![]() |
Alltså jag fattar inte detta. Jag har en mellanmjölk som gick ut för 3 veckor sedan. Den har inte skärt sig och smakar inte dåligt. I alla fall inte när jag häller i kaffet. Frågan är om detta beror på att mjölken inte är som den var förr :) eller om det är för att jag klipper bara ett litet hål på toppen och alltid ställer tillbaka den i kylen så fort jag använt den?
|
Citat:
Sorry, var bara tvungen. |
Den har inte skurit sig, säger Fabian :P
|
haha
|
Det här med språk kan vara lite 'knivigt'
|
var glad att du inte får den mjölk som verkar vara vanlig i Finland. Samma tidsgräns där för bäst före, men den hoppar ur paketet i små klumpar tre dagar senare.
|
Citat:
|
Köper du den tyska mjölken?
Den är så modifierad och full med tillsatser att den klarar sig minst 2 år. :) |
Låter som tyskarna är mer fogliga än svenskarna :)
|
Själv har jag passerat bäst före-datum för många år sedan men ännu inte skurit mig.
|
När jag var i frankrike köpte vi jättegod mjölk. Vi var runt 100 pers, och fransmännen dricker inte mjölk som vi svenskar, så den tog slut i affären :).
Typ första gången, någonsin. Den kunde i alla fall klara sig hur länge som helst, då den inte var gjord på samma sätt som våran. Man skulle tydligen kunna förvara den i skafferiet också. Har en flaska hemma faktiskt. |
Märkligt. Häromdagen testade jag 3 dagar gammal mjölk. Och den var helt otroligt klumpig :/
|
Citat:
Tog du den gröna mellanmjölken eller var det någon annan sorts mellanjölk? |
Mjölk är inte vad den var förut,
och det är nästan synd att den inte blir "dålig" för då märker man hur mycket skit som finns i den. Det är precis som det där med frukten som var uppe för några veckor sedan, att ett äpple skulle kunna vara 1 år gammalt. Mums, färsk frukt var det ja :? |
Var grön mjölk. Var lite konstig när jag hällde upp den i en kopp. Sedan efter att den hade stått i micron var den... typ geléaktig.
|
Kanske har detta en annan naturlig förklaring.
Någon mer som käkar mjölkklumpar i kaffet? :) |
Citat:
|
Finns ju högpastorerad och lågpastorerad mjölk, typ kaffe mjölk och smaksatt mjölk brukar vara det.
Men lättmjölk/mellanmjölk är väl igentligen mjölk utspätt med vatten? |
Katastrofalt egentligen att folk köper tysk mjölk när det finns högklassig svensk ARLA mjölk, ffs!
|
Citat:
...eller ännu bättre - MILKO. Sveriges godaste mjölk. Men håller med dej att det är ofattbart.... "lidl ruined my life" :P |
Citat:
Så jävla låg-budget grejer så det inte är sant, tysk mjölk, tysk smör, utländsk cola m.m Förstår inte ens hur sånt kan vara lagligt ffs.. :D Otroligt dåligt, och framförallt synd om det svenska folket som handlar där. |
Falköpings Mejeri ska det vara, kossor i öppna landskap. Inte Arla i storstad med förorenad mjölk :P
Fast LIDL mjölk smarar faktiskt bra, kanske är lite fetare än vanlig mjölk. Gillar att mjölken är fet och inte blandad med vatten. |
Måste bara flika in och påpeka att folköl(2,8or) är billigare än mjölk per liter.. fast det beror på var du handlar. Vilket passar utmärkt för mjölkallergiker som mig :D
|
Har ni druckit riktig mjölk dvs obehandlad oskummad bara rörd. Nu snackar vi mjölk allt annat är mest vitt vatten. Oslagbart tillsammans med varma kanelbullar!!!!!!!!!!!
ps mjölk surnar inte den blir rutten ds. |
Håller med PatrikWeb om att Falköpings Mejeri ska det vara.....
|
Har uppgraderat min mjölk till en som gick ut den 17'e.
Smakar lite färskare, men knappt märkbart. |
Nu har det blivit krig om mejerierna också, och vi kan inte låta Skånemejerier ligga utanför detta. De har högkvalitiva kartonger till sin mjölk :)
|
Citat:
|
Citat:
smakar skit. gillar inte vanlig mjölk men den här är mjölk som klarar av att stå i rumstempratur och klara sig i 2 månader :S äckligt... |
Citat:
|
Bakteriefloran i kylskåpet gör sitt den också.
Personligen dricker jag inte mjölk, men har det i kaffet. Således köper jag mjölk av typen som håller sig i flera månader. Den som lever får se om "öronen trillar av" framgent pga att man drack mystiska tillsattser under tjugoårstalen. |
Sjukt att folk kan köpa Tysk mjölk när vi har så mycket bättre mjölk hemma i Sverige redan!!
:( |
Så produkter är bättre om de är tillverkade i Sverige, alltså?
*dricker inte mjölk, men förstår inte nationalitetstänkandet när det gäller matvaror* |
Peak: Ta in transporter osv i betänkandet, så förstår du säkert snart hur vansinnigt det är att transportera produkten. Det är väl kanske främst applicerbart på livsmedel.
Min mjölk är för övrigt inte tysk, den är svensk. Närmare bestämt regional, lokalpatriotismen här uppe i norr är stor; man handlar helst lokalt. Norrmejerier kör över Arla som pfft. |
Citat:
|
Var precis ned o skulle köpa en liter mellanmjölk i kiosken här intill. Bäst före 30 sep, så det fick bli lättmjölk istället. Att gammal mjölk säljs där är mer regel än undantag kan man säga...
|
Vi gör slut på massor av mjölk hemma, både jag o ungarna gillar mjölk så det är sällan det hinner bli gammalt.
Har testat arlas högpastöriserade "baristamjölk" och den håller länge. Om jag gillar den vet jag inte, men man blir ju tveksam att inmundiga något om håller så pass mycket längre än orginalet. Färsk mjölk direkt från kossan (jag behöver den dock kyld) är godast! I vårt ena kylskåp håller mjölken betydligt längre än i den andra kylen, men där är ena kylskåpet kallare än det andra, och hålls inte öppet lika mycket. |
brukar inte titta på datumet, när mjölken bildar små vita gryniga "prickar" i kaffet är det dax att köpa ny :)
ps. det skall naturligtvis vara röd mjölk i kaffet, smakar bäst ds. |
Citat:
|
Mjölk som finns i varmare länder bevaras inte i kylskåp för att det inte behövs. Den är strålbehandlad så jag antar att det inte är många bakterier kvar efter det. Om det nu är bakterierna som är problemet?
Nackdelen är ju den att den goda mjölksmaken är borta då. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:54. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson