WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Min hemsida (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=14345)

Brickshop 2006-05-30 14:33

Jag startade mitt företag i september förra året. Det hela började med att jag var inne
på auktionssajten tradera.com. Eftersom hela Sverige hade fått nys om sajten var det inte lönt
sälja tv-spel längre. Alla gjorde ju det! Så jag försökte komma på något nytt att sälja..
Samtidigt var jag inne och kollade på lego.. av nostalgisjäl!.. Då fick jag syn på några skitiga
gamla legobilar som folk bjöd som galningar på!. Fast än dem var gamla, trasiga och saknade
bitar så bjöd dem över varandra hela tiden. Till slut såldes dem för flera hundra kronor styck!

Hmm.. det här kanske man kan tjäna pengar på?!! Så jag köpte en låda med 1 kg gammalt
lego för 100kr.. Sen gick jag hem och sålde det på tradera för 900kr.. : )

Jag satte igång direkt och köpte allt lego jag kom över. Till slutet sålde jag så mycket lego att
folk ringde och ville beställa av mig. Det var då tanken slog mig att jag skulle skaffa ett
företag, och börja sälja på riktigt!

Månaderna gick och i september fick jag min F-skattesedel. Försäljningen kunde börja, men
först behövdes en hemsida!

Jag började ringa runt till olika IT-företag här i Halmstad men ingen verkade vara kompetent
nog för att bygga min ”avancerade” hemsida. Se min skiss >>
http://i54.photobucket.com/albums/g1...4/Minskiss.jpg

Till slut hittade jag ett företag som hade gjort massor av hemsidor till olika företag.
Jag tog kontakt med dem och efter en snabb genomgång fick jag en offert som hamnade
på 36875 kr. Då skulle jag få en hemsida precis efter mina önskemål med forum, medlemssidor
och en betaltjänst så att folk kunde betala med sina kreditkort.

Jag skrev på för 2 år, för då ingick möjligheten att dela upp kostnaden på 6 månader.
Summan blev då 39000 kr. Sen tillkom också en månadskostnad på 1118 kr för drift
och underhåll av mitt 300 mb webbhotell.

2 veckor senare kom Legos inköpslista. Med den kunde jag snabbt konstatera att min
konkurrent gick 10% i vinst på varje såld produkt. För att kunna betala månadsavgiften
på 7618 kr och samtidigt konkurrera med dem skulle jag vara tvungen att sälja lego för
minst 76000 kr i månaden!!! En total omöjlighet. Inte ens med mitt ”starta-eget-bidraget”
på 5000 kr i månaden skulle jag ha råd att betala räkningarna. Kostnaden var på tok för hög!

Jag kontaktade Digifactory och bad dem att ändra i offerten.
Då togs forum, medlemssidor och betaltjänsten bort. Allt för att få ner kostnaden.
Dagen efter fick jag en ny offert. Allt var borta.. och kostnaden?

31875 kr. Eller 33750 kr eftersom jag skulle betala av det på 6 månader..
Månadskostanden för mitt 300 mb webbhotell sänktes också till 812 kr.

Jaha.. vad säger man? Det fanns inte så mycket jag kunde göra.. Jag hade räntor och höga
månadskostnader att betala, så nu var det bråttom att få fram en hemsida, så att försäljningen
kunde ta fart, så man fick några inkomster!!

Den 21 November 2005 skrev jag på det nya kontraktet. 2 veckor senare kom första utkastet.
Min skiss=>> http://i54.photobucket.com/albums/g1...4/Minskiss.jpg
Utkastet=>> http://i54.photobucket.com/albums/g1...84/utkast1.jpg

Jag betalade 30000 kr extra för att få en hemsida som skulle se ut som jag ville.
Vad fick jag? Inget stämde ju!

Jag sa att jag ville att designen skulle vara så lik den jag visat som möjligt.

Jag fick svaret:
Citat: ”Jag har tittat på dina skisser. Jag full förståelse för om du vill använda dig av raka
former när det gäller lego. Eftersom du inte hade någon grafisk profil när du kom till oss har
vi försökt att hitta typsnitt, färger, layout som känns modern och enkel och som vi tror ska
passa dina besökare. Jag tycker att dina skisser inte riktigt håller när det gäller funktionalitet
och design och har därför försökt att hjälpa dig med det”.

Är det vad man betalar 33000 kronor för? ”vi har försökt att hitta typsnitt” ?!
I så fall skulle jag lika gärna kunna köpa ett sånt färdigt jävla paket för 5000 kr och
fått forum, medlemssidor, betaltjänster på köpet!! Varför gjorde du inte det då?
tänker den klyftige, Jo för jag vill ha en hemsida med personlig design! Jag vill inte
att min hemsida ska se ut som något färdigt skit man fått i kelloggspaketet som hela
projektet var på väg att bli nu.

Dem ville helt enkelt inte ändra i det verktyg som jag senare skulle använda för att
lägga upp bilder och text i. BackNet kallar dem det. ”Har tagit 4 år att utveckla, bla bla bla. ”
”Bilderna måste var där, och texten där.. Du kan inte ändra den bildpositionen eller
den texten för då måste vi programmera om Backnet..”

Jag blev lovad allt på mötena och i telefon men sen i efterhand har ursäkterna kommit med
”det går inte, då måste vi ändra”.. Hela tiden återkommer dem med att ”i så fall måste vi ändra
i backnet, och det kostar extra”

Det hjälpte inte hur mycket dem än försökte ändra i utkasten. Jag visste att min hemsida aldrig
skulle bli som jag tänkt mig. Så fort jag hade en ide om en lösning så.. ”i så fall måste backnet
programmeras om, och det kostar extra” Så fort det inte fanns något mail som kunde styrka
vad som lovats och vad som inte lovats så gällde prislistan: 860 kr i timmen.

Det är så jävla mycket att man skulle kunna skriva en roman av alla mail jag skickat.
(För den som vill så finns det 56 A4-sidor mail att ta del av)

Det var ingen ide att ens gå in på några smådetaljer. Det jag förväntade mig gick inte eller
var för avancerat för ”Backnet”. ”i så fall måste vi programmeras om Backnet, och det kostar
extra”

Prova att är köpa en produkt som det bara finns 1 st i lager av. Då går det alldeles utmärkt att
köpa 5 st utan att varukorgen protesterar. Varje gång en kund köper en produkt får jag själv gå
in och skriva om lagerstatusen från ”5 st i lager” till ”4 st i lager”. Tänk om man skulle ha mer
än 5 kunder per dag, då skulle man kunna anställa någon att sköta den uppgiften.

Grunden för en fungerande e-butik är ett affärssystem. Hur ska man exempel hantera en
order? I de färdiga paketen man köper, trycker man på en knapp så skrivs en faktura ut.

Nu, när en kund köper av mig, så får jag ett mail där det står vad kunden köpt.
Sen får jag sitta för hand och skriva ordernummer, fraktkostnad och adressuppgifter.
Varje beställning tar 10 minuter att skriva.

2 veckor efter att min hemsida ”lanserades” tog jag kontakt med ett par riktiga
webbutvecklare som visade mig hur en hemsida skulle se ut. Principen är den samma.
Till skillnad från Digifactory så får du se hur din hemsida kommer se ut innan du betalar.
Man får full tillgång till verktyget som sköter ordrar, fakturor, kunder, rapporter, olika
verktyg, ändra språk, valuta, recensioner ja allt man kan tänka sig! Skillnaden är som mellan
natt och dag. Skulle man betalt för att få dem funktionerna till den hemsidan jag har nu så
hade inte Bill Gates förmögenhet räckt till i omprogrammeringskostnader.

Och priset? Snackar vi Digifactory hade prislappen säkert hamnat kring 150000 kr.
Vilket jag också tyckte var rimligt när jag fick höra om alla dessa fantastiska tillbehör som jag
bara vågat drömma om tidigare. Nej hör och häpna! 15000kr! jag grät i 3 dagar när jag fick
reda på vad kunde fått och vad jag istället fick av Digifactory.

Slutcitatet: ”Vi hoppas att du ska dra nytta av den stora erfarenhet vi har i branschen.”

Den enda nyttan jag fick av Digifactorys ”erfarenhet” i bedrägeribranschen var att jag kunde
fått en 100 gånger bättre hemsida design, funktions och affärsmässigt, och samtidigt fått
20000kr över till annat!

Den 20 februari (3 veckor efter lanseringen) skrev jag ett brev till Digifactory över mitt
missnöjde med hela affären. Då erbjöd dem mig att i bryta kontraktet för webbhotellet i förtid.
Så nu efter att jag betalt hela hemsidan på 33750kr. Stänger jag ner sajten den f.o.m. 1 juni.

Vad fick jag då för 33750 kr? Kolla här: http://www.brickshop.se

/www.brickshop.se

*2006.02.01 + 2006.06.01

Helix 2006-05-30 14:38

33750? - ett fynd nästan gratis. Alternativet skulle vara

osCommerce = 0 kr
snygg mall och installation av någon = max. 4000,-

Ja, men å andra sidan......pengar växer på träd :)

robertsson 2006-05-30 14:47

En helt klart tråkig historia där 2 parter inte riktig avtalat alla detaler.

Men jag tycker att det är konstigt att du inte reagerade på kostnaden direkt. Man måste ju ta in offerter och kolla med fler företag. Att betala 35k för en enkel webbshop är ju helt sjukt. Finns som sagt gratisalternativ och det finns webbshoppar som kostar 500-5.000 kr. Att sedan få en personlig touch till det hela borde in kostar mer än 3.000-10.000.

Lycka till i framtiden...

Danski 2006-05-30 15:44

Lider med dig... det är smått irriterande när man blir bedragen på sina pengar och tid på det sättet.

Min fråga lyder, är inte sidan en standardmall i dreamweaver?

wiggin 2006-05-30 15:49

Det är ingen rolig historia. Kostnaden för originalspecifikationen kan i sig vara rimlig. Men att de inte kan få ner priset mer än 4000 kr även när en så stor del skalas bort verkar underligt. Men att folk sedan sitter här och tycker att det inte borde kosta mer än xxxx kr för att man kan använda oscommerce är väl inte heller en rättvis bild. Som han själv skriver har han ju väldigt höga krav och önskemål själv, synd bara ni inte kom fram till företaget i fråga.

PS. Du verkar ha kryddat priserna lite extra genom att skriva dem inkl. moms? Vilket kanske inte är helt rättvist? Eller tar jag fel?

Helix 2006-05-30 16:10

Citat:

Originally posted by wiggin@May 30 2006, 15:49
Det är ingen rolig historia. Kostnaden för originalspecifikationen kan i sig vara rimlig. Men att de inte kan få ner priset mer än 4000 kr även när en så stor del skalas bort verkar underligt. Men att folk sedan sitter här och tycker att det inte borde kosta mer än xxxx kr för att man kan använda oscommerce är väl inte heller en rättvis bild. Som han själv skriver har han ju väldigt höga krav och önskemål själv, synd bara ni inte kom fram till företaget i fråga.

PS. Du verkar ha kryddat priserna lite extra genom att skriva dem inkl. moms? Vilket kanske inte är helt rättvist? Eller tar jag fel?

Vaddå inte rättviss bild. Om man jämför den butiken han å ser jag inget som inte osCommerce har. Förmodligen har osCommerce mer än det. Jag jämför inte med hans krav utan med produkten han har fått.

grazzy 2006-05-30 16:28

Problemet är att om du skall ha customised-byggt från en riktig konsultfirma så hamnar du på de där priserna. Jag har själv byggt lösningar i den där prisklassen som i princip bara består av ett par dynamiska sidor och resten statiska sidor.

Startkostnaden med offert, kodning, testning, dokumentation, support, fakturering och såvidare för ditt projekt tog garanterat minst 30 timmar vilket ger ett rätt normalt timpris.

Att jämföra med osCommerce som kostar 0:- är helt meningslöst då man där är begränsad till OSC och de moduler som finns. Det behöver inte vara dåligt, men det är som att jämföra "gör-ditt-eget-vin" och ett litet dyrare från statens alkoholmonopol.

robertsson 2006-05-30 16:37

Visst kan man jämför med osCommerce. En kille som startar egen firma och har starta-eget-bidrag på några tusenlappar ska inte utveckla dyra lösningar. Finns mycket bra billiga och gratislösningar som man kan anpassa väldigt bra. Själv gillar jag inte osCommerce men det finns många andra alternativ som kostar någon tusenlapp och som är väldigt flexibla och konfigurerbara. Lägg som sagt på 10.000 kr för att få din grafiska profil och du har en perfekt lösning.

grazzy 2006-05-30 16:47

r, jag orkar inte skriva en kravspec här nu, men jag misstänker rätt starkt att om jag skulle ge dig kravspec från godtyckligt företag ang. deras webshop och vi skulle försöka matcha den mot osc/moduler så skulle vi upptäcka att det 1) saknas funktionalitet helt 2) funktionalitet är annorlunda.

Däri ligger skillnaden, en konsultlösning är (förhoppningsvis) en 100% match mot det du vill ha. OSC+moduler är en "bättre än inget, men det var ju jävligt billigt"-lösning. Sen kan man diskutera om nystartade företag bör gå direkt på konsultlösningar, det är upp till var och en att avgöra. Information är som vi alla vet hårdvaluta här på internet...

Edit:stavfel som vanligt.

Robert 2006-05-30 17:07

Brickshop, i regel håller jag med dig på de flesta punkterna du tar upp, däremot så känner jag igen mig som leverantör när man måste kriga för att få kunden att förstå att hans idé (i ditt fall menar jag den grafiska biten) är....skit. Sist fick jag med mycket svett och tid övertala en kund att en rosa logotyp inte är det bästa för denne. Tyvär så blev kompromissen så dålig att jag kunde kasta ännu en referens i papperskorgen (kunden blev dock mycket nöjd).

Du måste förstå att du köper kunskap, inte bara arbete. Vill du ha någon som bara "jobbar" så finns det Indier, balter och studenter för en billig peng.

Problemet med layout(grafik) är att "alla kan" och alla har åsikter (ofta baserade på noll erfarenhet). Teknik är oftast mer konkret: fungerar, fungerar inte... det går alltså att mäta resultatet på ett annat sätt.
Även då du tycker att mycket layouter därute på webben ser ut som färdiga templates så är en snygg template bättre än en unik, men inte så tilltalande, layout.

Sen kanske man bör växa i brallorna med kundbas och hyggligt orderflöde innan man slantar upp för en uppgradering av siten, dvs du kan börja med gratislösningar och vid ett senare skede byta till ett skräddarsytt system som passar dina behov bättre.

jonny 2006-05-30 22:00

Det är inte riktigt rättvist att jämföra en färdig lösning som Osc med en lösning som utvecklats för en specifik kund.

I det här fallet ser det ut som leverantören haft ett CMS som inte hade stöd för webbutiker och försökt få till det. Hela webbutiken är förmodligen byggd från scratch och då är det inte konstigt att det kostar.

I det här fallet hade förmodligen en gratislösning varit bäst. Det låter också som att Brickshop hittat ett av de dyraste webbhotellen.

Ett råd till Brickshop är att byta till ett webbhotell i en prisklass som passar projektet och använda en färdig webbshop som har stöd för det som behövs.

Idén ser jag inget större fel på - frågan är bara hur stor efterfrågan egentligen är.

svensktinternet 2006-05-30 23:04

HERREJÄVLAR! 35 LAKAN för det där lät bara som en enda stor galenskap. JAg tycker synd om dig, trodde du att du köpte en sida värd sin vikt i guld eller?

Finns kompetenta personer här på WN som hade kunnat greja det åt dig för en bråkdel av summan.

Trist att höra hur det gick hur som helst. Hoppas du profiterar väl i framtiden.

MVh.

koala 2006-05-31 01:52

Tråkigt när man blir lurad på detta vis. Som tur var rörde det sig inte om allt för mycket pengar ändå. Har sett sämre sidor som producerats för över 100 000 kr...

serial 2006-05-31 01:54

Citat:

däremot så känner jag igen mig som leverantör när man måste kriga för att få kunden att förstå att hans idé (i ditt fall menar jag den grafiska biten) är....skit.
Jag är inte riktigt med där. Självklart kan det vara så att det ser ut som skit, i dina ögon. Jag gillar lite udda lösningar helst gjorda av någon som inte är helt befläckad av hur det ska se ut.

Lite OT:
Min tatuerare "krigade" också om hur han tyckte att min tatuering skulle se ut, jag kände mig inte väl till mods med det även fast jag ansåg att han var väl kompetent att komma med förslag och inte "kriga", men i slutänden var det min smak som skulle färga mitt skinn för att mitt sinne skulle trivas. (nästan poetiskt det där sista)

Robert 2006-05-31 11:57

Citat:

Originally posted by serial@May 31 2006, 01:54
Citat:

däremot så känner jag igen mig som leverantör när man måste kriga för att få kunden att förstå att hans idé (i ditt fall menar jag den grafiska biten) är....skit.
Jag är inte riktigt med där. Självklart kan det vara så att det ser ut som skit, i dina ögon. Jag gillar lite udda lösningar helst gjorda av någon som inte är helt befläckad av hur det ska se ut.

Lite OT:
Min tatuerare "krigade" också om hur han tyckte att min tatuering skulle se ut, jag kände mig inte väl till mods med det även fast jag ansåg att han var väl kompetent att komma med förslag och inte "kriga", men i slutänden var det min smak som skulle färga mitt skinn för att mitt sinne skulle trivas. (nästan poetiskt det där sista)

Tatuering som exempel var väldigt dåligt. Du skriver att du gillar "udda lösningar". Jag anser att det ligger på min moraliska skyldighet att informera dig om att dina kunder inte vill navigera sig genom udda lösningar, utan vill, förhoppningsvis, göra affär med dig, på ett så enkelt och icke störande sätt som möjligt. Är du artist med syfte att provocera så kan du väl förbluffa dina besökare, men vill du sälja varor så får du se till att inte avleda uppmärksamheten från sitens verkliga syfte.

[edit:stavfel]

ChristofferJ 2006-05-31 13:07

Jag är själv ingen programmerare och kan inte kommentera just de delarna. Men ur design synpunkt så är nummer två (den sk. dåliga) enligt mitt tycke mer tilltalande. Och jag förstår faktiskt om han gjorde ändringar från din egna skiss, då den rent estetiskt aldrig skulle fungera. Dock så måste det blivit en liten miss någonstans i produktionsledet då ett eller flera möten bör klargöra dina önskemål i samråd med leverantörens synpunkter och råd. En process som oftast gör alla lyckliga och glada, men framför allt leder till en bättre färdig produkt.

Om priset är rätt eller inte är svårt att säga, men meda sådana specifika önskemål som du verkar ha haft så låter det inte helt konstigt. Synd bara att de inte kunde leverera den tekniska delen.

Lycka till i framtiden!

Brickshop 2006-05-31 14:13

Citat:

Originally posted by robertsson@May 30 2006, 14:47
En helt klart tråkig historia där 2 parter inte riktig avtalat alla detaler.

Men jag tycker att det är konstigt att du inte reagerade på kostnaden direkt. Man måste ju ta in offerter och kolla med fler företag. Att betala 35k för en enkel webbshop är ju helt sjukt. Finns som sagt gratisalternativ och det finns webbshoppar som kostar 500-5.000 kr. Att sedan få en personlig touch till det hela borde in kostar mer än 3.000-10.000.

Lycka till i framtiden...

Jag ringde nästan alla IT-företag i hela Halland. Men det var ingen av dem som kunde eller visste hur man byggde en webbshop. Jag fick svar från 3 större företag men det var bara Digifactory som verkade veta vad dem talade om. Visst kostnaden var sjukt hög. Men skulle jag ha en webbshop efter mina önskemål så var det den prislappen som gällde tänkte jag.

Brickshop 2006-05-31 14:15

Citat:

Originally posted by Danski@May 30 2006, 15:44
Lider med dig... det är smått irriterande när man blir bedragen på sina pengar och tid på det sättet.

Min fråga lyder, är inte sidan en standardmall i dreamweaver?

Har ingen aning. En annan anledning till varför jag valde dem var att jag fick med ett verktyg som jag kunde använda för att lägga upp bilder och text på hemsidan.. eftersom jag inte kunde html då.

Brickshop 2006-05-31 14:24

Citat:

Originally posted by wiggin@May 30 2006, 15:49

Jo det är helt klart! Jag skriver priserna inkl moms eftersom jag inte sålt så mycket lego att jag kan dra av momsen
från hemsidan.

Det riktiga priset för webshoppen är: 27000kr+moms. Och sen 650kr+moms för webbhotellet per månad.
Men eftersom jag inte har sålt mer lego än att jag kan dra av 1000 kr i moms, så får jag betala momsen också.
Annars skulle jag få tillbaka 7725 kr, som man kan titta i månen efter nu.

Brickshop 2006-05-31 14:50

Citat:

Originally posted by robertsson@May 30 2006, 16:37
Visst kan man jämför med osCommerce. En kille som startar egen firma och har starta-eget-bidrag på några tusenlappar ska inte utveckla dyra lösningar. Finns mycket bra billiga och gratislösningar som man kan anpassa väldigt bra. Själv gillar jag inte osCommerce men det finns många andra alternativ som kostar någon tusenlapp och som är väldigt flexibla och konfigurerbara. Lägg som sagt på 10.000 kr för att få din grafiska profil och du har en perfekt lösning.
Jag kollade upp lite vad det här oscommerce är för något. Letade fram en svensk sida (http://easygamer.se) Jag vet inte
om den sidan är byggd på oscommerce idag men den fanns i allafall med i listan.. Vad kan man säga om den sidan då?
Ser funktionsmässigt 100 gånger bättre ut än vad Digifactory har att erbjuda. Sidan är i princip byggd på samma sätt som
min är. Man kan ändra språk och valutor vilket är extra+, Menar ni att den här sidan är helt gratis bortsett från webbhotellt?
Det här skulle man ju kunna betala 10000 kr för ju? helt sjukt.

Bladet 2006-05-31 14:54

Citat:

Det riktiga priset för webshoppen är: 27000kr+moms. Och sen 650kr+moms för webbhotellet per månad.
Men eftersom jag inte har sålt mer lego än att jag kan dra av 1000 kr i moms, så får jag betala momsen också.

Den utgående momsen kan ju vara större en den ingående...jag har knappt nån ingående moms eftersom jag mest säljer till företag utanför Sverige och jag får tillbaka varenda momskrona.

Brickshop 2006-05-31 15:04

Citat:

Originally posted by Robert@May 30 2006, 17:07
Brickshop, i regel håller jag med dig på de flesta punkterna du tar upp, däremot så känner jag igen mig som leverantör när man måste kriga för att få kunden att förstå att hans idé (i ditt fall menar jag den grafiska biten) är....skit. Sist fick jag med mycket svett och tid övertala en kund att en rosa logotyp inte är det bästa för denne. Tyvär så blev kompromissen så dålig att jag kunde kasta ännu en referens i papperskorgen (kunden blev dock mycket nöjd).

Du måste förstå att du köper kunskap, inte bara arbete. Vill du ha någon som bara "jobbar" så finns det Indier, balter och studenter för en billig peng.

Problemet med layout(grafik) är att "alla kan" och alla har åsikter (ofta baserade på noll erfarenhet). Teknik är oftast mer konkret: fungerar, fungerar inte... det går alltså att mäta resultatet på ett annat sätt.
Även då du tycker att mycket layouter därute på webben ser ut som färdiga templates så är en snygg template bättre än en unik, men inte så tilltalande, layout.

Sen kanske man bör växa i brallorna med kundbas och hyggligt orderflöde innan man slantar upp för en uppgradering av siten, dvs du kan börja med gratislösningar och vid ett senare skede byta till ett skräddarsytt system som passar dina behov bättre.

Håller helt och hållet med dig! Idag tycker jag att den skissen jag kom med till Digifactory ser berdövlig ut.
Men det tykte jag inte då. Ifall Digifactory eller någon annan har en åsikt om min design ska man tala om det innan
man gör ett kontrakt som är värt 27000 kronor. Hade Digifactory visat mig det första utkastet innan jag skrev på
några kontrakt hade det alldrig blivit någon affär. Om jag betalar 27000kr+moms så gör jag det för att det ska
se ut som jag vill, på mina villkor. Ifall det inte passar, är fult eller inte går så säger man det innan.
Man kommer inte i efterhand och säger "Vi tycker inte det ser bra, det här är bättre".

Brickshop 2006-05-31 15:28

Citat:

Originally posted by jonny@May 30 2006, 22:00
Det är inte riktigt rättvist att jämföra en färdig lösning som Osc med en lösning som utvecklats för en specifik kund.

I det här fallet ser det ut som leverantören haft ett CMS som inte hade stöd för webbutiker och försökt få till det. Hela webbutiken är förmodligen byggd från scratch och då är det inte konstigt att det kostar.

I det här fallet hade förmodligen en gratislösning varit bäst. Det låter också som att Brickshop hittat ett av de dyraste webbhotellen.

Ett råd till Brickshop är att byta till ett webbhotell i en prisklass som passar projektet och använda en färdig webbshop som har stöd för det som behövs.

Idén ser jag inget större fel på - frågan är bara hur stor efterfrågan egentligen är.

Skrev jag inte det?

Jag hittade webbhotell för 30 kr i månaden och frågade varför jag skulle betala 1118 kr i månaden för mitt?
Då sa dem att mitt var endast för företag.. servrarna står i Sverige, jag får personlig support. Backup ingår i priset.. bla.bla..

Jo visst sa jag, och bad om en ny offert utan deras webbhotell.. Då sa dem att jag var tvungen att
välja deras webbhotell för att få tillgång till backnet. :(

Robert 2006-05-31 16:22

Citat:

Ursprungligen postat av Brickshop
Citat:

Ursprungligen postat av Robert

Håller helt och hållet med dig! Idag tycker jag att den skissen jag kom med till Digifactory ser berdövlig ut.
Men det tykte jag inte då. Ifall Digifactory eller någon annan har en åsikt om min design ska man tala om det innan
man gör ett kontrakt som är värt 27000 kronor. Hade Digifactory visat mig det första utkastet innan jag skrev på
några kontrakt hade det alldrig blivit någon affär. Om jag betalar 27000kr+moms så gör jag det för att det ska
se ut som jag vill, på mina villkor. Ifall det inte passar, är fult eller inte går så säger man det innan.
Man kommer inte i efterhand och säger "Vi tycker inte det ser bra, det här är bättre".

Du har helt rätt. Allt ska vara solklart innan man sätter igång (och tar betalt för den delen).

För att inflika lite i det resonemang vissa i tråden har att 30k är mycket pengar för en webshop, tja kanske det om det går bra med en gratis variant, men med en timdebitering som ligger inom intervallet 700-1000kr/timmen så är 30k en rimlig summa. Även en gratis webshop kräver tid att implementera och sköta, timmar som kostar pengar.

OT: De som blir rädda för priser på tjänster verkar mentalt ligga i den "privata" sfärens ekonomi. I "företags"-sfären så florerar stora summor och i den privata små summor. Det är när dessa två sfärer möts, dvs pengar ska flyttas från företag till privat som den stora yxan kommer fram. Har man, som även jag en gång i tiden, kommit direkt från skolan och startat upp sitt företag så ligger man mentalt i den lilla ekonomin. -"Men herrreeguuud, tar dom 10.000kr för en hemsida, det där kan jag ju göra för 200kr!!"

...och det senaste stycket här var inte riktat mot dig Brickshop! :)

Milad 2006-05-31 17:10

Stackars Brikshop, du kunde få sy mycket mer för de där pengarna.....

Men jag håller med Robert aka Fucele starkt om att kunden ibland vill ha sina egna dumma och fula lösningar på saker och ting som totalt förstör hela hemsidan. Då får man helt enkelt väga vad som kommer i förstahand pengar och en nöjd kund eller en referens och en mindre nöjd kund.

Brickshop 2006-05-31 19:10

Citat:

Originally posted by Milad@May 31 2006, 17:10

Men jag håller med Robert aka Fucele starkt om att kunden ibland vill ha sina egna dumma och fula lösningar på saker och ting som totalt förstör hela hemsidan. Då får man helt enkelt väga vad som kommer i förstahand pengar och en nöjd kund eller en referens och en mindre nöjd kund.

Men i så fall lurar man ju kunden. Som jag sa, man lovar inte och sen levererar något annat med ursäkter som "det går inte" eller "vi tycker inte det är bra, det här är bättre" Det blir bara en dålig jävla ursäkt till slut för att dem ska slippa programmera ett skit på hemsidan, och sen bara plocka fram en färdig webbshop och skriva i "brickshop" sen är det klart.

Sneaky 2006-05-31 20:30

Citat:

Originally posted by Brickshop@May 31 2006, 14:50
Jag kollade upp lite vad det här oscommerce är för något.

Menar ni att den här sidan är helt gratis bortsett från webbhotellt?
Det här skulle man ju kunna betala 10000 kr för ju? helt sjukt.

Du kan nog räkna med att oscommerce skulle kosta runt 10000 även om själva programmet är gratis.

Osc kräver bra mycket mer kunskap än att vem som hälst skulle klara att installera och modifiera.

Bara en enkel men snygg template kostar ca 1000kr dessutom.

Alex 2006-06-01 01:51

Jag lider med dig.

Ockerpriser är det värsta jag vet...

Milad 2006-06-01 13:03

Citat:

Ursprungligen postat av Brickshop
Citat:

Ursprungligen postat av Milad

Men i så fall lurar man ju kunden. Som jag sa, man lovar inte och sen levererar något annat med ursäkter som "det går inte" eller "vi tycker inte det är bra, det här är bättre" Det blir bara en dålig jävla ursäkt till slut för att dem ska slippa programmera ett skit på hemsidan, och sen bara plocka fram en färdig webbshop och skriva i "brickshop" sen är det klart.

Man ska självklart inte lova något innan och sedan hitta en massa ursäkter varför man inte kan göra det ena och det andra.

Det de borde ha sagt till dig är att din design som du har tagit fram inte är proffsigt nog och håller inte måttet men vi kan köra på den iallafall om du nu vill det. Men vi kan även erbjuda dig en annan design där vi anser kommer vara mycket proffsigare, eller hur?

Brickshop 2006-06-01 16:18

Citat:

Citat:

Originally posted by -Brickshop@May 31 2006, 19:10
Citat:

Man ska självklart inte lova något innan och sedan hitta en massa ursäkter varför man inte kan göra det ena och det andra.

Det de borde ha sagt till dig är att din design som du har tagit fram inte är proffsigt nog och håller inte måttet men vi kan köra på den iallafall om du nu vill det. Men vi kan även erbjuda dig en annan design där vi anser kommer vara mycket proffsigare, eller hur?

Precis, det var ungefär så dem gjorde. Först så skulle jag få en hemsida efter mina önskemål. Sen struntade dem i det och byggde istället ihop en sida dem själva gillade. Det var ju inte det JAG ville ;)

vco-systems 2006-06-02 00:51

Du borde inte ha betalt innan du hade fått webbplatsen med det utseende och funktionalitet som ni kommit överens om.

DFT 2006-06-02 19:14

Citat:

Originally posted by Brickshop@May 31 2006, 14:24

Jo det är helt klart Jag skriver priserna inkl moms eftersom jag inte sålt så mycket lego att jag kan dra av momsen
från hemsidan.

Men du, här behövs nog lite företagsekonomi. Hur mycket utgående moms du har reglerar inte på något sätt hur mycket ingående moms du drar av. Har du betalat 7000 i ingående moms så redovisar du naturligtvis detta och får pengarna tillbaka - den utgående momsen du annars skulle betalt.

Brickshop 2006-06-08 00:05

Ibland är google för bra!
Jag sökte på "lurad" och fick fram det jag letade efter direkt! :D

DistansData 2006-06-09 19:59

Kors då :o Jag lider med dig Brickshop. Du hamnade helt enkelt helt fel i din strävan att starta en e-butik. Men det finns tyvärr fortfarande många som inte har koll på hur dom ska göra eller vad dom ska betala när dom vill starta upp en verksamhet på Internet och då företag som utnyttjar det faktumet också.

Jag vill också försvara Open Source och då även osCommerce, osCommerce har ca 3 000 färdiga tilläggsprogram så man hittar alltid någon funktion som passar, och dom går att anpassa till kundens behov också. Jag har byggt väldigt många e-butiker baserade på osCommerce och kunderna är väldigt nöjda med den e-handelslösningen.

Varför betala hela utvecklingskostanden för en produkt som ett företag redan har utvecklat men debiterar varje kund om och om igen för ? Ingen kan lura i mig att dom skulle ha tagit fram den lösningen från scratch utan den var färdig redan och till råga på allt ville dom inte modifiera sin lösning för då skulle dom bli tvungna att lägga ner tid på den och inte tjäna sina tusentals kronor för ingenting.

En ny funktion i osCommerce får du integrerad för några hundra av vilken konsult som helst som jobbar med osCommerce. Att osCommerce inte skulle vara någon bra lösning som några försöker få till baserar sig oftast på att dom själva har en dyrare lösning att erbjuda och dom är självklart rädda för att Open Source ska upptäckas av fler för då kan dom inte kunna sälja sin lösning längre eller ta dom summorna som dom tar.

Jag själv har flera kunder som i år har en beräknad omsättning på 8 - 10 miljoner och dom använder osCommerce :) Det har dom lyckats med på ungefär 1,5 år så inte har dom haft några problem med osCommerce inte, märk väl att dom har också startat från noll och inget.

Jag tycker att fler ska se Open Source och då även osCommerce som ett väldigt bra men ändå billigt sätt att starta en e-butik, du kan med små kunskaper få igång osCommerce själv men ofta kan du för en väldigt billig penning få en nyckelfärdig butik med support för en struntsumma av vilken konsult som helst som jobbar med Open Source om du vill ha tryggheten att kunna få hjälp ifall något strular och det helt gratis, men var noga med att som det nämndes kolla refernserna och kontakta ett flertal av dom för tyvärr finns det avarter och svartjobbare inom webbyråbranschen som i alla andra branscher.

Webbhotellets kostnad är skrämmande, ett bra webbhotell idag kostar 75 - 175 kr i månaden och det finns billiga men när det gäller webbhotell så får man oftas det man betalar för, men över 1000 kr/mån :D dom lurade nog i dig en dedikerad server som det inte finns någon som helst anledning för en nystartad e-butik att ha, skulle man få behov av större resurser så är det någon som man kan uppgradera i efterhand men det är inte ofta man behöver göra det.

DistansData 2006-06-09 20:51

Ett tillägg:

Dagens Open Source community och alla applikationer som utvecklas är ett mycket bra val när det gäller alla applikationer för webben och inte bara e-handelslösningar.

Ett bra sätt att välja mellan dom olika Open Source lösningarna som finns är att se hur aktiv communityn är, kolla om det finns ett forum och kolla så att den är väldigt aktiv för det är ett bra sätt att se att programmet utvecklas vidare och används av många.

Wojt 2006-06-09 22:05

DistansData:

Ett problem med osCommerce är att det inte längre utvecklas och att det drivs av ett hierki som inte tar in mer utvecklare eller patchar. Samt koden i sig är totalt skräp!

Jag har suttit hur många timmar med helst och kommit fram till att hela produkten i sig är skit. Det finns bättre system där ute man kan betala $200 för och ladda ner, men som i sig är 100 gånger bättre. De innehåller redan alla de contribs som man suttit och installerat för hand. Vill man få osCommerce skräddarsytt innebär det MÅNGA timmars arbete. Det är dumsnålt att sitta och spendera timmar på att installera alla dessa contribs för att få e-butiken i någorlunda bra skick då det finns bättre lösningar. Tid är pengar, och att spendera $200 är en billig investering jämförsvis med den tid det tar att ändra om allt med osCommerce skitiga kod. Dessutom finns det bättre administrationsgränsnitt i de flesta kommersiella programvaror.

Jag kan skriva en hel artikel om varför man ska lämna den programvaran och satsa på ett bättre alternativ med en liten investeringsbudget, men det tänker jag inte just nu...

$200 = ca 1500 kr
Egen företagares lön / timman = ca 500 ?
1500 / 500 = 3 timmars arbete i kostnad för en bra programvara vilket tar 10 min att installera

Den tid det tar för att modifiera osCommerce till ett bra system första gången för en nybörjade: över 20 timmar.

20 timmar x 500 = 10.000 kr i tid

Vilket är billigast, gratis eller en investering?

Men visst, det funkar utmärkt om man vill. Men det finns bättre alternativ, det är bara göra ett val. :)

DistansData 2006-06-09 22:25

Det du inte tänker på är att osCommerce utvecklas hela tiden av communityn ! Det komer nya funktioner varje dag av användarna, att själva teamet bakom osCommerce utveckling gav upp för länge sen och inte släpper nya versioner betyder inte att programmet inte utvecklas för det sköter communityn om, jag själv tyckte också likadant för länge sen att det är ju märkligt att dom aldrig kan släppa version 2.487 nån gång typ :P

Andra Open Source lösningar släpps i x antal nya versioner per år men där är communityn inte lika aktiva utan förlitar sig helt på att teamet och utvecklarna av programvaran ska göra jobbet, där är osCommerce lite annorlunda.

Att betala $200 för den e-handelslösningen du har valt vilken det nu är kan jag inte uttala mig om det är värt det, själv så ger jag en nyckelfärdig standardlösning med alla funktioner man kan behöva plus fri livstids support för engångssumman 990 plus moms och då ingår även att kunderna kan ringa och använda mig som bollplank för sina idéer, programmet är alltid igång. Det tycker jag är en väldigt vettig lösning. Det finns andra webbyråer som erbjuder bra priser och bra versioner av osCommerce.

osCommerce saknar inte en enda funktion som standard heller om man installerar den själv heller utan du hittar ingen annan e-handelslösning hos exklusive dot com som kan erbjuda mer. Visserligen kan det kanske vara lite bökigt att själv komma igång med osCommerce och kan kräva en hel del tid men du kan anlita många webbyråer som gör jobbet åt dig för en struntsumma.

Jag tar själv t.ex ca 350 plus moms för att intsallera dom flesta contribsen (jag ger fast pris för alla jobb och ingen timdebitering om inte kunden vill ha det) som finns och billigare för dom enklare så visst kan det vara dumt att ta dom timmarna att själv försöka <_<

Märk väl att det här inget försök för mig att ragga kunder till skillnad från många andra här på forumet, jag tar helt enkelt inte emot fler större jobb förrän framåt hösten för jag är fullbokad och gör bara modifieringar åt mina kunder som jag redan har. Standardbutiker installerar jag alltid och kunderna får supporten så där är det inga problem men jag söker inte kunder här inne så bry er inte om att kontakta mig om era modifieringa av osCommerce för det har jag inte tid med i alla fall ;)

Wojt 2006-06-09 22:37

Jag vet att det gör det. Men det gör inte programvaran bättre i grunden, utan det är bara modifikationer. Vart jag vill komma är att, sure det finns 3000 mods. Men har du någon gång funderat på hur lång tid det tar att hålla på och installera 1000 st av dessa för att få det man vill ha? Det finns kommersiella system som redan har dessa 1000 funktioner som man kan tänka sig för att deras programvara är fortfarande under utveckling. Skulle osCommerce teamed fortfarande utvecklat så skulle man inte behövt sitta och installera massa extragrejjer som tar upp mängder med tid.

www.x-cart.com är en kommersiell lösning som finns tex.

Man får även support osv.

Varje gång en kund vill ha nån extra grej så måste du sitta och leta upp en contrib, eller alternativt knäcka ihop en själv, och det är en mardröm med osCommerce kod. Den saknar helt och hållet separation från html och php-kod, allt är inbökat tillsammans vilket gör det så mycket mer jobb för den som vill tex. ha en egen design på sin shop. (det ÄR mycket extra jobb bara där)
Med de programvaror som har mallstöd inbyggt så är det så mycket enklare att modifiera designen utan att ens behöva röra något med PHP-koden.

Sen nästa gång osCommerce verkligen får tummen ur röven och släpper en ny version vad gör du då? Installerar om alla contributions för ditt standardpaket.. tar inte det lång tid, återigen?

DistansData 2006-06-09 22:39

Vad är det du saknar i programvaran ? Den är så utvecklad den kan bli i princip och om det saknas någon funktion så är det alltid någon som kommer sig för att programmera den.

Själva grunden till osCommerce är så mycket mer utvecklad än vad dom flesta kan erbjuda på marknaden idag bland dyra e-handelslösningar. Och som sagt behöver du en ny funktion så är det alltid någon som har eller kommer att utveckla den och det helt gratis.

Wojt 2006-06-09 22:58

Citat:

Originally posted by DistansData@Jun 9 2006, 22:39
Vad är det du saknar i programvaran?
Ca 120 contribs och ändringar. Jag tänker inte börjar skriva och lista dem här. :) (och jag var inte ens klar med modifieringarna!)
osCommerce saknar faktiskt ganska mycket som standard som många andra redan har infört, därav så många contribs. Det är problemet när något stannar i utvecklingen.

Som sagt, vad gör du när osCommerce släpper en ny version som har en säkerhetsfix som är kritisk, eller helt enkelt förbättringar och du måste installera om 200 contribs / olika antal beroende på kund, eller alla som vill uppdatera?

Tycker du 2000 kr är dyrt för en lönande investering där man slipper all huvudvärk och mängder med tid med att modifiera för att det saknas tillägg i standard? En konsult kostar mer än det för att bara ge sin åsikt. :P

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson