![]() |
Insider information från anställd i ledningen på Altus som nu, enligt egen uppgift, får lämna företaget:
Altus är nyligen sålt till hemlig köpare ( eller ville inte personen på altus uppge vem ) Köpesumman kan bli upp till 80 miljoner för det fall företaget uppnår sina mål under 1 och ett halvt år. De berättar också att de nu storsatsar och öppnar kontor i Malmö, Göteborg och Stockholm. Jag har kollat upp detta och det ligger annonser på Monster.se mm. http://jobb.monster.se/getjob.asp?Jo...57&submit.y=18 Man kan ju tycka vad man vill, men schyst address i stcokholm, stureplan... De ska enligt personen som fick gå också köra halvsidor i Metro imorgon i Sthlm, Göteborg och Malmö. Någon som läser Metro imorgon och kan bekräfta??? |
Angående Metro så kan man alltid läsa den som .PDF här (iofs så plockar dom bort helsides-annonserna där, men halvsidorna är kvar):
http://www.metro.se/se/pdf/index.xml //Björn |
Det luktar Framfab/IT-hysteri...
|
Vem är den lyckliga köparen? ;)
|
Citat:
|
Då håller vi tummarna för att fd ägarna slutar göra affärer på internet och köper sig en ö, långt långt bort från sverige? (Det borde ju förövrigt bli ungefär en 3 m^2 kobbe i engelska kanalen efter att skattmasen varit framme).
|
Undra om den nya ägaren har googlat Altus...
|
Altus? :rolleyes:
|
80 miljoner??
Kan det vara värt så pass mycket verkligen? *Konfunderad* /Jonas |
80 Miljoner låter mycket, alla fall efter Altus rykte.
Frågan vad som är värt på bolaget? Namnet borde bara vara en nackdel att ta över. |
Finns säkerligen något värde i det.
Jag undrar mer varför det valdes att säljas. Tröttnade john och ville lägga sig i ett badkar med pengar eller hittades bristande trådar? Exempelvis i bigdaddy uppdateringen. |
Hittar inget om dem i metros pdf, nån som läst den tryckta varianten?
Hmmm, insidereinfo från anställda i ledningen!? Vad jag vet finns bara 2 personer i ledningen (möjligen 3 om man räknar Johns pappa), så om det ligger nån sanning i ryktet har de själva valt att läcka uppgifterna. Vi får väl se om det ligger någon sanning i detta, kan vara ett sätt att försöka få till en försäljning. |
Citat:
Jag hoppas att du får ut något av försäljningen med tanke på ditt engagemang och allt det slit du lagt ner i företaget. :ph34r: |
There's a sucker born every day.
|
I dagens Metro så har Altus en halvsida där de söker fältsäljare. Vill man ha mer info så får man kontakta bland annat just Marcus Everflod vice VD i Kalmar. Som anställd så erbjuds man tjänstebil, bärbar dator och tjänstetelefon.
|
Tror ej att köparen verkligen gav 80 mille sek, det vore nog Sveriges sämsta företagsköp detta året då. Vem vill använda namnet Altus? Folk brukar betala för goodwill, här betalar man för badwill ju! :D
|
Tror inte att de har nån köpare. De försöker skapa en hype runt sej, vad de borde göra är att lära sej vad SEO handlar om och hur man gör... imho
|
Tror de hade tjänat på o starta ett eget, och lagt pengarna på reklam istället.
|
Citat:
Vill man skapa en hype runt sej, så är väl det en bra väg att gå!? |
Citat:
Är detta ett miljonbedrägeri? Jag ska tipsa Nikke om detta och få hans input. |
Är ju inte bara i SEO-branschen detta förekommer.
Så fungerar det i företagsvärlden, bara läsa DI. |
Den försöker nog bara haussa företaget.. Räcker nog inte att bara haussa det här, hehe.. Ett stabilt företag eller investmentbolag skulle ALDRIG köpa Altus, det måste vara en riktig amatör som ens skulle lägga ett skambud på företaget.
|
Förstår inte vad folket jublar över.
Om det är sålt så kanske det kan talas över saken. Om Altus själva kommenterade att det bara var rykten så finner jag inte någon anledning att påstå att de ljuger för oss om att de sålt för företaget 80 miljoner. Enda person som påstår detta just nu är wester. Om det är altus som är wester kan jag se det som en anledning. Men dock skapar de inte en hype med en liten tråd på wn. Eller har jag missat något nu? |
80 mille låter mycket... det skulle han kunna köpa Kalmarslott för och bo i.
|
Jag tror det är dags för lite skärpning här. Vi används i den här tråden som "nyttiga idioter" av någon som vill sprida desinformation i flera steg.
Vem är nu Alexa som dyker upp som helt ny medlem på forumet och säger att wester är Marcus E? När började det här forumet tro blint på vad helt färska medlemmar skriver? När jag tittar på westers tidigare postningar, så ser jag någon som gillar att vara ute i skitkastarbranschen, som gillar att prata skit om Jajja, och som faktiskt även har gett Altus en släng av sleven. http://www.webmasternetwork.se/profil4092.html Jag tror däremot att någon har lagt ett bud eller möjligen faktiskt skrivit på ett avtal som stipulerar en köpesumma som är avhängig omsättningen under 2006 och 2007. Genom att putsa på siffrorna skulle man kanske kunna påstå att Altus kanske 2000 småkunder (varav alls inte alla behöver finnas kvar idag) fortsätter att pumpa in 4000-8000 kr i årsavgifter. Det skulle, på papperet kunna ge mellan 8 och 16 miljoner i årsomsättning. Lägg till AdWords och Yahoo! Search Marketing och man kan få till en väldigt hög förväntad omsättning. Anta nu att någon dels imponeras av dessa siffror, och dels inte alls har något emot den negativa publiciteten kring Altus, utan tvärtom vill ha ett företag som har ett grundmurat rykte av att inte stoppa för några hinder för att placera kunderna i sökmotorerna och tjäna bra med pengar åt ägarna... Om man sedan lyckas lura i denne någon att Altus kan växa sig till en årsomsättning på uppåt 40 miljoner och en vinst på 20, så skulle man kunna tänka sig att denne spekulant ingår någon form av avtal där priset bestäms av hur stor vinten blir under innevarande år och nästa. Sedan är det en annan sak att Altus knappast är värt 80 miljoner idag. Det skulle kanske ha varit värt 10% av suman innan de gjorde sig av med några av sina nyckelpersoner och förlorade ytterligare några i efterdyningarna av polisanmälningar och dålig publicitet, och framför allt innan de tappade greppet om sin egen PR genom att bl.a. trampa i klaveret här på forumet. Här behövs både källkritik och förklaringar. Alexa: Varför tror du wester == Marcus E? wester: Varför tystnade du i tråden? Är det månne så att du själv misstänker att du har utnyttjats som nyttig idiot av Altus? Senast jag hörde ett uppskattat begärt pris på Altus låg det på 10 miljoner, och även den summan är på tok för hög. |
Tack för ditt inlägg Nikke.
Låt oss få klarhet i detta. EDIT: Kan admin/mod göra en IP-kontroll på Alexa för att se om kontot redan finns på WN? |
Databasen buggar lite så jag får inte fram någon vettig info, återkommer.
Edit: Alexa +1 finns på samma ipnummer Jim_Westergren +1 finns på samma ipnummer Simple +1 finns på samma ipnummer Tog mig friheten och kika igenom hela tråden, sen om det är samma personer på båda kontona eller om det är två skilda personer vetefasen, ingen av ovanstående har skrivit något skumt med den andre användaren så jag utelämnar namnet på dom. Ska väl tilläggas att systemet jämför nuvarande ip med ip;t man hade när man registrerade sig, det är alltså fullt möjligt att någon har fått det ip den personen en gång i världen hade vilket kan resultera i +1 och bör inte tas som 100% garanti på att just den personen har två konton. |
Det är jag som har samma IP-nummer som Alexa, vi sitter på samma kontor. Har bett henne att förklara sej.
|
Anledningen till att jag skrev inlägget på WN är för att jag har stark anledning att tro att Wester och Markus E är en och samma person. Jag har tidigare varit anställd på Altus AB och var med då Markus E lade ut hela jajjas kundkatalog på WN efter att ha blivit irriterad på en säljare därifrån.
Om man läser de tidigare inläggen som Wester lagt in ser man tydligt att även han lagt ut hela jajjas kundlista efter han blivit irriterad på dem. Jag vet även att Markus E har ett antal användarnamn här på WN. Om Markus E och Wester inte är samma peron får jag be om ursäkt, det var inte meningen att trampa någon på tårna. |
Tack Alexa för förklaringen. Jag tycker fortfarande att det finns en rejäl diskrepans i såväl textbehandling som tonläge när man jämför wester med de två tidigare kända identiteterna silversmycke och Altus Marcus Everflod.
Återstår då att fundera över vem som har glädje över att sprida budskapet att Altus skulle ha sålts för 80 miljoner, oavsett om wester == silversmycke == Altus Marcus Everflod Skulle någon extern part kunna tjäna på att sprida ryktet? Tja... kanske, men bara för att starta just en sådan här tråd. Kanske i hopp om att någon från Altus ska stiga in och dementera försäljningen och därmed (implicit) bekräfta att en försäljning pågår... Skulle Altus själva kunna tjäna på att sprida ryktet? Ja, om det har visat sig att det inte finns några om helst intressenter till företaget, och man i själva verket vill få det att verka som om det har blivit sålt. Altus är ett AB, och det är bara att vänta till ägandeförhållandena har registrerats av Skatteverket. Tids nog får vi veta helt enkelt. Jag har dock fortfarande ingen som helst tilltro till uppgifterna att någon skulle vara beredd att ens fundera på att köpa Altus för 80 miljoner. |
Citat:
Samtidigt kan köparna säga att köpsumman kan nå UPP till 80 miljoner om omsättningen är XXX kr år XXXX, annars blir köpsumman X miljoner. Precis som med skype, uppnår de målen mot ebay får de ytterligare miljarder. Det är mycket vanligt att man gör denna typ av affärer. |
Citat:
|
ÄR det ingen mer än jag som funderat på vem den "hemliga" köparen är..eller vilket sammanträffande det är att Google Sverige också sitter i Sturegallerian - schyssta grannar för Altus ...eller ?
http://www.idg.se/ArticlePages/20060....se648.dbp.asp |
Insinuerar du att Google skulle ha köpt Altus?
|
Nja det var väl inte riktigt det jag menade i först rummet, utan snarare att Altus har väl inte alltid spelat med Goggles regelbok i handen, och de två har väl inte alltid varit överens. Det var nog mest det jag menade med "schyssta grannar för Altus ...eller ?"
Men när du ställer frågan sådär..så kan man ju börja fundera.. |
Men hur kan någon köpa ett seo-företag som inte ens finns med i googles index ! ?
|
Det som förvånar en mest är nog att det inte kommit ut någon information om affären i några relevanta tidningar eller annan media. Det är ju brukligt vid denna typ av affärer, den nya ägaren brukar då gå ut med information om sitt nyförvärv.
Man kunde ju t.ex inte missa att Webbanalys sålts till Carat, och då pratar vi om en affär på "endast" 40 miljoner. Denna debatt om ifall Altus skulle vara sålt eller inte och om den eventuella köpeskillingen tycks vara en "Never Ending Story". |
Altus har vad jag förstått lagt sitt fokus på sälj medan Seologik har lagt fokus på sökmotoroptimering. Det är min personliga uppfattning efter att ha använt mig av båda parter och läst om dem här och på andra forum.
Att ha en bra produkt är givetvis bra. Men att ha en tillräckligt bra produkt och kunna sälja den är bättre än att ha den bästa produkten och ha problem att sälja den. Altus har en del missnöjda kunder och skrämmande personalpolitik; men de har väldigt många kunder och de flesta är tillräckligt nöjda för att betala för tjänsten. Vem som har köpt behöver inte alls bli speciellt offentligt. Nuvarande styrelse för Altus AB har varit styrelse sedan 2004-10-22. Om en försäljning genomförts borde styrelsen sannolikt ha förändrats sedan dess, men så har inte skett enligt bolagsverket. |
Jag skulle inte bli förvånad om något invest bolag skulle köpa upp Altus. Kollar man på IRM´s senaste rapport om hur branschen ökar hela tiden så är det ju rätt målgrupp för investbolag idag. Sen om dom köper Altus eller något annat bolag har nog med bristande branschkunskap att göra.
Vad jag förstår så har Altus en bra omsättning idag och det borde ju innebära en bra vinst med vilket lockar en investerare. Sen om bolaget har ett dåligt rykte så spelar det nog ingen större roll i denna världen. Då det verkar som alla kastar sand på varandra hela tiden och "glömmer" att man sänker hela affärsmetoden genom att göra kunderna osäkra och rädda när dom läser alla dessa påhopp hela tiden. Men men.. åter till ämnet. Stämmer rykterna så är det bara att gratulera Altus till en tryggad ekonomisk framtid. |
Börjar det inte bli lite tjatigt om Aluts? Var och varannan tråd i den här kategorin har handlat om Altus det senaste halvåret. Folk verkar vara intresserade, eftersom trådarna blir rätt långa. Men är det inte mer skvaller än information?
Hoppas att jag inte stöter mig med alla som gillar att diskutera Altus nu. Men jag tycker att det här börjar likna en syjunta och inte ett forum... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:04. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson