![]() |
Jag köpte en helt vanlig standardmaskin på PC City och den rasade efter fem månader. Sådant kan visserligen hända men den har nu varit inne för garantireparation i mer än fyra och efter senaste samtalet med "servicefolket" så får jag kanske tillbaka den om ett par dagar. Det innebär att det tar mer än en månad att byta ett moderkort och ett powersuply vilket är på gränsen till skrattretande. :angry:
Lär av detta och köp inte din maskin på PC City. ;) |
Citat:
|
Då köper man på dell eller HP... med dagen efter service... Har alltid fått mina datorer lagade inom 24 timmar...
|
Eller så köper man inte HP... Jag köpte en HP server och efter 2 månaders väntan och över 48 timmar samtal med support har dom inte fått igång den enligt utlovade specifikationer, supporten har inte ens speccarna på burken och hänvisar till butiken (dustin). Värre saker har jag inte varit med om på länge.
|
När min 1.5 år gamla hp-notebook (NC8000) och de inte hade moderkort hemma så fick jag helt sonika en ny burk i samma klass. Som tur var satt jag ändå och jobbade hos kund då så jag klarade mig utan den.
|
Jag jobbar med 400st bärbara datorer idag och vi har 20% IBM, 40%, Dell 40% HP.
IBM tar det ca 4 veckor för att laga en dator (vi har ej dagen efter service). DELL har vi 24 timmar på platsen service på och det tar 12-36 timmar ungefär. HP har vi 24 timmar på platsen service på och det tar ca 12-36 timamr att få felet fixat ungefär.. IBMs telesupport är sådär... DELLs telesupport har långa väntetider och dryga tekniker (man ska halft plocka isär datorn innan dom skickar en tekniker) HP kommer man till deras reception om det är kö på supporten, sen ringer dom upp efter en liten stund, bra tekniker.. Standardfel på IBM Thinkpad R40 : Grafikkort blir överhettat/glappt = ränder på skärmen. AC-adapter blir överhettad och får sönder. USB-portarna lossnar. Standardfel på Dell D505 : Backlighten på skärmarna pajjar stup i kvarten. Värdelösa tangentbord som tappar knappar. Hårddiskarna går sönder. Standardfel på HP nx6110 : Backlight + ränder på skärmarna stup i kvarten. Piggen till strömuttaget på datorn lossnar lätt. Alla uttag sitter på vänster sida om datorn, kasst om man är vänsterhänt (får ej plats med musen). Sen beror det så klart på vilken ort man bor hur snabb serviceföretaget är.. |
Har en polare som köpte sin dator på PC City. Hårddisken krashade efter bara någonj vecka. Han lämnade in den och fick tillbaka den efter ett halvår. En helt ny dator för de hade slarvat bort den andra.
|
Kan säga HP supporten har särklass bästa telefonsupporten av IBM,Dell,Packardhell,Sony o HP iaf.. Dell löser sina jobbiga kunder med att köpa tillbaka produkten och köpa en HP dator till dom.. snälla killar de :=)
|
HP är bäst. Kvalite rakt igenom!
Robertsson vet inte vad han snackar om, som vanligt ;( |
Hmm.. Min laptop (HP) hittar inte hårddisken längre.. Det största problemet är väl att jag inte fått tummen ur att ringa till supporten på dessa två månader... ;)
|
Citat:
|
Personligen tycker jag IBM/Lenovo är dom bästa, känns extremt gedigna.
|
Personligen så har jag bara negativa erfarenheter av Dell både när det gäller via mina tidigare anställningar samt privat.
Deras support är totalt värdelös. |
Är inte PC City ett dotterbolag till Elgiganten. Isf vet vi ju hur snabba dom är.
Min mobiltelefon var på reparation i ett halvår. Sedan förstod dem att det inte gick att laga så jag ick en ny, men då hade priset på den moblien sjunkt med nästan 50%. |
PC City och Elgiganten hör till samma koncern men det ena är inte dotterbolag till det andra. De har dock gemensamma lager i Sverige.
|
Citat:
Personligen har jag bara haft kontakt med DELL supporten, och jag tycker inte det är nå fel med den. Visst kanske inte teknikern som svarar vet EXAKT vad för specifikationer just din modell har men, dem tar reda på det på ett par minuter. Så det finns egentligen inget att klaga på. Man bör inte heller kräva så mycket mer än det egentligen, inte för det priset iallafall. Annars när det gäller bärbara datorer rekommenderas självklart DELL, IBM och HP. När det gäller stationära finns datorbutiken.com och komplett.se med hyffsat bra support. Där behöver man garanterat inte vänta 5 månader på att få något utbytt. Jag tycker trådskaparen skulle ha varit lite mer aggressiv när det gäller väntan på service. Har du väntat så länge som över 1 månad, så kan du börja med att gå dit och klaga ordentligt eller ringa in och kräva dina pengar tillbaks. (... eller t.ex be om att få prata med butikschefen) Ett tips är annars som digiart skrev att kontakta konsumentverket när sådant inträffar. |
PC City erbjuder faktura till företagskunder - men man måste prata med en säljare först. Dessa säljare går hem långt innan butiken stänger. Jag har stått och väntat på en säljare i 20 minuter efter att alla hade gått hem - utan minsta information.
Jag handlar bara på PC City om det är bråttom att få fram något. Det finns mängder med seriösa leverantörer att vända sig till, men är det bråttom måste man till en butik. |
Citat:
Available processors: Intel Pentium-4 processor 650 with EM64T - 3.4GHz Intel Pentium D processor 940 with EM64T - 3.2 GHz Intel Pentium D processor 930 with EM64T - 3.0 GHz Intel Pentium D processor 920 with EM64T - 2.8 GHz Intel Celeron D processor 341 with EM64T - 2.93 GHz Lite svårt att veta? ska man gissa sig fram va du har då eller? |
Hahaha, ja.. man ska gissa. Men vadå? Du får det att låta
som om det var jätte fel, konstigt och ovanligt att gissa när man sitter i telefonsupport. Vattenfall, Gatukontoret, Bredbandsbolaget, telia, fraktbolag, datorfirmor.. nästan alla gör ju det... ja just det inte Kissar utan Gissar! :) Jag gissar iallafall på att det är en Intel Pentium D processor 930 with EM64T - 3.0 GHz han har. *hålla tummarna* |
Hehe, kanske funkar :=)
Men drivrutinerna kan inte vara så svårt.. www.hp.com / Support and drivers Dl320g4 - OS - Vilken typ av drivis.. o klicka download så får du en fin SP321986.exe tex :P (Jag har suttit 2år på HP supporten så jag vet) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson