![]() |
visste ni att det kostar 100kr extra för att använda VISA kort vid betalning?
Jag håller på att boka nu....har någon annan stött på denna mystiska avgift :( ? |
Något måste de tjäna pengar på. Är det inte 071-nr till deras bokning också?
|
Beror väl på typ av VISA-kort. Kreditkort är dyrast. Bankkort kostade 16 kr när jag bokade för 2 veckor sedan och elektronkort än väl helt gratis. Fast det kanske är nått nytt dom infört.
/Micke som idag kom hem från Gdansk - 169 kr t/r med Ryanair inkl. skatter & avgifter. |
Finns det ingen lag / avtal som säger att man inte får ta ut en kortavgift på visa kort?
|
Kollade upp det.
Visa debit = Visa bankkort kostar 12kr/passagerare. Visa = Visa kreditkort kostar 50kr/passagerare. Det är mindre än många konkurrenter som tar 50-100 kr/passagerare oavsett typ av kort. |
Det är rätt många som tar en hög avgift när man använder just kreditkort. T.ex. Katshing (säljer mobiltelefoner) gör det också. Jag antar att det innebär en högre kostnad för dem än rena betalkort.
|
I vanliga affärer så kan man också få en avgift på några kr för att man handlar med sitt kreditkort
|
Citat:
|
Har för mig att det är olagligt ? att lägga på en extra avgift för kort? Eller det bestrider något iaf, men minns inte vilket avtal. Som många pizzerior gör, vilket inte är tillåtet.
|
Har för mig att banker och deras ombud har haft ett avtal där detta har reglerats så att inga extra avgifter har fått förekomma. Däremot tror jag att det har tagits bort så att det nu är fritt fram
|
Stället jag jobbar på använder en riktigt gammal så kallad Slip-maskin till kreditkort. Eftersom ingen orkar hålla på med den tar vi en kortavgift på 50kr under 500kr. Vi sysslar med tjänster som kostar 60kr per person. Ibland är det dock folk som går med på kortavgiften, även fast det finns en bankomat c:a 100m från oss.
|
Citat:
|
Men om VISA har det i sina regler så måste ju dom följa det för att få ta emot VISA?
|
Nej, med Ryanairs omsättning får de nog göra som de vill. Det är som vanligt, är man tillräckligt stor får man göra som man vill.
|
Det finns inge lagliga grunder för att ta ut extra avgift på kortet.
Så egentligen kan man neka dom att ta ut avgiften, men då får man säkert till svars att då får du inte handla med kort, villsäga att man lämnar sakerna och går.. |
Fast man får inte neka någon att handla hur som hellst.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson