![]() |
Jag skulle gärna vilja veta vilka här som lever lever helt eller delvis på inkomster från sin/sina webbsidor?
Hur? Vilken sida? Har själv som målsättning att kunna leva på en/flera sidor. ex. www.resboken.se. Funkar dock inte ännu. Martin |
Jo jag har väl funderat på att det skulle vara kul/bra att kunna leva på/av sina sidor. Annonsering är väl det som verkar vara det som är det enklaste sättet att få betalt för det man erbjuder om man inte säljer något från sidorna såklart.
Den här tråden hoppas jag att vi håller liv i länge så vi alla kanske kan lära oss från varandras misstag och lyckade ideér. Min sida, ja www.500sec.com lägger jag ett par timmar på då och då. :) |
Jag lever helt och hållet på min onlineshop Lastbryggan.
Det går så pass bra att jag slipper åka Volvo och äta svällda havregryn till middag i alla fall. :D // Mats |
Citat:
|
Vi är väl en av få småföretag som huvudsakligen lever på annonsintäkter (Bröllopstorget och Familjeliv) på webben, men det går alldeles utmärkt.
|
Man måste alltså sälja en vara eller en tjänst för att inkomsterna ska ta fart?
|
Jag lever på andras hemsidor.. räknas det? ;)
|
Citat:
Ni lever alltså 2 personer (eller fler) på annonser inkomster ifrån dessa två sidor? Jag har för mig att det stod i din profil att bröllopstorget har ca 14 000 unika per månad. Krävs det mycket jobb för att sälja in annonserna? En fråga: Jag skulle tycka att det var helt ok att kunna plocka ut ex. 10 000 (rent) i månaden att leva på. Hur mycket måste man då ha "in" i annonsintäkter mm. ? (dvs hur stor del försvinner i skatter avgifter mm.) Martin |
Jag lever på försäljningen från min hemsida (GraphicGarden.com), men till skillnad från Lastbryggan har jag f.n. (pga. den låga dollarkursen) inte ens råd med någon Volvo... :P Men jag får i alla fall behålla lite mer efter skatt än när jag jobbade heltid i mataffär, och det här är ju så mycket roligare... :)
|
Jag lever huvudsakligen (har flera projekt som självfallet bidrar till lönen) på Kong och Gamer, samt de tjänster som vi erbjuder andra företag på webben. Men det är hårt, i synnerhet eftersom jag inte är ett dugg intresserad av att sälja. Skulle ha någon duktig kille som gjorde det på provision. Mmmm...
Ah well. |
Citat:
Det bästa med våra annonskunder är att vi har fortlöpande annonsplatser och det är ytterst få kunder som avstår fortsatt annonsering, dvs vår kundstock bara växer. |
Som privatperson är det väl inte så svårt att leva på en webplats.. Det är då svårare för ett företag med alla dessa skatter och omkostnader....
|
Med "leva" menar vi uppenbarligen att livnära sig, dvs inte ha ett andra jobb, att ens site är ens huvudsysselsättning.
|
Ja, jag forstod det... Det krävs inte så mycket... Säg att Du skulle behöva få in 30 000 i månaden vilket ger 20 000 efter skatt... Har Du en sida med bra innehåll så är det väl inte svårt att skaffa 1000 kr om dagen...
|
Räknar man itne med att 0,1 besökare klickar på en baner? om man ska leva på baners altså.
|
Du kan väl sälja nåt där istället för att bra sälja reklam
|
Citat:
|
Det är revisor som ska ha pengar, skatten är större.. mm
|
Citat:
|
haft eget nu i 4 år så jag vet hur det funkar, men du hinner inte göra allt själv
|
Citat:
jag är bara inte beredd att hålla med ditt påstående om att det skulle vara så lätt att leva på en websida som privatperson i förhållande till om man har ett företag. ...varför skulle någon överhuvudtaget då starta enskilda firmor (företag i mindre skala) som privatperson? aja.. |
det finns vissa tjänster som du inte kan få som privatperson... Sen vill nog inte många handla utav dig utan f-skatt, därför startar man enskilda firmor.. Men sveriges företagspolitik är åt hel....
|
Visst är sveriges företagspolitik åt helvete, men jag ser fortfarande inte nackdelen med att driva en site som enskild firma istället för som privatperson eftersom du kan nyttja momsavdrag etc.
Skulle även vilja påstå att det är ett fåtal företag som gör affärer med privatpersoner (som inte kan ordna f-skatt) när det gäller b2b. Min personliga helt orelevanta åsikt är att det blev lättare att tjäna pengar med företag.. |
Varför f-skatt vid köp av varor finns inga rättsliga krav gäller endast tjänst.
( hur skulle ni annars kunna sälja er bil eller köpa bil av privatperson) :o |
Men det e inte så många företag som vill handla av dig om du inte har det... De får inte dra av kostnaden då
|
Lite skillnad på att köpa/sälja bil c2c eller b2c...
Vilket fall så är ju f-skatt ett måste för att man ska klättra ett steg upp på seriositets-stegen. Ingen orkar, pga administrativt jobb etc, anställa nån såfort något ska göras. |
Avradgsrätten för kostnad är ingen skillnad vid förvärv mellan privatperson och företag.
Däremot moms men en privatperson kan ju inte lägga på momsen, (momsen är ingen kostnad.) Så vad är skillnaden??? Vad gäller förvärv iföretag så är det väl produkt & pris som har den största vikten inte om säljaren har F-skatt. ( Om AB se ABL och bolagsordning) do och tidigare inlägg är inte detsamma som att det är nackdel att ha F-skatt. Fö går man med mindre vinst finst det knappast någon förtjänst av att få dra moms då utgående momsen borde vara större, fö så betalas inga egenavgifter utan särskilld öneskatt på vinsten, om det inte klassas som näringsverksamhet (med undantag för passiv)Vad gäller avsättningar till expansionsmedelsfond, räntefördelning och p-fond så är de skattekrediter inget annat. Som privatperson är du ju heller ej bokföringsskyldig (vissa lättnader vid skatterevisoner mm) vilket är en kostnadsminskning... Det ligger numera ett förslag att gränsen för momsplikt skall höjas till 90.000 kr, vilket kan gynna många som har inkomst delvis av hemsida. |
Citat:
Med undantag av återkommande förvärv, då torde skm taxera C som näringsidkare och momsplikt... Avdragsrätt IL 16-21kap, 22-25, 28-40, 44-46, 48-52, 55 & 60 kap, Rekommenationer RSV samt praxis (bransch, BFN, RR m fl) Samt Ml och Eg/EU direktiv Lite att hålla reda på... OT: (som statens förenklning för småföretagare. (börsbolag följer lag och RR) småbolag följer lag och BFN, BFN hänvisar till RR med vissa undantag så summan= småbolag följer/kan lag BFN, RR) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:41. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson