![]() |
Vi tecknade ett test abbonomang på Bra Film i Januari.
Bokade 3 filmer i deras lista, fick en film levererat. Denna film tittade vi på och skickade tillbaka på 3 dagar. Efter det väntade vi på nästa film, men det kom ingen på länge. Vi tänkte inte mer på det. Förra månaden kom det 2 fakturor från Bra Film. Jag mailade och bestred dessa då jag inte fått mina 4 gratis hyr filmer som jag skulle få. Dom sa att jag inte skickat tillbaka min första film, så dom har inte skickat någon ny. Jag sade upp abbonomanget omedelbart. Då mailade dom mig och sa att abbonomanget löper vidare tills dom fått den första filmen, (som jag skickat tillbaka för över 1 månad sedan) Idag kommer det en ny faktura från dem. Samt meddelar dom att det läggs på 50:- per faktura i påminnelseavgift från den förra räkningarna. Hur skall jag gå tillväga med dessa utpressare? Skall jag genom mitt företag skicka en motfaktura till dem? |
Om du har bestridit första fakturan så kan dom väl inte via lag skicka någon mer faktura?
|
På detta svarade dom så här.
Kravet kvarstår då vi inte fått tillbaka sista filmen. Månadsfakturor kommer att fortsätta att skickas till dess att filmen är returnerad. |
Jag tror inte att det räcker att bestrida en faktura, då skulle alla göra så och ingen skulle betala något.
hade jag vart du hade jag ringt och bett om att prata med någon ansvarig där och förklara händelsen istället för att maila med anställda. |
Eftersom det tar ca 48 timmar för dem att svara på ett mail, så har personen ifråga säkert haft en dialog med ansvarig om detta.
|
När det gäller såna saker så söker jag alltid upp den som är ansvarig istället för gå igenom folk som ändå inte kan fatta beslut. Brukar fungera bäst så.
48 timmar kan även bero på mängden mail som skall besvaras. |
Ja, behandlar dom kunderna på detta viset, så måste dom få en jäkla massa email.
|
ur deras synpunkt så är du skyldig de en film och som företag vill man få tillbaka sin vara eller få betalt för det, inga konstigheter. Att posten har slarvat eller att deras rutiner har brustit är än annan sak, men jag tror inte att de släpper det på ett mail. Ring å prata med nån beslutsfattare så löser det sig.
|
Jag känner varken att jag har tid eller ork med sådana saker.
|
Då kommer de nog att fortsätta skicka fakturor och beloppet kommer att växa, kan vara värt att lägga nån minut på att prata med de. Då det handlar om missförstånd.
|
Kan man göra som brafilm gör, så skulle man rent praktiskt kunna göra så här och tjäna en massa pengar.
Skicka ut en pryl företag, bifoga en lapp där det står. Du har 3 dagar på dig att testa och skicka tillbaka prylen. Skickar du inte tillbaka inom 3 dagar så kostar det 495:- Kommer den efter 5 dagar så kostar det 795:- osv. Slarvar posten bort paketet, så löper kostnade 12 månader med 495:- i månaden. |
KKL säger:
Citat:
|
Betala fakturorna och ta sen till strid. Annars blir det bara jävligt dyrt.
|
Citat:
|
Antar att det var ett citat ur medlemsavtalet?
|
Citat:
|
Då fattar jag inte vad brafilm sysslar med. Låter skadat.
|
Citat:
Först, svälj din stolthet och betala alla fakturor. Sedan, ring och prata med någon som är ansvarig för hantering av borttappade filmer och därmed hörande strul. Om det verkar behövas, ljug och säg att du är ledsen för att det här har spårat ur och att du borde ha meddelat dem att du skickat tillbaka den första filmen men att posten verkar ha slarvat bort den. Hänvisa försiktigt till deras användaravtal och snyfta att det var förhastat av dig att säga upp dig som medlem. Du hade en dålig dag, din ponny hade gått bort eller vad som helst. Rent tekniskt kanske de inte är bundna av avtalet om du har sagt upp det (vet inte, jag är ingen jurist), men framför allt så ser de inget intresse av att hålla dig nöjd om du inte längre är medlem. Man vinner sällan en strid genom att ta strid, och man får sällan rätt endast genom att ha rätt. Men med lite ödmjukhet kommer man långt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:21. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson