![]() |
(Passar på att göra mitt första inlägg, även om jag "lurkat" här ganska länge... Hej alla!)
Läste precis på Proinets hemsida att dom har blivit uppköpta av Christer Nilsson. Någon som vet vem det är? Någon som drivit webhotell innan? Hoppas det inte blir någon negativ förändring, jag har varit nöjd med Proinet hittils. |
Citat:
|
Men superbra! Nu har det legat nere i snart nio timmar, vad händer?
|
www.proinet.se svarar på ping, så det är nog "bara" något fel på servern...
|
Citat:
|
de svarar riktigt snabbt på ping men det hjälper ju inte oss som har vissa hemsidor hos dem. Nu har jag bara en lite sida där, så det gör mig inte så mycket men hela utvecklingskontot ligger där, vilket är irriterande att vi inte kommer åt.
|
Oj oj.. Det här var inte bra... :(
|
Några från Proinet är bortresta på semester i bulgarien, kanske beror på det.
|
Citat:
|
Ja server ligger nere nu.
vad som har hänt vet jag inte riktigt. all trafik har dött sedan 01:00 tekniker är iaf på väg till datahallen. Att Christer blir ägare för webhotellet, kommer inte medföra några större förändringar allt kommer rulla på som tidigare. //Markus |
Citat:
Varför gick de inte dit på natten? Du vet, Webbhotell brukar skicka tekniker på natten. |
Citat:
Hur kan ni ta det med sån ro? Känns inte som det är prioriterat att fixa det. |
Då är vi igång igen efter 12 timmars nertid. Super
|
Mail verkar dock inte fungera som det skall ännu, det här är inte alls bra.
Enligt telefonsvarare skall kunder med s.k. SAL-avtal ändå kunna nå sin kontaktperson, verkar osannolikt att ingen har kunnat få fram ett meddelande om att servern är nere förrän ca 10,30. Sådant här får inte hända. Vi vill gärna ha ett svar på orsaken till felet, och orsaken till den sena responsen. |
kl 01.19 var någon inne och skrev ett kryptiskt meddelande på : forum.proinet.se, undrar om detta kan ha något med störningen att göra. http://forum.proinet.se/index.php?showtopic=9
|
Citat:
|
Någon form av elförsörjningsproblem under natten.
//Anders |
Mailen hos Shellkonto.se samt support-diskussionsforumet fungerar fortfarande inte trots att strömförsörjningen enligt sidan gick ner kl 01.50 med en uppdatering kl 08:30 om att "det mesta" var uppe igen.
|
Citat:
Nu skall dock mailen snurra igen. //Anders |
DCS och ström... Känns skönt att ha flyttat burkarna.
|
Stabilt värre... Fungerande redundant infrastruktur kostar. Mycket.
|
Någon som har lite mer specefik info om elavbrottet? För inatt poffade bland annat hela B2 några gånger samt vissa grafer på netnod såg lite ovanliga hoppiga ut på vissa ISP.
Något mer som drabbades? Att DCS och el aldrig fungerar riktigt är ingen nyhet är ju inte precis första gången. |
Det blinkade över hela Sverige i natt men Vattenfall & co. har inte en susning varför tydligen. Jag läste lite om det på Wighsnews under riksnyheter. Scrolla till 01:23.
|
Hörde att någon hade hört en hög smäll i bromma samt elen dog där, samt efter så poffade hela B2 nät.
Känns som lite väl mycket saker har gått ner sista tiden på lite olika platser i landet. |
Det jag klurar lite på är texten på Proinets hemsida:
Citat:
|
Citat:
Vad som skett och inte skett i det här fallet vet jag inte. Däremot bör DCS ha åtgärdat problemet med UPSen inom ett par timmar på sin höjd. Att servern dessutom svarade på ping bör ju innebära att den hade ström redan under förmiddagen. |
Kihlbom sånt skriver de inte. Man skriver ju alltid det bästa så att man ska välja just de. Det gäller och sälja sig bra annars får man inte kunder. För övrigt fungerar Proinet hur bra som helst fast de är billiga. Fast när sånna här tråkiga saker händer så är det aldrig kul. Det här är något som händer alla webbhotell någon gång :(
|
Citat:
|
Menade att webbhotellen inte skriver om det negativa. Då vet man hur det kan gå hos DCS. Ni andra PatrikWeb & Sajthotellet ligger era servrar ochså hos DCS?
|
Strömmen blinkade 2 gånger strax efter 1 inatt hemma hos mig med och B2-uppkopplingen gick ner en kort period men kom snabbt igång igen.
|
Citat:
Nej vi ligger inte hos DCS och skulle inte ens göra det om vi så fick betald för det. Våran placering är inne i Bergrum med högt skalskydd. |
Citat:
|
Jag kan säga som så att vi har våra saker hos DCS.
Jag påbörjade återupptagandet av servrar osv runt klockan 02.00 inatt. Givetvis har man övervakning dygnet runt med olika notifieringsalternativ. Det är väl en självklarhet. Fel kan uppstå, det är omöjligt att undvika, men en bra övervakning gör ju att man snabbt kan vara på plats och påbörja lämplig åtgärd. //Anders |
Självklart är det så mycket som kan gå fel, det kan man inte säga något om.
Visst ett elavbrott hos DCS så bör man kanske inte klaga, men är inte första gången. Efter andra gången bör man fundera på att flytta till något fungerande ställe. Om Proinet har någon övervakning kan jag inte svara på, fast även om dom nu hade det så verkade det inte fungera så bra hos dom. Det bör även finnas personer som får det som är levande. Det är bättre vakna av ett falsk alarm än att inte vakna av ett riktigt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson