WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Flytta server från Göteborg till Stockholm (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13703)

Spindel 2006-04-22 12:00

Måste flytta en server som finns i en serverhall i Göteborg till en som ligger i Stockholm.

Någon som har några bra tips hur det ska gå till på bästa och billigaste sätt?

patrikweb 2006-04-22 12:05

Vad är det för server? Vad gör servern? Kan du flytta med samma IP?

Dom gångerna vi migrerat något har vi alltid köpt in en ny server för att inte få något avbrott.

Men räkna med få avbrott på tiden du flyttar servern, om det inte är så mycket att peka om så är det väl inga problem peka om domäner till nytt ip om det behövs.

Spindel 2006-04-22 12:18

Downtime kommer det att bli, blir en helt ny Co-location-leverantör. Ny server har jag inte råd med i nuläget och det jag undrar mest är hur jag ska få upp servern till Sthlm.

jomper 2006-04-22 12:30

Bil är väl enda vettiga alternativet om du inte ska få flera dygns nertid. Jag kör upp på fredagar då och då från gbg..

Spindel 2006-04-22 12:41

Bil är uteslutet. Fyller 18 år om ca 2 månader och har således varken bil eller körkort.

Dessutom har Port80 sagt att de rycker ut kablarna kl 11 på måndag så om ingen här har bil och ska åka från gbg -> sthlm måste vi skicka via Posten? Eller vad ska man skicka servern med?

Edit: Servern är för övrigt 4U, rätt tung med andra ord.

hundserver 2006-04-22 12:48

Citat:

Originally posted by Spindel@Apr 22 2006, 12:41
Bil är uteslutet. Fyller 18 år om ca 2 månader och har således varken bil eller körkort.

Dessutom har Port80 sagt att de rycker ut kablarna kl 11 på måndag så om ingen här har bil och ska åka från gbg -> sthlm måste vi skicka via Posten? Eller vad ska man skicka servern med?

Edit: Servern är för övrigt 4U, rätt tung med andra ord.

SNABBAST är väll att buda den kan jag tänka mig, borde väll gå under en dag, Sen beror det ju på hur fort dom kopplar upp den igen.

Westman 2006-04-22 12:58

Bilbud kostar en hel del. Företagspaket 09.00 är väl det billigaste (om det inte är för tungt) som är framme tidigt dagen efter. Jag tror inte att SJs Expressgods är billigare.

Westman 2006-04-22 13:07

Det billigaste alternativet till bilbud är att leta på en snäll äldre kompis med körkort och hyra en bil 1 dygn med fria mil. Då borde kostnaden stanna runt 1500.

b_andersson 2006-04-22 13:14

Eftersom du är så ung så åker du tåg nästan gratis, så packa ihop servern och sätt dig på ett X2000 till Sthlm och ta med kartongen som bagage. Sen tar du bara taxi till serverhallen och smäller upp servern.

Total nertid 4h och en kostnad <1000kr totalt.

//Björn

Henrik Larsson 2006-04-22 14:37

Citat:

Originally posted by b_andersson@Apr 22 2006, 13:14
Eftersom du är så ung så åker du tåg nästan gratis, så packa ihop servern och sätt dig på ett X2000 till Sthlm och ta med kartongen som bagage.
Kommer att tänka på när jag åkte rasseltåg (inte X2000) och en ung kille under hela sin resa (> 2½ timme) satt med en jättestor tower-låda mellan benen och med en 19"-CRT-skärm i knäet.

Spindel 2006-04-22 14:52

Nja, att åka till Sthlm har jag ingen direkt lust med. Att sidan får lite längre downtime gör egentligen inte så mycket om det bara handlar om några dagar.

b_andersson 2006-04-22 14:56

Citat:

Originally posted by Spindel@Apr 22 2006, 13:52
Nja, att åka till Sthlm har jag ingen direkt lust med. Att sidan får lite längre downtime gör egentligen inte så mycket om det bara handlar om några dagar.

Om bara priset är intressant så är Bussgods överlägset när man skall skicka större / tyngre saker, borde inte kosta mer än 200-300kr att skicka upp servern till sthlm.

//Björn

patrikweb 2006-04-22 14:58

Bil är väl det smidigaste av något slag, sedan låta posten eller något hantera servrar som ska upp i drift låter farligt.

Men alla sätt gör att det blir downtime och kommer kosta en del, så du måste verkligen har bra orsaker att göra en sådan flytt.

Tåg och 4U låter dock som självmord mer eller mindre.

Mattias 2006-04-22 15:26

Citat:

Originally posted by jomper@Apr 22 2006, 12:30
Jag kör upp på fredagar då och då från gbg..
Kanske bara var jag som noterade detta.
Kanske som så att herrn här kan hjälpa dig för en summa pengar. ;)

jimmie 2006-04-22 15:41

Citat:

Ursprungligen postat av Mattias
Citat:

Ursprungligen postat av jomper
Jag kör upp på fredagar då och då från gbg..

Kanske bara var jag som noterade detta.
Kanske som så att herrn här kan hjälpa dig för en summa pengar. ;)

Citat:

Bara jag som såg det här? ;)

Det är lördag idag och således kommer personen ej att köra upp förrän på fredag, dvs för sent. ;)

Mattias 2006-04-22 16:10

Vad dum jag känner mig, jag som ville få vara smart.
Men jag kontrar med:
Personen sa ju iof att det inte gjorde något med lite nertid och om nu jomper kan fixa detta på fredag så är det ju lysande :)

jonny 2006-04-22 22:09

Att skicka servern med posten är vanskligt. Jag fick en gång en server som företagspaket från Malmö och fick byta ut moderkort, processor och minneskretsar för att diskettenheten lossnat. Kanske en mycket osannolikt händelse - men roligt var det inte.

Bussgods är ännu värre och rekommenderas inte.

Spindel 2006-04-22 22:28

Vad finns det för alternativ då? Allt som innebär att jag måste till Sthlm är uteslutet.

jonny 2006-04-23 10:17

DHL, UPS etc känns som ett vettigt alternativ.

patrikweb 2006-04-23 17:55

Går även skicka paket på tåg om du vill ha det snabbt framme.

jomper 2006-04-23 20:45

Synd att du är så sent ute och att det inte går att skjuta på. Jag körde upp i fredags kväll men den här veckan ska jag inte ner dit och jobba utan får nöja mig med Oskarshamn (kärnkraftverk!) och Malmö. Veckorna därefter är det Göteborg igen..

Du har inte möjlighet att flytta det som ligger på servern till en annan server tillfälligt? Så hade jag nog gjort, men det kanske inte går att ordna.

Annars är Postens företagspaket ett alternativ tycker jag, det tar nån dag bara och kostar inte SÅ mycket pengar. Skulle nått paja så är paketen väl försäkrade, har varit med om posten fick betala 30 papp för en skrivare de vält ner från en truck så att den blev mos.

Nåja, hör av dig om jag kan hjälpa till.

patrikweb 2006-04-23 20:48

Problemet är att det bara försäkras emot serverns värde inte kostnaderna runt om iform av nertid och allt extra jobb få tag i en ny.

Spindel 2006-04-24 20:59

Ett problem, behöver en kartong att lägga servern i? Är det något som Posten kan fixa?

patrikweb 2006-04-24 21:27

Har kollat båda med Posten, DHL, UPS och liknande ingen av dom erbjuder att kunna hämta och packa. Så kartong får du fixa själv.

Spindel 2006-04-24 22:00

Vågar man skicka den utan kartong? :)

patrikweb 2006-04-24 22:10

Alla dom bolagen kräver även att det är packad bra annars får du inte skicka det.

inpbox 2006-04-25 22:50

finns alltid busgods :)

BigDuke 2006-04-26 03:58

Posten har nischat sig på att slå sönder allt man försöker skicka med dem. Speciellt stora tunga kartonger har de ingen förståelse för att man ska vara försiktig med.

http://www.walfridsson.se/server/

En riktlinje jag hört är att ett paket ska tåla 1 meters fall ner i ett betonggolv, annars får du inte ut nåt på försäkringen. De som avgör om du överhuvudtaget ska få ut nåt sedan är Posten själva.

Lycka till.

Jonas 2006-04-26 05:16

Citat:

Originally posted by BigDuke@Apr 26 2006, 03:58
En riktlinje jag hört är att ett paket ska tåla 1 meters fall ner i ett betonggolv, annars får du inte ut nåt på försäkringen. De som avgör om du överhuvudtaget ska få ut nåt sedan är Posten själva.
Och har du otur får du ersättningen i frimärken... :D

Det brukar vara populärt sätt för posten att ersätta saker och ting.

Posten hade skrivet fel uthämtningsställe åt mig när jag skulle hämta ett paket.
Jag åker 10mil för att hämta ut paketet när det var på mitt vanliga uthämtningsställe.
Förbannad skäller jag ut kassörskan och kräver ersättning.
Slutar med att jag får 70kr i frimärken för bensinen...

magic 2006-04-26 08:58

Av erfarenhet skulle jag använda mig av DHL eller UPS, de levererar även din server till nya leverantörens dörr, Jag använder mig även av JetPak, jag skulle avråda dig från att använda posten.

lycka till.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson