WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Telefon och sms betalningar (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13801)

hpe123 2006-04-28 12:00

Hej,

jag har en tjänst jag vill ta betalt 30SEK för och har tittat runt på betallösningar.

Kort är besvärligt och en del användare tvekar till att knappa in uppgifter på nätet.

Betala via telefon som blocket gör vore ju smidigt tänkte jag...

får kvar 19,5-22,5 beroende på månadsavgift och liknande... är inte det sjukt dyrt?

En rimlig avgift för dem vore att ta 3-5 kr av en betalning på 30. Är jag helt ute och
cyklar eller är det något som är galet? Vad jag förstått är Telia en ganska stor bov
i sammanhanget.

/hpe

MSI 2006-04-28 12:11

Det stämmer nog bra, telefon och SMS lösningar har otroligt höga avgifter.
Och det är operatörerna som är boven i dramat. Att få behålla ca 20:- av 30:-
låter dock som en ganska bra deal i sammanhanget. På ett sms försvinner ca
50%.

klein 2006-04-28 12:32

Citat:

Originally posted by hpe123@Apr 28 2006, 12:00
Hej,

jag har en tjänst jag vill ta betalt 30SEK för och har tittat runt på betallösningar.

Kort är besvärligt och en del användare tvekar till att knappa in uppgifter på nätet.

Betala via telefon som blocket gör vore ju smidigt tänkte jag...

får kvar 19,5-22,5 beroende på månadsavgift och liknande... är inte det sjukt dyrt?

En rimlig avgift för dem vore att ta 3-5 kr av en betalning på 30. Är jag helt ute och
cyklar eller är det något som är galet? Vad jag förstått är Telia en ganska stor bov
i sammanhanget.

/hpe

Varför inte ha kort betalning ,men uppmana kunden att använda E-kort? Den här skrämmsel hickan det finns inför kortbetalning löjligt, vi använder själva E-kort när vi gör betalningar på nätet. Man vet aldrig om ett fax kommer fel eller liknade, så jävla smidigt att då sätta en limit 500:- om en vara kostar $50

Tobbe 2006-04-28 14:25

Vad folk aldrig verkar ta hänsyn till är momsen. På ett slutpris mot konsument har du momsen medräknad, på en kickback från en leverantör är den exklusive moms.

30kr ex moms = 24kr. Har du ut 19.5-22.5 ska du vara glad, eftersom det verkar vara precis den ersättningen du kan tänka dig betala för transaktionen, så var det problemet löst.

Edit: FYI: Telia tar 15% på betalsamtal.

Tomas 2006-04-28 14:27

Att ta betalt för en vara med telefon eller sms är för många förknippat med en säkerhet som man inte känner inför hanteringen med konto/kreditkort. Om det sedan är säkrare eller inte (jämfört med t.ex. E-kort som Klein nämnde) verkar inte nödvändigtvis ha så stor inverkan på kunden. Det ju också många som faktiskt fortfarande inte har ett VISA eller Mstercard, så telefonbetalning är på det viset mer tillgängligt för "den stora massan".

Jag har letat länge efter en telefon eller sms-tjänst, men precis som hpe123 så tycker jag förlusterna är fullkomligt vansinniga. Ofta en förlust på 40% eller mer. Så om någon kan tipsa om en vettig telefon/smsbetalningstjänst, så är jag oerhört tacksam.

EDIT: Tobbe, ditt inlägg postades efter att jag började skriva mitt. Om det stämmer så är det ju faktiskt inte så illa. Kanske jag har stirrat mig blind på summan och glömt läsa det finstilta med momsen inräknad.

hpe123 2006-04-28 14:47

Citat:

Originally posted by Tobbe@Apr 28 2006, 14:25
Vad folk aldrig verkar ta hänsyn till är momsen. På ett slutpris mot konsument har du momsen medräknad, på en kickback från en leverantör är den exklusive moms.

30kr ex moms = 24kr. Har du ut 19.5-22.5 ska du vara glad, eftersom det verkar vara precis den ersättningen du kan tänka dig betala för transaktionen, så var det problemet löst.

Edit: FYI: Telia tar 15% på betalsamtal.

Ja, jag håller med. Båda siffrorna jag redovisade var dock inkl. moms. Dvs Kunden betalar 24SEK exkl moms och jag erhåller mellan 15,6 och 18 SEK.

INTE rimligt... betalar kunden 24 bör jag få behålla MINST 21. Det är i alla fall min åsikt.

mvh
hpe

Hmmm.... Telia tar 15%... Telefix tar 70kr av 200kr inkl moms... 30kr går bort till Telia... de får kvar 40kr... HUTLÖST.
VIATEL tar 25%, dvs 50kr, Telia tar återigen 30kr... kvar 20kr...10%... mer rimligt, men då tillkommer månadsavgifter och mycket högre startavgift...

Verkar som det finns en affärsmöjlighet att ta 5% utöver Telia, dvs 20% totalt... Mycket billigare för kunden och ändå riktigt bra marginaler, man har ju inte så mycket kostnader... någon som är sugen på att göra en sådan lösning?

Gustav 2006-04-28 14:50

Citat:

Originally posted by klein@Apr 28 2006, 12:32
Den här skrämmsel hickan det finns inför kortbetalning löjligt, vi använder själva E-kort när vi gör betalningar på nätet.

Han tjänst kostar 30kr och han vill kunna ta betalt via sms. Just den kombinationen av pris och betallösning känner i alla fall igen från en bransch där kunderna brukar vara extremt misstänksamma mot kortbetalningar. Jag handlar ofta med kreditkort på nätet. Men skulle jag handla den typen av tjänst/produkt, som jag tror att det är frågan om här, så skulle jag välja sms betalning. Så det är nog enda lösningen. Men sms betalning är dyrt. Tyvärr.

hpe123 2006-04-28 15:48

Tomas,

Det bästa jag hittat hittills är Viatel. De kostar 25% men då tillkommer 990kr startavgift samt 100kr fast månadsavgift.

Kan återkomma om jag hittar något bättre

/hpe

HenSod 2006-04-28 17:57

Jag använder MOSMS som så många andra för betalning via SMS. Man tjänar inte så mycket på det, men MOSMS erhåller å andra sidan en bra kvalitet. Det är hutlöst hur mycke Telia med andra tar för såna här lösningar. Det är trist, men man kanske får bita i det sura äpplet.

hpe123 2006-05-04 17:19

Citat:

Originally posted by hpe123@Apr 28 2006, 15:48
Tomas,

Det bästa jag hittat hittills är Viatel. De kostar 25% men då tillkommer 990kr startavgift samt 100kr fast månadsavgift.

Kan återkomma om jag hittar något bättre

/hpe

Uppdatering...

Pay&Read var mycket billigare...

ingen startavgift, inga fasta kostnader...

16% av inkl.moms priset, upp till 100kr 8% mellan 100 upp till 500 och 4% över 500

Spöar de andra som håller på med telefonbetalningar så det sjunger om det...

Med mitt tidigare räkneexempel blir det:

Jag tar 30kr av kunden, får behålla 25,2. Dessutom, som en bonus kan man ta mer än 200kr betalt.

Vet inte om detta klassas som reklam men jag har ingenting med Pay&Read att göra (eller kn man få köpa aktier där?) och den lösningen jag kommer välja om jag inte snubblar över något mycket bättre.

mvh
/hpe

Tobbe 2006-05-04 18:03

Det du kollar på är inte "äkta" betalsamtal, de skickar en faktura separat. Så är du ute efter en factoringtjänst finns betydligt billigare alternativ ;)

Tobbe 2006-05-04 18:04

Citat:

Originally posted by HenSod@Apr 28 2006, 17:57
Jag använder MOSMS som så många andra för betalning via SMS. Man tjänar inte så mycket på det, men MOSMS erhåller å andra sidan en bra kvalitet. Det är hutlöst hur mycke Telia med andra tar för såna här lösningar. Det är trist, men man kanske får bita i det sura äpplet.
Telia har ju lägst avgifter för PSMS :) Så för en gångs skull ska vi nog vara glada över deras prissättning.. :)

marty3d 2006-05-04 23:35

Citat:

Originally posted by Tobbe@May 4 2006, 18:03
Det du kollar på är inte äkta betalsamtal, de skickar en faktura separat. Så är du ute efter en factoringtjänst finns betydligt billigare alternativ

Förlåt att jag hoppar in, men jag skulle gärna vilja veta skillnaderna på "äkta" betalsamtal och inte? Är inte så insatt i det här men det blir mero mer aktuellt :/

hpe123 2006-05-05 11:37

Citat:

Ursprungligen postat av Tobbe
Det du kollar på är inte "äkta" betalsamtal, de skickar en faktura separat. Så är du ute efter en factoringtjänst finns betydligt billigare alternativ ;)

Citat:

Ursprungligen postat av marty3d
Förlåt att jag hoppar in, men jag skulle gärna vilja veta skillnaderna på "äkta" betalsamtal och inte? Är inte så insatt i det här men det blir mero mer aktuellt :/

Tobbe,

nej visst, det är inte en helt äkta tjänst men den är precis lika lätt för användaren och det är ju därför man vill använda en telefontjänst.

Ytterligare 3% så tar de kreditrisken också. Vet du av någon factoringtjänst som är lika enkel så får du gärna säga till. Man är ju alltid ute efter att höja sina marginaler.

marty,

en äkta telefontjänst gör att räkningen kommer på telefonräkningen. I det här fallet kommer den som en separat faktura. För mig är det enkla förfarandet med att slå ett telefonnummer och ange en kod det som gör lösningen intressant.

/hpe

marty3d 2006-05-05 11:44

Samma här. För mig ser jag ingen större skillnad om kunden betalar en faktura eller sin telefonräkning. Hur anser ni att kunden ser på det? Kan de verkligen bli upprörda över skillnaden?

HenSod 2006-05-05 14:24

Citat:

Originally posted by marty3d@May 5 2006, 11:44
Samma här. För mig ser jag ingen större skillnad om kunden betalar en faktura eller sin telefonräkning. Hur anser ni att kunden ser på det? Kan de verkligen bli upprörda över skillnaden?

Det är väl fakturaavgiften man hänger upp sig på i så fall (om det finns någon sådan). Att behöva betala två fakturaavgifter är nog inte så populärt.

marty3d 2006-05-05 14:34

Citat:

Originally posted by HenSod@May 5 2006, 14:24

Det är väl fakturaavgiften man hänger upp sig på i så fall (om det finns någon sådan). Att behöva betala två fakturaavgifter är nog inte så populärt.

Hur menar du? Att betala 1. Telefonräkningen och 2. Fakturan för sitt köp?

Edit: Stavfel

Tobbe 2006-05-05 14:35

Det är väl isf mer ekonomiskt att sätta upp en IVR-lösning där du tar emot samtalet på ett vanligt nr & använder uppringarens uppgifter / personnr / kundnr för att fakturera dem & kränga fakturan direkt till Acme, Kreditor eller något annat inkasso/factoringbolag. 8% och om du fortfarande har kvar kreditrisken är i mina ögon inte ett attraktivt alternativ, du har vanliga factoringalternativ på ca 3% genom att googla i 30 sekunder. Eller varför inte ta ett gratis SMS och plocka in personnret. Fördelen med äkta PSMS/betalsamtal är ju att operatörerna tar kreditrisken & att du når en betydligt yngre målgrupp (försök sälj en faktura som är utställd till en 13-åring..)

Bara för att klargöra mitt argumenterade: Jag har inget emot pay-read, det är en bra produkt de har, men om man är ute efter att pressa procenten i botten så kan man lika gärna göra det själv & klippa ytterligare 5%.

M. Johansson 2006-05-12 15:21

Citat:

Originally posted by marty3d@May 5 2006, 11:44
Samma här. För mig ser jag ingen större skillnad om kunden betalar en faktura eller sin telefonräkning. Hur anser ni att kunden ser på det? Kan de verkligen bli upprörda över skillnaden?
Jag använder Pay&Read för kortbetalningar, och Viatel för telefonbetalningar. Pay&Reads telefonbetalning är enligt mig ingen telefonbetalning alls, utan en factoringlösning. De använder telefonnumret för att kolla upp ens adress, och skickar sedan faktura till en. Billigt, ja, men en pain in the ass för kunden, eftersom hela syftet med att betala med telefon är att man slipper fakturan.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson