![]() |
Hej.
Fick spam från Mediaanalys i Kalmar. Tröttnar inte dessa oseriösa företag på att spamma snart? Mailet kom till en hostmaster-adress, till en domän som inte ens har en aktiv hemsida. Kanske dags för oss här på WN att sätta upp en lista över spammande företag inom vår bransch, så man inte av misstag anlitar dem. Enda sättat att stoppa spam är att det blir en belastning när man gör affärer. ** klipp klipp, här kommer deras spammail. Hejsan! MediaAnalys är ett nystartat Kalmarföretag, vi arbetar med sökmarknadsföring, dvs. sökoptimering och sponsrade länkar på Internets sökmotorer, främst Google. Då vi precis är i lanseringsstadiumet erbjuder vi er härmed en gratis analys av hur många personer som via Internets sökmotorer letar efter det du säljer/tillhandahåller. Vi erbjuder den här analysen helt kostnadsfritt till de 30 första som är intresserade (värde ca 2000:- exkl. moms. ) Att veta vilka sökord dina presumtiva kunder söker efter är mycket viktigt för att veta om man bör investera i marknadsföring på sökmotorer såsom Google, MSN, Altavista, Eniro eller Yahoo. Självklart finns inga förpliktelser från er sida! Ytterligare 20 kommer sedan att erbjudas tjänsten, men då till ett reducerat pris. Besök oss på www. mediaanalys. se/sokordsanalys.php eller svara på detta mail för mer info Trevlig sommar önskar MediaAnalys Personal! Vill du inte har mer mail från MediaAnalys? Klicka här för att avanmäla |
Troligen har de fått in adressen som något företags-mail, möjligen köpt genom något annat företag? Vet ej.
Och om så är fallet så är det längre inte direkt spam utan vanlig reklam riktat mot företag inom "branschen" Y? Kan ju alltid vara skoj att få gratis upplysningar om sökord ;) |
Lustigt vad det poppar upp massa seo-bolag i kalmar :P
|
Citat:
Edit: Det är samma företag som poppar hela tiden... |
lol, det är Marcus Everflod som är i farten igen med nytt bolag.
Varför inte döpa det till Altus 2 direkt? |
Ni känner vi till vad mödrar hotade sina barn med förr i tiden när de var olydiga?
- Om du inte sköter dig så kommer sotaren och tar dig - Med tanke på IT-ålder så kommer det i framtiden låta så här istället. - Om du inte sköter dig så kommer Altus optimera din hemsida - |
Ja, man slutar inte att förvåna sig..... *Suck*
/Jonas |
Citat:
2. hostmaster-adressen har aldrig använts eller registrerats någonstans, så att de skulle ha köpt den, via tex PAR eller liknande, nej. Och även om så vore fallet, anger de inte källa. |
det är bara att göra en polisanmälning i sådana flal, skräppost är olagligt i sverige ifall man skickar till en privatperson som inte har gett sitt medkännande. har jag för mig.
|
Har polisen dömt nån ännu i sverige för spamming?
Risken e juh ganska stor att polisen lägger ner fallet om man gör en anmälan... |
Citat:
Men som sagt, där kan jag ha hur fel som helst :) |
Citat:
|
Citat:
|
Är det Marcus Everflod som skojar till det igen? I så fall tar jag bort honom från min länkkatalog. Sorry, ingen TrustRank från mig inte! :P
|
Oriktig information.
|
Thomas!
Om du menar det man kan läsa i kvällstidnignen så är det bara ett ljus han tänt! |
Citat:
|
Och så kom då nyheten om att det inte bara är Marcus Everflod, utan även säljcoachen och en av de tekniskt ansvariga på Altus som har startat Mediaanalys:
http://dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_m...p?version=77926 Med dessa personer i ledningen, och med spam som initial marknadsföringsmetod så tror jag knappast att man kan vänta sig någon SEO i den högre skolan från detta nya företag. |
N!kke> Håller nog inte med där, det måste verkligen vara SEO av den högre skolan när man väcker Googles intresse på det sättet :P
|
*riktat mot nikkes blogg ej tråden*
Själv blev jag smått irriterad av "påhoppen" och pajandet i din sköna blogg som inte accepterar kommentarer. När ska jag få börja svara på dina blogg-inlägg med fula ord? :( Edit: Mailspam är en sak, men vart sitter dessa "bevis" för att de kör exakt som altus? Tar du det så personligt, är du så elak att du inte kan vänta en stund? Du kanske har rätt med det du säger, men det kan du väl ändå inte veta ännu? .. |
På frågan tidigare om någon har blivit fäld i Sverige för SPAM så är svaret JA.
Bingolotto var först ut efter bara nån månad då de skickade mail till alla adresser de hade som någon gång hade köpt en Bingolott. Det räknades inte som affärsrelation och de blev fällda. Vet tog inte påfäljden men det blev några tusenlappar i böter om jag inte missminner mig. |
Hittade något intressant i SERPsen precis, spam med andra ord.
Kolla här: http://www.faststart.se/data_it/seo%20konsult.html Scraping (skrapning, kopiering) och MFA-spam (Made for Adsense spam) Man hittar 2 sitewide-länkar längst ner: http://www.mediaanalys.se/ http://www.kom-igen.nu/ Så enligt vad jag ser spammar de inte bara genom e-post utan även i SERPsen. Det kan ju vara så att det inte är deras webbplats, men det ser så ut. |
Och svaret är: Nej det är inte mediaanalys som äger sidorna. Det är jag!!
Nädå, en privatperson som står för de där sidorna och inte mediaanalys. Har en fråga kring detta. Varför kriga och ta upp så mycket dirt som det bara går? Tjänar företagen mer pengar på det, blir man bättre rankade i okända kunders ögon? Om inte för att sänka och sabotera för företaget, är det då för att få ens eget företag mer respekterat? Givetvis klagar jag med på saker och ting både här på wn och privat, men på denna front verkar det nästan vara en helt egen dedikerad nyhetssida. |
Citat:
Detta är särskilt viktigt då den genomsnittliga SEO-kunden inte har kunskap att kritiskt granska ett företag, vars säljare kontaktar dem. Debatten är nödvändig och viktig! Det är dessutom svårt att vara nyanserad då felstegen och bristen på kompetens ofta är mycket tydlig! |
Citat:
Jag tycker precis som xpat att det är viktigt att upplysa konsumenter som ofta inte alls är insatta i branschen när det finns företag som lurar/utnyttjar dem. Jag känner inte dig och denna kritik är inte riktad till dig (bortsett från faststart.se som jag anser vara spam) |
Citat:
Så du menar att den genomsnittliga seo-kunden sitter här inne och läser innan den köper? Eller att majoriteten googlar Dirt about Seocompany? Citat:
|
Tja, med tanke på att allt Mediaanalys har lärt sej kommer från Altus och att jag vet _mycket_ väl hur Altus jobbar så...
|
Citat:
och länkfarmar där borde du även veta att dom har arbetat bort dina tekniker nu. Men givetvis vet du _mycket_ väl hur Altus jobbar. |
Mina å mina, det vet jag inte, jag har ju inte agerade ju inte på eget initiativ direkt!
Det var jag som byggde det första länkklusterscriptet, men efter ett par veckor sa jag ifrån att det var riskabelt att köra med det + att det troligen inte har någon vidare effekt för kundernas placering. Det finns ju en anledning till att jag sa upp mej från bolaget! |
Varför skall jag ligga på stranden och svettas bland alla turist och badjävla när sådan här bra underhålling pågår.
Fram med chips och Coca Cola. Mvh// Lennart i ett stekhett och soligt Marbella, Spain |
Citat:
Har varken arbetat på altus eller på mediaanlys, känner heller inte varken John som Markus. Dock blev jag trött på all skit och började forska runt med bekanta. Resultat blev xpa är denna person och kan inte respektera något som han själv valde att göra. Gå ur Altus och starta eget? Edit: Mer lustigt vore ju om exempelvis Nikke kände till att du tidigare jobbade där och att han nu skrev det blogg-inlägget. Inlägget där man i stort sätt läser att altus "är" mediaanalys och gör "samma saker". Den tolkning jag gjorde när jag läste inlägget. Kanske dig han länkar till ifrån blogg-inlägget även? e-mind.se. (enbart en eftertanke) |
Jag har inte gått ur Altus och startat eget, John tror nog det, men det är fel.
Jag jobbar inte som SEO-konsult längre! |
Citat:
Men som sagt så kan det ju finnas anledning till varför det finns ett nytt företag utan John. Misstänk gärna företaget. Men som bloggen var att ta i, varna folket går ju heller inte göra. MediaAnalys har inte gjort något fel ännu? Edit: Utbyte av text. |
Citat:
Vad jag menar är att det är viktigt att debattera, kunder blir lurade av oseriösa företag som inte utför "riktig SEO". De oseriösa bolagen förstör för de bolag som jobbar seriöst med SEO. |
Allright, då har jag inga fler klagomål riktade åt ditt håll :)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:21. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson