![]() |
Jag har följt nyheterna de sista dagarna ang bobby (ungen som hittades död).
Jag vet inte vad som är värst, att han vart slagen, att de bar ut han i snön och skotta snö över han (med lite kläder på sig) och att styvfarsan satte sig på han eller att han "flydde" till hönshuset för att få sova & slippa "tortyren" (sova ute i kylan med fodersäckar som täcke..). Det finns bara ett rätt straff för dessa 2 vuxna människor och det är inte ett fängelsestraff. Stackars unge, vem vet hur länge detta har pågått. Fyfan. |
Ja, det är svårt att undgå bli känslosam av detta...
Off Topic må hända, men helt klart aktuellt |
Har ni då läst om tjejen som vid 13 års ålder fick föda sin pappas barn då? Vart fan är världen på väg? :(
|
Ja, kan inte förstå att människor inte har en spärr. Dessa människor är ju helt klart sjuka, och det är en riktigt sjuk värld vi lever i, ingenting förvånar mig längre.
|
Ännu sjukare är sossarna/en hel del andra politiker som tror att man kan "tvätta" dessa sjuka odjur till riktiga människor igen. Att vara psykiskt sjuk i dagens (s)amhälle och begå brott belönas med lägre straff. Borde vara tvärtom, är man psykiskt sjuk och begår brott borde det vara dödstraff. Undrar då hur många som verkligen skulle hävda att de var psykisk sjuka när de gjorde brottet :rolleyes:
|
Eller att de får avtjäna sitt straff i ett annat EU land så vi slipper betala för dessa typer med våra skattepengar. Sätt de i Estniska eller polska fängelsen, jag lovar att de inte gör om det sedan :)
|
Ryskt arbetsläger skulle jag rösta för, ingen jävel som skulle våga på sig att försöka fly då.
|
Den dagen dödsstraff går igenom i Sverige flyttar jag garanterat härifrån, då vill jag inte längre kalla mig svensk.
|
Citat:
begår samma brott igen då de kommer ut? Ska sanningen fram så finns det självklart massa människor på denna jord som inte förtjänar att leva och det baserar jag inte på en individs åsikt eller dylikt utan på dess handlingar. |
Citat:
|
Citat:
Samtidigt måste media ta ett lite större ansvar, det skrevs t.ex. inte mycket om folkmordet i rwanda 1994 där nästan 1 miljon människor dog. |
Dödsstraff lämner inte utrymme för något som helst misstag i rättväsendet.
Misstag sker hela tiden. Vi behöver inte gå till USA för att hitta fall där en person som dömts till dödsstraff visat sig vara oskyldig. I England släpptes ett antal personer som suttit i 14 år dömda för bombdåd i IRAs namn. Där hade bevis fabricerats. Om England haft dödstraff hade de med all säkerhet dömts till döden. I Sverige finns några uppmärksamma fall. En släpptes år 2003 efter att ha suttit 8 år i fängelse dömd för mord. Han hade troligtvis också dömts till döden om vi hade haft det straffet i Sverige. Dessutom är livstidsstraffet historisk sätt en nymodighet och anledningen till att det började införas var att dödsstraffet betraktades som relativt humant för den dömda och hans anhöriga. Plågan och våndan för den dömda och hans anhöriga upphör ju med straffets verkställande. De anhöriga kan ju då börja processen att gå vidare. Med ett livstidsstraff är straffet pågående under hela den tiden personen sitter i fängelse. Så ur bestraffningssynpunkt/hämnd är livstidsstraff att föredra. |
Citat:
Svensk media har fullt upp med att rapportera det senaste om linda rosing och hennes patetiska man. |
Om det nu var livstid, livstid i sverige brukar vara under 10 år, å det kallar jag inte livstid när man för skattefusk riskerar att åka in på 6 år.
|
Citat:
Staten ska vara lite mer kreativ när det kommer till straff. Det finns alternativ som är bättre än fängelse och samhällstjänst. Pedofiler kan man skära kroppsdelar av, mördare kan man spänna fast i en säng med vita väggar, ett surrande lysrör och dropp. Låt dom ligga där några månader och fundera helt själv. |
Citat:
Öppna upp PRU registret m.m. Personer som just bobbys styvföräldrar och t.ex. hagamannen m.fl. som erkänt saker och ting är det ju ingen fråga om de oskyldiga eller inte, bör bara vara 1 sak som gäller för dem, raka vägen till kyrkogården. Sen vill jag bara säga en till sak ang ditt inlägg, jag tycker det är tragiskt att du skriver som du gör. Du målar upp en bild där man ska "straffa" anhöriga till en brottsling. Hur många procent av fallen tror du de anhöriga ens är medvetna? Straffen ska väl självklart vara baserat på så sätt att de som råkat ut för dessa brottslingar ska få lugn och ro och kunna gå vidare och dess anhöriga. Vem får det av fängelsestraff? Vem får det då man vet att idioterna är ute om ett par år? Vänstern bör lyssna på sina partikamrater i kina då det gäller bestraffning, de ligger ljusår framför oss. |
Citat:
1. turismen skulle öka med flera tusen procent i sverige 2. licenspengar på TV rättigheterna 3. slippa flera dyra fängelseår per brottsling Hela affärsledet skulle dra in pengar, från flygbolagen som flyger till sverige till den lilla lokala kioskbutiken som säljer cigg å tidningar. :lol: |
Citat:
Vi måste börja begå kraftig lobbyering mot boström och se till att få tv-rättigheterna! |
Citat:
Vem som är tragisk av oss, tja du... Citat:
Om du fullt allvar menar det du skriver så är du inte ens värd att kommentera mer. |
Citat:
Problemet uppstår då man ska definiera vad "normalt" är inom psykologin. Det går att definiera "normalt" inom många olika typer av kategorier, t.ex. vad ett normalt PH värde är inom svenska sjöar. Jag minns då jag läste psykologi för många år sen, då tog vår lärare fram en artikel från en amerikansk tidning som visa hur man hanterade dömda pedofiler. Man använde sig av el-terapi, kort och gott så visa man en massa bilder och övervakade hur pedofilen reagera (hjärnan) då pedofilen såg bilderna. T.ex. först så visa man ett äpple, hjärnan respondar då som vanligt, sen visa man en bild på en litet barn, då reagerar pedofilens hjärna på ett annat sätt än normalt när pedofilen reagerar på det sättet han gör, så får pedofilen automatiskt elstötar. Så kör man detta regelbundet såklart. Man var stolt över att man lyckats "bota" så många pedofiler i procent då. Dock fanns det inga garantier och även de som var "botade" kunde fantisera om småbarn men poängen var att de inte begick övergrep igen. Men, detta skulle aldrig användas i Sverige. Det skulle klassas som tortyr här. Det är bättre att droga dem och sätta dem i gruppterapi, vilket skämt. Ungefär som att det skulle gå övertala en homosexuell att övergå till att bli heterosexuell. |
Jag tror att det bara finns en lösning på det problemet i Sverige. Man ska inte gå tillbaka till stenåldern för det kommer inte hjälpa ändå. Men en sak är säkert att fångarna i Sverige kostar samhället för mycket och för att komma på en lösning där är inte enklet. Jag pratade om det med en vän som är polis och vi kom på en bra lösning. Om man skulle bygga fabriker i anslutning till varje anstalt. Får man då ett 10 årigt straff och får arbeta hårt med kroppen hela dagarna under den perioden så blir man inte sugen på att åka in igen. Samtidigt kan ett jobb inom samma verksamhet erbjudas sedan till personen ifråga då han kan sitt efter alla dessa år i yrket och får en chans att sluta med det kriminella.
Man får gratis arbetskraft, fångarna betalar själva sitt uppehälle plus lite till så de oxå bidrar till samhället. Samtidigt som de får en chans att leva normalt efteråt. Idag är det få som vill anställa dessa killar efteråt och det är det som gör att de återfaller. Det skulle lösa många problem, säkert inte alla skulle bli "BRA" efteråt men en stor del skulle ta den chansen iaf. |
Lite tråkigt att jämföra pedofiler som förbryter sig mot barn i flera år, föräldrar som bobbys mot ett par människor som mördat en person en gång eller två gånger. Kanske misshandlat tre personer istället.
Dessa människor förtjänar enligt min åsikt inte att få gå runt fritt längre, dessa skall antingen passas noga, de skall straffas ordentlig.. I värsta fall döden, dock finner jag döden som den enklaste utvägen för personen och billigaste för staten. Utan tvekan att en person tjänar vettigare av sitt straff på exempelvis ett arbetsläger. Inget annat förtjänar dessa typer av människor efter sin grad av ondska i alla år. |
Jag anser att alla människor ska få en andra chans. En mördare har samma ursprung som oss andra. Dck har något tagit över hans mänsklighet och skapat ett monster. Svenska psykanstalter kan rädda den här personen och det är bra. Att införa dödsstraff som vissa hävdar ska dämpa brottstatistiken borde tänka om. Dödsstraff löser absolut ingenting. Det är bättre att gärningsmännen får leva med vad de har gjort.
|
Arbetsläger för de nötterna!
Var det vänstern jag skulle rösta på då sa ni? :rolleyes: |
Det spelar inte nån roll vem som begår ett övergrepp eller på vem man gör det. Ett övergrepp är ett övergrepp. Ett mord är ett mord.
Vem här vill ge staten av alla instutitioner laglig rätt att mörda folk? Sen så kan ju förespråkarna av kroppsbestraffning fråga sig själva om de skulle kunna tänka sig att se en nära anhörig drabbas av det straffet. Hur skulle du se på dödsstraff om det var din bror som skulle avrättas? |
Citat:
Han skulle inte vara värd mer en vattendroppe i ett ösregn för mig... Eller ännu mindre.. Han kanske är min bror, vi har växt upp tillsammans kanske... Men från och med den sekunden han begår den idiotiska handingen, så är det hejdå... |
Så en person som är psykist sjuk ska straffas för detta med döden?
Då kan vi lika gärna sätta alla alkoholister, överviktiga, anorektiker, reumatiker, diabetiker, allergiker, astmatiker m fl på den elektriska stolen. Passa också på att knuffa alla dementa nerför klippan. Dessa är ju också sjuka och kostar samhället pengar. Fattar inte hur man ens kan resonera om dödstraff på en som behöver vård (och därmed kostar samhället pengar). Undrar också hur man isåfall skulle straffa en hypokondriker? |
Hmm... nu har ju ingen sagt att vi döda alla psykiskt sjuka, utan psykiskt sjuka som begår brott! För som det är just nu påstår alla att det är psykiskt sjuka när de åker dit eftersom straffet är lägre. Hade det varit dödstraff kan jag lova att alla hade gormat i rättsalen "Jag är inte psykiskt sjuk!! Jag var väl medveten om vad jag gjorde!!". Att hugga ned en annan människa med en yxa och sedan hävda att man är sinnesjuk för att sedan vara ute i friheten efter tre år... Ja, det tycker jag inte känns vettigt.
|
Intressant resonemang du för spindeln.
För det du skriver är att psykiskt sjuka som begår brott skall samhället avrätta. Om de är friska och har begått brott skall de inte dömas till döden. För på något annat sätt kan man inte tolka ditt inlägg. |
Alla psykiskt sjuka? Har man utdelat ett dödstraff på en psykist sjuk så är samhället sjukare.
|
Citat:
Tro mig. Du lär inte få bort stämpeln att du har varit psykiskt sjuk. Du går alltså inte "fri" efter 3 år. |
Jag anser helt klart att de människor som bevisats psykiskt sjuka ska få den vård som de behöver, men det är galet att de ska komma ut efter t.ex. 3 år då de blivit friskförklarade.
Om en person som är psykiskt sjuk begår ett brott, låt oss säga mord, så ska personen i fråga först få den vård som denne behöver. När personen sedan anses "frisk", så ska det följa ett fängelsestraff. Man ska inte slippa undan bara för man är sjuk. Om personen inte hade varit sjuk kanske denna hade fått 8-10 års fängelse? Om han nu är sjuk, så får han kanske 3 år istället? Borde han då inte sitta resterande 5-7 åren i fängelse, han ska fortfarande ha sitt straff. Angående dödsstraff så tror jag inte att dödstraff är en lösning på problemet, som någon tidigare sa så är det ju bara att kolla på de stater i USA där dödsstraff finns - brott begås ändå, iofs är deras kultur en aning olik vår och de har lite fler invånare. Om man ska införa dödsstraff så borde det vara för just sådna här saker, som t.ex. hagamannen eller Bobbys störda föräldrar. Det ska vara i sådna fall där personen har erkänt eller där det inte finns några som helst tveksamheter i om personen är skyldig eller ej. Dödstraffet ska inte ske på direkten. Om vi inför dödsstraff så borde det vara som det t.ex. är i Texas. Där får brottslingen först sitta, låt oss säga, 40 år i fängelse och sedan få sitt dödsstraff.. hela tiden omedveten om exakt när dödsstraffet kommer att inträffa. På det här sättet kommer den kriminella inte lätt undan, som den gör om den blir avrättad på direkten, utan får sitta i fängelse och lida för sitt brott. Men men, brott lär alltid finnas och det är tragiskt hur vi människor fungerar.. |
Sen finns det olika sorters psykiskt sjuka..
Om jag nu förenklar det rätt... Psykos = Personen vet inte att den är sjuk. Neuros = Personen vet att den är sjuk. Borderline = De som är mittemellan ovanstående. Så om någon säger i en rättsal att den inte är sjuk, så har den personen kanske en psykos? För om man undantar hat och grupptryck så är förmodligen de flesta grova våldsbrott utförda av en människa som är i behov av vård? För inte går en frisk människa och hugger ner någon annan med en yxa? Just det ja... Religion. ett kapitel för sig. |
Gränsen mellan vad som är sjukt och vad som är friskt är inte skarp, den finns på en glidande skala.
|
Citat:
|
Citat:
Att döma någon på enbart ett erkännade, som du skriver, är fullkomligt rättsvidrigt. Målvakter (de tar på sig skulden) förekommer i ekonomiska bluffaffärer men målvakter förekommer även i brottsmål, dvs personer som av olika anledningar tar på sig skulden för ett brott andra har begått. Bevekelsegrunderna för att ta på sig ett brott som andra har gjort kan vara många, ekonomisk ersättning (till sig själv eller vid dödstraff till de anhöriga), hot (erkänn eller vi dödar dina närmast anhöriga), lojalitet mot saken/ledaren eller som Killen antyder; tro/religion. Det sistnämnda hör vi dagligen exempel på när fotfolket inspirerande av sina ledare och med hopp om ett bättre liv sedan tar livet av sig själva och några andra. Fast med tanke på attityden hos en del avrättningsförespråkare här så räcker det med; en misstanke, ett rep och ett träd... |
Citat:
|
Har läst en hel del om det inträffade, blir bara mer och mer rädd varje gång. Att en människa av misstag eller i fredesmod kan döda en annan människa kan jag i viss utsträckning förstå, men att tortera och misshandla en 10årig pojke är utanför mitt förstånd.
Ibland undrar jag faktiskt om dödstraff borde införas i Sverige. tror inte ett skit på rehab för sånna. |
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:15. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson