![]() |
Om man nu inte kör UTF-8, utan man använder sig av charset=ISO-8859-1, hur ska man då skriva in sökorden (och även sidans titel och beskrivning)?
Ska de skrivas å, ä och ö eller ska de skrivas å, ä och ö? Enligt mig borde det logiska vara att skriva ut html-formaterade specialtecken, t ex ö, men kanske en sökmotor har problem med det? Även om det presenteras rätt... vad vet jag :) |
85 pers som har spanat in denna tråden, men ingen som har kunnat ge något svar. Var frågan så knivig? ;)
|
Oavsett teckenencoding så skall htmlentities kunna parsas. Primärt skall du ju använda den teckenencoding du specificerar. Om du specificerar ISO-8859-1 så skall det inte vara några problem med att köra åäö.
Om du däremot specar UTF-8 kanske du får använda htmlentities om du tex sitter med en editor som inte stödjer UTF-8.. |
Citat:
|
Spelar ingen roll, vad jag har erfarit.
Men om man nu ändå ska göra något så bör man göra det rätt. dvs specificera ISO-8859-1, använd å,ä och ö. en glöm då inte att ange ISO-8859-1 innan title, meta keywords och meta description. Så skulle jag göra iaf. |
Citat:
Egentligen gör jag det av "säkerhetsskäl" för sökmotorer, eftersom om man nu ska följa logiken för SE så ska ju alltid title-taggen vara den första taggen inom <head>, medan i ditt fall så så kommer title-taggen som andra tag inom huvudet. Rena djungeln det här :) |
Jag tror inte Google AdWords tillåter specialtecken, eller har jag fel?
|
Personligen skulle jag inte rekommendera htmlentities i title och meta. Det finns fler än google som läser sånt där..
|
Citat:
Jag har märkt att google har svårare att tyda å, ä och ö i ASP.NET (*.aspx) än i b.la html. Någon som kan förklara varför ? |
Tanken med .NET är att den kod som genereras är speciellt anpassad för webbläsaren. Kanske har amerikanerna än en gång förträngt att det finns fler tecken än a-z?
|
Nope, använder inte asp.net i det här fallet.
Ja, inte blev man klokare av den här diskussionen :) Ska man använda htmlentities eller inte... det är ju en fördel att göra det om man nu t ex sätter sin title-tag (som har svenska tecken i sig) först, alltså före charseten, eftersom det är egentligen det sökmotorerna vill ha, title först i head alltså... Men jag lyssnar på er... ändrar htmlentities till å, ä och ö :) Finns det inte nån högt rankad seo här som kan säga hur de gör? ;) |
Jag kör med htmlentitties, det funkar alltid.
|
Tittade hur seologik.se och jajja.se gör... de skriver inte ut htmlentities... och seologik skriver t o m ut iso-8859-1 före title-taggen.
Däremot jajja.se, de skriver sin iso-8859-1 långt långt ner i huvudet, efter keywords o allt.. det borde inte vara nån höjdare för ett antal sökmotorer kan jag tänka mig |
Hahaha... XPAT! Varför skrev du nu så... nu blev jag kluven igen... buse!
Hade ju precis bestämt mig för att skita i htmlentities :) Men sen samtidigt... startade upp Dreamweaver för att testa i en vanlig editor... och den skriver ut title, keyword och description med htmlentities. |
Ingen dålig idé att göra som SEO Logik. Hans har koll på det mesta. Och som jag sade tidigare så skulle jag göra på samma sätt.
|
Citat:
* Leta rätt på önskat charset som finns specificerat "någonstans", vare sig i htmlheadern eller i htmlkodens head/meta. * Läs sedan resten av datat med önskat charset. Det verkar bara så förbaskat ologiskt att läsa från A - Z istället för att ta ett helhetsgrepp om informationsmassan. |
Man tycker det borde vara så som du säger ovan, men jag är tveksam.
Om man nu ska se en robot/spindel som en som läser precis som en textbaserad browser, då vet i katten... då läser den nog från topp till tå precis som det står i källan. |
Det är ju bara att kolla googles cache för att se hur Google tolkar...
|
Citat:
Sidan läses med största sannolikhet in i ett dom-objekt eller någon form av objekt innan den bearbetas, snarare än att läsa från top till tå. Däremot så sparar givetvis detta objekt på sig information om var den hittade just denna rubrik eller hur långt ifrån början detta stycke text är etc etc, så visst spelar positionering en roll, men inte just på det här sättet. |
Hoppas inte det och samtidigt hoppas jag att du inte blev mörkrädd :)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:01. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson