![]() |
Från och med nu på Lördag kommer jag vara borta i över 2 månader i varma Lettland B)
Kommer bo i en liten stad på 8000 invånare och 3-4 internetuppkoplade datorer i hela stan! Så jag kommer nog vila mig ordentligt från datorer och internet. Kommer inte ens kolla min e-post, så det kommer säkert ta en hel vecka att läsa alla mail sedan, så passa på och spamma mig lite extra nu då :D Jag kommer nu fylla 18 under sommaren och har tänkt att det första jag ska göra när jag kommer tillbaka är att registrera mitt eget företag (har nu tänkt på det i nästan ett år) i form av "Egen firma". Hur lång tid tar det förresten? Måste också skaffa mig ett VISA-kort så att jag kan betala för mina domännamn och hosting själv. Sen har jag också tänkt mig att börja övningsköra och ta körkort så småningom (blev så sugen på era coola bilar här på WN, nej jag skämtar bara) :) Vad bör jag tänka på? |
Citat:
|
Citat:
|
Varken VISA eller MasterCard var något problem för mig, förutsatt att du inte vill ha kredit. I och för sig flera olika banker.
|
Jag har haft VISA betalkort sedan jag var 18 år, inga problem med det.
Alla de gånger jag ansökt om F-skatt samt registrerat bolagsnamn har det tagit minst 4 veckor. Så jag gissar att de flesta har den väntetiden tyvärr. //Andreas |
Vilka banker har ni som fick skaffat i?
Jag funderade på FöreningsSparBanken, då jag redan har ett konto hos dem. |
Citat:
EDIT: Har du dessutom deras internettjänst kan du aktivera personlig kod och då använda deras ekorttjänt för engångskort (VISA). Du slipper du risker med att någon kommer över de kortnummer du använt då det bara kan användas en gång (om du inte väljer annat) och dessutom bara till max den summa du reserverat. Mycket trevligt för nojjiga människor och om man är osäker på säkerheten hos säljarens betalsystem. |
Jag använder SEB för alla min kort- och banktjänster.
Enligt mig den bästa Internetbanken också. //Andreas |
Det är upp till din 'handläggare' på banken om du får VISA/MC - så länge du inte har betalningsanmärkningar så är allt ok. Jag hade inga problem att få ett VISA som omyndig i mitten på nittiotalet, de i företagskassan kände igen mig eftersom jag kom med förhållandevis feta checkar från xpics.com var månad ;)
|
Citat:
Jag har för mig att när jag var ung och precis startat mitt konto så sa de nej till mig på ett kontor, men 30 minuter senare i ett annat kontor så sa de ja. :) Helt idiotiskt, men så är det. |
Citat:
/ Lycka till med både resan, Ditt betalkort, företag och körkort.... Det är mycket man kan göra den dagen man fyller 18 :-) PS akta dig för alla som vill åt dina pengar bara, typ försäljare, när du skaffar företag så kommer alla säljföretag att jaga dig och försöka sälja på dig sin skit, håll ögonen öppna kompis En sak till, skaffar du företag, se då till att få en bra revisor, för den dagen du fått F-skatt sedeln, behandlar skattemyndigheten som kriminell... så håll i ordning på dina papper och flacha inte med ny bil det första du gör, det tar tid att bygga upp ett företag, gubbarna som har coola bilar här på WN har jobbat hårt för att kunna köpa sina bilar, det är därför jag åker om kring i en volvo 745 -88, det är för att jag inte jobbat lika hårt som alla andra här *ler* |
Jag tror att det är lungt för min del: Har inga betalningsanmärkningar och behöver ingen kreditfunktion. Får jag inte på FSB så provar jag på Nordea.
|
Citat:
|
Vad tycker ni jag ska välja? VISA eller MasterCard?
Har fått för mig att VISA är bättre på något sätt och accepteras av fler, eller är det inte så? Och angående övningskörningen så känner jag ju till allt det där. Några frågor bara - måste jag skaffa mig en revisor? Vad kan det kosta? Kan jag överhuvudtaget hålla koll på allt om jag max kan lägga ner 1 timme/dag på företaget? |
Citat:
|
Citat:
Jag kan säga som så här, drar jag igång verksamhet igen, så är en bra revisor det första jag kommer investera i.. |
Kolla dessa sidor:
http://www.bry.se http://www.startaeget.se http://www.expowera.com Läs igenom dessa sidor, här får du mycket information om att starta företag.... |
Fråga som dök upp: Kan jag hyra in en revisor från utlandet (distansjobb)? Jag känner nämligen en mycket bra revisor utomlands, så det blir också billigare.
|
Det är nog inga problem, vart du tar din revisor, det viktigaste är att man har ett förtroende för revisorn och att denne sköter dina papper, du kan aldrig skylla på din revisor om han gör fel, det är faktiskt DU som bär det hela tunga ansvaret att dina uppgifter blir korekt inlämnade till myndigheter, en revisor är din hjälp, så vart du plockar en ev revisor bryr sig skattemyndigheten inte om, bara dina uppgifter är riktiga du lämnar in till dom....
Förlåt att jag spammar dig i den här tråden :-) Men jag vill ge dig den informationen jag sitter på, pga att jag har funderingar på att dra igång igen, men jag är långt ifrån klar med alla detaljer ännu.. |
Du ska ha ett jättestort tack för dem informationen jag fått av dig! Skriv gärna mer om du kommer på något mer!
Vilka detaljer är det du menar? Har inte tänkt på några detaljer... |
Den här texten är mycket viktig, läs här:
http://www.bry.se/bokf2.html |
Citat:
|
Kortfattat varför jag inte har startat:
Just nu vågar jag inte chansa på att dra igång om det inte är 100%igt, har två små barn att försörja, så om något skulle hända så vill jag inte just nu att dom ska bli lidande. så jag är igentligen bara lite feg. Men en sak är säker är att när jag drar igång så ska det finnas, en bra ide, en bra revisor. och jag ska kunna den informationen på dom websidorna jag skickade dig utan och innan.... Got to go, lycka till, är det något du undrar över hör av dig, jag är inte expert på detta på något vis, men jag är som du, jag drömmer om ett eget företag :-) |
Det står också
Citat:
|
Hittade också det här:
http://www.bfn.se/redovisning/BFN_REK/bfn_r11.asp |
Det bästa är om man lär sig grunderna och givetvis sköter det själv, när det är ett småskaligt företag. men växer det vilket man hoppas på så är revisor att föredra, men visst börja med att sköta papprena själv, men ta för guds skull reda på all info så du betalar in rätt skattemedel till skattemyndigheten osv..... som egen får du tänka på att det är inte någon som pensionssparar åt dig så det måste sättas undan lite pengar till det också....
|
Citat:
Citat:
|
Har dragit igång en liten undersökning
Vi får se hur ressultatet blir :-) http://www.webmasternetwork.se/index...ST&f=7&t=14674 |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:05. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson