![]() |
Som ni vet tog de min server, jag fick tillbaks den för ca en vecka sen eller så.
Jag fick inte hämta upp servern själv, utan gottefrid från PRQ skulle hämta den vilket han gjorde och det tackar jag för. Dock behövde jag ett nytt IP nummer nu, för som jag förstår det ska min server ligga i PRQ hallen som är klar nu och inte i den gamla. Det är inga problem för mig faktiskt. Så jag bad gottefrid köra igång den snabbt och allt med mitt nya IP så jag kunde få igång allt igen. Jag får ett mail av gottefrid där han säger följande; "Får inte liv i din burk. "Error 25" från GRUB." Problem med hårddiskarna.... Först tar de min server, sen får man inget veta vad som kommer hända, sen när de lagt ner 5 minuter på min server och insett att inget olagligt existerar så ringer de mig och säger att de inte hittat något olagligt och att jag ska få tillbaks den. Karln som ringer från polisen frågar vad det är för spelserver jag har..... Jag fattar 0, eftersom jag inte har 1 sak på min server som är spelrelaterad! Sak samma, nästa problem dyker snabbt upp då de vägrar skjutsa tillbaks min server som de plockat med. Tur som det är så hämta gottefrid som jag skrev tidigare. Så, då dyker detta problem upp, min server fungerar inte. För de har varit å lekt med den. Det är inte mitt eller gottefrid´s jobb att rätta till saker som polisen förstört. Jag blir så jävla förbannad över denna inkompetens. Detta var verkligen droppen. Jag är dessutom orolig över att de hårddiskar som ligger i burken just nu inte är mina utan någon annans. Eftersom polisen trodde jag hade en spelserver & eftersom de plockat ut hårddiskarna så finns risken att de blandat ihop dem.... Fyfan. Om någon kan ge mig goda nyheter just nu vore jag tacksam. |
Jag har gjort en JO anmälan mot polisen för deras agerande i samband med tillslaget och jag hoppas fler gör samma sak.
|
Citat:
|
Ja dom har nog inte gjort mycket rätt där polisen inte.
Det kommer nog vara ett myller av sånna här saker när alla servrar är tillbaka på platsen där dom ska vara. Om dom har blanda ihop dina HDD:ar så blir det nån som blir lika glatt överaskad när han ska starta upp sin.. |
Har du fått igång servern ännu?
|
Nu är ju inte jag proffs på Linux, men sannolikheten förefaller minimal att man skulle blandat ihop dina diskar med någon annans. Att sitta här och skrika ut sin frustration är förståeligt, möjligen, men att hela tiden försöka hävda att det ligger en mängd inkompetens bakom är bara löjeväckande.
Beslutet var i sin ordning, det var väldigt många servrar och skall en undersökning göras på ett krminaltekniskt korrekt sätt tar inläsning av diskar ganska lång tid och sedan skall en analys av innehållet göras och då skall allt innehåll gås igenom... Man tycka vad man vill om beslutet, men det gör ju knappast de inblandade poliserna inkompetenta... Eller? Förstår fortfarande inte den här märkliga inställningen att "Polisen gjorde fel, och det finns inget ansvar vare sig hos min leverantör eller mig"... När allt kommer omkring har PRQ medvetet, påstå inget annat, riskerat sina kunders verksamheter genom att driva TPB i sin hall och de flesta kunder var väl medvetna om detta förhållande... Är jag tjatig nu...? |
Minimal risk? Knappast... Kolla på beslagsprotokollet... Hur bra har poliserna beskrivit servrarna? 200 servrar som ser i stort sett lika ut. Uttalanden från poliserna "din spelserver" till Johan när han inte har ett enda spel på servern visar på antagligen otrolig inkompetens eller förväxling.
För övrigt har de beslagtagna servrarna ingenting med TPB att göra. Beslagat var att jämföra med att beslagta alla bilar som kör på E4 genom Sverige för att en fortkörare åkt fast i helsingborg. Polisen har gjort bort sig riktigt ordentligt i detta fall det är det absolut ingen tvekan om och det kommer även JO's utredning att visa. Hoppas bara att drabbade får den ersättning dom har rätt till. Citat:
|
Citat:
Du är på bilsemester i europa med din nya bil och är på väg hem och tar färjan från tyskland. Du kör av färjan i Sverige och en av de första bilarna i tullen plockas in för kontroll. I motorn hittar polisen massa knark. Eftersom du befunnit dig som samma färja förutsätts även du och alla andra 800 passagerarna vara knarksmugglare (du fattar väl själv att du inte kan åka med samma färja som knarksmugglare). Tullen plockar in även dig och plockar sönder motorn i din nya bil. Man hittar inget och skiter att skruva ihop din bil utan ger sig på nästa stackare... Du skruvar ihop bilen, vrider om nyckeln och röda motorlampan lyser, motorn startar inte... Du får själv bogsera bort bilen och bekosta service. Skulle du fortfarande tycka att denna razzia var lika kompetent utförd som TPB-razzian? Jag tycker inte det men jag tycker att jämförelsen är väldigt bra. Polisen har gjort bort sig och polisen har inte kompetens för att rätta till sina egna misstag. |
Blir riktigt irriterad av detta gällande PRQ.
Jag som inte ens har en server där sitter här irriterad, känns ju vettigt. Xamda, jag förstår att du inte supportar TPB. Men så du menar att om en EN kund skulle börja flaxa upp en torrent sida på Loopia så menar du polisen borde hämta alla servrar som de äger? Sedan även förstöra diskarna så det inte går att boota. Alternativt förväxla? .... |
Tycker ni har glömt en sak. Två av PRQ ägare/anställda driver TPB. Det är kopplingen och många glömmer detta med eller utan vilje. Det är inte bara en betalande kund som drev TPB i det fallet.
Citat:
Låt mig ge ett annat exempel. Om du ger några väskor till en person som skall bara ha de under tiden du är på semester och polisen gör en razzia där och hittar ägarens väskor med knark. Klart att de tar dina väskor också. Finns det knark i några väskor så kan det finnas i andra också. Man måste fatta att det fanns en koppling mellan ägarna/anställda och TPB. Först om man fattat det så inser man att tillslaget inte var helt fel. |
Citat:
Men det känns som om det lutar åt det förklarade hållet. Vem ersätter förlorad data? |
För det första så måste bevisas först vad som hände med diskarna och när. För det andra får man räkna med att något kan ha gått snett. Det är elektronik och inte en bit sten.
För min del känns det svårt att säga, då många hederliga företegat förlorade pengar på detta, men man får tänka över hos vem man ställer sina servrar. Om det är känt att TPB har sina servrar där, samt att ägare/anställda är inblandade i det och man vet att detta kan leda till ett tillsag av polisen, så ställer jag inte mina servrar där. Man vill ju minimera sina risker. Det är enda vettigt att man måste ta ett sådant beslut som företagare - det är ens levebröd. Johan H var införstådd med var PRQ/TPB håller på med, verkar som han också inte har emot deras verksamhet och då får han ta sina chanser med de och får leva med det. Han har sig själv att skylla. Själv tycker jag att TPB verksamhet är en gråzon, är varken mot eller med, men skulle inte vilja öka mina chanser att få servern beslagtagen och skulle inte vilja ställa servrarna hos PRQ även om priset var kanon. |
Dock finner jag inte det som någon ursäkt till att de borde få kunna ta och göra vad de vill med andras servrar. PRQ äger ju heller inte exempelvis Johans server. Utan Johan använder sig utav deras tjänst för co-locating. Så där känns det också dumt att dra andras ägodelar (Men rätt till det verkar de ju ha, så där håller inte mitt argument).
Sedan känns det ju rätt logiskt att det är poliserna som grund till olyckorna som händer med all data nu. På något vis måste personer/företag ersättas? 500kr som 500 000kr. Jag tycker bara det är piss att de gör så, även om det är PRQ som erbjuder tjänsterna så försvinner väl inte rätten till ersättning i all fall? |
Varför ska man skylla sig lite själv för man står hos PRQ? För TPB är helt laglig finns många beslut om det innan samt många andra tracker uppe som inte blivit beslagtagna.
Och tror inte dom lär åka dit för just TPB utan möjligtvis för kanske skattebrott. Sedan är det mycket fel att åklagaren och polis för förstöra andras saker och liknande helt lagligt. Största problemet är inte TPB utan maktmissbruk från polis och åklagare. |
Citat:
PRQ var ett företag i mängden som erbjöd hosting till bra pris. Ingenstans på hemsidan eller annan information nämndes TPB. För övrigt kan man inte straffa hela Ericsson om Ericsson's VD tas för fortkörning eller annat brott, t.ex. piratkopiering. Ericsson som företag har ingenting med VD's fortkörning att göra precis som PRQ inte har nått att göra med att Gottfrid driver TPB. |
Tror nog de allra flesta här visste om att PRQ och TPB i stort sett var samma sak långt innan razzian...
|
Underbart med alla bil-liknelser i en och samma tråd, nu förstår jag mycket bättre
|
Citat:
[QUOTE]Varför ska man skylla sig lite själv för man står hos PRQ? Ja, men visste att det var en gråzon allt detta. Ställ inte servrarna däör då! Om jag veta att det stjäls massor va bilar på just en gata, ställer jag inte bilden däör själv eller? Man får ha lite vett och tänka lite på ens bästa. |
Citat:
|
Citat:
|
Fattar sedan inte att alla blir så uppjagade när jag säger att man får skylla sig själv. Alla här väljer webbhotell som har mycket hög uootid för att man vill garantera att ens sidor är uppe 99,99% eller mer. Man väljer inte en leverantör som man vet har en egen leverantör av lina som har problem.
I detta fallet vet man att det drivs TPB från deras hallar och ett tillslag kan vara ett faktum. I så fall för att vara på den säkra sidan så ställer man inte sin server där, inte då och inte nu, om man nu inte stöder deras verksamhet. Sedan är det himla kul att folk tycker deras verksamhet är helt ok, men sedan publicerar flera medlemmar här, titt som tätt, sidor som stjäl deras design, idé, eller annat......och är förbannade. Det tycker inte inte är ok? Varför? |
Citat:
|
För eller senare så visste man att polisen kommer försöka att stoppa verksamheten, dvs man visste att det kunde hända.....
|
Citat:
Edit: Själv hade jag planer för PRQ ett tag och hade ingen aning om att ägaren besatt TPB. Ändå kan "ni" säkert säga att alla vet detta och är dumma som tar risken? Hamen Edit2: Tråkigt att sitta och peta på varandra hela tiden. Jag tycker helt enkelt att det var totalt fel av Polisen att släpa med massa servrar som PRQ inte äger. Servrar där människor tjänar stora som små pengar på. Anledningen till försvunnen data kan bero på PRQs hemresa Men detta hade heller aldrig behövt hända om polisen snällt plockat med det som stod på TPB. Yes/No? |
Citat:
De kunde mycket väl börjat att undersöka servrarna på plats, en i taget för att undersöka om de var intressanta för utredningen. På sådant sätt skulle endast en server i taget utsatts för störning från några minuter till några timmar. Polisen kan mycket väl försegla hela lokalen som en brottsplats med förbud att beträda den. Vad gör skillnad om servrarna står hos polisen eller i PRQ:s lokal? Knappast någon skillnad och dessutom förmodligen mer kostnadseffektivt och bättre utnyttjande av polisens resurser om undersökningen hade gjorts i PRQ:s lokaler. Så vad är anlendingen till att polisen inte kan uppträda på ett rationellt och hänsynsfullt sätt? Inkompetens måste vara en av faktorerna i den spekulatione. En anna faktor är att polisen och åklagare helt enkelt struntar fullständigt i att de orsakar skada för tredje part. |
[QUOTE=Terabyte]
Citat:
Citat:
När min server låg hos PRQ innan polisen hämta den fungera den kanon. Jag och några st andra har access till min server och i princip gjorde något dagligen på den utan problem. Nu efter razzian kan vi inte ens slå på serverjäveln utan att det dyker upp error-meddelande. Nog går det alltid rätta till, men varför ska jag behöva lägga ner tid och energi på detta då jag hade den fungerande klockrent för 1 månad sen? |
Citat:
Precis som minst 95% inte känt till att banden mellan PRQ och TBP var så tighta. Det är djälvigt enkelt att vara efterklok, försök se med dom fakta du kände till för 2 månader sedan. |
Citat:
För om vi ska jämföra din biljämförelse med PRQ så har faktiskt ingen server blivit beslagtagen hos PRQ innan. Bra jämförelse! |
Vad tyder på att servern har inte skadats på vägen hem? Inte att jag skyller ifrån vad gäller polsien, men du vet inte vem som orsakat skadan, utan helt utan eftertanke skyller på polisen.
Jämförelsen jag ger handlar bara om att ha lite vett. Jag ger inget exempel med direkt jämförsle med TPB eller PRQ. Alla vill vi minimera nertid på våra servrar. Att ha de hos någon som driver en verksamhet som befinner sig i en gråzon eller inte speciellt säkert tycker jag. |
Även om nu servern skulle skadas på vägen hem så är det polisens fel, om dom inte skulle tagit servern så skulle den extra resen aldrig behövas.
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
Det jag menar är att alla vet att TPB gör det tillgängligt för folk att dra ner piratkopierad mjukvara, musik, film mm....ja? Det kan inget vridda och vända på? T.o.m. de erkänner det. Dock så här på forumet (eller denna tråd), så ser vissa som om man detta inte är något fel i det, samtidigt som alla här skulle bli förbannade om folk kopierade deras sidor, design eller mjukvara som vissa utvecklar här. Kom igen? |
Citat:
Oddsen att de skulle ta skada på väg hem är ungefär lika hög som att du skulle klara av att göra en korrekt jämförelse. Räkna ut det. |
Citat:
Polisen gjorde husrannsakan för att säkra bevis i en förundersökning. (Nu bortser jag från faktumet att den underliggande orsaken till förundersökningen kan vara felaktig, men det är en helt annan diskussion). Polisens roll är att säkra bevis. För att kunna säkra bevis tar man sig in i lokalen, tar det som har ansetts rimligt för att kunna säkra sagda bevis. Med ditt scenario så skulle man alltså komma till lokalen, först ta ner och undersöka server A för att sedan ta upp den igen. Sedan ta ner och undersöka server B för att sedan ta upp den igen och fortsätta med detta till server NN. Du tror inte att den som har materialet de eftersöker skulle flytta på det och radera alla loggar under tiden? Sedan skall vi inte prata om den juridiska mardrömmen att påvisa bevisens riktigthet om datat kontrolleras på plats. Och det faktum att alla de verktyg man använder skulle behöva flyttas från HQ till PRQ. Flera har hävdat att polisen bara brode tagit det som det faktiskt stod TPB på... Ehhh. Get real! Om detta hade rört pedofili och polisen enbart hade tagit de servrar där det stog sitens namn på, hur tror ni medias reaktion hade blivit om det kommit fram att det stod ytterligare en server i lokalen, men att den inte var märkt med sitens namn och polisen missade den? Polisens inkompetens hade basunerats ut i hela Sverige. Tror sjutton att de tar "allt", och inte bryr sig om vad den som blir utsatt för razzian hävdar. "Jo konstapeln förstår att allt olagligt material ligger på servern i hörnan. Lovar på heder och samvete att det är den enda servern vi har" Tjena, eller hur? För övrigt så tycker jag att polisen har agerat såsom de brukar vid polisrazzior. Fast skillnaden är att det är inte missbrukare/yrkesförbrytare/sexdömda som undersöktes denna gång. Blir roligare för media att ta upp det och det är lättare för allmänheten att ta till sig, så jag antar det är därför jämfört med andra husrannsakan som genomförts. Din sista mening håller jag däremot fullständigt med om: Citat:
|
Citat:
Vad var det för länk BTW? |
5 månader sedan om inte 6 eller 7. Kan inte redagöra den nu, som du kanske förstår. Nej, servern står där den stått från början och jag har inte flyttat. Nej, jag kan inte veta vilka hemsidor som finns på deras webbhotell, men åtmistonde vet jag att TPB är inte något som drivs av ägaren. I alla fall är det ett steg i rätt riktning för min del.
|
Citat:
Ja, skall inte kommentera dina inlägg mer efter detta, då jag ser att du är ganska så enkelspårig och vill helst att alla skall hålla med dig i det du inte tycker om, varo det är rätt eller fel. "Allt är polisens fel". "Polisen agerar alltid fel". "Åklagaren måste vara en idiot." "TPB driver inte sin verksamhet i en gråzon utan allt är lagligt och moraliskt rätt." Lycka i alla fall med diskarna!! |
......
|
Jag vill inte vara sämre än någon annan, därför kommer jag också med en jämförelse, men inga bilar inblandade.
Du har en hårdisk med en massa viktig information, så du låser in den i ett bankfack hos din bank. Ägaren och chefen av banken hade haft stöldgods i sitt bankfack, så polisen kommer och rycker ut alla bankfack i hela banken och tar med sig till sin station istället för att öppna dom på plats. Du börjar oroa dig eftersom det fanns väldigt mycket viktig information på den där hårdisken, efter att ha pratat och pratat med polisen så får du ut din lilla låda. Du kopplar in hårdisken i en dator för att kolla så allt finns kvar, disken har krashat. Jag tycker att denna jämförelse är väldigt lik, förutom att ägaren och chefen hade gjort något olagligt. Det är fortfarande polisens fel om den går sönder på hemresan, eftersom den skulle inte flyttas från början. Jag antar att polisen sökte efter torrent filer på servrarna eftersom mina vänner hade lite låtar och något lost avsnitt på sin server och polisen sa inget, men att ha torrent filer är väl inte olagligt? |
Citat:
Aldrig att vi ska låta johans server stå osökt och oförstörd. Helvete, att du ens kan tänka så länge över saken, det är ju självklart |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:53. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson