![]() |
Jag har varit partner med AdLibris. Det är någonting som jag ångrar nu i efterhand!
Jag letade upp programmet via TradeDoubler. Så här såg det ut både då och nu: http://i3.tinypic.com/168tl7c.gif Nu, några veckor efteråt, så upptäcker jag att jag inte har fått någon provision från AdLibris. Trots att: Jag har många besökare på min hemsida. Jag vet att många av mina vänner och släktingar har handlat mina böcker hos AdLibris via min hemsida. Även jag själv har handlat (andra böcker) via min hemsida hos AdLibris, vid ett flertal tillfällen. Jag går därför in på TradeDoubler för att kolla vad som kan vara fel... Konstigt, allting verkar vara bra. Inga fel i felrapporten och på ovanstående sida ser jag att jag fortfarande får 5% i provision. Det är då jag upptäcker då denna sida: http://i4.tinypic.com/168tlbd.gif Que!!!! Va faan är det frågan om!!! I det finstilta står det alltså att jag inte får någon provision om jag slussar kunder till AdLibris som de redan har haft som kunder. %#@%#!!!!!!!!!!!!!! Snacka om otydlig information!!! Hela AdLibris upplägg är alltså en bluff!!!! Jag läser på deras hemsida: http://i4.tinypic.com/168tod5.gif De är alltså redan störst i norden. I Sverige har de över en halv miljon kunder läser jag i en tidning. Jag säger bara - VARNING!! Bli inte partner med AdLibris. Det partnersammarbetet tjänar du inte en spänn på! Det är lurendrejeri! Och Tradedoubler är med på noterna!! |
Jag vet inte riktigt om jag håller med. Om du har en butik och en kund som kommer in varje dag för att köpa en dagstidning - skulle du då vilja betala någon annan för att de ser till att kunden gör det när kunden gör det ändå?
|
Jag upptäkte samma sak för några månader sedan, samma dag plockade jag bort deras annonser från min sidan. Känner mig oxå lurad.
|
Citat:
1. Kunden kanske inte hade köpt boken om jag inte promotat den. 2. Om jag inte länkat till adlibris kanske jag hade länkat till en annan butik och kunden hade köpt den där istället. Jag tycker dock inte att man kan skylla på tradedoubler heller för deras kunder får sätta sina egna villkor och de skriver faktiskt i beskrivningen om dessa villkor. Det är ju också så att om affiliaten inte tjänar några pengar så får inte tradedoubler några pengar heller(Förrutom de fasta nätverksavgifterna). |
Citat:
Visst har du rätt ur det perspektivet. Men verkligheten är oftast lite mer komplicerad. De som jag har slussat vidare, inklusive mig själv, har även handlat hos andra Internetbutiker. Det var jag som fick dem att gå tillbaka till AdLibris. För det fick jag noll kronor i ersättning. Men för mig handlar det helt enkelt om huruvida jag vill vara partner med ett företag som hittar på specialvillkor utan att förmedla det på ett tydligt sätt. Jag tror många tänker som jag, och det är nog många som missat dessa "extra villkor" man får om man gräver lite. |
Jag signar aldrig upp mig hos företag som bara betalar 5%.
Ser aldrig dessa företag som seriösa eller ett företag som man kan växa med. Om man som AdLibris bara betalar 5% i ersättning ska man självklart betala för all försäljning. Företag som AdLibris gör bara att TradeDoubler verkar mindre seriös. |
Citat:
Får man 5% på hela ordern, dvs inklusive frakt och moms? Eller vad gäller? Vad händer om en ny kund gör flera beställningar vid samma tillfälle? Vad händer om man skickar besökaren till en annan sida än hemsidan? Ja men just det. Om man läser vidare så framgår det att det finns fler fördelar, utöver att tjäna pengar ;) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Riktigt dåligt, 5% är ju redan löjligt lågt ... men att sätta ett sånt villkor är ju enbart gjort för att vilseleda deras affiliates.
Har adlibris TD länk på en privat sida men det är enbart för att jag skulle länka till dem oavsett ... det är trots allt en grymt bra näthandlare även om tricket ovan känns grymt billigt. Självklart betalar man ut provision på hela ordersumman, alltså exklusive moms ... finns ingen logik i att betala provision på hela ordersumman inklusive moms. |
Var ligger bluffen i det hela. Det framgår ju klart och tydligt i deras text vad som gäller och inte gäller. Allt finns på papper och sedan om man inte läser allt får man ju skylla sig själv.
Sedan är ju frågan, har man länkar till massa sidor för att bara tjäna pengar. Det är ju lite som "palmik" skriver, att man gör det för att man tycker de har något som fler bör få upplysning om. att man sedan kanske tjänar några kronor på det i slutändan är ju bara possitivt. För även om det är över en halv miljon svenskar som har konto hos dem, så är det ju helt klart inte alla. För under den tiden jag själv haft länkar till dem, är det ändå ganska stor del av klick som leder till pengar för min del. Men det är ju helt klart vad man har för besökare, själv har jag ju en stor del i den kategorin vilket kanske inte köpt massa böcker tidigare och det blir första gången nu. Nä, sluta gnäll och läs alla text nästa gång. Även som någon var inne på, marginalerna för internetbokhandlare är inte stora så att kräva mer än 5 % kan vara svårt. Men helt klart kanske det skulle vara på alla köp för att det skulle ge något. Alltså alla köp någon gör och då har kvar cookiefilen. |
Adlibris är nästan alltid snäppet billigare än Bokus, att de ger mindre provision är antagligen en av orsakerna.
Jag länkar till båda. Det är rätt många som väljer att handla hos Bokus ändå. |
Citat:
Citat:
Citat:
Jag tycker att AdLibris borde ge en fast summa, säg 50 kr, för varje ny kund man skaffar till dem. Plus 3% i provision på _alla_ ordrar. Det känns som ett mer schysst upplägg. En liten undersökning För er som har butiker, går det att säga hur stort värde en ny kund har för er - på ett ungefär? För er som är affiliates till AdLibris, kan ni säga vad ni har fått betalt / kund - på ett ungefär? Min gissning är att skillnaden mellan dessa två belopp är enorm. En parantes: Jag har sett att AdLibris annonserar via AdWords och ligger högt uppe bland annonserna. Det måste kosta dem flera kronor. Och då betalar de flera kronor per klick - inte per köp - och framför allt inte per ny kund... Vissa partners berättigas tydligen till högre ersättning... |
Citat:
Och är det inte samma problem med dem, att man inte får kosing för någon som redan är kund?? |
Med mindre menar jag inte lägre procent utan att de bara ger på nya kunder, Bokus ger provision även på förmedlade affärer till befintliga kunder.
|
Citat:
Men detta har diskuterats tidigare: affiliateprogram med dåliga villkor Länk till AdLibris ger inte någonting Jag tycker inte Adlibris gör något fel utan att det borde framgå tydligare på TD:s sida. |
Citat:
Jag tycker att det är tråkigt att många här bara accepterar AdLibris dåliga villkor. Alla har vi kostnader. Drift, arbetstid, reklam etc. Och ändå är det mågna som tycker att de vill bjuda AdLibris på avslut. Jag bedriver en affärsverksamhet och behöver intäkter för att leva. Välgörehet kan jag tänka mig, men inte till "Nordens största bokhandel". Men låt AdLibris ha sina villkor. Jag kommer då aldrig mer att bli partner med dem. Det enda jag vill undvika är att andra missar AdLibris dåliga villkor, precis som jag gjort. Därför är det viktigt att det tydligt framgår hos TradeDoubler vad som gäller. Och det gör det inte idag. På den fronten vill jag, och säkert många andra, se en ändring!! TradeDoubler, vad gör ni åt detta? |
Citat:
Med alla affiliatesystem som numera finns är det nog svårt för tradedoubler att behålla sin ledande position om de inte ens kan informera sina affiliates om vilka villkor som gäller för de sammarbeten som de förmedlar... |
Radioaktivitet!
Tycker du borde tänka dig för hur du skriver rubriker! "Varning för adlibris bluffen" Med den rubriken så baktalar du ett företag När det i själva verket är Du som inte satt dig in/hållt dig uppdaterad vad som gäller tillräckligt bra i deras villkor mm. Kan dra en paralell med en bekant som är och gräver i sin dator och bygger om den varje dag och det är ALLTID fel på något hos honom och det är ALLTID tillverkarens fel. Brukar få höra "J-vla seagate som är dumma i huvudet och kan inte tillverka hårddiskar som fungerar" ............. J-vla creative som gör dårliga ljudkort som bara strular etc etc... Så ett tips är att se till att ha rätt fakta mm innan man häver ur sig saker som tex. "varning för bluff företag etcetc etc. |
Hej alla!
Givetvis tycker vi det är olyckligt om ni upplever programinformationen som otydlig. Här måste vi givetvis se över hur vi kan bli tydligare. Det är därför bra om ni mailar in sådan information till oss. Utan att gå in på specifika kunder så är det viktigt att ni läser programinformationen innan ni börjar lägga upp annonser och textlänkar. Det är också viktigt att ni jämför olika program i samma bransch för att få en uppfattning om vad som kan fungera bäst på just er webbplats. Citat:
Mvh, Joakim |
Jag tycker att radioaktivitet har en poäng (även om jag håller med clonix att rubriken är lite väl aftonblads utformad).
Bra Joakim/TradeDoubler! Ni har ändrat Bokus informationen. Men AdLibris information är fortfarande otydlig. - Tittar man på översiktssidan så står det fortfarande 5% (ingenting om att det endast gäller ibland). Tänk på att alla går inte in och läser all information. Även om ni uppmanar oss att göra det här på detta forum så står det inte någonstans på sidan att man skall gå in och läsa informationen. Det enda man måste läsa och godkänna är avtalet, och där står det inte heller någonting. - Tittar man på informationssidan för programmet så är det fortfarande otydligt. Villkoren är endast skrivna i ingressen och med liten text. Jag tror att det är detta som radioaktivitet menar är problemet. - Och vad händer om en ny kund gör flera beställningar vid samma tillfälle? Är det endast den första beställningen som gäller då? Varför får man inte tillgodogöra sig alla ordrar för en ny kund? - Och vad händer om man skickar besökaren till en annan sida än hemsidan? Enligt texten så får man inte betalt för det. Men i annan text uppmanas man att djuplänka. - Vad har AdLibris för definition av kund. Om personen har registrerat sig sedan tidigare, men aldrig har handlat något. Räknas han då som kund? Det kan låta självklart, men olika företag har olika definitioner av vad en kund är. Jag har arbetat som konsult i företag där definitionen av kund har sett olika ut i olika avdelningar. - Är det möjligt att få bättre villkor? Vissa verkar få betalt per klick, andra inte. Vad krävs för att få bättre ersättning? Korten på bordet :D |
Citat:
OBS! Bluffen består i att man får intrycket av att man kan tjäna pengar med AdLibris. Men i verkligheten går inte det för de har redan alla kunder. Citat:
Citat:
TradeDoubler: Var ärliga mot era affiliates och mot er själva. Skriv nu tydligt ut vilka villkor som gäller för AdLibris program. |
En sale är en sale är en sale. Jag brukar köpa mina böcker på bokus av gammal vana, men om jag blir refererad dit via en bokrekommendation så är det ju självklart att websiteägaren skall få procent eller en fast ersättning på köpbeloppet oavsett om jag är ny eller gammal kund.
Att gömma undan sådan information är bara fegt och helt rätt att de får lite skit för det här på WN tycker jag. Vem fan läser det där.. vi är ju upptagna med att koda webbsidor, inte sitta och smygnjuta av legalese-porr. Ingen har sagt att adlibris är skit, bara att de har taskiga vilkor som de inte ens själva verkar stå för eftersom det står såpass undangömt som det gör. Lägg ner med trackandet på radioaktivitet :P |
Är det inte konstigt att TradeDoubler ändrade Bokus sida, men inte AdLibris sida? Det bekräftar det som jag säger. AdLibris sida är medvetet uppbyggd för att vilseleda.
|
"Varning för AdLibris bluffen" var en bra rubrik.
Det här är ett webmasterforum först och främst, och till för oss. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:40. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson