![]() |
Tjena.
Jag har länge funderat på er som driver webbhotell. Vem köper ni eran bandbredd ifrån? Vad har ni för bandbredd? Vad jag har förstått så hyr vissa små hotell en server hos större? Stämmer det? Posta gärna lite om hur allt fungerar. Har som sagt var aldrig fått kläm på det riktigt :) För övrigt så är det mitt första inlägg här :D |
Välkommen til WN!
Jag driver ett litet webbhotell, där jag hyr server hos ServerMatrix i USA. Bandbredd och allt ingår i priset. Det är lite mer som spelar in hos de större webbhotellen. / Johan |
Varför väljer du att ha en server i USA? Priset?
Om det är priset, är det så stor skillnad? |
Vi har information på vår hemsida om detta och det tror jag att många andra webbhotell också har.
Jag ägnade många månader förra året till att besöka och utvärdera olika serverhallar. Jag har också konstaterat att det inte finns något incitament rent ekonomiskt i att äga själva serverhallen. Vi har därför hyrt plats och internetanslutning till våra servrar, så kallad co-location. Bandbredden ligger på en lagom nivå och kan uppgraderas inom ett par minuter om så skulle behövas. Den hall vi ligger i har en snittförbrukning som jag förmodar ligger på åtminstone 1 Gb/s; förmodligen rätt mycket högre. |
Om man inte har behov i storleken av 8 rackskåp eller mer så finns det ingen ekonomisk motivering till att ha en egen "hall". Rent krasst så ska man nog sprida ut sina maskiner på olika leverantörer och hallar för att inte lägga alla ägg i en korg som man oftast gör när det gäller servrar (mest av bekvämlighetsskäl).
Som mest har vi haft servrar i Sverige, Tyskland och USA samtidigt. Vi placerade kunderna utifrån deras behov och krav. De som drog mycket bandbredd hamnade i USA för där är priset på bandbredd ruskigt lågt. De som behövde snabba sajter hamnade i Sverige och Tyskland. Numera har vi endast en maskin kvar i USA, resten i Sverige. |
Jag har kollat runt på en del olika hotell, men jag tycker inte att de har någon vidare info om just serversystemet osv.
Känns det inte som att man har mer kontroll om man har ett eget serverrum, mot att den kanske står någonstans i tex USA. Tycker det känns lite så. |
Det kan naturligtvis vara lite si och så med informationen på olika leverantörers hemsidor, men om man är intresserad av någon speciell leverantör så brukar det gå bra att kontakta dem och få den informationen (även om man kan tycka att de borde ha det på sin hemsida, förutsatt att de inte kör noname förståss, då vill man kanske inte skryta med det...)
Klart man har mer koll om man äger hallen själv (eller i alla fall har egen tillgång till den dygnet runt, utan att vara beroende av någon annan), men det är ju en kostnadsfråga. Ska du ha en rejäl datahall så kostar det en del också. Så för de flesta är det nog mer lönsamt att hyra in sig hos någon större leverantör, och då kan man ju normalt även teckna serviceavtal, där man garanteras service inom vissa tidsramar, och för all del ibland även egen fysisk åtkomst till maskinerna dygnet runt. Har själv ingen erfarenhet av att ha servrar utomlands, men jag inbilliar mig i alla fall att man är mer hjälplös om något händer, och ens server är på andra sidan altanten. Själv vill jag gärna ha servrar så pass nära så man utan större problem kan åka dit om det skulle vara något. |
Nn är det som så att jag funderar snarare på att starta ett webhotell, men jag vet inte riktigt än vad alla kostnader blir.
Vet tyvärr att det brukar bli bra mycket mer än man tror :( Tror ni att det finns marknad för ännu ett hotell? Jag kan mycket väl tänka mig att starta ett tillsammans med någon mer. Det ska då vara någon seriös. Det verkar finnas allt för många oseriösa dock. Vad har ni som driver hotell för bandbredd. Någon som vet på ett ungefär hur man kan räkna ut hur mycket som väntas gå åt. |
USA bör man inte vara i, känns bara ett sätt för kunna tvätta pengar eller att man inte själv klarar av driva allt själv.
Ska man driva något i Sverige med Svensk marknad bör det även ligga här, alla fall när det rör hosting. Vad kostnaden blir finns inget svar på, beror på om man vill köra med kvalitet och en massa olika saker. Men känns inte riktigt rätt hyra en deddi server någon stans för 500 i månaden och kalla att man har Webbhotell. Badbredd beror på antal kunder och vad för kunder, normal drar Webbhotell kunder mycket lite. Finns enstaka som drar mycket, fast generelt är det bara dom som fått sitt konto gratis som drar över 50% av normala trafiken. En vettig server går på i grunden 10.000-20.000 beroende på minne/disk etc. |
Det finns säkert utrymme för fler webbhotell, i alla fall om man är seriös. Men man ska vara medveten om att konkurrensen är hård, och att det inte alltid är lätt att motivera ett rimligt pris, när det finns de som dumpar priserna. (Privatmarknaden finns det nog rätt lite utrymme för fler, utan det gäller att fixa företagskunder som är beredda att betala för service och kvalitet - vilket inte alltid är lätt)
Så lika viktigt som tekniskt kunnande, och servicekänsla är nog nästan förmåga att sälja sina tjänster. Du kan få helt okej servrar som duger gott för omkring 10-12.000, i alla fall att börja med. Dell har bra priser, och även Supermicro. Sen tillkommer kostnad för co-location (med rimlig servicenivå och bra kvalitet kanske kan kosta ca 1000-lappen per U) |
Jag håller helt med "patrikweb" som han skriver att det känns fel att säga att man driver ett hotell när man hyr all utrusting för en "billig" peng.
Jag är enligt mig själv en seriös person och vill därför inte driva något halvdant eller bluff. Säger man en sak så ska man oxå hålla det. Support vill jag gärna hålla 24/7, men det är omöjligt om man är själv, så det beror helt på om jag hittar någon att starta med eller inte. Eftersom internet finns tillgängligt 24/7 så ska även support för kunder vara det :D Jag funderar nog ändå på att ha ett eget serverrum, då jag tror att det känns mycket mer seriöst. Själva servern bygger jag ev. själv då jag är kunnig inom hård som mjukvara. Hur är det med att få in nätet i lokalen. Kan ni säga några bra leverantörer på nät? Kollade runt lite igår, men det verkar vara svårt att få in i Norrköping. (där tanken är att kontoret skall vara). |
Att bygga eget för endast driva Webbhotell blir en stor kostnad, bara ett rack går på en del tusen.
Norrköping finns nästan alla leverantörer, fiber får du hyra av EON / Skanova. Kostnaden för dra in fiber om det inte finns lär kosta minst 20.000. Räkna upp till 500-800 per meter om man ska gräva fiber. Vet att du kan ta in alla stora leverantörer som B2/Telenor/Song/Telia/Colt/Ip-only etc. Ska du bygga det riktigt med datorgolv etc blir kostnaden en del direkt. |
Jag råkar snarare tycka att det är oseriöst med en egen hall för ett mindre webbhotell. Jag har sett många skräckexempel på "hallar". Det finns bara fördelar med att hyra in sig i en riktig hall.
Däremot bör man ha möjlighet att ta sig in i hallen dygnet runt. |
Citat:
|
Citat:
Tanken är att när det växer sedan kommer jag att hyra servrar i sverige med. Det är en stor skillnad på priset i USA mot priset i Sverige. Jag föreslår att du gör likadant när du skall komma igång. |
Citat:
|
Jag hyr via Wopsa och betalar ca 1300 kr / mån, då sköter Wopsa dessutom allt kontakt med USA och jag har support hos Wopsa.
|
Jag skulle absolut föredra att i så fall köpa (alt. leasa) en server eller två och sätta dem i någon av de större hallarna i Sverige (finns många som har skåp i fina hallar, som man kan hyra in sig hos till överkomliga priser, exempelvis jx, aleborg och admax). Köper man dessutom till något styrkort, typ IPMI, till sin server så klarar man sig oftast med ganska låg servicenivå också (då kan du boota om servern själv om den skulle hänga sig, rekommenderas extra mycket om du tänkt köra windows)
Behöver nog inte bli så mycket dyrare än att hyra in sig hos någon i USA, men med fördelarna att du själv äger din hårdvara, och att du har maskinerna hyfsat nära om det skulle vara något. Dessutom - om dina blivande kunder finns i sverige så är det bättre att ha maskinerna här (dumt att gå över ån efter vatten...) |
Här händer det mycket när man är offline några timmar :)
Ni tycker alltså att det är bättre att hyra in sig hos någon stor leverantör istället för att själv ha en hall. Det låter ju helt klart billigare än att ha en själv. Vet dock inte om någon som ligger relativt nära mig (Norrköping). Till er som hyr: Hur ofta åker ni och kollar till det i hallen? |
Citat:
Skämt åsido, andra som sköter den biten, men annars är det sällan man behöver skicka dit någon alls, hårdvarufel är relativt sällsynta, övrig hanteirng kan man sköta m.h.a. tekniska lösningar, t.ex. rebooter och sådant. |
Vad som blir billigare beror på antal servrar och kvalitet. För en server kan det aldrig bli billigare ha en lokal för och dra upp fiber.
Fast har du redan en lokal så visst så kan man säkert bygga in ett rack i ett rum och fixa armerade väggar etc. Men allt handlar hur mycket du vill lägga. |
Jag vet att det finns fiber i relativt många lokaler i Norrköping, så det är nog inga "större" problem.
Jag ser lite i att man når till en större kundkrets om man har en egen hall. Har inte jag så går ju jag till någon som har ;) Är det stor kvalitesskillnad och pris på olika leverantörer utav nät? Det kanske finns några man rekommenderar mer än andra osv.. |
Citat:
|
Crystone tar inte emot hostingkunder, enligt egen utsago, i Norrköping, om man inte absolut vill vara där.
Anledningen är att den hallen inte är något att hänga i julgranen, i det fallet skulle jag vilja påstå att du har bättre förutsättningar med en server i ett eget konto... Fast nu vill du säkert ha en gnutta support etc eftersom jag får känslan att du vill ha en trygg och säker miljö kombinerat med en tjänst som du kan stå för mot dina kunder, så jag skulle rekommendera dig att välja en annan leverantör (eller kanske någon av nämnda leverantörs andra hallar, t.ex. Digikomhallen i Borås är liten, saknar ordentlig redundans på kraftförsörjningen, men är annars en schysst hall). Det finns ganska många som tillhandahåller vettig co-location, så om du kan tänka dig att ha servern i Sverige så bör du kunna hitta en leverantör. Om du får vettig support borde det inte spela så stor roll om du placerar maskinen i till exempel Stockholm, det tar bara 90 minuter dit om du skall göra underhållsarbeten och är det akutjobb så har du väl tecknat ett avtal för det med leverantören...? ;-) |
Ni som driver hotell: Kodar ni hela siten själva eller kör ni med något färdigt script?
Har kollat runt lite för att slippa sitta timme efter timme, men jag hittar inga script. Har kollat lite på hotscripts, men jag kanske har kollat för lite ;) Jag menar främst från att man trycker på tex beställ och sedan allt med att välja domännamn, tillval, OS osv.. Tack så mycket allesammans för era svar!! :) |
Citat:
|
Vi har utvecklat vårt beställningsformulär själva, och det tror jag att de allra flesta har gjrot.
|
Vi har också utveklat vårt eget system kopplat till vår kundzon.
|
Kan vi inte göra tvärtom istället, att alla som inte utvecklat själv skriver i tråden ? :P
(förutspår en låååång tråd som blir tämligen orelevant) |
Det verkar i alla fall som att de flesta har gjort allt själva.
Nu ser jag helt plötsligt en massa timmar framför mig :( Det vore så smidigt med ett färdigt script/system, som man sedan formar om som man själv vill ha det. |
Om du ar ute efter ett fardigt system kan jag tipsa om modernbill (www.modernbill.com). Bland de hotell som anvander fardiga system tror jag detta ar mer eller mindre standard. Daremot finns det ingen (fardig) svensk sprakfil. Det finns ocksa ett par andra system som fungerar mer eller mindre bra.
|
Citat:
|
Citat:
|
Att bli rik vet jag tyvärr att det inte är så lätt :(
Jag vet att det är många timars jobb både om man gör allt helt själv eller om man tar ett färdigt och anpassar detta. Tycker dock ändå att det är "smidigare" att ta ett färdigt och sen göra om det som man vill. Att jobba hårt är inga problem från min sida, det gäller att se allting från ett långt perspektiv. :D |
kolla också in whmautopilot.com om du tex skulle köra cpanel..
|
Varför inte bara sätta upp en burk med ssh-access, mysql och webb på. Se till att köra lite IDS och nåt program motsvarande tripwire. Avskärma user-area och system-area och se till att ha möjlighet att snabbt och effektivt ghosta över system-arean med en fräsch mirror.
Jag blir bara så trött på alla idiotiska kontrollpaneler och skräp, jag kör själv en shellburk (för kompisar) där många "normala" users har mail, databas och web utan några speciella kunskaper eller massa speciella script. Det handlar bara om att man kan ett tiotal grundläggande kommandon i prompten samt har lite grundläggande läskunskap. Om jag hade sett att det fanns några marginaler att konkurrera i webbhotellsbranschen hade jag gjort det själv ... det och att min toleransnivå mot idioter är sjukt låg. Räkna med mycket supportärenden med mitt förslag... Ev1servers hyr ut P4or för typ 150 usd i månaden inkl rätt ordentligt med bandbredd (1,3tb eller nåt), om du hyr in två sånna för web, db, mail, dns osv så kommer du att komma långt .. problemet är väl konkurrensen eftersom du behöver många users för att gå plus med dagens låga priser. Lite ot kanske, men jag blir trött på alla som tror att webbhotell == kontrollpanel. KISS. |
Kontrollpanel är viktig del, kunderna förväntas kunna skapa mail, databaser, subdomäner snabbt och smidigt.
Men självklart är allt under kontrollpanelen lika viktigt, tror du får svårt få kunder om man inte har en kontrollpanel för deras behov. |
Mitt behov av att strypa alla tillverkare av kontrollpaneler då? Långsamt.. vem ser till det? Ingen..
|
Citat:
Det handlar nog inte så mycket om att kunder är korkade eller saknar läskunskap, det handlar helt enkler om att man vill ha en så enkel tjänst som möjligt. En normal företagskund, som använder sin hemsida för att sälja produkter eller presentera sin verksamhet har inget intresse av att lära sig massa systemkommandon. Sen är det klart att man om man driver webbhotell däremot bör kunna de kommandon som används för att skapa/underhålla olika tjänster, och inte förlita sig enbart till kontrollpanelen (även om kontrollpaneler även minskar arbetet för systemteknker också, vilket är skönt). Men det är ju inte samma sak. En kontrollpanel har man i första hand för att förenkla för kunderna, och i andra hand för att minska belastningen på systemtekniker. |
Nackdelen med de färdiga kontrollpaneler som finns idag är att de fråntar administratören friheten att själva välja vilka programvaror han vill använda sig utav. Dns, ftp, webb, smtp osv. Bättre att bygga själv, så kanske man lär sig något på vägen, och slipper förlita sig på support bakåt från 3e part ifall något går snett.
/Martin |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:55. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson