WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Oseriösa Google 2 (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13975)

Hassaninho11 2006-05-08 15:42

Hejsan!
Har tidigare i veckan skapat ett inlägg med hur oseriösa Google är.
Turligt nog lyckades jag hitta vår tidigare konversation som jag kommer bifoga här nedan.

Mitt tidigare post:
Hej!
Det är såhär att förra ägarna av sidan jag äger just nu hade blivit avstängda från Google PGA Ogiltiga Klick.
Någonting som absolut inte stämde enligt förra ägarna.

Jag köpte upp sidan, som har absolut ingenting med förra ägarna att göra.
Jag registrerade mig för Google, men blev inte godkänd eftersom de påstod att jag tidigare blivit avstängd Pga Ogiltiga Klick.

Jag mailade Google och förklarade för dom att jag är ny ägare osv.
Vi kom överens och jag fick en ny chans hos dom.

Har nu haft dom i ca 2-3 månader och allting har gått suveränt tills idag när jag gick in på min email och såg detta:

PS: Hade över 1000 USD.

Citat:

Hej!

Ditt Google AdSense-konto visade sig vara kopplat till ett konto som
tidigare inaktiverats pga. ogiltiga klick och vi har därför inaktiverat
ditt konto. Publicister vars konton har inaktiverats pga. ogiltiga
klick får inte fortsätta att delta i AdSense-programmet och får inga
fler betalningar. Inkomsterna på ditt konto kommer att returneras till
de berörda annonsörerna.

Enligt programmets allmänna villkor förbehåller sig Google rätten att
avsluta publicisters deltagande när som helst.

Med vänliga hälsningar

Google AdSense-teamet

Efter att ha suttit och kollat igenom min mail hittade jag vårt brev med Google, där de gick med på att ge mig en ny chans, som ny ägare.
Efter att förra ägaren blivit avstängd pga ogiliga klick så mailade jag till google och frågade om ny chans.
Bifogar vårt mail nedan:

Citat:

Datum: To, 2006-01-12, 04:55 pm

Hejsan!
Mitt namn är Imad, ny ägare till nogomi.com
Jag har ingen aning om vad ni tidigare har diskuterat, men jag är en ny
ägare till denna sidan och vill gärna få chansen att bevisa att vi tar
detta på allvar och respekterar er policy till 100%.

Jag skulle gärna vilja bli medlem i Google Ad-Sense och vill gärna ha mer
information om hur den fungerar, vilka egenskaper behöver man osv.

Vad tjänar man egentligen?

Jag vill ha mer information om ni kan hjälpa mig med dig.
Observera att ni inte kan koppla mig med tidigare ägare.

Mvh Imad

Svaret Från Google:
Citat:

Datum: Fr, 2006-01-13, 06:06 pm

Hej Imad!

Tack för ditt email.

Det går inte att avgöra hur bra din webbplats passar för Google AdSense
förrän den har genomgått vår officiella granskningsprocess. Om du vill
skicka din webbplats för granskning fyller du bara i och skickar en
ansökan på https://www.google.com/adsense/application-1 . Vår
granskningsprocess online tar bara 2-3 dagar och du förbinder dig inte på
något sätt.

Om din ansökan blir godkänd kommer du att få ett mail med detaljerade
anvisningar om hur du aktiverar ditt konto och lägger till Google-koden på
din webbplats. Du kan sedan börja visa Google-annonser och AdSense for
search-rutor inom några minuter.

En webbplast kan vara en del av Google AdSense om den följer våra allmänna
villkor och programpolicy som du kan hitta på:

https://www.google.com/adsense/terms
https://www.google.com/adsense/policies

Det går inte att säga i förväg hur mycket du kommer att tjäna med Google
AdSense.
De Google-annonser som visas på din webbplats är en kombination av
annonser med kostnad per klick (CPC) och annonser med kostnad per tusen
visningar (CPM). Du kommer att få en del av det belopp som betalas av
AdWords-annonsören för varje klick på annonser eller annonsvisningar på
din webbplats. Vårt mål är att göra det möjligt för publicister att tjäna
så mycket som eller mer än de kan med andra annonsnätverk.

Med vänliga hälsningar

Google AdSense-teamet

Efter deras mail, registrerar jag om min sida på nytt för granskning och får detta mail från Google:
Mail 1:

Citat:

Datum: Lö, 2006-01-14, 12:55 am

Hej!

Välkommen till Google AdSense. Klicka på länken nedan för att bekräfta din
e-postadress och skicka din information till granskning.

https://www.google.com/adsense/c?u=0000000&k=0x00000000

Detta tar dig direkt till en sida för bekräftelse av e-postadress. Om detta inte
sker, kopierar och klistrar du in hela adressen i adressfältet i webbläsaren och
trycker på "Enter" på tangentbordet. När du har bekräftat din e-postadress kommer vi
att granska din ansökan och skicka ett mail till dig när vi har kontrollerat att din
webbplats kvalificerar för AdSense. Om du blir godkänd kommer du sedan att kunna
logga in på ditt konto med e-postadressen och lösenordet som du skickade med din
ansökan.

Tack på förhand,

Google-teamet

Mail 2:
Citat:

Datum: Ti, 2006-01-17, 12:12 pm

Hej!

Grattis!

Din Google AdSense-ansökan har godkänts. Du kan nu aktivera ditt konto
och börja visa Google-annonser och AdSense for search på din webbplats
inom några minuter.

STEG 1: Aktivera ditt konto.
https://www.google.com/adsense?hl=sv . Logga in på ditt konto med
e-postadressen och lösenordet som du angav i din ansökan och godkänn
AdSense allmänna villkor.

STEG 2: Klistra in annonskoden för AdSense på din webbplats.
Följ anvisningarna på sidorna "Kod för annonslayout" och "Sökkod" för
att kopiera och klistra in Google-koden på din webbplats.
Google-annonser och AdSense for search börjar visas på dina webbsidor
inom några minuter.

STEG 3: Se resultaten.
När dina annonser har börjat visas kan du se dina inkomster när du vill
genom att titta i onlinerapporterna på ditt konto. Observera att du
kanske inte kan öka dina inkomster från AdSense om du har något av
följande på din webbplats:
* robots.txt
* ramar (frames)
* formulär och dynamiskt innehåll
* i huvudsak bilder
* krav på inloggning och lösenord

Om du vill ha fler tekniska riktlinjer och tips om hur du optimerar din
webbplats för det här programmet kan du gå in på:
https://www.google.com/adsense/faq-tech?hl=sv

VIKTIGA ANMÄRKNINGAR:
* När du har samlat ihop $50 totalt för både AdSense for content och
AdSense for search, kommer vi att skicka ett personligt
identifieringsnummer (PIN-kod) till postadressen som du angav. Du måste
skriva in denna PIN-kod på sidan Kontoinställningar innan vi kan skicka
betalningen till dig. Under tiden kan du fortfarande visa annonser
Google-sökrutor på dina webbsidor och du kommer fortsätta att få
inkomster.

* Om Google ännu inte har sökt igenom din webbplats kanske du inte kan
se de relevanta annonserna förrän om några timmar. Under tiden kan du
se ideella annonser (som du inte får några inkomster för).

* Google kan inte visa SiteSearch-resultat om dina sidor inte finns med
i Googles sökindex. Observera att du genom att lägga till SiteSearch på
en webbsida inte står i kö för att låta den sidan genomsökas av våra
robotar. Om du vill ange huvudadressen till din webbplats manuellt för
att vi ska söka igenom den, kan du göra det på
http://www.google.com/addurl.html. Även om du anger din webbplats på
detta sätt är du inte garanterad någon plats i Googles index.

* Webbpublicister eller en tredje part som värvats av publicisten får
inte, vare sig manuellt eller via en robot, generera ogiltiga klick. Om
du klickar på annonser på din egen webbplats bryter du mot denna
policy, så klicka inte på annonserna under några omständigheter. Vi
övervakar alla AdSense-aktiviteter och avaktiverar kontot om en
publicist bryter mot denna policy. Om du önskar mer information kan du
läsa de allmänna villkoren för Google AdSense.
https://www.google.com/adsense/localized-terms?hl=sv

FRÅGOR?
Om du har fler frågor rekommenderar vi att du går in på
AdSense-supporten på https://www.google.com/support/adsense?hl=sv. Om
du inte kan hitta svaret på din fråga på vår webbplats får du gärna
kontakta oss på [email protected] när du vill.

Välkommen till Google AdSense. Vi ser fram emot att hjälpa dig att
maximera inkomsterna från din webbplats.

Med vänliga hälsningar,

Google AdSense-teamet

Detta var sista mailet jag fick, och jag följde deras policy stenhårt.
Fick betalt 2 gånger, och sista mailet (Observera Datumet Ca 3 Månder) efter jag samlat över 1000 USD:

Citat:

Datum: Fr, 2006-05-05, 06:36 am

Hej!

Ditt Google AdSense-konto visade sig vara kopplat till ett konto som
tidigare inaktiverats pga. ogiltiga klick och vi har därför inaktiverat
ditt konto. Publicister vars konton har inaktiverats pga. ogiltiga
klick får inte fortsätta att delta i AdSense-programmet och får inga
fler betalningar. Inkomsterna på ditt konto kommer att returneras till
de berörda annonsörerna.

Enligt programmets allmänna villkor förbehåller sig Google rätten att
avsluta publicisters deltagande när som helst.

Med vänliga hälsningar

Google AdSense-teamet

Så kan de inte göra, jag har inte gjort något fel.

Mvh Imad

Conth 2006-05-08 15:48

Välkommen i klubben "vi som blivit blåsta av Google"...

Hassaninho11 2006-05-08 15:50

Citat:

Originally posted by Conth@May 8 2006, 15:48
Jag har gått vidare med detta till Johan Larsson på Internet World.

hpe123 2006-05-08 15:50

Seriöst, det är inte bara jag som tänkt skippa ledet med reklamförmedlare och köra raka affiliates istället? Har man koll på sin site bör man ju kunna nisha bättre ändå. Tyvärr blir det ju en del merarbete.

/hpe

Conth 2006-05-08 15:53

Citat:

Ursprungligen postat av Hassaninho11
Citat:

Ursprungligen postat av Conth

Jag har gått vidare med detta till Johan Larsson på Internet World.

Jag har haft kontakt med honom när jag blev blåst och dom skrev en artikel om detta i Internetworld.
Ändrade dock inte ett skit i min relation med Google. Mina pengar är (och förblir) borta...

grazzy 2006-05-08 15:53

Tyvärr kan de göra precis det. Du har gått med på ett avtal som ger dem tillåtelse att göra så. Ett avtal som de garanterat delar med de flesta andra liknande annons-program.

Att diskutera om googles beslut är rätt eller fel här är helt meningslöst, då ingen här vet vad google vet.

Det finns folk som har fått "upprättelse" i form av att deras konto har återaktiverats, har däremot aldrig läst om någon som fått tillbaka pengar (eventuellt så finns de kvar på kontot om det återaktiveras).

Mitt tipset är att ta en lugn och saklig diskussion med google, om det inte hjälper dig, så tough luck. Försök släppa det hela så fort som möjligt och gå vidare med alternativa inkomstermetoder. Att stämma google innebär att du måste göra det i USA:

Citat:

This Agreement shall be governed by the laws of California , except for its conflicts of laws principles. Any dispute or claim arising out of or in connection with this Agreement shall be adjudicated in Santa Clara County , California.
(https://www.google.com/adsense/localized-terms?hl=en_US).

Hassaninho11 2006-05-08 15:53

Citat:

Originally posted by hpe123@May 8 2006, 15:50
Seriöst, det är inte bara jag som tänkt skippa ledet med reklamförmedlare och köra raka affiliates istället? Har man koll på sin site bör man ju kunna nisha bättre ändå. Tyvärr blir det ju en del merarbete.

/hpe

Hellre merarbeten än att sånt uppstår.

Hassaninho11 2006-05-08 15:56

Citat:

Originally posted by grazzy@May 8 2006, 15:53
Tyvärr kan de göra precis det. Du har gått med på ett avtal som ger dem tillåtelse att göra så. Ett avtal som de garanterat delar med de flesta andra liknande annons-program.

Att diskutera om googles beslut är rätt eller fel här är helt meningslöst, då ingen här vet vad google vet.

Det finns folk som har fått "upprättelse" i form av att deras konto har återaktiverats, har däremot aldrig läst om någon som fått tillbaka pengar (eventuellt så finns de kvar på kontot om det återaktiveras).

Mitt tipset är att ta en lugn och saklig diskussion med google, om det inte hjälper dig, så tough luck. Försök släppa det hela så fort som möjligt och gå vidare med alternativa inkomstermetoder. Att stämma google innebär att du måste göra det i USA:

Citat:

This Agreement shall be governed by the laws of California , except for its conflicts of laws principles. Any dispute or claim arising out of or in connection with this Agreement shall be adjudicated in Santa Clara County , California.

Stämma dom?
Ja varför inte, det är ju miljonbelopp i USA Hehe!
Nej, men så långt tänker jag inte gå, men jag vill varna allihopa som tänker välja Google i första hand.
Det finns andra företag som alternativ.

Visst kan de göra så, enligt deras avtal, men fyfan att vara ett sådant stort Företag som google och betee sig på de viset.

Conth 2006-05-08 15:57

Citat:

Originally posted by grazzy@May 8 2006, 15:53

Citat:

Jag har lusläst deras avtal och det står INTE att dom kan dra in ersättning för giltiga klick retroaktivt.

Det står att dom kan säga upp avtalet närsomhelst, fine - inget problem, om dom vill tvinga iväg seriösa kunder till sina konkurrenter. Men att dom drar in ersättning för redan utförda tjänster samtidigt är stöld enligt min mening... :angry:

I mitt fall har dom inte ens påstått att det är ogiltiga klick.

Hassaninho11 2006-05-08 16:01

Citat:

Ursprungligen postat av Conth
Citat:

Ursprungligen postat av grazzy

Citat:

Jag har lusläst deras avtal och det står INTE att dom kan dra in ersättning för giltiga klick retroaktivt.

Det står att dom kan säga upp avtalet närsomhelst, fine - inget problem, om dom vill tvinga iväg seriösa kunder till sina konkurrenter. Men att dom drar in ersättning för redan utförda tjänster samtidigt är stöld enligt min mening... :angry:

Nej, dom har inte sagt att det är ogiltiga klick, de har bara sagt att jag har koppling till Ex Konto som blev avstängd pga oseriösa klick, men det har vi ju redan diskuterat, jag och google.

hpe123 2006-05-08 16:06

Ensam är nog jobbigt men det borde inte dröja länge innan någon driftig advokat i USA drar ihop en class-action. Google har stora kistor och är därmed ett potentiellt mål, har ni inte läst Grishams the Rainmaker?

Någon som orkar dra ihop en site med sad-stories där små webmasters blivit spöade av Google? Får den tillräkligt många besökare kommer någon att ta det till domstol förr eller senare.

/hpe

Conth 2006-05-08 16:07

Citat:

Ursprungligen postat av Hassaninho11
Citat:

Originally posted by -Conth@May 8 2006, 15:57
Citat:

Ursprungligen postat av grazzy

Citat:

Nej, dom har inte sagt att det är ogiltiga klick, de har bara sagt att jag har koppling till Ex Konto som blev avstängd pga oseriösa klick, men det har vi ju redan diskuterat, jag och google.

Samma sak som hände mig.
Tyvärr känner man sig liten när man har att göra med dom.
Hoppades att uppmärksamhet från IDG skulle hjälpa till, men icke. Dom svarar inte på mail överhuvudtaget och har aldrig besvarat mina frågor om varför dom drar in betalning för giltiga klick retroaktivt utan att ens påstå att jag fuskat...

Aldrig mer Google är min dyrköpta slutsats...

grazzy 2006-05-08 16:08

Jag är den första att önska er lycka till, men hoppas inte för mycket. Hade nog bitit i det sura äpplet och jobbat mot nya inkomster istället för att gräva ner mig. Fast det är lättare sagt än gjort.

Conth: intressant, har du påpekat detta för google? Jag antar att de vägrar redovisa vilka klick som är felaktiga och således behåller alla pengar av den anledningen?

Hassaninho11 2006-05-08 16:10

Citat:

Originally posted by hpe123@May 8 2006, 16:06
Ensam är nog jobbigt men det borde inte dröja länge innan någon driftig advokat i USA drar ihop en class-action. Google har stora kistor och är därmed ett potentiellt mål, har ni inte läst Grishams the Rainmaker?

Någon som orkar dra ihop en site med sad-stories där små webmasters blivit spöade av Google? Får den tillräkligt många besökare kommer någon att ta det till domstol förr eller senare.

/hpe

Jag är nummer ETT att vara med o starta en sad - stories site med alla drabbade webmasters.

Conth 2006-05-08 16:14

Citat:

Originally posted by grazzy@May 8 2006, 16:08
Jag är den första att önska er lycka till, men hoppas inte för mycket. Hade nog bitit i det sura äpplet och jobbat mot nya inkomster istället för att gräva ner mig. Fast det är lättare sagt än gjort.

Conth: intressant, har du påpekat detta för google? Jag antar att de vägrar redovisa vilka klick som är felaktiga och således behåller alla pengar av den anledningen?

Dom svarar inte ens...

Har bara fått "papegojsvar" fast jag ställt sakliga frågor utan att vara otrevlig.

EDIT: Grejen är ju att dom inte påstår att det finns några ogiltiga klick. bara koppling till annat avstängt konto...

Jag har släppt detta och jobbar vidare med andra lösningar. Men när jag läste inlägget från Hassaninho11 så kom den gamla upprördheten tillbaka.... Har nog inte riktigt lyckats släppa detta mentalt ännu....;-) Det känns så himla fel av ett stort bolag som tjänar stora pengar att köra över småskuttar på detta sätt...

Jim_Westergren 2006-05-08 17:54

En kille jag har haft business-kontakt med hur lyckats komma tillbaka och har skrivit en guide hur man ska göra.

Här: http://www.yfs1.com/adsense-reinstatement-guide/

Det kanske kan vara till hjälp.

Sneaky 2006-05-09 17:09

Citat:

Originally posted by Jim_Westergren@May 8 2006, 17:54
En kille jag har haft business-kontakt med hur lyckats komma tillbaka och har skrivit en guide hur man ska göra.

Kanon!

Då vet jag vad jag skall göra om olyckan är framme...

Citat:

Step 4:
Don’t Post About Your Experiences Publicly - A human review takes time so posting to a forum with all your details can only hurt your case for reinstatement.

Conth, kanske var det denna punkt som fällde dig...

patrikweb 2006-05-09 17:19

Citat:

Step 4:
Don’t Post About Your Experiences Publicly - A human review takes time so posting to a forum with all your details can only hurt your case for reinstatement.

Så klart inte google vill att det kommer ut att dom snor folks pengar utan orsak som dom kan bevisa eller har några belägg för

Samt tycker det är googles ansvar skydda mot att folk kan klicka massa gånger istället, om dom säger att dom har sådant avancerad system som kan känna av fusk klick men inte har ett vettigt system att skydda emot det går inte ihop.

Känns som att dom inte ens kan ta fram några bevis ens utan bara kanske kan känna av ökning av klick.

grazzy 2006-05-09 17:21

http://finance.google.com/finance?q=goog&btnG=Search

Google drar in 2250,000,000 USD / kvartal. Jag har svårt att se dem sitta och googla på oss småfiskar. ..

Det är dags för ett par här på forumet att vakna och inse att sverige är en riktigt liten ankdamm :P

Sneaky 2006-05-09 17:22

Ahh, grazzy han emellan med ett svar...

Patrikwebb:
Ja det är mycket märkligt, jag har mailat dem flera ggr och begärt och frågat om denna funktion, dock utan något svar.

Conth 2006-05-09 17:28

Citat:

Ursprungligen postat av Sneaky
Citat:

Ursprungligen postat av Jim_Westergren
Step 4:

Möjligt, men jag skrev inget här förrän jag hade gett upp...

Samtidigt - vad är det dom säger?
Om du klagar offentligt så skiter vi i dig även om du har rätt...?!?

Sneaky 2006-05-09 17:35

Citat:

Originally posted by Conth@May 9 2006, 17:28

Möjligt, men jag skrev inget här förrän jag hade gett upp...

Samtidigt - vad är det dom säger?
Om du klagar offentligt så skiter vi i dig även om du har rätt...?!?
[/quote]
Ok...

Det var inget google har sagt, utan ett antagande från publicisten..
Det förstår man ju själv också. .
Själv är jag mycket vänligare och hjälpsam mot en kund som har problem och snällt ber om råd.

De som börjar sina mail med: Vafan! Det funkar ju inte! Fixa annars stämmer jag dig!!! ...typ.
Dom skiter jag fullständigt i och ber dem kontakta företaget som står bakom tjänsten i fråga.

Hassaninho11 2006-05-09 20:24

Jag har fortfarande inte fått något svar från Google.
Jag mailade dom och förklarade det hela och bifogade våra tidigare konversation, men inget svar ännu.

Conth 2006-05-09 21:25

Citat:

Ursprungligen postat av Sneaky
De som börjar sina mail med: Vafan! Det funkar ju inte! Fixa annars stämmer jag dig!!! ...typ.
Dom skiter jag fullständigt i och ber dem kontakta företaget som står bakom tjänsten i fråga.

Håller med dig fullständigt. Så gör jag också.

Jag har alltid försökt hålla en trevlig ton mot G även om det var en aning svårt i de sista breven...;-) (efter 3 papegojsvar och lika många obesvarade)

<!--QuoteBegin--Hassaninho11[/i]

Jag har fortfarande inte fått något svar från Google.
Jag mailade dom och förklarade det hela och bifogade våra tidigare konversation, men inget svar ännu.
[/quote]
Lycka till - håll oss informerade!

Conth 2006-05-09 21:30

Citat:

Originally posted by Jim_Westergren@May 8 2006, 17:54

Intressant läsning.

För min del känner jag dock såhär (viss stolthet har man väl):
Aldrig att jag skulle böna och be att få igång en tjänst hos en leverantör som behandlar sina kunder/partners på det sätt jag blivit bemött. Då väljer jag andra vägar (även om det är surt - för tjänsten i sig är ju bra...)

Dock skulle jag ju vilja ha pengarna för mina giltiga klick - men det lär väl aldrig ske...

Hassaninho11 2006-05-10 10:42

Nu har jag snart börjat tröttna på detta.
Nu har de snart gått 1 vecka och jag har fortfarande inte fått något svar från Adsense Teamet!

Finns det ingen som kan rekommendera liknande program som Adsense till min "Utlänska sida". (Engelsk)
Tacksam för svar.

MrWize 2006-05-10 16:51

YPN? (Yahoo Publisher Network)

cya,
/PatrikB

Hassaninho11 2006-05-10 19:34

Citat:

Originally posted by MrWize@May 10 2006, 16:51
YPN? (Yahoo Publisher Network)

cya,
/PatrikB

Tack!
Men vad är Url till registreringssidan?

Hassaninho11 2006-05-10 19:44

Har nu fått svar från Google:
Citat:

Hejsan!
Detta stämmer inte.
Jag har tidigare snackat med er på Google angående detta.
Jag, Avat Mohammadi, har bara ägt Nogomi.com i ca 3 månader.

Nogomi har absolut ingen koppling med förgående ägare.
Förgående ägaren sålde hela sidan till mig, och vi har absolut ingen
kontakt längre.
Detta förklarade jag för er och därför gav ni mig en ny chans, som jag
tycker har skött bra.
Jag har läst igenom alla era regler och alltid följt dom.

Jag har kvar våra mail.
Tacksam för svar.

Deras svar:
Citat:

Hej!

Vi har noggrant granskat ditt konto på nytt när vi fick ditt svar och vi
har bekräftat att det är relaterat till ett konto som tidigare har
inaktiverats p.g.a. ogiltiga klick. Vi har en särskild policy som hjälper
till att säkerställa effektiviteten hos Google-annonser för våra
publicister och våra annonsörer. Därför kan vi inte godkänna din ansökan
om att återinföras i programmet.

Observera att på grund av att vår algoritm är sekretesskyddad kan vi
tyvärr inte avslöja några detaljer om hur vår övervakningsteknik fungerar
eller exakt vad vi har hittat i ditt konto.

Kom också ihåg att vi kanske inte svarar på efterföljande eller dubblerade
e-postmeddelanden angående det här ärendet. Vi hoppas på din förståelse.

Med vänliga hälsningar

Google AdSense-teamet

kulmungi 2006-05-10 20:02

Hassaninho11:

Du ditt svar var identiskt med det jag fick tidigare när de stängde av mig. Enda skillnanden var första meningen resterande är det som stod i mitt. Då gällde det att de stängde av mig för ogiltiga klick, vilket troligen uppstod i deras algoritm för att stor del av mina besökare sitter bakom en gateway/proxy och därför har samma ip. Vilket gör att många klick kan komma från samma ip, vilket leder till ogiltiga klick enligt deras policy.

Alltså att Google som är så stor inte än i dag lärt sig att köra med bättre teknik är IP nummer, vilket aldrig har funkat och kommer aldrig funka.

guran 2006-05-10 23:02

Googles rena dyngsnack om hemliga algoritmer påminner mig en historia jag var med om för flera år sedan.

Jag hade köpt ett par Ecoskor som skulle vara vattentäta. En dag läckte de in vatten. Eftersom det var garanti på att de skulle vara vattentäta så gick jag tillbaka till affären och krävde nya skor. Butiksägaren nekade till det. Jag stod på mig. Till slut sade han att han skulle testa om de läckte in vatten för han hade en "speciell maskin" för det. Han försvann in på lagret. Jag tänkte att den "speciella maskinen" vill jag se så jag drog iväg in på lagret. Jag fann butiksinnehavaren inne på toaletten med mina skor nedsänkta i en hink med vatten. Det var den "speciella maskinen".

I alla fall läckte skorna in vatten så jag fick nya.

Det är likadant med Googles algoritmen, dvs. den gör mig orolig som AdWords-annonsör. Jag vill ju inte betala för en massa tokklick och kan de inte ens typ känna av att samma ip-adress klickar som en "galning" då ger jag inte mycket för den algoritmen.

Det kan inte vara någon större revolution eller röjande av en hemlig algoritmen om Google kunde redovisa åtminstone att det kommer väldigt mycket klick från ett ensta antal ip-adresser, viss cookie eller liknande.

robertsson 2006-05-11 08:06

Jag har ju haft problem med min annonsering på Overture (finns en tråd på WN). Och där använder man ju lika hemliga alogartimer. När jag sedan analyserade trafiken och hittade massa konstig trafik (t.ex. samma IP Adress 100 gånger) så begärde jag ut loggar men blev nekad p.g.a. hemliga alogartimer. När jag hittade ännu mer konstigheter i trafiken KRÄVDE jag att OMEDELBART få ta del av underlagen för deras bluffdebitering och fick då ut loggarna. Slutsattsen är att det finns ingen som helst alogartim eller rensning. Samma IP kunde klicka 2 gånger med 2 sekunders mellanrum eller 100 gånger om dagen. Som Guran skriver så är det vanligt att företag utåt vill ha en fin image och lever på fina ord och stora löften men bakom fasaden gömmer sig dom enklaste systemen.

Men hur Googles system fungerar vet bara dom som jobbar där. Kan vara enkelt, kan vara avanncerat. Det enda jag vet är att jag lite då och då brukar få några hundra dollar i retur från Google för ogitliga klick när jag annonserar på adwords.

Hassaninho11 2006-05-13 22:41

Jag har nu svarat på Googles mail, men de har ej svarat tillbaka.
Skickade till dom alla mail som vi tidigare skrivit till varann.

Jag tycker jag är värd ett svar iaf.

warlokk 2007-07-14 21:49

Liknande hände oss efter en månad med adsense-annonser. Med flera hundra tusen visningar per vecka och inte mer än ca 30-50 klick per vecka kom vi efter en månad upp i drygt 1500 kr. Några veckor efter registreringen skulle det sättas in en summa på vårt konto för att verifiera kontot. Det exakta beloppet ( 5,06 kr) skulle skrivas in på kontosidan. Nu skulle vi kunna ta emot betalningar. Lagom till vi kom upp i 100 dollar som är gränsen för utbetalning kom nästa grej, det skulle komma en pinkod på posten inom 2-4 veckor. Nya bekräftelser för att kunna ta emot betalning trots att det var avklarat veckan innan. Samma dag som pinkoden kom så stängdes kontot pga av ogiltiga klick. Bra timing, eller hur? Med tanke på den lilla andel klick som registrerats så kan det knappats bero på "välvilja" eller sabotage från klickande besökare. När vi mailade och förklarade att alla i personalen svurit på att ingen klickat på några annonser och att vi delar nätverk med andra företag och hushåll i fastigheten kom att standardsvar som innnebar fortsatt avstängning utan vidare förklaringar. Den känsla man får är att man systematiskt gör detta för att lura små siteägare på pengar. Kan knappast tänka mig att annonsörerna får tillbaka pengarna när det förekommit så litet antal klick...

Överklagan till Google: Vi sitter i ett nätverk med ip xx.xx.xx.xx. Denna ip används av vårt företag samt flera hushåll i samma fastighet. All personal har vid förhör försäkrat att inga ogiltiga klick har gjorts. Rimligtvis måste övriga användare inom nätverket få klicka på de annonser de är intresserade av. Dessutom har vi bara den typen av annonser som betalas per visning så klicken genererar ändå ingen intäkt för oss!?

Enligt vår bedömning så har vi följt reglerna.

Vi skulle uppskatta om kontot aktiveras snarast tillsammans med en förklaring om vad som orsakat avstängningen så att det kan undvikas i framtiden.

Svar från Google: Tack för din överklagan.

Vi har noggrant granskat dina kontouppgifter på nytt när vi fick ditt
svar. Vi har återigen konstaterat att det har förekommit ogiltiga klick på
annonserna på din webbplats, vilket är ett brott mot våra allmänna villkor
och vår programpolicy.

https://www.google.com/adsense/terms
https://www.google.com/adsense/policies

Vi har en särskild policy som hjälper till att säkerställa effektiviteten
hos Google-annonser för våra publicister såväl som för våra annonsörer.
Enligt vår policy kan vi inte godkänna din ansökan om att återinföras i
programmet.

Som du kanske vet får inte publicister vars konton har inaktiverats p.g.a.
ogiltiga klick fortsätta att delta i AdSense-programmet. Du får därför
inte öppna något nytt konto.

Kom ihåg att vi kanske inte svarar på efterföljande eller dubblerade
överklaganden. Vi hoppas på din förståelse.

Med vänliga hälsningar

Google AdSense-teamet

Google Ireland Ltd.
Gordon House
Barrow Street
Dublin 4
Ireland

Registered in Dublin, Ireland
Registration Number: 368047

Vi har överklagat ytterligare en gång och ställt frågan om hur länge avstängningen gäller men givetvis inte fått svar...

Är det någon som vet om det avstängning för resten av livet som gäller???

Alex 2007-07-14 22:46

Enligt andra med samma problem är avstängningen för resten av livet.
Du får se till att bli Digg-stor eller typ Youtube. Så Google suktar efter dig.

FredrikMH 2007-07-14 23:11

Som någon annan skrev så Google Adsense ingen rättighet eller välgörenhet. Passar det inte Google får man leta efter någon annan aktör som man kan samarbeta med.

Xamda 2007-07-14 23:26

Fast man kan tycka att det borde vara en rättighet att få veta vad man anklagas för att ha gjort i detalj och inte bara i svepande ordalag.

De har i princip de facto monopol på sökmotorannonsering och det är därför de kan behandla kunder som de gör. Det skulle inte fungera om deras dominans inte var så total.

Fast nu talar jag utifrån min bestämda uppfattning att Google är betydligt värre och farligare för den fria konkurrensen än Microsoft... Jag har väl svårt för att acceptera deras totala dominans och galna, rent av vettlösa, expansion.

FredrikMH 2007-07-14 23:59

Ja jag kan ju hålla med om att deras filosofi "Don't be Evil" inte klingar så bra här :lol:

Lime 2007-07-15 00:23

Citat:

Originally posted by FredrikMH@Jul 14 2007, 23:11
Som någon annan skrev så Google Adsense ingen rättighet eller välgörenhet. Passar det inte Google får man leta efter någon annan aktör som man kan samarbeta med.

Fast det är väl stor skillnad att Google väljer att bara bryta ett "samarbete" jämfört med att beslagta intjänade pengar retroaktivt?

Xamda 2007-07-15 00:49

Precis, att göra som de gjort här håller antagligen inte enligt svensk rätt, men de smiter ju undan genom att vara registrerade med Adwords/AdSense utanför landet...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson