![]() |
Är det någon annan här som använder ACME och som har märkt att antalet beställningar mot faktura har minskat drastiskt?
De har uppdaterat sitt system för medgivande av kredit. Nu räcker det inte längre med att man inte har några betalningsanmärkningar, utan bedömningen görs även utifrån inkomst och ett flertal kriterier som för mig (och ACME´s support) är okända. När jag testade tio av mina gamla kunder så gick enbart två igenom. Då testade jag tio kunder som tidigare klarat kreditkontrollen och som sedan även betalade sina fakturor. Nu får jag mail dagligen från kunder som antingen klagar på att vår webbshop är ”trasig”, eftersom de inte kan beställa mot faktura. Eller så undrar de varför de inte kan få kredit när de har välordnad ekonomi. Det hela innebär utebliven försäljning och dålig PR för oss. Är kunden yrkesverksam och utan betalningsanmärkningar så är det ganska förolämpande att få beskedet ”Kredit kunde ej medges”. Särskilt om det är frågan om en beställning på 200 kr. Har ni andra som använder ACME märkt av samma fenomen som jag? |
Och Acme är alltså lika duktiga som en del andra kreditgivare som vägrar tala om varför de inte beviljar. Sånt känns inte speciellt seriöst, men tyvärr tror jag att det är rätt vanligt.
För ett par år sedan blev jag själv nekad kreditköp med hänvisning till en betalningsanmärkning. Det intressanta var att det inte fanns någon anmärkning och efter mycket strul godkändes kreditköpet efter diverse manuella kontroller. Jag var dock mycket upprörd över betalningsanmärkningen som jag inte förstod vad den kommit från eftersom den inte alls fanns. Förmodligen ett systemfel den gången, men upprörande var det. |
Har du inte frågat Acme vad de håller på med? Köper du inte en tjänst av dem? STÄLL KRAV! Kräv förklaring!
Jag antar att du hos dem, som hos de flesta andra som säljer kreditupplysningar och dylikt, kan tala om vilka kriterier som skall gälla. Om inte- byt leverantör. Svea Ekonomi vettigt, men har tvingats till det genom kundfostran... |
I det här fallet är det Acme som tar risken, vad jag förstår. Därmed bör de ju få sätta sina egna kriterier.
|
Det är frågan om factoring Xamda. ACME köper fakturorna och står risken vid utebliven betalning. Så det är fullt förståligt om de är noga med villkoren. Det hade naturligtvis varit en helt annan sak om jag köpte kreditupplysningar av dem. Som Jonny i inlägget före dig skrev, så är ACME kreditgivaren.
Jag testade lite mer för att se vilka som går igenom. Använde vänners personnummer. Man 25år; Skriven i Danderyd; Förmögenhet 1,3miljoner; Betalningsanmärkningar 0. Men han studerar och saknar anställning. Så ACME´s system ansåg inte att man kunde bevilja honom en kredit på 99kr. De kontrollerar naturligtvis inte vad kunden har på bankkontot, men det här exemplet visar hur löjligt det blir. Det här är med andra ord rena dumheter. Jag ska prata med ACME igen på måndag, så får vi se vad de säger. Just nu finns det tyvärr ingen som kan svara på mina frågor där, för de har själva ingen koll på vad som gäller i det nya systemet. |
Vi använder ACME och har gjort sedan ett par år. Tyvärr tror jag att de flesta som använt dem har varierande erfarenheter. Speciellt efter att de gjort en del omorganisationer under våren.
ACME har två lägen: antingen belånar man fakturorna eller så säljer man dem. I det senare läget står de även risken. Om man väljer att sälja fakturorna betalar man lite mer men de tillämpar även en striktare kontroll. Kan exempelvis vara saker som att man bytt styrelse, firmanamn eller andra "tekniska" saker. Ofta kan det vara att man exempelvis bytt adress men den gamla finns med i deras register. Vi har löst det genom att även ansluta oss till Svensk Upplysningstjänst (www.syna.se). De kostar 5000:- per år för obegränsat antal upplysningar mm. Om en kund väljer faktura så görs en koll i systemet först mot Upplysningstjänst. Passerar man inte där (baerat på våra egna villkor - de har ett XML-baserat API) får man en betallänk. Om man passerar där så ser systemet även om den kommer kunna skickas till ACME eller om det skall genereras en egen faktura. Ca 20% av alla som borde kunna få faktura godkänns ju inte av ACME (eller någon av de andra). Ofta kan de inte heller betala med kort pga av att det är en sådan organisation. Exempelvis kommuner, stora företag etc. Och på det här viset får vi me dem ändå. Det kräver alltså lite handpåläggning men m man lägger in ett mellansteg så får man med även dem. |
Om det fungerar så dåligt så förstår jag inte varför man över huvud taget anlitar ett kreditgivningsföretag - vad säljer ni, hur stora är riskerna?
All extra administration som kommer på grund av detta strulande måste ju också kosta och förlorade kunder kostar en hel del... Varför inte hantera detta själva och lämna allt för övervakning till Acme, Svea eller annat bolag? Dvs du fakturerar, meddelar vad du fakturerat och köper bevakningen från något av de större bolagen - de jagar tills betalningen kommer... Tja, allt beror ju på kundstocken ser ut, vad man säljer och vilken administration man kan hantera till vilken kostnad... |
Har precis konstaterat att det Aidex säger verkar stämma, har 8 kunder i rad som ej blivit kreditgodkända, har gjort en manuell upplysning på dom och i samtliga fall så har dom minst 5/10 i kreditvärdighet, en av kunderna har t.om God kreditvärdighet (9/10!) och en sammanräknad inkomst på över 275k, men ändå blivit underkänd! Det är skandal, har använt acme i något år nu, och nu helt plötsligt underkänner dom nästan alla mina kunder, inte konstigt att orderingången minskat drastiskt senaste tiden. Har inte fått någon information om att upplysningskriterierna ändrats på det här sättet. Jag kräver ett svar samt kompensation, detta är under all kritik!
|
mathias.k: Låter som att det vore vettigare att bevilja fakturor i samtliga fall och bara sälja/belåna de som Acme vill köpa/belåna - men Acme kanske inte klarar det?
|
Jonny: inte samtliga kanske. Men så många som möjligt.
Vad jag försökte förklara (kanske inte jättetydligt) var att vi gör en egen "kreditbedömning". i stället för att låta ACME avgöra vem som skall får faktureras eller inte gör vi det baserat på egna kriterier. Genom att använda Upplysningstjänst (fast årskostnad) som ger oss underlagen kan vi själva bestämma vilka som får faktura eller inte. Sedan skickar vi så många som möjligt till ACME. Det är väl främst för att det ger en snabbare likviditet, mindre administration etc. Man vill ju minimera antalet kunder som "tvingas" erbjudas kortbetalning. Det finns ju trots allt väldigt många som har en bra ekonomi men som någon enstaka gång har gjort en miss. Vi har helt enkelt kalkylerat hur många som hamnar i det spannet och hur stor del av dem som skulle falla bort om de inte får handla mot faktura. Antalet som då får handla och som gör det överstiger snabbt kostnaden (5000:-/år) för Upplysningstjänst. Det finns ju också många som helt enkelt inte kan betala med kort för att man beställer för firmans räkning etc. Ett företag som omsätter 10 milj med en anmärkning är ju inget problem. Dem får man ju betalt av. Så det handlar om att ha kontrollen själv istället för att upplåta den till någon annan samtidigt som man i så stor utsträckning som möjligt minskar administration. Men också isolerar potentiella "icke betalande" kunder. Och som svar på din fråga: nope, ACME fixar inte det utan man måste isolera kunderna som skall få kortbetalning själv. Blev det tydligare? :-) |
för oss som belånar kan det vara intressant att veta att dom också har sänkt kreditgränsen till 4500kr + moms (eller något liknande).
Det sjuka med ACME är att dom ALDRIG informerar om vilka förändringar som görs. Det går heller inte att kolla hur många som nekas köp genom Acme (vilket t ex Kreditor gör). Samma sak när det tjänster ligger nere.. det enda sättet att förkomma sina kunder är att konstant ligga och göra testordrar (vilket naturligtvis inte är ett alternativ). |
Min poäng var att samtliga beställningar borde kunna hanteras på ett och samma sätt. Ett företag som Acme borde kunna sätta upp kriterier i samarbete med er för vilka som får handla mot faktura. Alla dessa kunder får handla mot faktura. Den andel som Acme bedömmer kreditvärdiga köps av Acme, resterande fakturor står ni själva för hela risken med.
Borde vara enkelt att automatisera... |
Citat:
|
Citat:
|
Det visade sig att "en parameter låg fel", vilket påverkade vissa kunder. Blir till att kontakta dessa kunder nu och försöka få dom att testa igen. För övrigt så har dom ändrat sin kreditpolicy som nekar fler kunder, vad som är ändrat är hemligt. Börjar bli ganska missnöjd...
|
Citat:
|
ACME är ett stort skämt. Informerar inte kunderna om någonting, talar inte om vilka alternativ till tjänster man kan köpa av dem och svarar dåligt på support.
Vi skall byta till något annat, det går inte att driva en seriös verksamhet tillsammans med dem. |
Det konstaterade jag redan 2004 när jag försökte anlita dem för inkasso.
|
Citat:
Hänger allvarligt talat inte alls med om ditt resonemang, och det funkar absolut inte på de produkter som jag säljer. Andelen lycksökare är väldigt hög, och förlusten per beställning ibland femsiffrig. |
Det beror väl på vilka kunder man vänder sig till... Inte särskilt svåra förluster på något enstaka förlorat webhotelle eller domän. Säljer man desutom med inriktning mot företag är riskerna ännu mindre...
|
Lindahl, vad är det du säljer?
|
Citat:
|
Varför inte erbjuda faktura till kreditvärdiga kunder och postförskott till resten?
När du anlitar Acme förmodar jag att du får betala några procent av fakturabeloppet till dem när de köper fakturan - kanske kan du subventionera postförskott med liknande belopp till mindre kreditvärdiga kunder? |
Visst erbjuder jag andra betalmetoder till kunder som inte klarar kreditgränsen, men jag slutade med just postförskott när 1/3 av kunderna inte löste ut varorna... Det är kul att klicka i ett beställningsformulär, men när man kommer till att betala då är det inte lika roligt längre. Däremot har jag planer på att uppmuntra till kortköp på ett eller annat sätt. Men nu tycker jag vi återgår till ämnet, mitt fall kan vi diskutera via PM.
Perioden mars-april hade jag ~20% underkända på ekonomiska grunder (av paycontrol-beställningarna, övriga betalsätt ej inräknade), och sista månaden är det ~40%. Ganska stor skillnad, så visst tappar man försäljning på det. I min statistik kan jag dock inte fånga upp de som fått underkänt och sedan valt en annan betalmetod, rimligtvis borde det vara en hel del. |
Citat:
Det brukade bli lite gnäll när man ville köpa något på avbetalning, för att man hade antingen för många krediter och/eller för många upplysningar på sig. Bensinbolagen tog ju årligen upplysning. De flesta krediter var på cirka en tusenlapp var (nödkonto på en del små kedjor) samt två-tre större krediter hos de stora bolagen. Antalet upplysningar du har är en varningsflagg enligt kreditbolagen, det kan ju tyda på att du ringer runt för att få tag på pengar... |
ibland blir man nästan lite road av att så många kan vara så missnöjda med ett bolag =).
Någon som är på att köra igång en liknande tjänst som faktiskt fungerar? :P |
Kreditor är ju ett stabilt alternativ, men deras priser ligger väldigt mycket högre. Man får väll vad man betalar för :(
|
Hej
Vi testade ACME och det var inte mkt som fungerade. Nu använder vi Kreditor utan problem. Lena www.talskrivarna.se |
Jo jag använde ACME tidigare. Tyvärr märkte jag samma fenomen och har nu gått över till att åter igen sköta faktureringen själv tills dess jag hittar ett alternativ som håller.
Tycker det är dålig stil av ACME att inte informera att dem ändrar kriterier så att man själv kan ta ställning till hur man vill göra. Hur som helst, orderantalet ökade drastiskt när jag tog bort ACME så dem kommer jag inte använda igen. |
|
Citat:
|
Det verkar som om ACME har släppt lite på de hårda kraven nu. Fortfarande väldigt få som klarar kreditprövningen (antalet köp mot faktura har minskat), men det har varit något bättre den här veckan än föregående.
ACME har väldigt låga priser, så jag förstår om de försöker strama åt utgifterna. Men att göra det utan att diskutera eventuella förändringar med kunden först, känns ganska nonchalant. Det borde gå att nå individuella lösningar från kund till kund. Jag kan tänka mig att betala ett något högre pris om allt fungerar. Jag kan även tänka mig att sänka kreditgränsen (till exempelvis 2000kr) om fler blir godkända och på så vis minska risken. Det vore som sagt önskvärt om man kunde lösa sina problem tillsammans med kunden och inte bara smyga in förändringarna utan någon vidare information. Nu ser jag mig om efter alternativ till ACME. Jag hade sedan tidigare en deal med en av Kreditors säljare. Han gav mig ett fördelaktigt pris om jag ville byta och jag skulle höra av mig när/om det blev aktuellt. Tyvärr så slutade säljaren på Kreditor, varpå jag för någon vecka sedan blev uppring av en ny säljare som inte hade en aning om mina tidigare kontakter med företaget. Han gav mig ett nytt ”erbjudande”, som jag i sken av det gamla, mest betraktar som en förolämpning. Jag känner mig ganska uppgiven och funderar starkt på att köpa upplysningar av CreditSafe och att sedan sköta faktureringen själv. Men jag är stressad som det är och har egentligen inte tid att jaga kunder som inte betalar för sig. Dessutom måste jag då bygga ett eget faktureringssystem från grunden. Jag brukar inte diskutera företag på offentliga forum (bortsett från Posten AB som jag alltid klagar på). Men den här gången känns det faktiskt ganska skönt att skriva av sig. Jag slog sönder musen mot skrivbordet i ren frustration förra veckan. Trots återkommande problem så är jag i alla fall tacksam över mina egna tålmodiga kunder. De handlar snällt mot postförskott istället och ger inte upp trots återkommande problem med faktureringen. |
Har läst den här tråden sen den började men tog det med en nypa salt och tänkte att det är säkert bara något tillfälligt problem hos Acme. Men nu började jag köra skarpt igår och råkar ut för exakt samma sak. Helt ohållbart! Hur skall jag kunna fortsätta göra affärer när en 26-årig tjej med 230.000 i årsinkomst och inga anmärkningar blir nekad att köpa en vara för 99 kr.
Måste ringa Acme direkt på måndag och få klara besked. Jag kan ju inte erbjuda en fakturatjänst om jag själv inte vet vilka kriterier dom går på. Det bästa är ändå att dom vill att man skriver "du får inte ha några betalningsanmärkningar och glöm inte att skriva din folkbokföringsadress" precis som om det skulle räcka. *förbannad* |
Citat:
Varför blir du förolämpad av priset den nya säljaren gett? Varför inte bara informera om vad du har diskuterat tidigare? Eller använder du den förändrade situationen för att komma ur relationen? |
Samtal 1 : "Jag tror att vi arbetar med våra scoringmodeller just nu, är du säker på att hon inte har några anmärkningar? Vi får återkomma..."
Hur kan dom arbeta live med förändringar utan att meddela, det borde ju vara kontraktsbrott. Enligt mina papper står det "Vi kontrollerar folkbokföringsadress, skatteskulder och anmärkningar". Min kund har Scoring 6/10 Kreditvärdig enligt e-upplysning. Det klart om Acme tar 4000 kr i uppstartsavgift och folk hoppas av för att dom inte kan använda tjänsten så har dom tjänat en bra slant. |
Har lite problem med ACME just nu, tänkte höra om någon råkar ut för samma sak.
Just nu dräller det in ordrar, har nog aldrig kommit så många på så kort tid. När jag loggar in på deras sida så ser jag dock inte att några är godkända. Detta gjorde att jag blev nyfiken och granskade vad det kan vara som går snett, och det visar sig att deras getPCOrder.asp returnerar följande fel: Citat:
Detta verkar bara påverka ordrar som inte godkänns, de som blir godkända fungerar som vanligt. |
Citat:
|
Citat:
Mej veteligen lever vi i ett land där man till lämpar marknads ekonomi, där dom starka överlever och dom svaga skall bort. Acme är svaga. |
Citat:
Troligen kommer vi dissa paycontrol framöver. Jag vet att t.e.x Payer har en tjänst som liknar Paycontrol på g. , vi funderar även på att inledda ett samarbete med kreditor iställer för paycontrol, Eller om man gör kreditbedömningen själv och bara köper kreditupplysningar. |
Vi köper kreditupplysningar och gör bedömmningen manuellt, på närmare ett år har ingen kommit igenom som senare inte betalat sin faktura. (peppar peppar) De som har anmärkningar kontaktar vi via mail/tele. Vissa ändrar betalningssätt till tex PF men de flesta avbokar då de bara är ute för att luras. Allit lika roligt att höra deras ursäkter till avbokningen. Men jag tror vi säljer produkter som de flesta lurendrejare inte tycker är "roliga" nog. De leter nog efter renodlade data och hemelektronik butiker att försöka lura.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:28. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson