![]() |
Jag vet inte om en liknande frågeställning har varit uppe förut, men jag har sökt och inte hittat något.
Min webbshop består av ca 900 sidor. Varav ca 300 produktsidor. Till webbshoppen hör även ett forum med ca 500 sidor. Av dessa sidor indexerade Google först 200. När jag söker på site:www.domän.se nu, så visar google ca 150 sidor (+ 90 sidor som faller bort därför att de är ”snarlika”). Det innebär att Google alltså har tappat bort 50 sidor sedan googlebot var på besök senast. Vad tror ni det här kan bero på? Är det så att google inte indexerar en sida fullständigt och i så fall varför? Jag har konkurrenter som google har indexerat helt och hållet. Lite info om sidan det gäller. Webbutiken är ungefär ett år gammal och har PR4. Produktmenyn som kunden använder för att komma till produkterna är ett JavaScript som google inte kan följa. Jag använder därför en sitemap där samtliga produktkategorier och produktsidor finns med. Uppenbarligen följer google länkarna i min sitemap, eftersom vissa sidor har indexerats. Men varför indexerar då google inte samtliga sidor? Webbshoppen är uppbyggd i frames (vilket ju inte är helt optimalt). Det jag tycker är märkligt är som sagt att google indexerar vissa sidor, men långt ifrån alla. Forumet struntar jag i om google vill indexera eller inte, men det vore trevligt att få med alla produktsidor i index. Om någon tror sig kunna hjälpa mig så är jag mycket tacksam. :) |
Jadu, själv får jag "Resultat 1 - 2 av ungefär 8 890 från xxxxx.se" när jag googlar med "site:xxxxx.se", inte så kul det heller. Ingen länk för att visa övriga 8888 sidor finns heller.
|
Google tappar och hittar sidor hela tiden. För en site jag har så pendlar antalet sidor med flera tusen upp och ner med några dagar/veckors mellanrum. Trafiken verkar dock vara konstant även fast man ibland får antalet indexerade sidor halverade.
|
Du bör se över siten konstruktion, först och främst skall du skippa frames.
Sen bör du bygga en ordentlig intern länkstruktur, i princip skall man kunna ta sej till alla sidor från alla sidor. Inte via en sitemap, utan via skarpa länkar direkt på sidorna. Sen finns det ett antal andra åtgärder som behövs för att ge din site ett riktigt bra lyft. |
det är inte så att du har samma title på alla sidorna? google buntar ihop sidor med samma title till ett sökresultat.
ett tips är att du har din produktbenmäning som title. då får juh varje sida en unik title. |
Min titel ser ut så här:
Produktnamn - Företagsnamn Dvs produktnamnet är alltid olika, men företagsnamnet alltid det samma. Är det något man borde ändra på och ta bort företagsnamnet ur titel? Skulle gärna behålla min titel som den är annars. Bara produktnamnet blir lite "tomt" och den som söker har svårt att se vad det är frågan om. |
Citat:
Företagsnamnet kan du lägga in i descriptiontexten istället. Testa det på några sidor. |
f*n menade naturligtvis att du skall ta bort firmanamnet ur titeln.
|
Tack för tipset hubbert. Jag har funderat lite på det du säger. Jag kan ju alltid testa på några sidor som inte indexeras nu och se vad som händer. Lösningen kanske är så enkel :)
Xpat - Att sidan är uppbyggd i frames borde inte vara några problem i det här fallet. Google ser ju inte frames, utan tror att varje frame är en enskild sida. Det borde alltså resultera i fler sidor och inte tvärtom. Jag tror snarare att det är min JavaScript-meny som ställer till problem. Men det borde räcka med att Google följer några länkar i sitemapen (vilket google uppenbarligen gör), för att hitta resterande produkter. Tittar man på en produktsida så finns där nämligen länkar till relaterade produkter. Alltså finns det ”skarpa länkar” mellan olika sidor. Även om jag faktiskt läst på en hel del om SEO det senaste året, så kan jag tänka mig att min webbshop är rena katastrofen ur ett SEO perspektiv. Jag är inte programmerare, utan civilekonom. Jag betalar en webmaster som jobbar med den tekniska biten. Även om det fungerar bra, så blir jag ganska begränsad. Jag vet ofta vad som behöver göras, men inte hur. Jag har t ex funderat på att göra om sidan utan frames, men då måste jag hosta upp några tusen. Så jag drar mig för det... |
Google läser frames, men det är den interna länkstrukturen som ofta blir lidande. Som sagt, varje sida bör navigering till övriga sidor.
|
Jag förstår vad du menar xpat. Men jag gillar mina frames. Folk är vana vid att just webbutiker är byggda i frames. I min webbshop är det bara innehållet i mitten som ändras. Produktmenyn till vänster, varukorgen och allt annat är hela tiden det samma. Det gör att besökaren känner sig hemma på sidan redan efter en kort stund. Vår kundenkät visar att kunderna gillar sidan som den är uppbyggd idag, så jag vågar inte göra så stora förändringar.
Men även om mina frames underlättar för kunder, så försvårar det för sökmotorerna. Nu har jag (dvs min webmaster) i alla fall lagt in en extra navigering på sidan. Om man tittar på en produkt så står det längst ner på sidan: Du befinner dig här: Domän / kategori / underkategori / produkt Varje ord är en länk till just den sidan. Trycker man på "kategori" så kommer man till den kategorin. Det gör även att jag har en länk till min förstasida på nästan samliga undersidor. Så nu har jag i alla fall lite fler interna länkar som sökmotorerna kan följa. Samtidigt som besökarna kan navigera på sidan på det viset. Det kanske inte är helt optimalt, men i alla fall en förbättring emot hur det var innan. |
Man behöver inte ändra designen bara för att man skippar frames, menyer och allting ser ju likadant ut iaf så. Dina kunder kommer inte att märka någon skillnad.
Sen kan du jobba med djuplänkar i produkttexter mellan sidor samt lägga in rundlänkning, dvs, om man t.ex. befinner sej i kategorin "fiskar" och det finns flera produkter i kategorin så länkar varje sida till nästa och föregående produkt i kategorin. På sista och första produkten lägger man in länkar till första och sista produkten i kommande/föregående kategori. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:56. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson