WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Klientsidans teknologier, design och grafik (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Teckensnitt som inte finns som standard (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=14077)

HenSod 2006-05-14 13:48

Jag vill använda ett teckensnitt påmin sajt som jag är säker på att mina besökare inte har. Hur ska jag gå till väga för att visa teckensnittet för besökaren?

Kihlbom 2006-05-14 15:58

försök att göra bilder om det bara är vissa texter som använder den, annars, använd ett annat.

martine 2006-05-14 18:29

läs: http://www.webmasternetwork.se/f4t11456.html
(som av någon anledning är på serveravdelningen här på forumet.)

HenSod 2006-05-14 18:51

Teckensnittet är Myriad och det finns inte på många datorer så hur ska jag gå tillväga. Finns det något sätt att tvinga besökaren att ladda ner teckensnittet?

martine 2006-05-14 18:59

Citat:

Originally posted by HenSod@May 14 2006, 18:51
Teckensnittet är Myriad och det finns inte på många datorer så hur ska jag gå tillväga. Finns det något sätt att tvinga besökaren att ladda ner teckensnittet?
Bortsett från fysiskt våld så bild det nog svårt att tvinga dina besökare. :P :D

Nej det finns inget säkert och välfungerande sätt att visa andra typsnitt än de som räknades upp i den länkade tråden. Alternativet är att använda bilder eller flash, men inget av dessa är lämpade för mer än ett par rubriker.

hubbert 2006-05-14 19:45

Dela upp det i olika bilder och sätt samma alt-text på bilderna som texten består av (zoran skrev något om den hänvisade tråden).
Varför Myriad som typsnitt så unikt är det inte som font?

Arood 2006-05-14 19:47

http://www.mikeindustries.com/sifr/

hubbert 2006-05-14 19:54

Från sidan www.mikeindustries.com
Citat:

It accomplishes this by using a combination of javascript, CSS, and Flash.
Hm verkar inte några bilder enklare?

HenSod 2006-05-14 20:02

Därmed hade vi en stor brist i webbutvecklingen. Inget bra sätt för att visa teckensnitt. Surt, men man får väl leva med det.

martine 2006-05-15 00:00

Citat:

Originally posted by HenSod@May 14 2006, 20:02
Därmed hade vi en stor brist i webbutvecklingen. Inget bra sätt för att visa teckensnitt. Surt, men man får väl leva med det.
Så sant, så sant. Kanske blir det bättre med css3.

HenSod 2006-05-15 08:56

Vi får verkligen hoppas det för jag tror skarpt att det är viktigt att webben ska kunna utnyttja samma möjligheter som ett ordbehandlingsprogrm när det gäller att typografera.

Arood 2006-05-16 07:34

Citat:

Originally posted by hubbert@May 14 2006, 19:54
Från sidan www.mikeindustries.com
Citat:

It accomplishes this by using a combination of javascript, CSS, and Flash.
Hm verkar inte några bilder enklare?

Det fungerar med samma princip som font-family i CSS. Först kollar scriptet om Flash är installerat. Är Flash installerat så byter den ut en tag mot en flash-fil med det speciella teckensnittet. Är Flash inte installerat så används ett vanligt teckensnitt (som man kan välja i CSS).

Det är bara att inkludera JS-filerna, så man behöver nästan inte koda nånting. Det enda man behöver fixa är vilka taggar som ska bytas ut till sIFR och vilket teckensnitt sIFR ska innehålla. Finns massor med guider.

Denkan 2006-05-16 13:47

Citat:

Originally posted by HenSod@May 15 2006, 08:56
Vi får verkligen hoppas det för jag tror skarpt att det är viktigt att webben ska kunna utnyttja samma möjligheter som ett ordbehandlingsprogrm när det gäller att typografera.

Rätta mig om jag har fel, men visst måste datorn ha samma teckensnitt installerat för att kunna använda det i ett ordbehandlingsprogram? Skickar du ett dokument som innehåller ett teckensnitt datorn inte har så ger det felmeddelande och ersätts med känt teckensnitt?

Så problemet gäller inte bara webben och jag har svårt att tänka mig att CSS3 skulle lösa det. Jag skulle personligen inte vilja ladda ner saker per automatik, även om det gäller teckensnitt.

martine 2006-05-16 14:21

Citat:

Ursprungligen postat av Denkan
Rätta mig om jag har fel, men visst måste datorn ha samma teckensnitt installerat för att kunna använda det i ett ordbehandlingsprogram? Skickar du ett dokument som innehåller ett teckensnitt datorn inte har så ger det felmeddelande och ersätts med känt teckensnitt?

Helt riktigt. (Edit: Undantaget är pdf där typsnitten normalt skickas med så att det alltid ser likadant ut på alla datorer, men inget ordbehandligsprogram spara ju direkt i pdf-format)

Citat:

Ursprungligen postat av Denkan
Så problemet gäller inte bara webben och jag har svårt att tänka mig att CSS3 skulle lösa det. Jag skulle personligen inte vilja ladda ner saker per automatik, även om det gäller teckensnitt.

I css3 föreslås att fler och bättre sätt att ladda ner typsnitt som inte finns på datorn. Jag antar att dom tänkt igenom det där med säkerhet också. Hursomhelst lär det dröja ett bra tag tills det är tillgängligt i de flesta webläsare, så vi får väl se hur det blir eller t o m om det blir. IE Win har ju redan någon form av typsnittsnedladdning via css.

HenSod 2006-05-16 17:32

Citat:

Originally posted by Denkan@May 16 2006, 13:47

Du har så rätt Denkan. Fel av mig. Tänkte på dokument i pdf-format. Där ser det allt som oftast likadant ut oavsett om man har teckensnittet installerat på datorn eller ej.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson