![]() |
Svårt att hitta en början på den här historien, hur som helst började det hela med ett inkassokrav från Visma Collectors som är en ganska stor inkassofirma.. Kravet var på 1200 kronor och det skulle betalas med en gång.. Ärendet hade lämnats in av ett företag som jag aldrig varit kund hos. Då jag arbetar mycket valde jag att sända Visma ett brev där jag förklarade att detta måste skett av misstag och undrade hur deras rutiner kring ett ärende fungerande egentligen. Visma's svar blev att ärende skulle vidare samt att det va redan på väg till kronofogden så att jag kunde bestrida det då. Företaget som jag ska ha varit kund hos svarar aldrig när man ringer och jag känner mig helt hjälplös. Jag är som ni alla andra livrädd för att hamna i något register och vara opålitlig-märkt i flera år p.g.a ett företag gör något tokigt. Kan någon hjälpa mig hur man går tillväga, kan jag göra en anmälan mot företaget? Vilken lag är det dom bryter mot? Har jag någon chans?
Vore tacksam för lite hjälp av er här på wn då jag vet att det finns mycket kompetent folk här. |
Till att börja med ska du bestrida inkassokravet direkt till Visma. Har du bestridit kravet är ärendet tvistigt och får inte utgöra grund för ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Om Visma trots detta ansöker om BF bör du anmäla Visma till Datainspektionen då det strider mot god inkassosed. (Datainspektionen är tillsynsmyndighet för inkassoverksamhet och kan inleda tillsyn.)
Visma måste vara det värsta jag inkassobolag jag haft att göra med. Det var helt omöjligt att kommunicera med dem på ett vettigt sätt - i mitt fall fick jag uppdragsgivaren att dra tillbaka ärendet varefter vi gjorde upp i godo. Detsom inte riktigt framgår av din text är vad kravet egentligen gäller. Du ska ha fått en faktura och i normala fall en påminnelse innan ärendet överlämnas till inkasso. Har du fått fakturan? Är det ett legitimt krav? (bör ju inte vara det om du inte är kund hos dem) Har du tidigare bestridit fakturan direkt till företaget? Om du har bestridit tidigare bör du omgående informera Visma om detta. Om kravet är utställt på dig som privatperson syns inte en ansökan om betalningsföreläggande i en kreditupplysning - ansökningar syns endast på företag. Det är först om du inte bestrider ett föreläggande från KFM som du kan få en betalningsanmärkning. Du måste också ha delgivits för att kunna få en anmärkning. [Flyttade tråden; tyckte den pasade bättre här] |
Först vill jag tacka dig för ditt snabba och kloka svar, ja tråden passar nog bättre här..
Det kom ett brev från Visma, jag läste igenom det hela och fattade noll då jag aldrig varit kund hos "bolaget".. Kontaktade Visma och ja dom sa att det va i stort sätt bara att betala o se glad ut. Jag har aldrig varit i kontakt med företaget, jag har aldrig erhållit någon faktura eller påminnelse. Jag har ALDRIG skrivit på något avtal med "bolaget". Jag förstår verkligen inte hur man kan göra något sånt. Läste dagens post och jag hade fått ett brev från kronofogden där det står mer specifierad vad det gäller.. Ska gälla två månadskostnader för en bredbandstjänst som jag aldrig har beställt eller hört talas om.. Givetvis hade fogden lagt på en kostnad på 800 kr o skickat ett papper som jag ska skriva på. Ska jag fylla i den? Det står att det är viktigt? |
Visma är förmodligen ett klokt val av inkassobolag om du vill ha in pengarna till varje pris och slippa återkommande kunder :)
Förmodligen rör det sig om ett misstag. Det naturliga är att kontakta företaget som skickat fakturan; men om de inte går att nå tyder det ju på att något inte står riktigt rätt till. Gör en polisanmälan av bolaget. Vad gäller KFM har du tre alternativ: 1. Betala omgående och se glad ut. (Jag skulle dock aldrig acceptera den här typen av krav; men det är ett enkelt sätt att bli av med problemet) 2. Använd svarsblanketten och meddela Kronofogden att du betstrider kravet för att det är felaktigt. Du har inte beställt tjänsten; du har aldrig varit kund hos företaget och aldrig ens hört talas om dem tidigare. Detta innebär att Visma måste gå vidare till tingsrätten. 3. Svara inte på brevet från KFM. Förmodligen skickas en delgivningsman ut - håll dig undan. Innan du blivit delgiven kan ärendet inte gå vidare. |
Citat:
Har en liknande process med handelsbanken, tyvärr verkade dom först inte själva känna till vilka regler som gäller. Om du bestämt klargör för dom att du känner till att dom är ute på hal is kommer dom garanterat att ge sig. Ring nu och kräv av Visma att dom skall dra tillbaks förläggandet hos KF. Det gjorde handelsbanken direkt när dom fattade att en tvist inte får förekomma hos KF. |
Är kravet oriktigt, gör så här:
På samma papper som kravet från inkassobolaget skriver du "Bestrider - önskar kopia på beställningen." och ingen namnunderskrift. Faxa det till inkassobolaget. Nu måste inkassobolaget återkomma med en kopia vilket dom inte kan eftersom kravet är oriktigt. Eventuellt kommer det ett papper utan din underskrift. Gör då samma sak igen, skriv direkt på detta papper att du önskar en kopia på beställningen MED din underskrift eller om det är en telefonbeställning, en ljudupptagning där du bekräftar beställningen. Faxa in igen. Den röda tråden är, visa inkassobolaget att du lägger max 10 sekunder på att svara. Är kravet oriktigt ger dom snabbt upp. Är dock kravet riktigt så är det bara att betala. |
Citat:
Det är klart att de kommer skicka kopior, men de kan ju inte veta om dessa kopior är riktiga eller felaktiga. |
Citat:
Det är inte klart att dom skickar kopior eftersom deras uppdragsgivare kanske inte har några... När vi bestred en faktura så han uppdragsgivaren byta namn på bolaget. När en kopiorna kom på det så kallade order erkännandet så var det med nya namnet och loggan plus en hel del andra roliga felaktigheter. Efter ett fax till inkassobyrån angående detta så la dom ner ärendet. |
Hallå grabbar! Lite från det senaste: Bolaget ringde och bad personligen om ursäkt, VISMA skickade ett mail och även dom bad om ursäkt. Nu är fallet löst. Jag tackar Er alla som hjälpt mig med dom goda råden, vad hade jag gjort utan wn & wm :)!
|
Jag har anlitat inkassobolag tidigare och allt de ville ha var en kopia på fakturan, i princip.
|
Citat:
|
Handelsbankens inkasso erbjuder inkasso-service där man själv ansvarar för att kopior finns. Företaget knappar in datan inkassot skickas och handelsbanken har bara att lita på att företaget sköter sig.
Min erfarenhet är att dom kör så det ryker och hoppas det funkar. Här är ett utdrag ur en dialog jag haft med dem. Med företaget under finns inga papper skrivna. Jag har bett att få min båt servad över vintern med i budget på 20 000 kr. Kunden är mej som privatperson. Läses med fördel nerifrån och upp. ----- Original Message ----- Hejsan Ulla Jag har inte varit i kontakt med ABC ABC. Min ståndpunkt sedan tidigare kvarstår, så vida inte jag får en faktura på 20 000 kr eller mindre. Här under är det jag skrev tidigare i denna dialogen. ____ 20 000 kr (inkl moms) ställt mot 43 876 kr (inkl moms) är dock i mina ögon skrattretande. Jag kommer inte avvika från denna ståndpunkt och välkomnar en stämning så denna tvist blir löst en gång för alla. ____ >>Vi har fått ett underlag för fakturan av vår kund. Ang underlag har det ju mindre betydelse. Jag har aldrig påstått att dom inte jobbat med båten, snarare tvärt om dom har jobbat för mycket med båten. Därmed utfört arbete jag inte beställt. Trevlig Helg Thomas ABC ----- Original Message ----- From: Ulla ABC To: Thomas ABC Sent: Friday, May 19, 2006 2:11 PM Subject: Re: Ang ärende #ABC-MW Hej Vi har fått ett underlag för fakturan av vår kund. Man är villig att reducera beloppet p.g.a de synpunkter du haft. Jag skickar brevet från vår kund till dig, så att du får ta del av deras syn på saken. Vi hade fått den uppfattningen att du varit i kontakt med ABC ABC AB då reducering skett på beloppet. Efter att du läst igenom vår kunds syn på saken är jag tacksam om du kontaktar mig eller Monica Westerholm. Hälsningar Ulla XYZ Kredit-Inkasso AB Gruppchef E-post: [email protected] [URL=http://www.handelsbanken.se/finans [color=red]----- Original Message ----- [/color] Hejsan Ulla Idag fick jag ett nytt inkasso-krav ang detta ärende? Mvh Thomas ABC ----- Original Message ----- From: Ulla ABC To: Thomas ABC Sent: Friday, April 21, 2006 11:52 AM Subject: Re: Ang ärende # ABC-MW Hej Har varit i kontakt med vår uppdragsgivare. Vill med detta mail informera dig om att vår kund vill ha ytterligare tid på sig, för att besluta om hur detta ärende skall hanteras. Vi har blivit lovade ett besked under nästa vecka. Jag eller ABC hör av oss till dig så snart vi får beskedet. Trevlig helg Hälsningar Ulla XYZ Kredit-Inkasso AB Gruppchef E-post: [email protected] [URL=http://www.handelsbanken.se/finans [color=red]----- Original Message ----- [/color] Med hänvisning till tidigare telefonsamtal bekräftar jag min ståndpunkt hänrörande ärende ABC-MW. Då jag tydligt som privatpersonen Thomas ABC, klargjort för leverantören av gällande båtservice att maxbeloppet som den skulle servas för var 20 000 kronor. Sista samtalet innan leverans var prisprognosen ca 17 000 kr och jag erbjöds valet att bottenmåla båten. Detta erbjudande om bottenmålning för ca 2000 kronor avböjde jag men är ändå beredd att betala 20 000 kr då den summan tidigare varit mitt tak i tidigare dialoger. En viss % skillnad av prisprognoser är enligt mej rimlig och stärks även av svensk lag. 20 000 kr (inkl moms) ställt mot 43 876 kr (inkl moms) är dock i mina ögon skrattretande. Jag kommer inte avvika från denna ståndpunkt och välkomnar en stämning så denna tvist blir löst en gång för alla. Mvh Thomas ABC |
Och det är där din tvist befinner sig i dagsläget?
Själv hade jag en privat tvist med ett kommunalt bostadsbolag. De hade fantiserat ihop diverse skador som inte fanns och lagt till skador som fanns redan när jag flyttade in i lägenheten. Efter att konstant ha bestridit alla fakturor, påminnelser, inkassokrav etc förmodar jag att de gett upp. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:24. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson