WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   The Pirate Bay Stängd (Del 2) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=14391)

Johan H 2006-06-01 04:10

The Pirate Bay Stängd (Del 2) (dag 2) Del 1

Hej,
Gottfrid på PRQ här. Jag ber om ursäkt att det dröjt - då polisen har tagit samtliga mina datorer
har jag haft lite svårt med internetaccess, och kommer inte åt ordinarie
konto då jag bara haft lösenordet i passwordcachen.

Polisen har tagit i princip allt elektroniskt i vår hall, i kundrack på
BGC, samt en switch i en telestation där en fiber terminerade (!).

Detta är givetvis ett rättsövergrepp av helt barocka proportioner. Hade Polisen
ens frågat oss så hade de givetvis fått TPB-servrarna (finns ju dessutom
bild på dem på hemsidan) - när Kavkazcenterservrarna blev tagna förra gången så
samarbetade vi ju till fullo.
Jag fick ö h t inte reda på razzian mot annat än TPB förrän efter att jag blev
släppt och han som var på plats när det inträffade berättade det för mig.

Angående hemsidan m m så kommer jag inte åt att peka om domäner förrän lösenordet på
DNS-mastern resettats lokalt - normalt loggar vi alltid in med SSH-nyckel, och lösenorden
är slumpade historier som lagras krypterat... (Det var meningen att en leverantör skulle dra upp tempsida tillsvidare, men
det verkar inte ha fungerat).

Vi håller på och lånar ihop nätutrustning och datorer, och kommer under morgondagen få upp
det väsentligaste igen samt ge de som drabbats värst möjlighet att låna en server tills vidare.

Polisen har behållit jourtelefonen (!), men jag kan nås på 0739691011 alt. lelle(a)prq.to tills vanliga mailen
fungerar igen.

Hittills har jag fått bra stöd och förståelse från kunder, vilket är något jag uppskattar otroligt mycket.
Jag ska göra det som står i min makt för att minimera kundernas skador samt skrapa ihop den tidigare välmående verksamheten.
Kassan är välfylld och vi har leverantörernas fulla stöd, så förutsatt att vi fortfarande har kundernas förtroende
ska det gå att få liv i den igen.

(jag vart tillfrågad om jag kunde posta..)

ric 2006-06-01 09:25

En kommentar på IDG:

Citat:

Alla som fått sina servrar beslagtagna eller verksamhet nedstängd av polisen och inte har knytning till Pirate Bay får gärna kontakta mig.
Det är dags att skriva om vilka fler som drabbats av detta.
Tomas Gilså, redaktör Säkerhet & Sekretess

Patrick 2006-06-01 09:48

Citat:

Originally posted by ric@Jun 1 2006, 09:25
En kommentar på IDG:

Citat:

Alla som fått sina servrar beslagtagna eller verksamhet nedstängd av polisen och inte har knytning till Pirate Bay får gärna kontakta mig.
Det är dags att skriva om vilka fler som drabbats av detta.
Tomas Gilså, redaktör Säkerhet & Sekretess

kan inte hitta hans email

Spirre 2006-06-01 09:49

Pma mig företag o namn om ni är drabbade av Raiden.
Så media fattar att det är andra företagskunder som är drabbade.
Och rix har planerat göra pressmess med.

WizKid 2006-06-01 09:53

Patrick: [email protected] enligt http://sakerhet.idg.se/info/redaktionen/

Patrick 2006-06-01 09:53

Citat:

Originally posted by WizKid@Jun 1 2006, 09:53
Patrick: [email protected] enligt http://sakerhet.idg.se/info/redaktionen/
tx

kullervo 2006-06-01 10:17

Citat:

Originally posted by Staffconsulting@May 31 2006, 22:07
Ni som har drabbats, ni kan inte peka om adresserna och lägga upp siterna på andra webbhotell? Ni har väl backup på allt...
PRQ tillhandahåller en budget-tjänst. Deras kunder beställer nog inte gärna nya servrar bara för att de inte vet när deras egna kommer tillbaka.

Spirre 2006-06-01 10:24

Kommer komma låneservers dit.
Sen kan jag säga för egendel så är backupen beslagtagen med. dom tog mina backupdiskar o server.

fabian 2006-06-01 10:28

Har man servar för 50-100 tusen kronor så känns det inte riktigt som något man går och köper dubletter av en eftermiddag när polisen stjäl dom.

WizKid 2006-06-01 10:41

Såg detta på fragbite.se som antagligen är av intresse för er som fått era servrar beslagtagna:
"2006-06-01 09:10: Fragbite har efter möte med polisen goda förhoppningar om att återfå servrarna inom kort. Vi hoppas vara igång snart!"

Spirre 2006-06-01 10:47

wizkid: man får faxa o ha sig.. :=) så checkar dom din server sen lämnar ut den

rille77 2006-06-01 11:56

Kan bara säga att jag lider mad alla som blivit drabbade, kan tänka mig att det är många fler än dom som har vädrat sina åsikter här.

Det handlar ju inte enbart om ekonomiska förluster, vill knappt tänka på hur mycket förtoende och goodwill som kan gå förlorad för dom som har fått sina servrar plockade.

Ska bli väldigt intressant att följa utvecklingen under dagen, nån som vet om det har sagts nåt på nyheterna? Var lite trött imorse så jag orkade inte gå upp och kolla på dom.

jonny 2006-06-01 12:03

Aftonbladets nya artiklar:

Rekordrazzia mot fildelare

En djup kränkning

Patrick 2006-06-01 12:11

Citat:

Originally posted by WizKid@Jun 1 2006, 10:41
Såg detta på fragbite.se som antagligen är av intresse för er som fått era servrar beslagtagna:
"2006-06-01 09:10: Fragbite har efter möte med polisen goda förhoppningar om att återfå servrarna inom kort. Vi hoppas vara igång snart!"

skulle vilja veta vem de prata med

Xamda 2006-06-01 12:33

Man kan ju faktiskt tänka sig att beslaget gjorts för att de prylar som man tagit antas vara brottsverktyg. Brottverktyg får beslagtas om de kan antas bli förverkade. Därför har man kanske också tagit switchar, routrar och annat än bara servrar.

Att oskyldiga drabbats beror med stor sannolikhet på bristande information, säkerligen också till viss del bristande samarbetsvilja eller samarbetsförmåga, men det är en ren spekulation - man brukar normalt inte slå i blindo mot oskyldiga, även om polisen framställs som fullständigt inkompetenta här så är nog verkligheten den raka motsatsen i detta fall. Likaså är aktuell åklagare en av landets främsta, eller den främste, vad gäller it-relaterad brottslighet.

Xamda 2006-06-01 12:35

Det bästa man göra u, om man oskyldigt drabbats, är att omgående begära beslagsförhandling hos den tingsrätt som angivits på beslagsblanketterna som den man skall klaga till. Med stor sannolikhet är det i de flesta fallen Stockholms tingsrätt.

Har man drabbats av beslag skall man informeras om det och man har rätt att ta del av blanketten som skall ange allt som tagits och från vem och var. Börja med att begära ut dessa uppgifter.

Helix 2006-06-01 12:38

Ja, vi närmar oss Kina med raska steg. Det var tur det att jag inte flyttade min server till PRQ, för då skulle jag lida med er alla andra om sidorna skulle vara nere.

b_andersson 2006-06-01 12:40

Från IDG:

"Polisen har lagt upp en webbsida där de uppmanar människor som fått sina servrar beslagtagna att ringa 08-401 04 11 eller faxa en beskrivning av servern och vad den innehöll till 08-401 04 14. Eftersom inte ens personalen som svarar i den telefonen vill säga vad tillslaget gällde är det svårt att veta vem som kan anse sig oskyldiga. Den som vill ha tillbaka sin egendom får ringa och hoppas på att inte vara misstänkt för upphovsrättsbrott."

Oxå mycket intressant om det stämmer:

"Enligt Port 80 som hade servrar från The Pirate Bay i sina lokaler stod det på polisens husrannsakningsorder att det var The Pirate Bay. Enligt en källa nära Henrik Pontén, som står bakom polisens tillslag, var målet i stället webbhotellet PRQ."

Från SVD:

"Gottfrid Svartholm säger att hans kunder kommer att lämna en grupptalan mot staten och kräva skadestånd för skadan på verksamheten. Ulf Göranzon säger dock att ingen ersättning betalas ut för sådana åtgärder."

//Björn

ccato 2006-06-01 12:46

Citat:

Originally posted by Terabyte@Jun 1 2006, 12:38
Ja, vi närmar oss Kina med raska steg. Det var tur det att jag inte flyttade min server till PRQ, för då skulle jag lida med er alla andra om sidorna skulle vara nere.
Eh, ja, det ringde ett par varningsklockor hos mig när de sa att de inte hade reservkraft. Då stoppade jag in mina servrar i en något driftsäkrare hall. Och tur var det tydligen.

Patrick 2006-06-01 13:08

Citat:

Ursprungligen postat av ccato
Citat:

Ursprungligen postat av Terabyte

Eh, ja, det ringde ett par varningsklockor hos mig när de sa att de inte hade reservkraft. Då stoppade jag in mina servrar i en något driftsäkrare hall. Och tur var det tydligen.

driftsäkrare hall ? vad skulle det hjälpa mot att snuten beslagtar utrustning, var inte pga dålig lås de tog allt heheh

men visst,,,,en funderar

Spindel 2006-06-01 13:19

Som sagt, blir intressant att få veta varför de plockade med sig alla servrar.

TPB´s servrar har ju funnits på bild på deras hemsida. Samtidigt brukar det ju finnas klisterlappar på servrarna som talar om vem som äger bruken.

Kan väl anta att polisen blev lite fundersam när det fanns servrar som det stod "ANSTALTEN" och "FRAGBITE" på.

Synd att det blir vi skattebetalare som får betala skiten till slut. Härligt att veta vad skatten på annonsintäkterna går tillhttp://www.torrentbytes.net/pic/smilies/protest.gif

Westman 2006-06-01 13:22

Tja hade man haft prylarna i ett fd. militärt bergsrum så hade det ju tagit tid för polisen att ta sig in om man så hade velat.

Stämmer detta "Enligt Port 80 som hade servrar från The Pirate Bay i sina lokaler stod det på polisens husrannsakningsorder att det var The Pirate Bay." så har polisen beslagtagit utrustning som inte omfattas av husrannsakan.

Vilken soppa... Det är som de säger: Ju fler kockar desto sämre soppa.

Xamda 2006-06-01 13:33

Hallå! Det finns inga husrannsakningsorder in Sverige - har man sett en sådan så har man sett i syne, det är från amerikanska filmer. Åklagaren, eller behörig förundersökningsledare, beslutar om husrannsakan, och visst kan det skrivas ned på papper, men normalt sker det till största delen helt muntligt.

Staffconsulting 2006-06-01 13:33

Anti piratbyrån hackad :

http://www.antipiratbyran.se

Bladet 2006-06-01 13:35

Ne, http://www.antipiratbyran.com/

Per 2006-06-01 13:35

Citat:

Originally posted by Staffconsulting@Jun 1 2006, 13:33
Anti piratbyrån hackad :

Nej. Besök http://www.antipiratbyran.com

fabian 2006-06-01 13:36

nej, dom har .com

http://www.antipiratbyran.com/

magic 2006-06-01 13:38

Citat:

Originally posted by Staffconsulting@Jun 1 2006, 13:33
Anti piratbyrån hackad :

fel sida.. APB har .com inte .se
IDG har gjort samma misstag tidigare..

jonny 2006-06-01 13:42

IDG: Polisen tog fel servrar

Staffconsulting 2006-06-01 13:46

haha.. det stämmer ju :)

Westman 2006-06-01 13:52

Citat:

Originally posted by Xamda@Jun 1 2006, 13:33
Hallå! Det finns inga husrannsakningsorder in Sverige - har man sett en sådan så har man sett i syne, det är från amerikanska filmer. Åklagaren, eller behörig förundersökningsledare, beslutar om husrannsakan, och visst kan det skrivas ned på papper, men normalt sker det till största delen helt muntligt.
Jo det finns visst "order om husrannsakan". Att den sen kan tas muntligen är bara en del i det hela, den måste diarieföras och det görs skriftligen - dock inget pappaer som delges som i t.ex. USA. Vid större, planerade, tillslag har i 99 fall av 100 polisen med sig en kopia på åklagarens beslut. Särskilt om det gäller husrannsakan hos företag. Mao. det behövs inget papper men det är brukligt vid den här typen av tillslag.

viper 2006-06-01 14:16

Citat:

Originally posted by Xamda@Jun 1 2006, 13:33
Så den gången polisen gjorde en husrannsakan hos mig så var dom papper som dom visade mig inte en hussransakningsorder även om polisen sa detta? Och på den här ordern stod det att dom enbart hade rätt att gå igenom mitt rum och inte någon av de övriga familjemedlemmarnas rum eller tillhörigheter, men du skrev ju även att det kan skrivas ned på papper också men isåfall låter ju ditt påstående om att dom inte skulle finnas i Sverige lite underligt om du sedan skriver "Åklagaren, eller behörig förundersökningsledare, beslutar om husrannsakan" då måste det väl finnas en husrannsakningsorder med? :)

Blir en intressant "skandal" att följa nu i dagarna, tur man har lov snart och kan bänka sig 24/7 med popcorn och cola för att följa såpan, vem behöver tv program som Big Brother när vi har våran regering? :D

Mvh,
Viper

Saint 2006-06-01 14:28

Är jag den enda som undrar:
Vid förhöret, vad ställer de för frågor då?

magic 2006-06-01 14:35

JO-anmäla polismyndigheten och få beslaget testat.
Alla kan göra det, inte bara de som har fått sin server beslagtagen.

http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=13&Objec...nts&Language=sv

hundserver 2006-06-01 14:42

Citat:

Men antipiratbyråns jurist Henrik Pontén hävdar att även verksamhet som inte handhar själva det upphovsrättsliga materialet kan vara brottslig
KAN vara??? det finns alltså inga som helst säkrade bevis?? Eller det kanske inte behövs en viss bevisning för husransakan längre, Hmm tror jag skall anmäla min granne, Han KAN ju ha ngt olagligt hemma.....????

perssontm 2006-06-01 14:46

Är det någon som gjort en JO-anmälan?

hundserver 2006-06-01 14:58

"det är bra att polisen prioriterar denna typen av brott"

så skriver apb i sin artikel, Tänk om ngn av deras anhöriga blivit våldtagna,mördade eller misshandlade i samma stund som polisen har fullt upp med att bära datorer? Tror ni deras åsikter skulle vara densamma då?

"Ja min fru blev våldtagen, Men vi fick fast Piratebay iaf och det är ju bra"

Ok långsökt och hårddraget kanske, Men jag skulle nog heldre se polisens resurser på annat håll än som springpojkar till Apb i tid och otid.

RickardP 2006-06-01 15:46

Jag lider med er som inte fått veta något om era servrar!
Det jag hittils inte sätt, jag har följt detta som det värkar många andra har gjort och jag har hittils inte hittat en namn lista för att protestera mot detta men kanske inte är något som hjälper eller vad tror ni?

Om någon vill ha en domän att använda för info osv för detta har jag it-polisen.net som jag hittils inte har anant än Google Adsense på och jag har webbhotell mm så hör av er om någon har en bra ide för detta så fixar vi något.

Tänkte först nu när jag började se detta att jag skulle lägga upp alla länkar på piratsverige.se / .com och it-polisen.net men det räcker nog med alla andra sidor som har det.

Hofvet 2006-06-01 15:52

Kom igen vi går ihop och skickar var sin JO anmälan!
http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=13...ts&Language=sv

(precis som magic nämde ovan)

hundserver 2006-06-01 15:57

Citat:

Originally posted by DeadC@Jun 1 2006, 15:46
Jag lider med er som inte fått veta något om era servrar!
Det jag hittils inte sätt, jag har följt detta som det värkar många andra har gjort och jag har hittils inte hittat en namn lista för att protestera mot detta men kanske inte är något som hjälper eller vad tror ni?

Om någon vill ha en domän att använda för info osv för detta har jag it-polisen.net som jag hittils inte har anant än Google Adsense på och jag har webbhotell mm så hör av er om någon har en bra ide för detta så fixar vi något.

Tänkte först nu när jag började se detta att jag skulle lägga upp alla länkar på piratsverige.se / .com och it-polisen.net men det räcker nog med alla andra sidor som har det.

Skönt att se dem som ställer upp på detta sätt,

All heder åt er!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson