WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   intérnet.com (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13593)

preppie 2006-04-16 21:02

Finns det ngt värde i detta domännamn. Har haft det ett tag, men vet inte om man ska låta den löpa ut eller göra ngt intressant av den?

tack på förhand

Danielos 2006-04-16 22:03

intérnet är det internet på spanska?

autosvar 2006-04-16 22:44

Citat:

Originally posted by danielos@Apr 16 2006, 22:03

Funderade på samma sak men en snabb googling på google.es ger inga riktiga ledtrådar - fast jag kanske googlar dåligt :)

tartareandesire 2006-04-16 23:02

Citat:

Originally posted by danielos@Apr 16 2006, 22:03

Är inte internet ett ganska internationellt ord som inte förändras från språk till språk? Om så är fallet så verkar det som en högst osannolik felskrivning =)

autosvar 2006-04-16 23:10

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Apr 16 2006, 23:02
Är inte internet ett ganska internationellt ord som inte förändras från språk till språk? Om så är fallet så verkar det som en högst osannolik felskrivning =)

Jo det verkar så - men det kanske uttalas "intérnet" på något språk. Fast det kanske inte hjälper så mycket om all trafik kommer från en spansk minoritet i Frankrike eller något liknande...

Går det att få statistik som går att analysera trots att domänen är parkerad på Loopia?

robertsson 2006-04-17 09:35

Type-ins är DJÄVLIGT överskattat... Har du en BRA svensk premium domän får du ca 100 type-ins per dag. En bra .com har säkert mer, men en konstig spansk stavning har garanterat inte 100 per dag.

Lägg på att annonser brukar ha en CTR på 0.5% så innebär det att du får ett click varannan dag i bästa fall. Med 50 öre per click i ersättning kommer du upp i 15 kr/mån som mest.

Lägg ner det här med type-ins helt!!!

pitbull 2006-04-17 14:54

Citat:

Originally posted by preppie@Apr 16 2006, 21:02
Finns det ngt värde i detta domännamn. Har haft det ett tag, men vet inte om man ska låta den löpa ut eller göra ngt intressant av den?

tack på förhand

Jag tycker absolut att du ska behålla den. Det är i alla fall en .com domän och kostar inte heller några större belopp att hålla vid liv.

Även om den inte ger några pengar eller type-ins i dagsläget så finns alltid chansen och möjligheten att:
1. Någon köper den som komplement till en befintlig webbsida.
(det ser onekligen ganska trevligt ut med adressen intérnet.com på ett visitkort/broschyr o.s.v.)
2. Ett mirakel händer med IDN-domäner och efterfrågan/marknaden växer fram.
(Fråga mig inte vad, time will tell.)

Jag sitter själv på några IDN-domäner, och de är väl inga höjdare precis men jag tänker behålla de flesta av dem eftersom jag hoppas och tror på att värdet på dessa kommer att öka med tiden.

Några exempel på hur trögt det är för några av mina parkerade IDN-domäner i dagsläget:
(Parkerade på Sedo. Antal visningar i april.)
conférence.net 11
pokér.se 0
schäfer.nu 0
åke.net 9
ké.com 4
ål.se 2
åby.com 1
lönneberga.com 1

Mitt råd är som sagt: Behåll den, det är en mycket trevlig .com domän som du har kommit över (även om den är IDN). Du kommer antagligen att ångra dig bittert om du låter den löpa ut.

Best of luck!

/S

preppie 2006-04-17 15:34

ok tack för svaren, gör som Pitbull säger, dvs behåller den, det är ju inte många kronor....

patrikweb 2006-04-17 20:45

Säkert någon person som kanske vill ha den i framtiden, fast har svårt att se värde i namn som man inte ens orkar stava till smidigt. Lite som med åäö domäner.

palmik 2006-04-18 01:07

Citat:

Originally posted by robertsson@Apr 17 2006, 09:35
Type-ins är DJÄVLIGT överskattat...

Lägg på att annonser brukar ha en CTR på 0.5% så innebär det att du får ett click varannan dag i bästa fall. Med 50 öre per click i ersättning kommer du upp i 15 kr/mån som mest.

Lägg ner det här med type-ins helt!!!

Ifall man förutsätter att man ska lägga en massa banners på en domän kanske du har rätt, men ifall någon skriver in bilar.se och flyttas till volvos site så går det inte riktigt att räkna så.

Personligen skulle jag kunna betala ganska bra för VARJE redir från t.ex. t-shirts.com :)

robertsson 2006-04-18 07:56

Oavsett hur man räknar så är type-ins djävligt överskattat. Folk tror att det kommer in 1000-tals besökare varje dag som skriver köpa-platt-tv.se och sedan dessutom köper en tv. Vakna... De flesta type-ins är domänhandlare. En och annan som söker information och bland dessa en låg procent kunder.

Maccke 2006-04-18 08:29

jag hade låtit den gå ut...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson