 08:53

Telia brukar vara frikostiga med att koppla vidare abbonemang till mobil eller dylikt om deras linor är nere, kan vara värt att kolla NÄSTA gång B2 går ned.
Har släkt ute på vishan som får sina linor kapade minst en gång per år, och det brukar nästan gå per automatik med vidarekopplingen.

Innocast 2006-09-18 08:55

Citat:

Originally posted by Danski@Jul 19 2006, 13:24
BBB gick ner i halva Malmö hela dagen igår med anledning att IOS - Operativsystemet hade krashat, detta utan att någon ersättning kommer falla ut till någon kund så klart.

Är helt övertygad om att deras huvudsakliga anledning till att sälja IP-telefon är att de slipper ha folk ringande in och klaga när nätet ligger nere. Inte så många som sätter sig i kö med mobilen som jag.

Tacka vet jag Bredband2/Labs2 som ersätter en med en gratis månad då jag under en dag upplevde att min 100/100-lina bara gick i halv duplex.

Jag har IP-telefoni från BBB och dom har ett speciellt 0200 nummer för oss när internet dör, så man inte behöver betala :-)

nicclas 2007-06-13 10:35

tach24, vilket är telefonnumret? Jag verker bli i behov av det en del denna sommar också ;-)

Det känns dock lite pinsamt att jag inte bytt från Bredbandsbolaget, trots problemen förra året när jag nu sitter man ju här igen med varken telefon eller bredband.

Vill ni ha tips på bredband eller IP-telefoni via fiber så är mitt tips att ni ska undvika Bredbandsbolaget idag :-)

melin 2007-06-13 11:27

allvarligt? detta måste vara ett av dom berömda I-landsproblemen..

Det är årligen personer som sitter utan både telefon, el och ibland t.om fungerande vatten pga störningar orsakade av ovädret..

Och så ska man kräva ut ett halvår gratis, byta leverantör etc för en vecka?


Jag körde Telia ADSL förut och det gick ner i fyra veckor.. Det var en massa samtal fram och tillbaka och första veckan hävdade dom att det var fel på min utrustning och sen visade det sig att det var fel på ADLS-stationen (det kortet jag var ansluten på)

Hursom.. jag fick en hyffsad kompensation men då frågade jag om jag kunde få det, jag krävde det inte.. Och jag fick den aktuella perioden (ett kvartal) fritt..

Och dom fyra veckor jag inte kunde surfa? Tja.. jag fick väl göra annat?

Och om nu inte folk kan ringa dig.. ge dom ditt mobilnummer.. en vecka är ju "ingenting"..

Hela den här tråden får mig att tänka på de som sitter utan allt i flera månader.. dom är bara glada om det börjar funka igen, inte alla som sitter och funderar på vad som "är en rimlig ersättning"...

Att deras utrustning havererar pga naturens krafter är ju inget dom kan rå för, och som jag antar framgår klart och tydligt i deras avtal med dig som kund.

Undrar om jag kan kräva ersättning för de gånger min kabelTV inte funkat då jag planerat in en filmkväll.. iaf för det jag lägger ner på tacos, pizza och tid för förberedelser..


- tillägg

Med ovanstående inlägg i åtanke.. Jag kör BBB.. inga klagomål alls.. allt funkar prima (tele, bredband och kabel-tv)
eller jo.. ett.. men det är en rent ut sagt skojjig sak

Hade supporten på telefon när vi installerade kabel-tvn.. Han läser upp allt som är inkopplat och påpekar att vi även kör IP telefon.. vi pratar t.om om just den biten i 2min för att komma fram till exakt hur vi ska koppla in allt (lägenheten har ett telefonjack).. då vi inte får det att funka säger killen "Vänta.. ska bara starta om ert bredband så ska vi s......" *tystnad*

Smart kille

nicclas 2007-06-13 11:39

Citat:


Och om nu inte folk kan ringa dig.. ge dom ditt mobilnummer.. en vecka är ju "ingenting"..

Jo, men hade jag haft den inställningen hade jag naturligtvis inte betalt för fast telefoni.

Men självklart är det ett I-landsproblem. Det är ju inte så att jag inte överlever utan ;-)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson