WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Loopia och .Eu (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13463)

Dykarn 2006-04-10 18:39

Hej
tankte bara kolla var det nagon har som reggade .EU via loopia och fick sina domaner

och ni som inte fick vet ni nar man far tbx pengarna...

ztream 2006-04-10 18:41

Jag har inte hört ett knyst från loopia. Skulle de inte kontakta oss?

Intet 2006-04-10 18:52

Citat:

Originally posted by Dykarn@Apr 10 2006, 18:39
Hej
tankte bara kolla var det nagon har som reggade .EU via loopia och fick sina domaner

och ni som inte fick vet ni nar man far tbx pengarna...

jag fick iptele.eu via loopia förra veckan...

Maccke 2006-04-10 18:54

Loopia verkade totalt urusla på detta med .EU.. Jag var ändå rätt snabb på det och bokade mina domäner redan första dagen. Inte hört ett knyst och tror inte jag fått ngt heller.

Neware var dock en positiv överaskning, där fick jag en skön domän som skickades in 11 minuter efter öppningen, ändå lade jag in domäner hos Neware rätt sent. Så det var bra jobbat av Neware!

Är det ngn annan som fått ngn domän från loopia?

Jim_Westergren 2006-04-10 19:13

Fick 1 av 4 av Loopia.

robertsson 2006-04-10 19:20

Jag fick typ 20 av 40 genom loopia. Mest svenska.

ztream 2006-04-10 19:26

Hur vet man vad man fick utan att köra whois? :)

robertsson 2006-04-10 19:29

jag fick mail från loopia för varje reggad domän

ztream 2006-04-10 19:31

Inget besked på de som misslyckades mao?

robertsson 2006-04-10 19:32

svar: nej

autosvar 2006-04-10 19:54

Citat:

Originally posted by Maccke@Apr 10 2006, 18:54
Är det ngn annan som fått ngn domän från loopia?

Jag vet ingen som försökte förhandsregistrera något engelskt eller franskt domännamn via Loopia där reggningen gick igenom. Eller jo ett mycket udda namn som reggades sent, sent samma dag som Landrush eller kanske dagen efter. Men Loopia är billiga - jag tycker inte att det är rimligt att klaga på dem för att reggningen inte gick igenom.

Danielos 2006-04-10 20:22

Jag fick tex swedishbrand.eu på loopia
Samt loopia har sagt till mig att alla misslyckade regningar kommer automatiskt gå tillbaka till visa kortet.

JonathanS 2006-04-10 20:40

Vi har, pga en otroligt hög belastning, tyvärr inte fått ut information till kunder vars förhandsregistreringar inte gick igenom än. Detta trots att vi arbetade för fullt med att hantera .eu-domäner även under helgen som var.

Vi beräknar gå ut med denna information under morgondagen och återbetalningarna kommer att hanteras per automatik inom den närmaste tiden.

Vi gör givetvis vårt yttersta för en så snabb behandling som möjligt, på samma sätt som vi snabbt hanterar registreringar under redan etablerade toppdomäner.

autosvar 2006-04-10 20:50

Citat:

Originally posted by JonathanS@Apr 10 2006, 20:40
Vi gör givetvis vårt yttersta för en så snabb behandling som möjligt, på samma sätt som vi snabbt hanterar registreringar under redan etablerade toppdomäner.

Ja det funkar klockrent att regga domäner oavsett tld så jag ser inget att klaga över. Måhända hade det varit bra att inte tillåta förhandsreggning av domäner under .eu som redan var bokade samt inte mer än ett unikt domännamn. Men givetvis, hade det orsakat extra kostnader så förstår jag att ni inte valde att göra så. Och jag ska inte lägga mig i hur ni sköter ert utmärkta arbete, det var bara en fundering.

micke_nkpg 2006-04-10 20:51

har fptt svar från Loopia att får man inte sina -eu-domäner till sidag ska man höra av sig till deras ekonomiavdelning för återbetalning.

Dock följer de inte sina egna utsägelser. Det skrevs att man skulle kunna regga nya om man inte fick de som man hade förhandsreggat. Det säger kundtjänst inte går nu... varför ändra på denna del???

Alex 2006-04-10 20:53

de gav ju bort 2000 .eu domäner om man var webbhotellskund.

Om domänen inte gick igenom, får man en ny då?

autosvar 2006-04-10 20:57

Citat:

Originally posted by micke_nkpg@Apr 10 2006, 20:51
har fptt svar från Loopia att får man inte sina -eu-domäner till sidag ska man höra av sig till deras ekonomiavdelning för återbetalning.
Dock följer de inte sina egna utsägelser. Det skrevs att man skulle kunna regga nya om man inte fick de som man hade förhandsreggat. Det säger kundtjänst inte går nu... varför ändra på denna del???

Jag antar att det inte fungerar administrativt, men det är givetvis synd att behöva tröska igenom listan för att stämma av.

Maccke 2006-04-10 21:13

Citat:

Originally posted by Jim_Westergren@Apr 10 2006, 19:13
Fick 1 av 4 av Loopia.
nog mest pga att det inte var ngn konkurrens för de ordet Jim :)
Name webarticles
Status REGISTERED
Registered 07 April 2006
Last update 07 April 2006 13:18

Nästan 2.5 timme efter att .eu öppnades. De bästa gick inom 10 minuter, är domänen kvar efter 2.5 h så är konkurrensen obefintlig typ, dvs du var antagligen den enda som ansökte om de namnet inför sunrise.

Maccke 2006-04-10 21:17

Citat:

Ursprungligen postat av autosvar
Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS

Ja det funkar klockrent att regga domäner oavsett tld så jag ser inget att klaga över. Måhända hade det varit bra att inte tillåta förhandsreggning av domäner under .eu som redan var bokade samt inte mer än ett unikt domännamn. Men givetvis, hade det orsakat extra kostnader så förstår jag att ni inte valde att göra så. Och jag ska inte lägga mig i hur ni sköter ert utmärkta arbete, det var bara en fundering.

jaja, detta var ju en given miss, men antagligen välplanerad. Dem går ju back på varje .EU så dem vill ju inte få igenom så många. Så detta var det bästa som kunde hända för dem, att flera bokar samma namn och fördröjer för hela systemet.

Vatos Locos 2006-04-10 21:26

Beställde också eu. domäner via Loopia och det fungerade klockrent, fick besked någon dag efter jag hade skickat in beställningar till släppet den 7:e.
Fick även de domäner som jag hade sökt.

Så jag har inga invändningar, självklart så finns det några som är sura för att de inte fick sina adresser, men jag kan lova att det inte finns någon registrant som kan garantera att man får det eftersökta domännamnet med tanke på antalet registranter och den rusch som brukar vara när saker och ting släpps.

Riverboy 2006-04-10 21:51

Jag fick detta svar av loopia:

Alla förhandsbeställningar av .eu-domännamn som inte har gått igenom kommer att återbetalas och man kan alltså inte välja ett annat domännamn. Mer information om detta kommer under morgondagen.

När jag pratade de på telefon så sa de om man hade betalt med kontokort så sätts pengarna in ganska omgående. Men det tar några dagar för att det ska synas tydligen.

Angående sin gratisdomän vet jag inte vad som händer med den om man inte får den, står säkert någon i avtalen man godkände.. men jag hade tur att jag fick mitt namn där men inte de jag hade betalat för.

autosvar 2006-04-10 21:55

Citat:

Originally posted by Maccke@Apr 10 2006, 21:17

jaja, detta var ju en given miss, men antagligen välplanerad. Dem går ju back på varje .EU så dem vill ju inte få igenom så många. Så detta var det bästa som kunde hända för dem, att flera bokar samma namn och fördröjer för hela systemet.

Det tror inte jag alls. Antag att Loopia hypotetiskt hade fått igenom 96% av alla förhandsreggade unika domännamn. Vilken reklam för dem och vilket ökat förtroendekapital. Ren varumärkesbyggnad som hade kostat betydligt mer i reklamkostnader än vad det skulle ha kostat dem. Men det hade som sagt varit bra att bara ta ett (1) domännamn av varje. Nu måste Loopia ha ett hästjobb med att återbetala alla som sökt internet.eu :)

Max 2006-04-10 23:02

Loopia verkar ha varit väldigt sega. Jag var tidigt inne (tidigt även enligt Loopia) och förhandsregistrerade många domäner och fick bara ett litet fåtal.
När jag kollat en del domäner jag ej fick i whois hade de registrerats t.ex. kl 19 på fredagen, dvs bra många timmer efter öppningen, här borde ju Loopia ha varit betydligt snabbare... (om det nu inte är helt felaktigt att gå efter klockslagen i whois)

micke_nkpg 2006-04-11 13:53

Svar från Loopia idag på frågan om varför det nu inte går att registera annan .eu domän när man inte fått de som man hade förhandsbokat
Citat:

Anledningen till att detta inte längre är möjligt är att det rör sig om ett
väldigt stort antal domännamn. Vi har därför inte möjlighet att göra
förändringar i beställningarna manuellt utan vi kommer göra
återbetalningarna per automatik istället. Skulle vi behandla alla
beställningar manuellt skulle vi ha en väldigt lång behandlingstid.

Återkom gärna om du har några frågor eller funderingar.

Mvh
Carl-Fredrik Björck, Support

Snacka om att inte hålla vad man lovar!!! DÅLIG STIL

Jag skulle vilja uppmana till BOJKOTT av detta vedervärdiga webbhotell som inte håller vad de först lovar!!

Jocke 2006-04-11 15:50

Nästa gång jag ska betala loopia kommer jag betala med en post-avi och skiva att jag betalar räkningar med automatik!

tartareandesire 2006-04-11 16:20

Citat:

Originally posted by micke_nkpg@Apr 11 2006, 13:53
Svar från Loopia idag på frågan om varför det nu inte går att registera annan .eu domän när man inte fått de som man hade förhandsbokat
Citat:

Anledningen till att detta inte längre är möjligt är att det rör sig om ett
väldigt stort antal domännamn. Vi har därför inte möjlighet att göra
förändringar i beställningarna manuellt utan vi kommer göra
återbetalningarna per automatik istället. Skulle vi behandla alla
beställningar manuellt skulle vi ha en väldigt lång behandlingstid.
Återkom gärna om du har några frågor eller funderingar.
Mvh
Carl-Fredrik Björck, Support

Snacka om att inte hålla vad man lovar DÅLIG STIL
Jag skulle vilja uppmana till BOJKOTT av detta vedervärdiga webbhotell som inte håller vad de först lovar

Jag tycker Loopia fungerar mycket bra överlag och priserna på domänregistreringar är inte att klaga på. Visst att de ändrade sig i det här fallet men de måste ju ta hänsyn till oväntade kostnader.... Man får ju hur som helst pengarna tillbaka.

patrikweb 2006-04-11 16:23

Är alltid svårt ta in förhandsregistreringar, och man bör även beräkna stor belastning och förfrågningar.

Fast tycker att man inte bör lova en sak som dom inte har resurser för, att man inte får domänen kan man inte beskylla någon för men om det beror på att dom inte klarade hantera det pga resurs brist eller liknande då är det dåligt.

Om man redan betalat för en domän man inte fick och inte fått tillbaka pengarna så ser inte jag några problem att kunna få registrera en annan för bör ju vara digitalt system och hur lätt som hellst att hantera ett annat köp.

Vatos Locos 2006-04-11 19:40

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 11 2006, 16:23
Är alltid svårt ta in förhandsregistreringar, och man bör även beräkna stor belastning och förfrågningar.
Fast tycker att man inte bör lova en sak som dom inte har resurser för, att man inte får domänen kan man inte beskylla någon för men om det beror på att dom inte klarade hantera det pga resurs brist eller liknande då är det dåligt.
Om man redan betalat för en domän man inte fick och inte fått tillbaka pengarna så ser inte jag några problem att kunna få registrera en annan för bör ju vara digitalt system och hur lätt som hellst att hantera ett annat köp.

För de som inte arbetar med ekonomi så går det inte att boka av innestående belopp hur som helst vilket vissa här inte förstår, detta skulle ta ännu längre tid administrativt. Finns som sagt vissa regler när det gäller bokföring och skulle man som sagt göra detta korrekt så skulle det säkert generera 15 min per ärende, med kreditfakturor m.m.
Skulle tippa att det är därför som Loopia bara kommer att skicka tillbaka pengarna för att tjäna lite tid.

Max 2006-04-11 20:28

Allvarligt talat, vad är det för problem med att de betalar tillbaka pengarna och man får betala igen om man vill registrera en ny domän? Jag förstår det faktiskt inte?

JonathanS 2006-04-11 21:07

För att minimera administration samt snabba upp återbetalningarna så valde vi att inte tillåta byte av .eu-domäner för kunder som inte fick igenom sina förhandsregistreringar. Vi behåller vårt låga pris på .eu-domäner och vi har även informerat kunder som får återbetalningar att de kan lägga in nya beställningar istället. Nya beställningar av .eu-domäner hanteras precis lika fort som beställningar av domännamn under övriga toppdomäner, så hade fallet inte varit om vi tillåtit byte av .eu-domäner. Vi valde helt enkelt en lösning som var bättre både för oss och för våra kunder.

antipod 2006-04-11 21:09

Citat:

Originally posted by JonathanS@Apr 11 2006, 21:07
För att minimera administration samt snabba upp återbetalningarna så valde vi att inte tillåta byte av .eu-domäner för kunder som inte fick igenom sina förhandsregistreringar. Vi behåller vårt låga pris på .eu-domäner och vi har även informerat kunder som får återbetalningar att de kan lägga in nya beställningar istället. Nya beställningar av .eu-domäner hanteras precis lika fort som beställningar av domännamn under övriga toppdomäner, så hade fallet inte varit om vi tillåtit byte av .eu-domäner. Vi valde helt enkelt en lösning som var bättre både för oss och för våra kunder.
Hej Jonathan,

Vad händer om man försökt registrera en eu domän genom ert gratiserbjudande som ni hade tidigare och inte fått den? Får man söka en ny då?

JonathanS 2006-04-11 21:24

Citat:

Originally posted by antipod@Apr 11 2006, 21:09
Hej Jonathan,
Vad händer om man försökt registrera en eu domän genom ert gratiserbjudande som ni hade tidigare och inte fått den? Får man söka en ny då?

Om man tog del av vårt erbjudande om kostnadsfri förhandsregistrering av .eu-domän och inte fick önskat domännamn så är det inte möjligt att byta till en annan .eu-domän.

Alex 2006-04-11 21:41

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av antipod
Hej Jonathan,

Om man tog del av vårt erbjudande om kostnadsfri förhandsregistrering av .eu-domän och inte fick önskat domännamn så är det inte möjligt att byta till en annan .eu-domän.

När den blir fri igen? Om den blir det.
Gör ni ett nytt gratisförsök då?

Maccke 2006-04-11 21:44

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av antipod
Hej Jonathan,

billiga dem är.. tycker jag :)
Eller bra marknadsföring kan man kalla steg 1, då man tror man ska få en domän.
Sedan så får ändå inte 99 % av alla som köper webbhotell någon domän via detta erbjudande.

JonathanS 2006-04-11 21:56

Citat:

Originally posted by Zn4rK@Apr 11 2006, 21:41

Det har vi tyvärr inte möjlighet att göra.

Alex 2006-04-11 22:13

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Zn4rK

Det har vi tyvärr inte möjlighet att göra.

Well, en hundring är ju inte så mycket ändå.

micke_nkpg 2006-04-11 23:31

Citat:

Originally posted by JonathanS@Apr 11 2006, 21:07
Grejen är den att då ska man inte säga något annat först!! Det man säger det ska man hålla. That´s the point...

Skulle det sedan dyka upp omkostnader som inte var planerade så kanske man ska ta detta och inte göra samma sak nästa gång istället.

autosvar 2006-04-12 14:57

Citat:

Originally posted by JonathanS@Apr 11 2006, 21:24

Fick just detta i mailen:

"Vi försökte precis registrera domänen ihatedomainers.eu i enlighet med er beställning och upptäckte då att den tyvärr ej går att registrera då den är upptagen.

Ni kan självklart välja att registrera en annan domän för era pengar istället.

Återkom med information om vilken domän ni istället vill ha tillsammans med ert fakturanummer så genomför vi denna registrering omedelbart."

Riverboy 2006-04-12 16:18

Hehehhe bra domän synd att du inte fick den :-) hmmmm bra att loppia är konsekvent med sina svar.. :-) Det är inte alltid högern vet vad vänstern gör :-)

micke_nkpg 2006-04-12 16:34

Citat:

Fick just detta i mailen:

"Vi försökte precis registrera domänen ihatedomainers.eu i enlighet med er beställning och upptäckte då att den tyvärr ej går att registrera då den är upptagen.

Ni kan självklart välja att registrera en annan domän för era pengar istället.

Återkom med information om vilken domän ni istället vill ha tillsammans med ert fakturanummer så genomför vi denna registrering omedelbart."

låt oss se vad JonathanS svara på detta ;-)

Kanske vore det på sin plats för Loopia att var akonsekvent och börja hålla det man lovar.

Ps. kommer stark rekommendera de som ligger bakom de sidor jag är ansvarig för. Båda har sina siter på Loopia. Dessa kommer fortast möjligt flyttas där ifrån. Och företagare pratar med varandra... ;-)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson