WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Utpressning av bra film (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13457)

aktieante 2006-04-10 16:09

Vi tecknade ett test abbonomang på Bra Film i Januari.
Bokade 3 filmer i deras lista, fick en film levererat.
Denna film tittade vi på och skickade tillbaka på 3 dagar.

Efter det väntade vi på nästa film, men det kom ingen på länge.
Vi tänkte inte mer på det.

Förra månaden kom det 2 fakturor från Bra Film.
Jag mailade och bestred dessa då jag inte fått mina 4 gratis hyr filmer som jag skulle få.

Dom sa att jag inte skickat tillbaka min första film, så dom har inte skickat någon ny.
Jag sade upp abbonomanget omedelbart.
Då mailade dom mig och sa att abbonomanget löper vidare tills dom fått den första filmen, (som jag skickat tillbaka för över 1 månad sedan)

Idag kommer det en ny faktura från dem.
Samt meddelar dom att det läggs på 50:- per faktura i påminnelseavgift från den förra räkningarna.

Hur skall jag gå tillväga med dessa utpressare?

Skall jag genom mitt företag skicka en motfaktura till dem?

patrikweb 2006-04-10 16:16

Om du har bestridit första fakturan så kan dom väl inte via lag skicka någon mer faktura?

aktieante 2006-04-10 16:19

På detta svarade dom så här.


Kravet kvarstår då vi inte fått tillbaka sista filmen.
Månadsfakturor kommer att fortsätta att skickas till dess att filmen är
returnerad.

Davve 2006-04-10 16:21

Jag tror inte att det räcker att bestrida en faktura, då skulle alla göra så och ingen skulle betala något.

hade jag vart du hade jag ringt och bett om att prata med någon ansvarig där och förklara händelsen istället för att maila med anställda.

aktieante 2006-04-10 16:30

Eftersom det tar ca 48 timmar för dem att svara på ett mail, så har personen ifråga säkert haft en dialog med ansvarig om detta.

Davve 2006-04-10 16:42

När det gäller såna saker så söker jag alltid upp den som är ansvarig istället för gå igenom folk som ändå inte kan fatta beslut. Brukar fungera bäst så.

48 timmar kan även bero på mängden mail som skall besvaras.

aktieante 2006-04-10 17:00

Ja, behandlar dom kunderna på detta viset, så måste dom få en jäkla massa email.

Davve 2006-04-10 17:03

ur deras synpunkt så är du skyldig de en film och som företag vill man få tillbaka sin vara eller få betalt för det, inga konstigheter. Att posten har slarvat eller att deras rutiner har brustit är än annan sak, men jag tror inte att de släpper det på ett mail. Ring å prata med nån beslutsfattare så löser det sig.

aktieante 2006-04-10 17:08

Jag känner varken att jag har tid eller ork med sådana saker.

Davve 2006-04-10 17:09

Då kommer de nog att fortsätta skicka fakturor och beloppet kommer att växa, kan vara värt att lägga nån minut på att prata med de. Då det handlar om missförstånd.

aktieante 2006-04-10 17:21

Kan man göra som brafilm gör, så skulle man rent praktiskt kunna göra så här och tjäna en massa pengar.

Skicka ut en pryl företag, bifoga en lapp där det står.
Du har 3 dagar på dig att testa och skicka tillbaka prylen.
Skickar du inte tillbaka inom 3 dagar så kostar det 495:-
Kommer den efter 5 dagar så kostar det 795:- osv.

Slarvar posten bort paketet, så löper kostnade 12 månader med 495:- i månaden.

ztream 2006-04-10 17:33

KKL säger:

Citat:

8 § Om köparen bär risken för varan är han skyldig att betala varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren.
Risken för varan går över på köparen när varan avlämnas.

Du bör alltså bära risken för varan tills Brafilm återfått den.

Kihlbom 2006-04-10 18:02

Betala fakturorna och ta sen till strid. Annars blir det bara jävligt dyrt.

aktieante 2006-04-10 18:04

Citat:

Originally posted by ztream@Apr 10 2006, 17:33
KKL säger:

Citat:

8 § Om köparen bär risken för varan är han skyldig att betala varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren.
* Risken för varan går över på köparen när varan avlämnas.

Du bör alltså bära risken för varan tills Brafilm återfått den.

Du som medlem blir inte ersättningsskyldig om en filmleverans på väg till eller från dig skulle försvinna i postgången. Om det händer vid upprepade tillfällen kan vi däremot bli tvungna att säga upp ditt medlemskap, eftersom vi då inte kan anse det som säkert att leverera filmer till din adress.

ztream 2006-04-10 18:12

Antar att det var ett citat ur medlemsavtalet?

aktieante 2006-04-10 18:15

Citat:

Originally posted by ztream@Apr 10 2006, 18:12
Antar att det var ett citat ur medlemsavtalet?
Ja

ztream 2006-04-10 18:18

Då fattar jag inte vad brafilm sysslar med. Låter skadat.

PgD 2006-04-12 21:55

Citat:

Originally posted by aktieante@Apr 10 2006, 17:08
Jag känner varken att jag har tid eller ork med sådana saker.
Det är just den här attityden som gör att folk får svårigheter.

Först, svälj din stolthet och betala alla fakturor. Sedan, ring och prata med någon som är ansvarig för hantering av borttappade filmer och därmed hörande strul. Om det verkar behövas, ljug och säg att du är ledsen för att det här har spårat ur och att du borde ha meddelat dem att du skickat tillbaka den första filmen men att posten verkar ha slarvat bort den. Hänvisa försiktigt till deras användaravtal och snyfta att det var förhastat av dig att säga upp dig som medlem. Du hade en dålig dag, din ponny hade gått bort eller vad som helst. Rent tekniskt kanske de inte är bundna av avtalet om du har sagt upp det (vet inte, jag är ingen jurist), men framför allt så ser de inget intresse av att hålla dig nöjd om du inte längre är medlem.

Man vinner sällan en strid genom att ta strid, och man får sällan rätt endast genom att ha rätt. Men med lite ödmjukhet kommer man långt.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson