![]() |
The Pirate Bay Stängd (Del 3) (dag 3) Del 1 Del 2
Läste just på IDG, citer vad en "peter" iblandad i TPB sade: "- Vi har backup på sajten. Även om de flesta backuperna låg på servrar som polisen beslagtog har vi andra backuper som låg utanför." Undra om de var beredda på att det någon gång skulle komma ett tillslag. Eftersom de verkar ha backuper lite utspridda här och där. Hade nu polisen aningar om detta så kan man förstå att tillslaget fick sådan stor omfattning, bara för att försöka komma åt allt. Men tyvärr verkar det ju inte som att de lyckats. Alltså tyder ju allt på att detta var väl planerat och upplagt just för att även om det kommer en tillslag från polisen så ska allt gå att starta om inom relativt kort tid. Tycker detta även tyder lite på, vad skulle polisen egentligen gjort för att det skulle bli bättre? Den frågan är det ännu ingen som svarat på... Hade tillslaget varit mycket mindre så hade nog sidan varit igång ännu fortare... Men det kanske inte är någon som tycker det är bra att sidan är nerlagd... :P |
Det kan också vara bra att vara förbered på att vad som helst kan hända. T.ex. att lokalen brinner ner. Då kan det vara praktiskt med backup på andra ställen.
|
Citat:
och Vad som står i den är ju avgörande för hur omfattande själva hanteringen av ärendet blir. Det är skillnad på formuleringarna "Vi TROR att det fins..." eller.. "Vi VET att det finns.." Men det kommer väll fram förr eller senare hur detta har gått till från början till slut. |
Citat:
Har själv kopior på det viktigaste på 2 oberoende platser vid eventuella kracher m.m. Och jag förväntar mig inte att polisen skall sparka in min dörr, B) |
Om vi nu ponerar att dom inte hittar ett dyft att sätta dit TPB för och målet läggs ner, Då undrar jag 2 saker.
Vad händer med APB? Kommer inte deras metoder och trovärdighet sjunka lågt hos regering och rättsväsendet då? Kan/Kommer TPB&Prq samt andra drabbade göra en anmälan? Mot vem och för vad? |
Citat:
|
Jag slänger in en gissning på att TPB kommer att flytta till NFOrce i Nederländerna.
De hostar redan ett gäng torrent-sidor, bland annat Torrentbytes.net. Andra sidor hos NFOrce |
Om det visar sig att TPB inte skulle vara olaglig i Sverige så skulle jag gärna se att de öppnar här igen... för annars har ju USA lyckats skrämt iväg dem från sverige... bara för att vissa usa att i sverige är det inte olagligt så ge fan i oss..
intressant läsning från TPB juridiskombud: http://mikaelviborg.blogspot.com/ |
Gör din egen JO-anmälan, färdigskriven och klar - för er som önskar...
http://www.valkommentillsverige.se/index.php?go=jo |
Citat:
|
Flashback var för några år sen också utsatta för det rätt totalitära rättsläget i Sverige där ett fåtal personer kan bestämma vad som bör finnas till och inte.
Att tpb flyttar utomlands efter detta känns rätt självklart. Men det är kul att vi uppmuntrar så många företag som möjligt att flytta härifrån. |
Jag brukar använda "Ares" när jag laddar ner.. Så mig gör det inget att thepiratebay ligger nere
|
Citat:
http://bloggenbent.wordpress.com/200...r-omojliga-nu/ |
Någon förresten som fått koll på om husranskan gällde TPB eller hela PRQ?
|
Citat:
En backup ska förvaras på en annan plats än där servern finns. Det måste vara en självklarhet för ett webbhotell att server och backupper förvaras i helt skilda lokaler. Kan vara två rum bredvid varandra, men en brand i det ena rummet ska inte påverka det andra rummet. |
Husrannsakan gällde "all utrustning i alla lokaler som disponeras av PRQ", eller motsvarande. De tömde 3 POPar + min lägenhet.
Backuper på olika fysiska siter och i brand/inbrottssäkert kassaskåp fanns. Ni kan gissa var allt detta finns nu... |
Nu kommer jag in på thepiratebay :)
Skeppet har uppgraderats med 2 kanonkulor som skjuter mot hollywood :) Dock verkar det inte finnas nått att ladda ner... EDIT: Verkar bli SQL error ibland... bara ladda om... |
Och nu redirectar den till "Site will be up within 1 day". Troligtvis har de börjat testköra lite...:)
|
Citat:
|
"The Police Bay" är titeln på sidan :) De har iaf lite humor ;)
|
Citat:
|
Problem med CSS verkar dom ha iaf....
|
|
Gick dom och täckte över kamrorna???
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
If you have recently uploaded this video, you may need to wait a few minutes for the video to process." EDIT: FUnkar nu tror jag. |
Varför täcker dem kamerorna?
|
Satt och funderade vad lagen säger om det? Har dom rätt att röra några kameror då dom inte har något beslut om dom?
|
Vad som var jätteroligt är att de som sköter kameraövervakningen på BGC är en kund till oss (OBS: är!)... Det var tydligen en ganska intressant situation när Polisen ville ha ut bilder!
|
Hej,
För er som är intresserade av en grupptalan och ett skadeståndsförfarande föreslår jag att ni mailar Clarence Crafoord på Centrum för rättvisa(www.centrumforrattvisa.se) och förklarar er situation. De är en organisation som jobbar mot just den här typen av problem, där den lilla människan får stå tillbaka. Jag pratade med Clarence igår och han ska lämna in en överklagan till tingsrätten om beslaget, och därefter nån form av skadeståndsprojekt. Så, maila era uppgifter till Clarence, bifoga om ni har fakturor på grejerna, serienummer och vad maskinerna var märkta med(samma som ni kanske redan faxat till polisen). Clarence hittar ni på [email protected] Och som sagt, CFR jobbar ju gratis med såna här fall, så ni har inte så mycket o förlora, och desto fler vi är, desto bättre förmodligen. /Eric |
Citat:
|
Det jag mest tycker är konstig är att det tog
* Servrar som inte tillhör TPB? * UPS ??? * Switchar ?????? * JourTelefon ???????? Alltså det verka ha tagit allt som gick att ta fast jag är ju inte säker att att stämmer men det är väldigt komiskt tycker jag i all fall om det stämmer. Jag menar var har det för nytta av att springa iväg med UPS?? :huh: |
Om man kollar på listorna över andra beslag så:
"1 oöppnad brev till PRQ från Luftmiljöbutiken" "Kopior på fakturor." "En förpackningslåda adresserad till PRQ" "2 stycken A4 fax. "Beträffande luftkonditionering"" Och en hel hög andra konstiga saker dom tog, att ens ta sådant borde vara straffbart. |
Ja jisses
Allt blir konstigare och konstigare Hade hört att det hade tagit högtalare t.o.m. men det kan väll inte stämma :huh: |
Det kan säkert stämma, dom tog allt som var löst och gick typ.
|
De har tagit högtalare (iaf hos Viborg), en anställds digitalkamera, 2 mån bokföring, m m...
Stora UPSen tog de dock inte (antar att de bara inte orkade bära iväg med 250kg blybatterier!). Kylinstallatören (Luftmiljöbutiken, that is) var förstående i alla fall, så kylan till nya hallen blir i alla fall inte så försenad. Saker och ting har börjat komma i ordning här också, ochett par kundburkar har kommit tillbaka. Det värmde faktiskt rejält att kolla dagens omgång Plusgiroutdrag och se att folk har betalat sina utestående fakturor! Dagens suck/garv, beroende på vilken humor man har: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12854862.asp Roswall hävdar verkligen på fullaste allvar att vi skulle hakkat kunders burkar och kört TPB på dem! Bizarro, bizarro... Om DET är ursäkten han har så är det väl snarare en fråga om hur många miljoner man kan få ut än om man kommer få något skadestånd alls. (Jag råkar f ö har varit i kontakt med kunden det där gäller - Roswalls stora avslöjande baserar sig i a) det fanns några torrentfiler på servern ifråga (shit happens) och B) jag hade konto på den (Roswall har visst inte riktigt fattat det där med att man kan hjälpa till med att drifta kunders system!)) |
PRQ allt detta måste sluta i riktigt bra reklam för er.
Tänk vad man skulle kunna få betala för att få så mycket reklam som ni fått senaste veckan. |
Någon som hört något om sina servrar?
Hur långt har dem kommit med kollen av alla servrar? Vad hände på demonstrationerna i helgen? PRQ: hur har det gått för er hur långt har ni kunnat rustat upp? |
Ett par burkar har blivit slappta (en helrackskund fick tillbaka de flesta av sina, och ett par mindre colo-kunder har ocksa fatt sina), och de flesta har kommit tillbaka.
Vi har fungerande natverk, strom och UPS pa STH3 igen, men rejalt reducerad kapacitet (Cisco 7200... nej tack!), och allt star i staplar pa golvet tillsvidare. Vi haller dock pa och jobbar undan sa nya hallen kan tas i drift pa riktigt (SVT visade fina bilder av mig nar jag drog potentialutjamningskablage i golvet :)). Vi ska traffa Silbersky pa onsdag, och det kommer formodligen begaras beslagsforhandling for att fa tillbaka alla PRQ-prylar (switchar, routrar, bokforing, m m + 4 burkar, bl.a. kundsystemet och en backupserver). |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:51. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson