![]() |
Ska annonsera med google adwords och tänkte höra vad som är det effektivare sättet att annonsera på. Hur gör ni när ni annonserar? Använder ni er främst av sökord eller exakta sökfraser?
Man får ju flera annonsvisningar när man använder sig av främst sökord men förmodligen så träffar man sin målgrupp bättre med exakta sökfraser. |
Oftast billigare med exakta sökfraser då mindre sidor konkurrerar om dem jämfört med enstaka ord. Brukar aväga hur mycket jag är beredd att betala jämfört per klick jämfört med hur snabbt och mycket trafik jag vill ha.
Bråttom och har bra budget? Använd enstaka ord... Gott om tid och liten budget? Använd längre sökfraser... |
En kombination är givetvis effektivast.
Svårast med Adwords är att betala lagom mycket. |
Ok, sitter och funderar på hur många sökord och fraser man ska ta. Har runt 50 stycken nu, hade tänkt att skriva en annons för varje sökord sen också.
Är det vettigt med 50 sökord och fraser eller bör jag dubbla upp till 100 tro? |
Fler ord/fraser kan givetvis ge mer besökare och/eller mer "rätta" besökare till en billigare peng men det är en avägning du nog får göra mot den branch du håller på med.
Börja med många och se vad som fungerar. |
Citat:
Ungefär så här: Rubrik Hitta $sökord på min webbplats. Köp nu! Eller måsta jag skapa dessa annonser manuellt? |
Du kan göra som till exempel tradera gör. De finns med på massor av sökord med samma annons där bara titeln och sökordet ändras. Det gör du enkelt genom att använda Keyword funktioner som skapar dynamiska titalt och innehåll i annonser.
Ange till exempel {Keyword:xxxxxxx} så dyker sökordet upp istället för detta. Det sökord du anger istället för xxxxxx är det ord som ska visas om sökordet som någon söker på är längre än 25 tecken. Det finns ytterliagre varianter på detta beroende på hur du vill ha stora bokstäver etc i annonserna. Nackdelen med detta är om du använder samma annonsgrupp för alla sökord då det blir svårare att få lägre priser eftersom CTR räknas på alla sökord. Men du kan ju skapa flera annonsgrupper fast använda samma annons. |
Ska prova med detta.
jaffa, tack så mycket för ditt svar!! |
Citat:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
Hmm, har aldrig testat utan att ange något efter Keyword. Men om du skriver till exempel {Keyword:Billiga bilar} och sedan anger sökord som har med olika sökningar på bilar så kommer rubriken att bli det som personen söker på, förutsatt att du angivit dessa sökord. Om du då har bred matchning på ordet bil så täcks ju i stort sett allting. Om söksträngen är mer än 25 tecken så blir det "biliga bilar" som står där.
Kolla mer på följande länkar. http://www.seobook.com/archives/000063.shtml http://www.google.com/ads/library/ma...fect_dec03.pdf (sida 24) I dessa länkar anges det endast att det går att använda i titeln men det funkar även i annonstexten med blir lite klurigare då pga begränsningar i antalet tecken på varje rad. |
Var kanske lite otydlig såg jag. Det som syns i din annons är alltså dina angivna sökord, inte den fras som det söks på. Dina angivna söord sätts altså dynaimskt in i annonsen. Finns både för och nackdelar med detta men det upptäcker du säkrt snart.
|
Detta är verkligen konstigt. Jag sökte sedan på ett kort ord och fick ändå upp "Billiga bilar" istället för min keyword.
Och dår ser man hur man kan ta bort rubriken överhuvudtaget, eller är det en bugg? |
Jag har testat lite och för mig funkar det som det är tänkt. Och du har med alla dessa sökord i din lista och de är aktvierade? vet inte vad det kan bero på. Kanske kan google hjälpa till? Det är alla fall dessa dynamiska funktioner som används om man ska slippa göra separata annonser för alla sökord.
|
Någon annan som fått detta att funka?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:25. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson