![]() |
Håller på att få frispel på alla telefonsäljare som ringer...
Efter vi ombildade till AB så är det ca 3-4 st som ringer Varje dag och det börjar bli riktigt störande! Det blir EXTRA störande när samma företag ringer 2 ggr samma dag först är det någon som vill snacka fast telefoni sen på eftermiddagen ringer en annan och vill "snacka mobiltelefoni." Vad finns det för vettiga metoder att skydda sig? Kan man tex. kräva att man blir borttagen från deras "ringlistor" eller dylikt... Ämnet har varit på tapeten tidigare men det fanns inga bra/användbara svar i den tråden. |
Har inget tips på hur man försvinner ur "listorna".
Jag tar mig tid att lyssna på säljare som ringer och låter dom berätta vad dom vill sälja. Därefter frågar jag säljaren om h*n vet vad vi gör. 99% av gångerna vet dom inte detta och då får jag chansen att berätta och sälja in mitt företag. Ibland får man napp och det slutar med att dom blir kund till dig istället. Ett sådant samtal har till idag genererat ca 60 KKr i vinst för oss. :-) Jag har också börjat föra en logg runt säljsamtalen som kommer. Ibland kommer man på efter ett tag att man faktiskt vill annonsera/byta mobil/köpa en bok etc och då har man en öppning till en säljare. När det gäller annonser så brukar jag förklara att vi har tillräckligt med kunder och vågar inte annonsera eller så förklarar jag att vi kommer inte annonsera förrän tex i augusti/september. Återkom gärna då. Mobil/Telefon: Vi är så nöjda med vårt nuvarande leverantör så vi kommer inte att byta förrän tidigast nästa år. (Nu ringer dom inte förrän i december) Bidrag/skänka pengar: Har ni 90-konto? Dom flesta har det inte så där tackar man nej. Vidare kan man förklara att vi redan är engagerade i skolan/ anti mobbing etc och är nöjda med det. Det viktigaste; var trevlig, du vet inte vem som sitter i andra ändan, kanske en ny kund. |
Tryck 1 om du är försäljare och vill prata med chefen
Tryck 2 om du vill prata med sekreteraren Tryck 3 om du vill prata med Bosse osv.... 1 kopplas till ett betalnummer och de får vänta i telefonkö "bra länge". Om försäljaren ringer 2 så kan sekreteraren ta reda på om det är en kund eller en försäljare. Försäljaren skickas till telefonkön (1) Bosse (3) är annars chefen "för dem som vet det" ;) . Detta kanske kan modifieras så att Bosse plockas bort om man nu vill att allt ska gå genom sekreteraren. |
Jag har annars blivit ganska duktig på att tala om att jag inte är intresserad och lägga på luren rätt snabbt.
|
Roligare är det att bli uppringd utav försäljaren på mobilen...
Tidigare idag (runt 8) så ringde en försäljare för att sälja in `Telia Alltid SMS`. Skitkul att bli VÄCKT utav en jäkla säljare. Inte därför man har mobilen på 24/7... |
En av anledningarna till att jag inte finns med som "kontaktperson" på vår hemsida
är just dessa telefonförsäljare. Vi hade telefonsälj-problemet på agendan under morgonmötet idag och from. 1 Juli kommer vi ha en ganska hård/rak attityd gentemot säljare som ringer. Utan att för den delen behöva vara otrevliga. Personer har bla. fått befogenhet att tacka nej till erbjudanden INNAN dom har möjlighet att nå mitt bord. Jag hänger med på vad janne menar i sitt inlägg. Men jag anser mig inte behöva någon säljare som sitter och läser på en mall vad han/hon skall säga... "Hej vill ni ha en prenumeration på xxxxxxx till ert kontor varje dag etc etc etc.... " Är en såpass erfaren konsument att behöver jag något så ordnar jag det ändå själv vid rätt tillfälle till rätt pris. |
Funkar bara NIX på privat personer??
|
Citat:
|
Äfan nu ljuger du. Nix kan du ju regga vilket nummer du vill. Bara ringa in och registera, vänta i två dagar och ringa och bekräfta. Tänk dock på att det tar TRE(3) månader före ni finns med i alla register.
Jag kan bara svara för hur jag ser det, då jag sitter och säljer på dagarna. Ser det så att är man inte intresserad så kan man säga det på ett snällt och hygligt sätt, och inte vräka ut att den som ringer är dum i huve och allt som man får höra på en dag. Fast jag säljer på dagarna så får jag samtall på kvällarna, och inte är man otrevlig för det. Alla måste försörja sig på nått sätt, och vissa gör det via att gå på gatan och vissa har en VD post, sedan finns det oss där imellan som kanse måste ta nått (tex telesälj) för att få pengar till vårat dagliga bröd. Men det Jonas sa att dom ringer klockan 8 på morgonen är inte så jävla trevligt, jag skulle själv bli ganska sur då. Och tipset från mig som säljer till er som inte har jobbat med det, är att man tar ca 3-5 nej före man ger upp. Så gör det på ett trevligt sätt så får ni trevligt bemötande tilbaka (allefall fall ni får samtall ifrån mig) :) |
Hm acidflash att du sitter inne med sådan specialistkundskaper om att även företag kan spärra via NIX.
Skulle föreslå att du kontaktar Konsumentverket samt NIX och ber de att snarast ändrar informationen på sina hemsidor. |
hubbert: Det står att bara privatpersoner kan registera sig där, men tror du dom kollar upp det?
|
Javisst gör de det. Det är ingen hemlighet vem som står bakom ett telefonnummer. Och naturligtvis vet jag det, har försökt lägga till min företagstelefon i NIX för att slippa de där stolpskotten som ringer och stavar sig igenom mallen de skall använda. Att de överhuvudtaget kan kalla sig säljare är en grov schymf mot yrket.
|
Nä det är självklart att det inte är någon hemlighet. Men när du ringer nix, så får du en automatisk röst som du följer, och där du sedan får svar att du ska ringa efter 2dagar för att sedan aktivera det.
Har du testat eller vadå? Men om du är så jävla duktig borde du kunna sätta dig själv där och sköta försäljningen? Tänk om mäniskan är ny? Kunde du ditt jobb första dagen du satt dig där? Att ni klankar ner på folk är fan med en skam för mänskligheten, för dom är EXAKT lika mycket mäniska som du är. Och dom klagar inte på ditt arbete? eller gör dom det. |
Citat:
Jag tycker därför att det är positvit för båda parter om jag säger nej direkt. Jag är inte jättetrevlig, men inte fullt så otrevlig också. Sedan är det givetvis irriterande med säljare som ringer när man vill sova eller annat. Jag har också haft ett jobb där jag jobbade eftermiddag/kväll/natt (började som tidigast 14.00). Att då bli väckt av en säljare vid åtta-tiden när man somnat vid fyra är inte så roligt. Sen finns det säljare som faktiskt rent ut sagt är dumma i huvudet. Det är inte så många men de finns. Personligen har jag ett direktnummer som är markerat som hemligt och inte marknadsförs någonstans. Alla inkommande samtal till företaget ska gå till supporten/växeln. Säljare som inte har etablerad kontakt blir ombedda att skicka ett mail varpå vi kontaktar dem om det skulle vara intressant. Och clonix, jag har en presumptiv kund till dig så ring tillbaka, är du snäll :) |
Jojamen visst har jag testat det med företagstelefonen, men som sagt det gick inte att spärra, men eftersom du tydligen vet att det går att göra så NU så provar jag väl igen det var ju något år sedan jag testade senast.
Citat:
Och kan inte en nykomling ta några otrevliga kunder är han/hon inte i rätt yrke. Jag har anställt, utbildat och tränat säljare tidigare, men med attityden "plocka in första bästa från gatan in till arbetet" är uppemot 90% borta efter 6 månader. Helt naturligt för de flesta har inte i yrket att göra. Så de som ringer till mig och min fru får även i fortsättningen ett 5 sekunders samtal. |
Citat:
|
Citat:
|
Men om ni själva har jobbat med det, varför då klanka ner på folk? Jag ser inte riktigt poängen med det.
Om ni själva vet hur det är, så borde ni väl ha mera förståelse för det? Det du sa jonny om att ringa klockan 8 håller jag fullstädning med om, jag skulle alldrig ta ett jobb där man ringer klockan 8 på morgonen, jag tycker nästan de är lite pinsamt att ringa halv tio på morgonen då jag vet att folk vill sova. Men tyvärr är arbetsmarknaden så att man får ta det man får tag på, och jag kan inte säga att jag stortrivs med att ringa till folk och försöka sälja saker. Dock handlar det inte om nån tidning eller nått sånt utan nått mera som man använder i dagen. Visst kan man bli irreterad, det förstår jag också. Men jag förstår inte dom som skäller ut en efter noter så fort man ringer, för jag bestämmer inte vem jag skall ringa, utan det sköter tekniken åt mig. Och jag får skit av min chef varje dag typ för att jag är för snäll. Och det jag sa att en vanlig försäljare inte slutar förns 3-5 nej är nått dom lär ut, men jag känner det att förklarar man vad det handlar om, och sedan får ett nej, så kanse man kan ställa en földfråga på det. Och får man sedan ett nej efter det så visst, då är det ett nej också. Men ringer man till en mäniska och presenterar sig och får ett nej bara endå när dom inte har en aning vad det handlar om, då tycker jag att det är sjukt. För då får man räkna med att dom kommer tjata på en. Jag ska nog påpeka det också att jag aldrig har sålt till företag, så jag vet inte hur dom säljarna sköter sitt, utan jag kan bara svara för hur det lilla jag har jobbat med det här och hur jag har sätt det. |
Det mest störande jag varit med om i telefonterrorväg är av ett företag som Tele2 anlitat.
Transcom Aktiebolag heter företaget och de ringer från nummer 0586795800. Det som är så störande är att de kan ringa när som helst på dagen/kvällen, och några gånger i veckan. Det är inte nog dock. Vad som utmärker dem är att de ringer och lägger på direkt. Man hör ingenting annat än *klick* när man svarar. Till slut blir man så jävla förbannad att man ringer upp nummret (0586795800) och då får man höra en kvinnoröst förklara "Nu undrar du kanske varför vi har ringt upp dig..." osv, och sen pladdrar hon på om en hel hög skit. Nåja, efter att ha ringt upp en gång och inte nappat på något tänker jag väl att de ska sluta ringa. Men inte då... de fortsätter och idag fick jag spel och ringde upp Tele2 för att be dem lägga ned. Kundtjänsten meddelar mig att de inte kan göra något, utan jag får fixa det där själv. Efter att jag blir ännu mer sur är de så vänliga och gräver fram nummret till NIX åt mig, så nu är man anmäld där också. Slutar det inte nu får jag totalspel, jag överdriver inte. Det här j-a nummret ringer mig några gånger i veckan som sagt, och alla möjliga tider från morgon till sen kväll. För övrigt ringer det någon form av försäljare/insamlare till mig i princip varje dag. Hoppas att NIX funkar även för företag (nummret är skrivet på privatperson, men de flesta som ringer mig ringer med anknytning till företaget). Mvh C. |
acidflash > För mig är det en fråga om respekt för motparten, jag lämnar inte en min bil på service till någon som bläddrar i en instruktionsbok och inte vet vad som är fram eller bak på en skiftnyckel. Mina kunder kräver att jag gör ett professionellt arbete, på samma sätt kräver jag det av den jag skall göra affärer med.
När jag avslutar samtalet snabbt visar jag hänsyn till den som ringer, han/hon behöver inte slösa bort tid, vare sin egen eller min, och kan ringa upp nästa person istället. De få gångerna jag har lyssnat och fört en ordentlig dialog med en telefonuppringare (säljare är de inte) är när han/hon har struntat i säljmallen med de olika inledningsalternativen och följdsvaren beroende på vad kunden säger. Då kan jag ta mig tid att lyssna, men bara då när jag märker att här finns det någon som kan sitt yrke. Tyvärr är det inte många och telefonbolag tänker jag inte byta i alla fall ;) |
chrizz: Jo jag har hört att vissa mäniskor har det där problemet, och jag kan evt förklara vad det beror på.
Med tanke på att dom mesta sånna här företag använder sig av en dialer där man anger hur många linor som ska ringas på samtidigt. Och dom har säkert ställt in för många linor ut än vad dom jobbar. Säg att det sitter 10st som säljer och dom ställer in 15, så kommer 5 linor alltid att sitta och ringa ut, där ingen kommer kunna "svara" på. Och där med gör den att får den inge svar när du har svara, så kommer den att lägga på. Ett tips är att ringa: Kontaktpersoner Sally Henriksson, +34936004176, Staff Coordinator http://platsbanken.ams.se/direkt/04/...1,800404.shtml (Sökte på företaget på AMS) :) Ser dock att dom sitter i Barcelona och ringer ut. Som jag sa tidigare, så tar det 3månader före ditt nummer finns med i alla register efter du har regga dig på nix.. hubbert: Ja det är självklart respekt för motparten, det är den inställningen jag går in med när jag ringer också. Och tyvärr är vi inte många :/ Inte för att jag ska göra mig själv till "den perfekte säljaren för motparten" men att gå in i ett samtall (prata ifrån säljarens sida) och vara otrevlig imot den man ringer vinner ingen på. Nä det är självklart att man vill ha ett professionellt arbete utfört. Men det jag mennade med var att mäniskan kan vara ny på arbete, och man är inte 100% ifrån första början. Har man ring säg 50 samtall och man följer en mall fortfarande kanse man ska fundera på att lära sig vad man jobbar med före man försöker sälja det också. Följa en säljar mall = dåligt samtall Att försöka anpassa sig efter samtallet = ett trevlig samtall. För man brukar ha en inledings fras (villsäga att man presenterar sig själv och vilket företag man ringer för) och sedan presenterar vad man ska försöka sälja. Och efter det så måste man ha fantasi, för jag förstår dig till fullo att en mäniska som kör efter en mall till 100% är inte bra, det hörs direkt om dom är osäker eller har 0 koll på vad dom försöker sälja. |
Jo inledningsfraser kan varieras mycket.
"Hej jag är en telefonnasare skall du slänga på luren nu eller vill du vet vilket skräp jag tänker lura på dig" Kan faktiskt fungera, har själv testat den :D |
haha.. tack för tipset ska fan med testa den :P
|
Gör det men du måste j*vligt snabb på nästa replik, om luren inte slängs på direkt vill säga.
|
haha.. jag återkommer med resultat senare i veckan ;)
|
En alternativ metod att bli av med försäjare är denna:
http://www.break.com/index/angrybt.html |
Måste tillägga att jag själv säljer mycket via telefon (Är en vass tfn-säljare dessutom)
MEN det är skillnad på säljare och säljare som det så fint heter. De säljare som framkallas anfallslika symtom hos mig ;) är som sånna som säljer efter en mall. Trots risk att få arga mail o samtal från säljare etc ;) så vågar jag påstå att de tillfällen där man säljer med hjälp av mallar så är 1) säljaren själv ute efter att bara få sin lön + provis 2) företaget i fråga inte är intresserade av något längre kundrelation utan det gäller att sälja så mycket som möjligt för stunden. Jonny det var någon som stack in huvudet genom dörren o sa "Ring jonny på sajthotellet sen" Jag satt i ledningsgruppsmöte och hade 3718 saker i huvudet så självklart tog Ahlzheimer light hand om infon att jag skulle ringa dej! Men nu blir det av... ringer så snabbt jag landat på kontoret idag! :) |
Detta gjorde vi på ett företag jag jobbade tidigare på:
Vi sa till telefonförsäljarna att vi tog emot sådana samtal på torsdagar 8.00 till 9.00 och att de var hemskt välkomna att ringa då. 90% av säljarna accepterade detta och tyckte att det lät bra. Övriga 10% som inte visade respekt förtjänar tyvärr ingen respekt tillbaka så där är det helt ok att slänga på luren. Tyvärr men de förtjänar det. Givetvis var chefen oanträffbar den tiden och vi bad dem ringa nästa vecka igen men det var väldigt få som ringde upp. Detta sätt rekommenderas varmt. Hemma säger jag till försäljarna att jag tjänar sjukt mycket pengar (lögn givetvis :) )och inte behöver gratissaker eller sänka mina kostnader och säger nej tack.... Dom blir paff och vet inte vad de skall svara och säger tack och hej. Återigen, kan de inte ta ett nej visar de ingen respekt och förtjänar ingen respekt tillbaka. Ringer de efter 20.00 ber jag dem helt enkelt dra åt helvete. Behöver jag någonting, så ordnar jag det. Behöver ingen som sitter och försöker skapa ett behov till mig. /Thomas THL |
Jag fick en idé.....
Skulle man kunna göra en spärrlista med telefonnummer som man spärrar att komma fram, liknande spam mail-adresser som är blockerade. Det finns ju funktioner i mobilen som spärrar, men skulle man kunna göra en lista som går att uppdatera på något smidigt sätt? eller någon funktion i en nummerpresentatör.. |
Blev uppringd av "Telefonspärren" som ville erbjuda tjänsten "stoppa telefonförsäljare" genom att betala tusen spänn om året till deras spärrreister.
Jag frågade dem hur de fått mitt telefonnummer och varför de ringde mig... "Det är en bra tjänst som hindrar telefonnförsäljare" och därmed var det samtalet slut - ungefär som att skjuta på folk samtidigt som man säljer skyddsvästar och säga "Du behöver den här, det skjuts så mycket...". Fan vad less jag blev. Hehehe... Ska inte återge vad jag sade till uppringaren, det var nämligen varken proffsigt eller särskilt vänligt.... |
Tycker inte man har någon rätt att vara oförskämd mot dom, dom gör bara sitt jobb. Ibland har dom till och med intressant saker att sälja, tex billigare telefoni dom sköter bytesprocessen åt än. Allt kommer ju serverat på fat.
|
Det finns folk som inte gillar följande:
- reklam via epost - reklam i brevlådan - reklam på bilrutan - reklam på hemsidor - reklam via sms - reklam via telefon - reklamutdelare på gatan - reklam i tidningar Så varför inte förbjuda detta ovan? Fundera samtidigt på hur många företag vi kommer att ha i Sverige utan reklam. Att driva ett företag innebär även att synas. Att driva en hemsida innebär att synas, vilket en stor del av diskussionerna här på WN handlar om bl.a. hur man blir synlig i sökmotorerna. Jag har inget emot reklam, även om jag tycker att det kan vara mycket påfrestande. När jag blir uppringd frågar jag bara direkt: "Vad handlar det om?" Lika bra att hoppa över allt inledande kallprat. Om det är något som inte intresserar mig så säger jag bara direkt: "Tyvärr, jag är inte intresserad". Något som irriterar mig lite mer än annat är det här hyckleriet med 90-konto. För det första är Stiftelse för insamlingskontroll (som delar ut 90-konto) luddig i sina krav. Hur många här känner t.ex. till att lönekostnader inte räknas som en administrativ kostnad? Kravet är att minst 50% av ett bidrag ska gå till ändamålet och högst 10% får vara administrativ kostnad. Den som är nyfiken undrar ju vad de återstående 40% tar vägen. Oftast är det lönekostnader som döljs i dessa 40%. Så när någon som ringer upp mig och säger att de har 90-konto och att bara 10% går till administrativa kostnader, måste jag snabbt lägga på luren innan jag säger något definitivt olämpligt. Således kan en organisation korrekt redovisa att av 100 kr i bidrag går t.ex. 60 kr till avsett mål och resten är administrativ kostnad med löner, hyror osv. Säg att en organisation har en telemarketingavdelning. De ringer på provision. Av 100 kr får de kanske 18 kr. Sedan ska det på dessa 18 kronor, läggas på arbetsgivaravgift och semesterlön. Utöver det tillkommer kostnader för lokal, telefoner, avgifter till NIX (det är inte gratis att få veta att man inte får ringa till ett visst nummer). Av de 100 kr ni har lämnat i bidrag har snabbt 40-60% försvunnit i administration. Lägre administrativ kostad kan dock uppstå om varje bidrag är en hög summa. Det kostar lika mycket att hantera ett bidrag på 100 kr som ett bidrag på 1.000 kr Om 90-konto nu skulle klaga på hög kostnad för telemarketing kan man kringå telemarketingkostnaden i den egna redovisningen, dvs. all administrativ kostnad för telemarketing kan raders bort. Det görs genom att lägga ut telemarketing på ett extrernt företag. Med det företaget gör man upp om att de ska skänka en viss summa av det de ringer in till organisationen. Nur kommer det plötsligt in pengar och det finns inga kostnader för att få dessa pengar. Oftast innebär denna konstruktion att av de 100 kr som skänks att ännu mer försvinner i administration. Nu ska ju även vinstskatt betals in till staten innan det blir ett belopp över till hjälpmålet. |
Citat:
Teleproblemet har Tele2 löst åt mig. Det finns ingen som slår deras fastpriserbjudande - inte tillräckligt bra iaf. Telenor hade mycket sämre täckning än Tele2 i de områden där jag rör mig när jag testade Europolitan, som de hette då. Om jag kan ringa hur mycket jag vill med telia för under 400 kr/mån skulle jag möjligen kunna tänka mig att byta. |
Jag brukar bara ha kul med sånna telefonförsäljare.. säga att man är jätte intresserad och vill köpa 38st till semestern av någon vara osv.. sen precis då dem verkligen försöker bekräfta säger man att man ångra sig.
HAHAHAA ;) annars brukar de va kul att driva med dem allmänt också, fråga vad dem heter och vart dem bor osv. |
5 dagar arbetade jag med det, sen slutade jag.
|
Ironi? Jag fick för 2 timmar sen, en tätt följd av telefonsäljare på min lur, varpå jag bestämmde mig för att gå tillbaks till den här tråden och leta fram tel. nummret till NIX.
Jag ringer, blockerar den fasta telefonen, mobiltelefonen samt företagsmobilen (den är registrerad på en privatperson, mig). Nu, för 10min sen, ringer Vattenfall och sänker min elkostnad med 300kr genom att dra ner på kWh-priset. Så jag tackar ja samtidigt som jag berättar för telefonsäljaren att jag nyss registrerat mig hos NIX...... |
Citat:
Håller med någon som tidigare skrev att man skall vara trevlig mot säljare. De gör sitt jobb och det är inte min roll att vara otrevlig så länge de respekterar att jag kan sitta illa till. Hatar folk som pusha, skicka info var artig, skicka info och återkom. |
Citat:
|
Citat:
det på bästa sätt med att alla som trycker på 1 hamnar på en telefonsvarar som går till användare /dev/null. Det tycker jag är en bra lösning på problemet. |
Citat:
/ R |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:03. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson