WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Webbsidor (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1484)

Jonas 2004-02-10 16:51

Vad är det folk ser?

Är det designen eller är det innehållet?

Om man har en "skrotig" design med mycket innehåll som är vettigt eller en snygg design med mycket men dåligt innehåll.

Eller kanske omvänt också, dålig design med lite men intressant innehåll. vice versa

Vilken sida skulle ni själva besöka?

Tobbe 2004-02-10 17:00

En avvägning av de båda skulle jag vilja säga.. är jag ute efter (gratis) information, exempelvis om atombomber eller dylikt så struntar jag i hur siten i fråga ser ut, är jag intresserad av att köpa något (dyrt) så ska det inbringa seriositet, det gör det oftast med korrekt grammatik i texter & en snygg design.

Dåligt innehåll håller dock inte i något av fallen, varpå jag skulle vilja säga att innehållet nog är hyfsat avgörande om man tänker efter...

Johan G 2004-02-10 18:04

Innehållet är givetvis viktigast inte budbäraren.
Budbäraren kan va hur snygg och elegant som helst men är innehållet fel så gör det ju inte sidan till en bra sida.

Bra innehåll och design samt seriöst gör ju det hela bättre.
;)

K-Fluffie 2004-02-10 22:09

Kommer man in på en hemsida med en ful design så ger det ett mindre seriöst intryck och samma sak om man kommer in på en snygg sida men ett dåligt språk så ger det också det ett mindre seriöst intryck.

Man måste ha båda delar även om man ibland inte behöver ha design då man är ute efter ren information men mestadels så behövs båda delar. Finns även undantag då man skippar innehållet och bara satsar på designen i t.ex. ett portfolio som bara är tills för att skryta men jag tror ni förstår vad jag menar.

Jens 2004-02-10 22:45

Ingen antingen eller fråga direkt. Självklart handlar det ju om vilken typ av ärende man har på sidan. Söka information, köpa något, etc etc.

Bland kommersiella sidor så bryr jag mig sällan HUR snygg den är. Så länge den inte ser helt galen ut och man tänker "VAD?". De flesta siter ser faktiskt rätt vettiga ut nu för tiden. Men det viktiga är gränssnittet och utformingen(layouten) på det. Det ska fungera bra och inte vara så rörigt. Gränssnitt tillsammans med korrekt & bra information ger mig det seriösa intrycket!

Letar jag information, ja då är det ju bara informationen som är viktig såklart.

Jocke 2004-02-11 00:23

Kolla på aftonbladet.se den är fan itne snygg någon stans....

Marcus 2004-02-11 00:50

Vad vill ni ha? En porsche med moppemotor eller en moppe med porschemotor? :D

Mario 2004-02-11 01:02

Citat:

Originally posted by marcuss@Feb 10 2004, 22:50
Vad vill ni ha? En porsche med moppemotor eller en moppe med porschemotor? :D
En Ferrari med en Ferrarimotor. :P

Omg33k 2004-02-11 01:03

Jag har gjort ett sådant litet test på sidan jag leker med. Jag gjorde en så simpel design jag kunde och koncenterade mig på innehåll i stället. Det är både roligare för mig som utvecklare och för mina besökare.

http://www.omg33k.com f.ö

entreprenör 2004-02-11 02:04

Jag uppskattar en sida som är lättnavigerad och med informationen på rätt ställe.
Något som är oerhört störande är sidor vilka inriktar sig på EN produkt och där man inte har så mycket att skriva om denna utan väljer att upprepa samma information gång på gång. Till slut vet man inte vad man har läst och om man missat något viktigt.

En del webshops har ju skrivit hyllmeter om tex en dvd-spelare, sånt orkar man ju inte med, bättre är att skriva lite allmänt om den. Ta med det viktigaste och vill man läsa om tidningars tester, egna erfarenheter etc så går det ju att skapa en underavdelning till denna sida.

En sida behöver inte ha de senaste effekterna, proppad med grafik eller flash animationer. Det räcker iaf för mig att den är stilren och har relevant information.

Av egen erfarenhet vet jag att blir det för mycket information så läser kunderna inte igenom denna.

Men det är en svår avvägning. Många sidor blir tyvärr väldigt platta, trista och extremt röriga.

Utöver detta ska man nog hålla sin sida på en ganska lättförståelig nivå, kanske inte välja namn som "sladdapparat" när det är tv-apparater man säljer. Kunder är inte korkade, men de vet inte allting heller.

Hmm, gled nog lite ifrån ämnet, men är ganska närbesläktat ändå :)

Marcus 2004-02-11 02:15

Citat:

Originally posted by entreprenör@Feb 11 2004, 00:04
Utöver detta ska man nog hålla sin sida på en ganska lättförståelig nivå, kanske inte välja namn som "sladdapparat" när det är tv-apparater man säljer. Kunder är inte korkade, men de vet inte allting heller.

handlar inte enbart om att man ska hålla saker och ting på en lättförståelig nivå. det hela handlar om att man ska lägga sig på just den nivå som besökarna är. dvs utnyttja ett språkval som den målgrupp man riktar sig till använder sig av.

Finns ingen fördel att lägga sig på en nivå som är under besökarnas - då får sajten bara ett oseriöst intryck.

Säljer man till företag(are) och använder sig av ordval som "Vill du köpa din data här så får du ett pyttelitet trådlöst nätverkskort på köpet" om man egentligen menar: "Vid köp av valfri dator med Intel™ Centrino-processor så får du ett 3Com™ PC-card-nätverkskort med Xjack-anslutning". Då har man ju liksom missat en viktig del av informationen enbart för att lägga sig på en (för) låg nivå. Så vinner man inga kunder.

Viktigaste av allt! -> Definiera målgrupp!
Sedan kommer det naturligt vad som menas med "Rätt nivå" och liknande...

Anders 2004-02-11 02:47

Jag tycker att en sida som enbart ska presentera även bör ha lite intressant design, annars faller trovärdigheter (även om man "bara" letar fakta). Det är ju inte på samma sätt som om jag letar produkter på nätet, men ändå. Om inte annat så kan det vara roligare att läsa...

Citat:

Originally posted by marcuss@Feb 10 2004, 23:15
Säljer man till företag(are) och använder sig av ordval som "Vill du köpa din data här så får du ett pyttelitet trådlöst nätverkskort på köpet" om man egentligen menar: "Vid köp av valfri dator med Intel™ Centrino-processor så får du ett 3Com™ PC-card-nätverkskort med Xjack-anslutning". Då har man ju liksom missat en viktig del av informationen enbart för att lägga sig på en (för) låg nivå. Så vinner man inga kunder.

Viktigaste av allt! -> Definiera målgrupp!
Sedan kommer det naturligt vad som menas med "Rätt nivå" och liknande...

Haha, kom bara att tänka på Dells reklam på TV... En säljare står och berättar för en kund om datorns "... prestanda i 400 mhz, med en hastighet på...". Sen säger en röst att det är enklare på Dell, "tex denna dator med en Intel Pentium 4 processor med HyperThread teknologin". Det första min sambo utbrast var "Jaha, och på vad sätt är det skillnad mot vad gubben sa i början?". När man tänker på det så är den lite knasig... Är det enklare eller inte? Och vem riktar de sig till egentligen?

Marcus 2004-02-11 02:56

Citat:

Originally posted by lunne82@Feb 11 2004, 00:47
Haha, kom bara att tänka på Dells reklam på TV... En säljare står och berättar för en kund om datorns "... prestanda i 400 mhz, med en hastighet på...". Sen säger en röst att det är enklare på Dell, "tex denna dator med en Intel Pentium 4 processor med HyperThread teknologin". Det första min sambo utbrast var "Jaha, och på vad sätt är det skillnad mot vad gubben sa i början?". När man tänker på det så är den lite knasig... Är det enklare eller inte? Och vem riktar de sig till egentligen?
jo det var nog kanske lite lustig parallell, men för all del. :)

antagligen så vinner ju deras reklam en hel del just på att man kommer ihåg den för att den är just knasig. "vanligt folk" uppfattar antagligen bara budskapet om att det är enklare att köpa dator hos dell - medans "mer avancerade" köpare inser det lustiga i det hela...och på så sätt kommer ihåg den lite extra bra.. just som du gjorde nu :)

det du gjorde i och med det där är ett ganska tydligt exempel på lyckad reklam ;)

Anders 2004-02-11 03:04

Citat:

Ursprungligen postat av marcuss
det du gjorde i och med det där är ett ganska tydligt exempel på lyckad reklam ;)

Mjao, eller branding. Kan inte påstå att jag kommer handla mer hos Dell pga den där reklamen. De har ju dessutom en reklam som säger att man kan få datorn precis som man vill ha den. Men det stämmer inte, var ute efter en ny laptop och pratade med dem i telefon. Då kunde jag inte välja bort Windows som OS. Men det är ju OT för denna tråd...

Citat:

Ursprungligen postat av entreprenör
Av egen erfarenhet vet jag att blir det för mycket information så läser kunderna inte igenom denna.

Precis som tidningar har en ingress ska sidan bara snabbt presentera vad det handlar om på ett snyggt sätt. Om man sen vill läsa mer bör man kunna klicka sig vidare till den fullständiga beskrivningen.

Marcus 2004-02-11 03:11

Citat:

Originally posted by lunne82@Feb 11 2004, 01:04
Mjao, eller branding. Kan inte påstå att jag kommer handla mer hos Dell pga den där reklamen. De har ju dessutom en reklam som säger att man kan få datorn precis som man vill ha den. Men det stämmer inte, var ute efter en ny laptop och pratade med dem i telefon. Då kunde jag inte välja bort Windows som OS. Men det är ju OT för denna tråd...

visst, du kanske inte tänker så. men du har ju uppenbarligen ändå ringt Dell. och Dell har ju ändå fått gratisreklam här tack vare din association med deras reklam :)
men visst, det är OT.

vad jag menar är främst att mycket traditionell marknadsföringsteknik också kan tillämpas i hög grad på nätet och vid utformandet av sajten. vill man sälja en produkt bör man utforma sajten på ett tydligt säljfördelsaktigt sätt. vill man endast bistå med information så är det något helt annat som gäller. vill bara komma fram till att frågan som tråden startade med inte är vettig i sig :)

entreprenör 2004-02-11 03:31

Citat:

Originally posted by marcuss@Feb 11 2004, 00:15
handlar inte enbart om att man ska hålla saker och ting på en lättförståelig nivå. det hela handlar om att man ska lägga sig på just den nivå som besökarna är. dvs utnyttja ett språkval som den målgrupp man riktar sig till använder sig av.

Finns ingen fördel att lägga sig på en nivå som är under besökarnas - då får sajten bara ett oseriöst intryck.

Säljer man till företag(are) och använder sig av ordval som "Vill du köpa din data här så får du ett pyttelitet trådlöst nätverkskort på köpet" om man egentligen menar: "Vid köp av valfri dator med Intel™ Centrino-processor så får du ett 3Com™ PC-card-nätverkskort med Xjack-anslutning". Då har man ju liksom missat en viktig del av informationen enbart för att lägga sig på en (för) låg nivå. Så vinner man inga kunder.

Viktigaste av allt! -> Definiera målgrupp!
Sedan kommer det naturligt vad som menas med "Rätt nivå" och liknande...

Uttryckte mig nog inte tydligt.
Vad jag egentligen menade med lättförståelig nivå var att man ska hålla sig till sidans ämne. Att välja ett namn som är svårt att associera till produkten som säljs är ju inte önskvärt alla gånger.

Väljer ett läskedrycksföretag Tex "porlandevatten.com" (påhittat) så kan det ju lika gärna vara fontäner, dammar eller trädgårdsbevattning på sidan.
Det är lätt att bli förvirrad då. Speciellt om sidan inte tydligt visar att "Vi är din läskedrycksleverantör!" utan börjar tjafsa om "Sedan 1956 har vårt bolag expanderat kraftigt och är en av de största leverantörerna inom vår bransch..... etc". Då tänker iaf jag: "Vafan är detta, måste vara fel sida."

Men det är som du skriver där, vilket jag något otydligt ville komma fram till, att man ska rikta sig till en viss målgrupp.
Men det kan vara svårt om man har en databutik som säljer till en kundkrets som tex består av nördar och äldre herrar. Nörden vet ju allt om den senaste teknologin medans den äldre herren fattar noll om vilka de senaste teknologierna är. Då är det ju fördelaktigt att lägga in beskrivningar om vad som funkar ihop med vad.

Var inne på en thaiwanesisk återförsäljares sida, denne sålde diverse hem elektronik. Det stod mest om företagets historia och lite bilder på en industrilokal, någon svets och en byggjobbare. Vad i hela helskotta har detta med hemelektronik att göra?

Så kan det gå när man köper en template design och vill påvisa att man är i ett expansivt skede där man bygger ut verksamheten.

entreprenör 2004-02-11 03:41

Citat:

Originally posted by marcuss@Feb 11 2004, 01:11
vad jag menar är främst att mycket traditionell marknadsföringsteknik också kan tillämpas i hög grad på nätet och vid utformandet av sajten. vill man sälja en produkt bör man utforma sajten på ett tydligt säljfördelsaktigt sätt. vill man endast bistå med information så är det något helt annat som gäller. vill bara komma fram till att frågan som tråden startade med inte är vettig i sig :)
Jo, det är ju just detta många butiker faller på.
De är så måna om att berätta om hur bra just deras produkt är, men kan man köpa den där? Vad är priset?
Det är så tråkigt att behöva navigera sig igenom en hel sida för att hitta fram till just det man är intresserad av.

Man har tagit traditionellt försäljarsnack och satt det i textform.
Att lyssna är en sak, då kan man drömma sig bort och "hmm:a" på allt försäljaren säger men det är lite svårt att praktisera samma sak när man är tvungen att läsa sig till informationen.

Och något som jag undrar över är när man surfar runt i en e-butik och hittar en produkt, ja det kan vara en adapter till ett tv-spel, så står det ju ofta inte mer än "Adapter till nintendo gamecube". Jaha? Men vad är den till för då? Vad gör den? Har jag någon nytta av denna adapter?
Hade det stått tex "Med denna adapter ökar bildkvaliteten och spelupplevelsen på dina spel!" Då kanske den är intressant och jag köper den för att jag fick reda på vad det var för något.

Säg den bilförsäljare som säger: "Detta är en bil! Det är allt du behöver veta." Åh vad köpsugen jag blev nu! Inte.

Axiom 2004-02-16 05:25

Jag besöker en rad sajter men skadad av universitetsstudier så söker jag direkt efter källan, vem som äger sidan, vem som skrivit vad och om det kan tänkas finnas dolda syften med sidan. Ska jag köpa en DVD-spelare däremot behövs inte all den analysen, men jag köper inte bara DVD-spelare.

Citat:

Originally posted by marcuss@Feb 11 2004, 00:15
Viktigaste av allt! -> Definiera målgrupp!

Det har jag gjort med min sajt. ..vänder sig i första hand till studenter eller blivande sådana på Psykologikurser i Sverige. kan fungera som ett verktyg och viss vägledning i psykologiämnet, främst för den som inte bestämt sig för vad han eller hon vill läsa....

Jag säljer ingenting förutom det eventuella värde man kan sätta på innehållet i de texter jag publicerat. För att kunna definiera sin tilltänkta målgrupp behövs det först en ordentlig genomgång av vad som gjorts på området tidigare. Mao ha koll på hur andra väljer att definiera sina målgrupper. Vilket är nödvändigt innan man ens börjar skriva sina egna texter och definitioner.
Det material som det jag har är något som i princip skulle kunna användas av en rad andra målgrupper än mina tilltänkta.
Samma sak gäller om du säljer datorer eller bilar eller annat. Tilltänkt målgrupp kan även vara fel i den mening att dem man vänder sig till inte är dem ska använda produkten, det kan vara så att du omedvetet vänder dig mot en målgrupp som inte existerar förräns produkten är såld. Det är förmodligen omöjligt att avgöra om besökare X är slutgiltlig användare av din produkt eller om det är besökare X som ska ha den. Men om du har produkter som enbart vänder sig till t.ex. inköpare lär det vara bra att ha en klar definition.

När det är utrett och klart kan du gå vidare med den eventuella grafiska utformning du har tänkt dig. Jag har haft turen att få använda en dynamisk ram i den mening att den har en viss grundstruktur men att jag har stora möjligheter att variera dess design, färger osv. En släkting till mig driver ett företag (gefionsoftware.com) och han har alltid sagt att det är innehållet som räknas, vilket nog de flesta håller med om. Men att det för den skull inte behöver se ut som taget direkt ur Word när texten läggs ut. Det är säkerligen saker som många på det här forumet håller med om men då det inledningsvis frågades efter åsikter - gav jag mina.

Tobias Turesson 2004-02-16 08:04

Mest oseriösa enligt mig är sidor med grym design sen är texten inte formaterad :D

efa 2004-02-22 08:00

Form, funktion, innehåll är som jag ser det bara åtskiljbara på teoretisk nivå. Tillämpat så smälter form och funktion samman i innehåll, som på så sätt blir dominerande. Bra form förmedlar rätt budskap och budskap är innehåll. Form är innehåll.

För övrigt kan inte elementen finnas skilda från varandra. Det finns inga sidor som bara har innehåll eller bara har form.

PeterHA 2004-02-22 11:51

t ex
om du är ute efter något speciellt?

om sidan är unik (bara den som finns på nätet) då är innehållet klart viktigast.
designen är av underordnad betydelse. (fast ibland gråter man ju)

Om det finns en till sida med likvärdigt eller bättre innehåll att välja på,
då är designen avgörande tycker jag.

Men ännu viktigare tycker jag att funktionaliteten på sidan är,
man vill slippa trögladdade sidor , ej fungerande länkar,
sidor som ej kan nås, etc


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson