WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Proinet byter ägare (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=14475)

mersault 2006-06-05 22:50

(Passar på att göra mitt första inlägg, även om jag "lurkat" här ganska länge... Hej alla!)

Läste precis på Proinets hemsida att dom har blivit uppköpta av Christer Nilsson. Någon som vet vem det är? Någon som drivit webhotell innan? Hoppas det inte blir någon negativ förändring, jag har varit nöjd med Proinet hittils.

BoISaren 2006-06-05 22:52

Citat:

Originally posted by mersault@Jun 5 2006, 22:50
(Passar på att göra mitt första inlägg, även om jag "lurkat" här ganska länge... Hej alla!)

Läste precis på Proinets hemsida att dom har blivit uppköpta av Christer Nilsson. Någon som vet vem det är? Någon som drivit webhotell innan? Hoppas det inte blir någon negativ förändring, jag har varit nöjd med Proinet hittils.

Jag har planer på och fråga ProInet vad han har för erfarenhet när det gäller Webbhotell.

Kihlbom 2006-06-06 09:32

Men superbra! Nu har det legat nere i snart nio timmar, vad händer?

jonny 2006-06-06 10:46

www.proinet.se svarar på ping, så det är nog "bara" något fel på servern...

BoISaren 2006-06-06 10:57

Citat:

Originally posted by Kihlbom@Jun 6 2006, 09:32
Men superbra! Nu har det legat nere i snart nio timmar, vad händer?
Det kan iaf inte vara denna Christer som leker med servrarna. Han blir ju inte ny ägare förrän 22:e Juni.

Kihlbom 2006-06-06 11:05

de svarar riktigt snabbt på ping men det hjälper ju inte oss som har vissa hemsidor hos dem. Nu har jag bara en lite sida där, så det gör mig inte så mycket men hela utvecklingskontot ligger där, vilket är irriterande att vi inte kommer åt.

Hajro 2006-06-06 11:25

Oj oj.. Det här var inte bra... :(

Alpha 2006-06-06 11:47

Några från Proinet är bortresta på semester i bulgarien, kanske beror på det.

BoISaren 2006-06-06 11:50

Citat:

Originally posted by Alper@Jun 6 2006, 11:47
Några från Proinet är bortresta på semester i bulgarien, kanske beror på det.
Ja, men bara för det ska inte Webbhotellet gå ner bara för att vissa är på semester.

str 2006-06-06 11:55

Ja server ligger nere nu.
vad som har hänt vet jag inte riktigt.
all trafik har dött sedan 01:00 tekniker är iaf på väg till datahallen.

Att Christer blir ägare för webhotellet, kommer inte medföra några större förändringar allt kommer rulla på som tidigare.

//Markus

BoISaren 2006-06-06 12:03

Citat:

Originally posted by str@Jun 6 2006, 11:55

Att Christer blir ägare för webhotellet, kommer inte medföra några större förändringar allt kommer rulla på som tidigare.

//Markus

PÅ VÄG?!?!?!?!?

Varför gick de inte dit på natten? Du vet, Webbhotell brukar skicka tekniker på natten.

Kihlbom 2006-06-06 12:14

Citat:

Ursprungligen postat av BoISaren
Citat:

Ursprungligen postat av str
//Markus

PÅ VÄG?????
Varför gick de inte dit på natten? Du vet, Webbhotell brukar skicka tekniker på natten.

Faktiskt. Inget mail har gått ut till kunderna och ni kan inte nås per telefon. Inte bra detta

Hur kan ni ta det med sån ro? Känns inte som det är prioriterat att fixa det.

Kihlbom 2006-06-06 13:04

Då är vi igång igen efter 12 timmars nertid. Super

digitaltvexperten.se 2006-06-06 13:17

Mail verkar dock inte fungera som det skall ännu, det här är inte alls bra.
Enligt telefonsvarare skall kunder med s.k. SAL-avtal ändå kunna nå sin kontaktperson, verkar osannolikt att ingen har kunnat få fram ett meddelande om att servern är nere förrän ca 10,30. Sådant här får inte hända.

Vi vill gärna ha ett svar på orsaken till felet, och orsaken till den sena responsen.

digitaltvexperten.se 2006-06-06 13:23

kl 01.19 var någon inne och skrev ett kryptiskt meddelande på : forum.proinet.se, undrar om detta kan ha något med störningen att göra. http://forum.proinet.se/index.php?showtopic=9

Kihlbom 2006-06-06 13:26

Citat:

Originally posted by digitaltvexperten.se@Jun 6 2006, 13:23
kl 01.19 var någon inne och skrev ett kryptiskt meddelande på : forum.proinet.se, undrar om detta kan ha något med störningen att göra. http://forum.proinet.se/index.php?showtopic=9

Det är bara ett forum-spam... Nej det brusar fortfarande på sidan.

SpaceDump 2006-06-06 13:33

Någon form av elförsörjningsproblem under natten.

//Anders

Marcus 2006-06-06 14:04

Mailen hos Shellkonto.se samt support-diskussionsforumet fungerar fortfarande inte trots att strömförsörjningen enligt sidan gick ner kl 01.50 med en uppdatering kl 08:30 om att "det mesta" var uppe igen.

SpaceDump 2006-06-06 14:36

Citat:

Originally posted by Marcus@Jun 6 2006, 14:04
Mailen hos Shellkonto.se samt support-diskussionsforumet fungerar fortfarande inte trots att strömförsörjningen enligt sidan gick ner kl 01.50 med en uppdatering kl 08:30 om att "det mesta" var uppe igen.
Jepp.
Nu skall dock mailen snurra igen.

//Anders

jonny 2006-06-06 14:37

DCS och ström... Känns skönt att ha flyttat burkarna.

Xamda 2006-06-06 14:39

Stabilt värre... Fungerande redundant infrastruktur kostar. Mycket.

patrikweb 2006-06-06 16:14

Någon som har lite mer specefik info om elavbrottet? För inatt poffade bland annat hela B2 några gånger samt vissa grafer på netnod såg lite ovanliga hoppiga ut på vissa ISP.

Något mer som drabbades? Att DCS och el aldrig fungerar riktigt är ingen nyhet är ju inte precis första gången.

Westman 2006-06-06 16:57

Det blinkade över hela Sverige i natt men Vattenfall & co. har inte en susning varför tydligen. Jag läste lite om det på Wighsnews under riksnyheter. Scrolla till 01:23.

patrikweb 2006-06-06 17:01

Hörde att någon hade hört en hög smäll i bromma samt elen dog där, samt efter så poffade hela B2 nät.

Känns som lite väl mycket saker har gått ner sista tiden på lite olika platser i landet.

Kihlbom 2006-06-06 18:00

Det jag klurar lite på är texten på Proinets hemsida:
Citat:

Vi använder oss enbart av servrar med hög prestanda för att kunna garantera snabbhet och driftsäkerhet. Servrarna är placerade i ett toppmodernt datorcenter som övervakas dygnet runt under årets alla dagar. De huvud- sakliga leverantörerna av bandbredd utgörs av DCS. Genom denna satsning har vi möjlighet att leverera en produkt av yppersta klass, oavsett var i världen våra kunder befinner sig.

Jag uppfattar det som att de ska kunna rätta till något om det skiter sig. Att det _inte_ ska ta 12 timmar. Eller har missuppfattat när webbhotellen skriver att servrarna övervakas dygnet runt?

jonny 2006-06-06 18:29

Citat:

Originally posted by Kihlbom@Jun 6 2006, 18:00
Eller har missuppfattat när webbhotellen skriver att servrarna övervakas dygnet runt?
Övervakning kan ske maskinellt med larm som sms. Det behöver dock inte betyda att någon faktiskt läser smsen.

Vad som skett och inte skett i det här fallet vet jag inte.
Däremot bör DCS ha åtgärdat problemet med UPSen inom ett par timmar på sin höjd. Att servern dessutom svarade på ping bör ju innebära att den hade ström redan under förmiddagen.

Hajro 2006-06-06 18:45

Kihlbom sånt skriver de inte. Man skriver ju alltid det bästa så att man ska välja just de. Det gäller och sälja sig bra annars får man inte kunder. För övrigt fungerar Proinet hur bra som helst fast de är billiga. Fast när sånna här tråkiga saker händer så är det aldrig kul. Det här är något som händer alla webbhotell någon gång :(

Kihlbom 2006-06-06 18:58

Citat:

Originally posted by Hajro@Jun 6 2006, 18:45
Kihlbom sånt skriver man inte. Man skriver ju alltid det bästa så att man ska välja just de. Det gäller och sälja sig bra annars får man inte kunder. För övrigt fungerar Proinet hur bra som helst fast de är billiga. Fast när sånna här tråkiga saker händer så är det aldrig kul. Det här något som händer alla webbhotell någon gång

Vad menar du? Ska jag inte skriva sånt? Jag förstår också det du skriver, men det är ju skitsnack... Jag har som tidigare har skrivit också Proinet och håller med dig om att dem är riktigt bra men detta är ju hemskt

Hajro 2006-06-06 19:18

Menade att webbhotellen inte skriver om det negativa. Då vet man hur det kan gå hos DCS. Ni andra PatrikWeb & Sajthotellet ligger era servrar ochså hos DCS?

jomper 2006-06-06 19:49

Strömmen blinkade 2 gånger strax efter 1 inatt hemma hos mig med och B2-uppkopplingen gick ner en kort period men kom snabbt igång igen.

patrikweb 2006-06-06 19:49

Citat:

Originally posted by Hajro@Jun 6 2006, 19:18
Menade att webbhotellen inte skriver om det negativa. Då vet man hur det kan gå hos DCS. Ni andra PatrikWeb Sajthotellet ligger era servrar ochså hos DCS?

Sajthotellet låg förut hos DCS.

Nej vi ligger inte hos DCS och skulle inte ens göra det om vi så fick betald för det. Våran placering är inne i Bergrum med högt skalskydd.

jonny 2006-06-06 20:51

Citat:

Originally posted by Hajro@Jun 6 2006, 19:18
Menade att webbhotellen inte skriver om det negativa. Då vet man hur det kan gå hos DCS. Ni andra PatrikWeb Sajthotellet ligger era servrar ochså hos DCS?

Nej, om du läser tråden från början så kommenterade jag att vi (Sajthotellet) var glada att ha flyttat från DCS.

SpaceDump 2006-06-06 21:27

Jag kan säga som så att vi har våra saker hos DCS.
Jag påbörjade återupptagandet av servrar osv runt klockan 02.00 inatt.

Givetvis har man övervakning dygnet runt med olika notifieringsalternativ.
Det är väl en självklarhet.

Fel kan uppstå, det är omöjligt att undvika, men en bra övervakning gör ju att man snabbt kan vara på plats och påbörja lämplig åtgärd.

//Anders

patrikweb 2006-06-06 22:53

Självklart är det så mycket som kan gå fel, det kan man inte säga något om.

Visst ett elavbrott hos DCS så bör man kanske inte klaga, men är inte första gången. Efter andra gången bör man fundera på att flytta till något fungerande ställe.

Om Proinet har någon övervakning kan jag inte svara på, fast även om dom nu hade det så verkade det inte fungera så bra hos dom. Det bör även finnas personer som får det som är levande.

Det är bättre vakna av ett falsk alarm än att inte vakna av ett riktigt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson