WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Väldigt mycket träffar under en kort period. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=14527)

freddextc 2006-06-07 22:25

Hej!

Om jag har en site som under en väldigt kort period kommer få väldigt mycket (sjukt mycket) träffar, på vilket sätt tjänar jag enklast en hacka på detta?
Google ads? Kanske finns någon här som har lust att visa sin sida i spotlighten? Andra förslag?

Besökaren kommer vara en typisk aftonbladet.se besökare och besökaren kommer såklart självmant till siten.

/Fredde

clirre 2006-06-08 11:53

Det hände mig en gång (omnämnd i Aftonbladet.se), det enda jag kan säga är att: se till att inte hålla sidan på en gratisserver :) Sidan kraschade efter 24 h och det tog 3 dagar innan jag var uppe igen och då hade besökarna gått hem...

Under tiden som denna besökanstormning (7000 på 24h) var igång hann jag testa lite olika kombinationer men jag tycker att Google Ads gick bäst. Det beror ju förstås på hur mycket dina Google Ads ger per klick...

...och ja, jag är intresserad av länkbyte ;)

Saint 2006-06-08 14:08

om det är domän riksdagsvalet.se som du kommer att lansera så är det ju faktiskt bäst, enligt mig, att skaffa fasta annonsörer i förväg. AdSense kan funka på vissa sidor, men det beror ju på nyckelorden.

freddextc 2006-06-09 15:50

Hejsan!

Nej det är inte riksdagsvalet. :)

/Fredde

Bengt 2006-06-11 11:50

Om nu förutsättningen är att det är antingen en ny domän eller en som inte har haft några besökare tidigare, som du nu räknar med kommer att få en rejäl topp; då är det svårt att få bra direktavtal med annonsörer. De skulle då behöva tro på ditt ord, eftersom de förmodligen inte kan sätta sig in i hur webben fungerar i detalj, och de tror normalt inte på en webmasters sianden om framtiden utan vill ha fakta. Då blir nog AdSense-annonser det som kommer att ge mest. Alternativet skulle vara om du har ett ämnesområde som passar en annonsör i något av affiliate-nätverken perfekt, och om den annonsören betalar en anständig provision. Men, eftersom du får "nybörjarprovisionen" på t.ex. TD då, så brukar det vara svårt att slå vad AdSense kan ge.

/Bengt

Tomas B 2006-06-11 15:02

Har du ett sökord som adsense betalar bra för så kör på det, enklast o snabbast men inte bäst när det gäller betalningen.. Kan du hitta en merchant som betalar bra och som dessutom kan erbjuda residual income så är oftast det det mest lönsamma. Sätt upp en proffsig landing page med bra sign up form och ge dem vad de söker efter dvs kvalitativ information om din branch eller det de söker om.. Bygg upp en relation och förse dem med nyttiga o hjälpfulla tips tillsammans med produkter som du rekar..

När du har fått stadig trafik under en tid med proffsig sida så kan du ge dig ut efter stadiga annonsörer, precis som Bengt säger är det svårt att få bra direktavtal med annonsörer om du inte har ngt att visa upp..

Just my 2c..

Best,

freddextc 2006-06-13 12:32

TAck för era tips!

Det blir adsense som jag beställde igår. :)

Om två veckor får vi se hur det gått.

/Fredde

freddextc 2006-06-20 10:42

Nu ligger vi på aftonbladets startsida och det trillar in bra med trafik...
Är det någon som är seriöst intresserad av att ha annonser på siten så kontakta mig på [email protected]
www.bytbiljett.nu

/Fredde

Thor 2006-06-20 10:54

Citat:

Originally posted by freddextc@Jun 20 2006, 10:42
Är det någon som är seriöst intresserad av att ha annonser på siten så kontakta mig på [email protected]
www.bytbiljett.nu

/Fredde

Aha! :)

Bra iniativ. Lagligt pengasparande är alltid uppskattat, och sen om nån annan tjänar en slant på det så gör det ju ingenting. Lycka till :)

HenrikAI 2006-06-20 10:54

Bra idé, lycka till med sajten.

freddextc 2006-06-20 11:41

Tack!

Vi ligger just nu mest back ekonomiskt...

City i morgon och TV4 Stockholm på torsdag...

/Fredde

b_andersson 2006-06-20 11:56

Citat:

Originally posted by freddextc@Jun 20 2006, 10:41
Tack
Vi ligger just nu mest back ekonomiskt...
City i morgon och TV4 Stockholm på torsdag...
/Fredde

Kul idé, men kolla sidan i Firefox, den ser lite skum ut och det är ca 10% av användarna som kör Firefox.

//Björn

freddextc 2006-06-20 12:11

Ahhh sant... kommer en fix asap.
/fredde

ps TACK!

HenrikAI 2006-06-20 12:49

Återkom gärna med lite statistik, skulle vara kul att se en graf över trafiken.

zoran 2006-06-20 13:03

Citat:

Originally posted by freddextc@Jun 20 2006, 10:42
www.bytbiljett.nu

/Fredde

Haha, lysande :)

Mer sånt i Sverige!

Jag brukar alltid gå med min parkeringsbiljett till någon bil som precis parkerat. Blicken man får innan de förstår vad man vill är blandning av rädsla/vill vara ifred/överaskning.

Danski 2006-06-20 13:14

Opera gillar inte sidan riktigt heller....

men en annan detalj...

Citat:

Stöd oss med genom att skicka MP SL till 72299 Kostnad för SMSet är
10 kr + trafikavgift.
Var tionde sms vinner en bytbiljettknapp!

Det där ser farligt nära ut lotteri och då kommer snabbt en viss "maffia" knackande på dörren enligt tradition.

Thor 2006-06-20 13:49

Citat:

Originally posted by Danski@Jun 20 2006, 13:14

men en annan detalj...

Citat:

10 kr + trafikavgift.
Var tionde sms vinner en bytbiljettknapp!

Det där ser farligt nära ut lotteri och då kommer snabbt en viss "maffia" knackande på dörren enligt tradition.

Jupp, det krävs nån form av motprestation. Är det ren slump så är det ett lotteri och kräver tillstånd. Krävs det en motprestation så är det en tävling och kräver inget tillstånd... Kör dagens gåta eller nått på hemsidan. av de som SMSar in rätt svar kan ni lotta ut vinster... Eller gör som TV kanalerna brukar göra, kör med löjligt lätta frågor. "I vilken svensk stad finns det tunnelbana? A: Boden B: Flen C: Stockholm"

Frej 2006-06-20 14:44

Citat:

Ursprungligen postat av Thor
Citat:

Ursprungligen postat av Danski
men en annan detalj...
Citat:

10 kr + trafikavgift.
Var tionde sms vinner en bytbiljettknapp

Det där ser farligt nära ut lotteri och då kommer snabbt en viss maffia knackande på dörren enligt tradition.

Jupp, det krävs nån form av motprestation. Är det ren slump så är det ett lotteri och kräver tillstånd. Krävs det en motprestation så är det en tävling och kräver inget tillstånd... Kör dagens gåta eller nått på hemsidan. av de som SMSar in rätt svar kan ni lotta ut vinster... Eller gör som TV kanalerna brukar göra, kör med löjligt lätta frågor. I vilken svensk stad finns det tunnelbana? A: Boden B: Flen C: Stockholm

Förutsatt då att fler personer svarar rätt, då är man tvingad att ge lika pris till ALLA som svarat rätt.

Gustav 2006-06-20 15:06

Citat:

Originally posted by Danski@Jun 20 2006, 13:14
Haha :)

Jag lyssnade på ett radioprogram i veckan och kom in mitt i en livlig debatt.
"... för pengarna får folket polisbeskydd. De har även monopol på spel och lotteriverksamhet som ger goda inkomster."

Trodde först det var svenska staten de diskuterade så livligt, men det visade sig vara den italienska maffian :rolleyes:

Thor 2006-06-20 15:39

Citat:

Ursprungligen postat av Frej
Citat:

Originally posted by -Thor@Jun 20 2006, 13:49
Citat:

Ursprungligen postat av Danski
men en annan detalj...
Citat:

10 kr + trafikavgift.
Var tionde sms vinner en bytbiljettknapp

Det där ser farligt nära ut lotteri och då kommer snabbt en viss maffia knackande på dörren enligt tradition.

Jupp, det krävs nån form av motprestation. Är det ren slump så är det ett lotteri och kräver tillstånd. Krävs det en motprestation så är det en tävling och kräver inget tillstånd... Kör dagens gåta eller nått på hemsidan. av de som SMSar in rätt svar kan ni lotta ut vinster... Eller gör som TV kanalerna brukar göra, kör med löjligt lätta frågor. I vilken svensk stad finns det tunnelbana? A: Boden B: Flen C: Stockholm

Förutsatt då att fler personer svarar rätt, då är man tvingad att ge lika pris till ALLA som svarat rätt.

Nädå, med en lagom luddig formulering så kan du ge var 10e rätta svar priset... "bland de inkomna rätta svaren lottar vi ut knappar"... typ, gäller bara att hålla sig precis på rätt sida av definitionen lotteri/tävling :D

Visste väl att mitt år av juridikstudier skulle komma till nytta nån gång :P

freddextc 2006-06-20 19:22

Puh! Sicket jävla drag!

Jepp jag ska byta så att man ser hur många sms det är tills man får en gratis-knapp.
Googleadsen har visats 10.500 gånger idag, inte helt blygsamt.
Jag ska köra webalyzer och lägger upp en graf efter det! :)

/Fredde

jonny 2006-06-21 00:43

Räknas det verkligen som ett lotteri när vinsten är så pass obetydlig som reklammaterial i det här fallet?

Danski 2006-06-21 01:55

Citat:

Originally posted by jonny@Jun 21 2006, 00:43
Räknas det verkligen som ett lotteri när vinsten är så pass obetydlig som reklammaterial i det här fallet?
Ställ dig istället två frågor...
Är det värt att ta risken?
Har lotteriinspektionen någonsin haft vanligt vett?

Gör om det illa kvickt till en tävling, "skicka in svaret vad 1+1 blir och var med i utlottningen av knappar. En utav tio vinner!"

jonny 2006-06-21 07:46

Ett bättre alternativ är väl att ta lite mer per sms och skicka ut knappen till alla. Det främjar marknadsföringen av webbplatsen.

freddextc 2006-06-21 09:36

Ja vi har ju det anternativet också.
Kruxet är att 50% av sms-intäkterna går bort sen blir det porto för att skicka ut, det gör knappen dubbelt så dyr än den borde vara.
Man får dem ju gratis av oss om man byter mot en enkelbiljett! :)

Kan man säga att "vi lottar ut knappar varje dag bland de som SMSar in" eller MÅSTE det vara med en fråga??

/Fredde

Robert 2006-06-21 10:17

Ni har glömt att tipsa resenärerna om att stämpeln är med jämna kvartar, dvs man kan få en giltig biljet för 1tim15min och man passar in rätt minut på klockan. :)

HenrikAI 2006-06-21 10:25

Egentligen borde det väl startas en ny tråd om lotteri istället för att diskutera det i den här tråden, men i alla fall: att bara ha en "vad är 1+1"-fråga förhindrar inget. Anta att 100 personer svarar rätt, hur väljer man vinnaren då? Antagligen med hjälp av slumpen.. och då är det precis som tidigare ett lotteri.

jonny 2006-06-21 11:33

Ring och prata med lotteriinspektionen. Jag tror inte det är något problem att lotta ut knappar i ert fall.

Jocke 2006-06-21 12:42

Hur mycket besökare fick du?

Studentskiva.com va med i Aftonbladet, expressen, metro, dn, svd, NRJ, TV4 (och några till) på en dag och fick bara ca 5000 unika.
Här kan ni se en del av artiklarna och lite mer på WN.

Mattias 2006-06-21 12:53

Citat:

Originally posted by Jocke@Jun 21 2006, 12:42
Hur mycket besökare fick du?
Stod ovan att han skulle fixa fram en graf tids nog och att adsense igår hade 10 500 visningar.

freddextc 2006-06-21 14:44

Det blev 3500 unika igår (webalyzer), då vi var med i aftonbladet och ABC. Dock visade google över 10.000 visningar. Idag är det lugnare (är med i Metro, City, Expressen, TV (Lokalkanalen)). skulle gissa på hälften.

Grafen är inte så stor mening att kolla på, en stor grön pinne klockan 8.00 och sen svag nergång fram till tolv, upp igen, ner till klockan 18 och sen upp igen.

Men det blev verkligen en rivstart för sidan och iden, det är kul!

//Fredde

Ballena 2006-06-22 22:55

Den sidan verkar användbar. Hoppas det går bra.

jensjakob 2006-06-27 00:41

Ett tips kan vara att kolla på www.mosms.com där får man 62,8 % av inkomsten. Vilka använder ni idag?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson