WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Stulna beställningar utan kolli-id (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=14337)

Gustav 2006-05-30 00:26

Jag började nyligen skicka beställningar mot faktura som vanlig brevpost. Det blir betydligt billigare än att skicka som rekommenderade brev, men eftersom vanlig post saknar kolli-id så går det inte att spåra paketen. Idag har jag haft två personer som har hört av sig och sagt att de varken fått paket eller avi. Det jag tycker är lite märkligt är att de alltid hör av sig samma dag som fakturan förfaller.

Hur gör ni andra som säljer mot faktura? Hur vanligt är det att folk stjäl ifrån er och går det att göra något åt saken? Jag kanske bara har haft otur nu i början, eller är det någon annan här på wn som har liknande erfarenheter? Jag funderar starkt på att återgå till mina rekommenderade brev igen. :angry:

Jonas 2006-05-30 00:57

http://www.webmasternetwork.se/f7t2049.html

Detta när Mats vart drabbad.

daniel_ 2006-05-30 01:01

Det är inte vanligt, men det händer. Men det är sånt man självklart får räkna med, alla vet vi att allt folk inte är ärliga.

Nu vet jag inte hur dyra produkter du säljer, men jag själv säljer i mindre prisklasser med relativt stor vinst. Därför kan jag ta förlusten av de två-tre försändelser som går bort och ändå gå med vinst i och med att jag slipper betala dyra portavgifter.

Kanske du kan skicka fakturan även via e-post. Annars är det enda säkra för din del att du får pengarna i förväg, dvs. förskottsinbetalning. Där får man också väga lite, man förlorar lite kunder men å andra sidan är det 100% säkert att man får pengarna och ingen kan lura en.

Mats 2006-05-30 01:16

Citat:

Kanske du kan skicka fakturan även via e-post. Annars är det enda säkra för din del att du får pengarna i förväg, dvs. förskottsinbetalning.
Det är väl inte speciellt etiskt riktigt, att låta kunden betala och sen inte få sina beställda varor, man får ju ändå utgå ifrån att inte alla kunder försöker bluffa.

Jag brukar svara på kundens mejl att denne skall vänta ytterligare 2-3 dagar och att jag kommer att efterlysa försändelsen på Posten och eftersom det i 90% av fallen är skrymmande brev som kunden får kvittera ut så tror ju kunden att det kanske inte är någon idé att försöka bluffa och dom få som försöker blåsa dig "råkade visst få sin beställning under dessa 2-3 dagar".

Dyker den ändå inte upp så är det bara att bita i det sura äpplet och skicka nya grejer, man får väl utgå ifrån att det inte är en bluff och att kunden inte vill ha dubbla uppsättningar av exakt samma varor.

// Mats

acidflash 2006-05-30 05:41

Posten är expeter på att slarva bort saker.
Jag har skickat saker till mig själv bara för att se vad som försvinner, och av 10 packet så var 3 av dom borta. Och det är då knepigt att dom försvinner ifrån postlådan -> Sortering -> tilbaka till mig.

Jag har nu mera slutat skicka dyra saker vi posten då jag ej litar på dom, och dom vägrar göra nått åt att saker försvinner ifrån deras jäkla paketsystem.

jonny 2006-05-30 09:01

Riktiga paket kan spåras och företagspaket är försäkrade till 50 000 kr. (Min sambo opponerade sig mot att jag skickade en ny mobiltelefon i originalkartongen som företagspaket. Tjejen på Ica [närmaste paketinlämning då] såg också lite "nervös" ut.)

Personligen har jag inte denna typ av verksamhet - men om jag skulle skicka saker igen för att de inte kommit fram skulle jag skicka dem som riktigt paket eller rek.

Däremot brukar de ringa upprörda kunder som hävdar att de skickat in uppsägningar per brev som aldrig kommit fram. Men med tanke på hur mycket som hamnar i min box som inte ska vara där så är det förmodligen postens fel i de flesta fall.

Idag fick jag förresten en retur på en chokladask som jag skickade i mitten av december. Posten har haft chokladen i nästan ett halvår utan att varesig skicka den till mottagaren eller returnera den. Anmärkningsvärt!

bit_chris 2006-05-30 11:15

Kan man inte teckna avtal med posten för att skicka billigare paket med kolli-id? Om det går, är det nån som vet hur det fungerar och vad det kostar?

b_andersson 2006-05-30 11:47

Citat:

Originally posted by bit_chris@May 30 2006, 10:15
Kan man inte teckna avtal med posten för att skicka billigare paket med kolli-id? Om det går, är det nån som vet hur det fungerar och vad det kostar?

Visst kan man det, postpaket går att få ner ca 50% om man har lite volymer, men om man skickar produkter som inte väger så mycket så blir det ändå väldigt mycket dyrare än att skicka som brev/brevpostförskott.

//Björn

bit_chris 2006-05-30 12:19

Är det stor skillnad? Får man ner priset 50% blir de extra kronorna bra säkerhetskostnad om många paket försvinner. Vet du hur stor volymer som krävs?

b_andersson 2006-05-30 12:29

Citat:

Originally posted by bit_chris@May 30 2006, 11:19
Är det stor skillnad? Får man ner priset 50% blir de extra kronorna bra säkerhetskostnad om många paket försvinner. Vet du hur stor volymer som krävs?


Ska inte svära på det men har för mig att det krävdes iaf 20 paket/dag i genomsnitt.

//Björn

roberthogberg 2006-05-30 20:39

Hej!

Min erfarenhet är att mellan 99,8% till 99,9% av våra brevförsändelser kommer fram som de ska. På varje 5000 försändelser är et ca 5 kunder som hört utav sig att de inte fått någon leverans.
(vikt mellan 40 till 80 gram)
(ca 50% faktura 50% förskott)

Jan Eriksson 2006-05-31 08:48

Av alla paket, brev etc som vi har skickat med posten så har alla kommit fram. Där emot så blev vi av med ett paket som skulle till oss men det var inte genom posten utan genom ett större fraktbolag.

klein 2006-05-31 15:34

Citat:

Originally posted by Jan Eriksson@May 31 2006, 08:48
Av alla paket, brev etc som vi har skickat med posten så har alla kommit fram. Där emot så blev vi av med ett paket som skulle till oss men det var inte genom posten utan genom ett större fraktbolag.
Vi säljer en del på postorder, framförallt datortillbehör och sånt. Vi säljer våra fakturor till PayControl. Det har hänta en gång att en bok har kommit bort på posten, då antaligen påsen inte har varit försluten.

Men att grejer kommer bort är smällar man få ta. Jag är väldigt noga med sätta på lappar på mina paketet och tala vem som är avsändare.

Jag använder bara paketet tjänster på lite dyrare grejer, annars försöker jag använda brev. Vid något tillfälle har jag använt rekomederatbrev.

Vi har helt slut med postförskott, denna form av betalning suger. Den kostar 50:- , sedan skall man lägga på frakten på kanske 50:-. Skall någon då betala 100:- för en grej som kostar 300:- att köpa? Inte undra på att många skiter i att lösa utpakten, utan vi försöker istället hitta andra vägar att ta betalt, dels via faktura, dels via kreditkort och kommer snart även pröva andra betalningssätt. Vi erbjude givetvis för förskott, man sätter in pengar på vårt konto. På sätt kan även dem som inte har kreditkort och dem som har inte kan få faktura, även köpa varor.

Gustav 2006-05-31 20:54

När skrymmande brev inte kommer fram som de ska så beror det nästan alltid på att avi´n kommit bort. Av ca 500 försändelser brukar det bara vara en enda som verkligen försvinner spårlöst (i alla fall när jag skickar med kolli-id). Men det händer alltså betydligt oftare att kunden inte får någon avi. Inte så konstigt, eftersom Posten använder små papperslappar som lätt försvinner i brevbärarens korg eller åker i soporna tillsammans med reklamen. Jag tror Posten skulle spara både tid och pengar om de använde a4-ark som aviér istället.

När ett paket/brev försvinner måste man självfallet utgå ifrån att kunden talar sanning. Men det är lite av irritationsmomentet enligt mig. Jag måste lägga ner tid på att spåra paketet och sedan be om ursäkt för försenad leverans. Då blir man naturligtvis extra irriterad om det sen visar sig att kunden bluffar.

Angående rabatter som ni tog upp i den här tråden så är min erfarenhet att Posten är otroligt restriktiva på det området. De har i stort sett monopol, så det finns ingen anledning för dem att förhandla om priser.

Om någon här ens har lyckats få 1kr i rabatt av Posten så får ni gärna hojta till! Jag vet inte riktigt vad jag ska säga för att de ska ge med sig. Inga argument fungerar när man inte kan ”hota” med att byta till någon konkurrent.

b_andersson 2006-05-31 21:18

Citat:

Originally posted by Aidex@May 31 2006, 19:54

Om någon här ens har lyckats få 1kr i rabatt av Posten så får ni gärna hojta till Jag vet inte riktigt vad jag ska säga för att de ska ge med sig. Inga argument fungerar när man inte kan ”hota” med att byta till någon konkurrent.

Jag har förhandlat ner priserna på postpaket på mellan 30-50% beroende på vikt, på brev däremot så var det så gott som omöjligt. Metoden jag körde med var bara att berätta sanningen för vår kontaktperson på posten, att vi skickar minst 2000-3000 paket/år och om ni inte ger oss bättre priser så börjar vi skicka dom med schenker istället.

Säljer man produkter med låg marginal och fortsätter att ta betalt gentemot kund enligt postens prislista så är det ju en skaplig marginalförstärkare.

//Björn

Jan Eriksson 2006-05-31 21:45

Citat:

Originally posted by Aidex@May 31 2006, 19:54
När skrymmande brev inte kommer fram som de ska så beror det nästan alltid på att avi´n kommit bort. Av ca 500 försändelser brukar det bara vara en enda som verkligen försvinner spårlöst (i alla fall när jag skickar med kolli-id). Men det händer alltså betydligt oftare att kunden inte får någon avi.
När man skriver in kundens mobilnr (när man skriver paketavin) så skickar Posten ut ett SMS-avi. Kunden får då veta direkt när paketet har kommit in på stället där man hämtar paket. Själv försöker jag skicka med mitt mobil när jag beställer saker som kommer att fraktas med posten får då får jag oftast ett SMS. Bekvämt. :-)

Gustav 2006-06-01 04:09

Citat:

Originally posted by Jan Eriksson@May 31 2006, 21:45
När man skriver in kundens mobilnr (när man skriver paketavin) så skickar Posten ut ett SMS-avi. Kunden får då veta direkt när paketet har kommit in på stället där man hämtar paket. Själv försöker jag skicka med mitt mobil när jag beställer saker som kommer att fraktas med posten får då får jag oftast ett SMS. Bekvämt. :-)
Det du talar om är postpaket. Sms avisering finns inte för brev med tillägg tyvärr. Att skicka leveranser som postpaket är betydligt dyrare och tar längre tid, så jag försöker undvika det i så stor utstäckning som möjligt.

andromedaflt 2006-06-02 22:24

Citat:

Ursprungligen postat av b_andersson
Citat:

Ursprungligen postat av Aidex
Om någon här ens har lyckats få 1kr i rabatt av Posten så får ni gärna hojta till Jag vet inte riktigt vad jag ska säga för att de ska ge med sig. Inga argument fungerar när man inte kan ”hota” med att byta till någon konkurrent.


Jag har förhandlat ner priserna på postpaket på mellan 30-50% beroende på vikt, på brev däremot så var det så gott som omöjligt. Metoden jag körde med var bara att berätta sanningen för vår kontaktperson på posten, att vi skickar minst 2000-3000 paket/år och om ni inte ger oss bättre priser så börjar vi skicka dom med schenker istället.

Säljer man produkter med låg marginal och fortsätter att ta betalt gentemot kund enligt postens prislista så är det ju en skaplig marginalförstärkare.

//Björn

Runt 50% på paket? Tycker jag låter oerhört mycket, vi har strax över 30% och skickar ca 6000 paket per år.
Är det paket till privatkund och inte företagskund ni menar?

Tyckte att det gick lite väl lätt att få rabatt, har inte direkt ansträngt oss utan dom gav oss nästan rabatten
utan diskussion ;)

Gustav 2006-06-05 09:30

Jag har pratat med Posten angående rabatter nu igen. När det kommer till postpaket så går det relativt lätt att förhandla till sig rabatter. Vad gäller brev med tillägg så blir det däremot tvärstopp. Kan bero på att de är utsatt för konkurrens när det kommer till postpaket, samt att de har betydligt bättre marginaler där.

Inkluderar era rabatter på postpaket även avgiften för eventuellt postförskott?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson