WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Vilken URL borde Google tycka bäst om? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=14110)

Matsaki 2006-05-16 02:51

Jag ska starta en bartenderskola och har reggat lite domäner. Nu vill jag gärna ha lite tips om vilket jag ska välja som skulle gå bäst hem hos Google eftersom google i första hand tittar på URL namn och typ?

Eller kan jag använda alla och "redirects" till en URL? Skulle det hjälpa?

Vart kan jag se vilka som är dom populäraste sökorden:
Bartenderskola eller Batenderkurs osv?

Tack på förhand,
Mats

Oskar Lindgren 2006-05-16 03:05

Mitt tips är att ta en url som besökaren minns, fast just i detta fall passar båda domänerna lika bra. Jag tycker bättre om kursdomänen, men det är min smak.

xpat 2006-05-16 09:11

Google tittar inte alls i första hand på domännamnet.

Matsaki 2006-05-16 09:54

Oj, jag glömde skriva ut domänerna jag reggat:

Citat:

bartender-skolan.com
bartender-skolan.se
bartenderkurs.nu
bartenderskolan.eu

Vad tycker google om " bindestreck? och är det en bra idé att använda alla med redirect till en av URL:erna? Fortsätt gärna rösta på favoriten :)

epicflupe 2006-05-16 10:31

Spontant - bartenderkurs. "Skola" låter neggigt och som en längre utbildning. Kurs attraherar de rastlösa som snabbt vill bli bartenders...

bo82 2006-05-16 11:19

med bindestreck låter det som en dålig särskrivning

xpat 2006-05-16 16:37

Du skall främst välja ett namn som människor gillar.
Jag tycker bartenderskola låter seriösare...
Du kan nog slumpa fram det du vill ha, plocka ett ur högen av förslag helt enkelt. Jag tycker ofta att man lägger ner för mycket tid på domännamn.
Dessutom kan du glatt använda allihop och köra 301:or från alla till en för sökmotorernas skull.

Yepp 2006-05-16 17:07

En nackdel med bartender-skolan domänernera är att de lätt att förväxla med bartenderskolan som redan är upptagna och är ett helt annat företag.
T.ex. om adressen ska användas i samband med radioreklam eller annan "offline-reklam" är det lätt att ni lika mycket marknadsför era konkurrenter -> bartenderkurs

Men annars så håller jag med en föregående - kanske bättre att välja ett helt eget namn, och satsa på att marknadsföra det istället...

youngblood 2006-05-16 18:31

Som föregående säger så är det inte alltid bra att namnet liknar en konkurrent om denne är större än dig själv och därför mera känd och etablerad...

Matsaki 2006-05-16 22:27

Då väljer jag som sagt en domän och kör 301:or från dom andra :) I dag har jag redan en subdomän som ligger hyffsat på sökmotorerna. ( http://bartenderskolan.ayianapa.nu ) Men subdomäner är ju aldrig lika bra som en egen domän. När jag ändrar så kör jag naturligtvis en 301:a från den med då :)

Men jag kan väl kolla någonstans viket ord det söks mest på? Bartenderskola eller bartenderkurs. Men vart / hur?

xpat 2006-05-17 09:31

Du kan kolla på: http://www.digitalpoint.com/tools/suggestion/
Det kollar inte i Google, men du får en "hunch".
Det rapporterar inga sökningar på ordet bartenderskola
bartenderutbildning ger 29,4/dag vilket omräknat till Google borde handla om runt 100 sökningar/dag på det ordet.

Särskrivningar är populära gå dit å titta....

Matsaki 2006-05-17 11:28

Hmm "Bartenderutbildning verkar vara populärt sökord, så nu har jag köpt:

bartenderutbildning.nu &
bartenderutbildning.net

Så det ska bli kul att se vad som händer när jag får igång allt :)

2cool4school 2006-05-18 12:51

Ordet bartenderskola och bartenderutbildning är populärt på sökmotorerna. Hms, skulle nog inte vara fel att gå en sådan utomlands heller :).

Citat:

Originally posted by youngblood@May 16 2006, 18:31
Som föregående säger så är det inte alltid bra att namnet liknar en konkurrent om denne är större än dig själv och därför mera känd och etablerad...

Det är rätt, om du har en sida som är "domän-namn" likt så kan kunden ofta ta fel på namnet. Och gå in på din konkurrents.

xpat 2006-05-18 18:54

Citat:

Originally posted by 2cool4school@May 18 2006, 12:51

Det är rätt, om du har en sida som är "domän-namn" likt så kan kunden ofta ta fel på namnet. Och gå in på din konkurrents.

Visst, men det omvända gäller ju i lika stor utsträckning så summan borde bli 0.
Domännamnet är inte avgörande för placeringnen i SERPen, så välj ett som känns bra helt enkelt.

Matsaki 2006-05-20 03:41

Skulle vara kul om filk kunde rösta på en favorit domän:

bartender-skolan.com
bartender-skolan.se
bartenderkurs.nu
bartenderskolan.eu
bartenderutbildning.nu
bartenderutbildning.net

Gärna om du röstar efter lite efterforskning med :) Vet inte hur .nu, .se, .eu osv ligger till hos google. En del beror ju på det med. .se slår ju högre än .nu iaf.

Mattias 2006-05-20 06:49

Jag röstar för bartenderutbildning.

Google info:
Sökningar någonstans kring 1,786 /månaden(Seobook)
Rtesultat 1 - 10 av ungefär 62 200 vid sökning efter bartenderutbildning

Med rätt domän, seo och inlänkar så ligger du säkert i top rätt fort :)

clirre 2006-05-20 10:35

Enligt Eniro såg sökningarna ut såhär:

bartenderskola 4350
bartenderkurs 3140

Inte så mycket till hjälp kanske...

Bartenderutbildning kan ju vara lite för seriöst...det beror ju lite på vad för typ av kurs du ska ha. Ska du ha en gratis onlinekurs eller så kanske utbildning känns som att ta i.

Matsaki 2006-05-20 12:47

Nej det är en utlandskurs. Myket seriös. http://bartenderskolan.ayianapa.nu/

xcaliber 2006-05-22 04:43

Hej,

Detta är en ganska lurig fråga. Skulle jag ge ett råd, i dagsläget, så skulle det vara att positionera www.bartender-skolan.com. Varför? Jo för att G, i dagsläget läser "bartenderskolan" bättre men i framtiden inte kommer att skilja på de båda. Förutom när sök sker på "bartender" eller "bartender skola". Där finns värdet! Med tanke på hur G har förändrats det senaste året så e det nog ingen förvåning om G ger ett högt värde till den diskuterade domänen (om denne har hyfsat lång historik och erhåller ett flertal länkar, har ej kollat). På sikt kommer G förmodligen inte att skilja på singularis o pluralis (bestämd och obestämd form)... Vilket skulle ge dig en fördel. Hur G kommer att bedöma tecken som "_" och "-" är fortfarande relativt enkelt. G skiljer på det och värderar en "viss metod" högre än andra, idag, och även förmodligen imorgon. Utgår man ifrån att Google så småningom vill kunna tyda/följa med i ett visst språk eller "sammanhang"så inser man ganska snart att den som söker via G kommer att erhålla alternativ, både från en rak fråga och vad gäller området inom samma fråga. D v s när ett sök via Google görs så kommer sökmotorn att ta hänsyn till böjningar, vad gäller ord, samt området där "grundordet" härstammar ifrån. Google måste ju ändå söka vägen att nå en människas handlingsförmåga och en egen förmåga att rationalisera bort onödiga svar.
Bara att diskutera en "allmän" form av säkerhet med gemene man ger sken av i dagsläget att en hårdare byråkrati kommer att genomföras. Det är definitivt sant! Visst är det i grund o botten "content" som skiljer hemsidor åt!? Men för att lyckas i dagsläget kan det räcka med at erhålla någon enstaka länk från "rätt ställe".

Använd ett flertal verktyg o dra en generell slutsats:
1) Domän - Vill man synas på en 2-fras-mening eller mer så är "-" mitt första alternativ och "_" mitt andra.
2) Historik - Området du vill vara aktiv inom är relativt exponerat för sökmotorerna. Förslagsvis köper du en domän med lång historik istället för att lägga upp en ny. Alternativt, om domänen har hyfsad historik, så lägg upp allt material som du har kring ämnet. Artiklar är mycket bra.
3) Oavsett om domänen är ny eller gammal så är grundregeln för synlighet "innehåll". Detta innebär ett så gediget material som möjligt i syfte at beskriva verksamheten/erna (se ovan).
4) Därefter så skall du länka, länka och åter länka... men begrunda om en länk är bra eller dålig!

/XC :ph34r:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson