WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   B-one...rolilg läsning. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13426)

aktieante 2006-04-08 18:01

Är det så här det fungerar hos B_one?

Mail med b-one

tartareandesire 2006-04-08 18:28

Visserligen håller personen ifråga inte någon vidare god ton själv men om det är så det gått till så är det mycket illa. Däremot kan han inte klaga på flera av punkterna han tar upp eftersom det är sådant han bör ha känt till i förväg....

Vet inte hur det fungerar för kunderna hos B-one idag men vet iaf en nöjd sådan. Har haft funderingar själv på att skaffa konto där men avvaktar nog lite till....

patrikweb 2006-04-08 18:36

Så fungerar det hos b-one, finns många personer som säger samma sak.

tartareandesire 2006-04-08 18:40

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 8 2006, 18:36
Så fungerar det hos b-one, finns många personer som säger samma sak.

Jo, men negativa omdömen finns det exempel på hos de flesta webbhotell. B-one är extremt billiga med svenska mått och det finns därför givetvis brister därefter. Jag har endast kontakt med en person som är kund där men han har inte haft några större problem under ett par års tid.

bivald 2006-04-08 18:45

Personligen föredrar jag cliche över b-one. Anser att b-one är förhållandevis långsamt och har haft problem med deras PHP versioner (PHP filer ger Internal Server Error etc). Däremot har dem live hjälp vilket är väldigt trevligt, men inte telefonsupport vilket är värdelöst. Cliche har givetvis också nackdelar, t.ex. att dem inte har cPanel även om det passar mig rätt bra. Jag får köra mod_rewrite och dem stör inte mig så länge jag inte stör dem. Precis som jag vill ha det.

tartareandesire 2006-04-08 18:52

Citat:

Originally posted by bivald@Apr 8 2006, 18:45
Personligen föredrar jag cliche över b-one. Anser att b-one är förhållandevis långsamt och har haft problem med deras PHP versioner (PHP filer ger Internal Server Error etc). Däremot har dem live hjälp vilket är väldigt trevligt..

Jag har mycket svårt att lita på webbhotell som erbjuder "obegränsad trafik" öht då det i praktiken inte är möjligt och det är inte heller så det fungerar..., tar man för mycket resurser i anspråk så ligger sidan nere....

robertsson 2006-04-08 19:10

Men hur f*n kan man köpa ett webbhotell för 10 kr och hoppas på nån som helst service??? Personen som har gjort sidan är dummare än b-one tycker jag.

Pinsamt!

tartareandesire 2006-04-08 19:55

Citat:

Originally posted by robertsson@Apr 8 2006, 19:10
Men hur f*n kan man köpa ett webbhotell för 10 kr och hoppas på nån som helst service??? Personen som har gjort sidan är dummare än b-one tycker jag.
Pinsamt

Nja, man har ändå rätt att förvänta sig det som utlovas av företaget. Och, som sagt var, det finns nöjda kunder som ändå har välbesökta sidor med mycket material.

Pucken 2006-04-08 22:37

Nu är ju detta en av världens äldsta och kanske mest tillänkade b-one-kritiksida, och även jag håller med om att skribenten (alltså, skribenten av b-one-kritiksidan) får skylla sig själv. Om Ni läser hans övriga artiklar så kommer Ni även märka att killen inte verkar ha någon som helst koll på det han skriver om.

Han verkar bland annat tro seriöst på att man kan få obegränsad trafik på en 100 mbit-uppkoppling för endast 10-30 kr per månad.. (Surftown, b-one, Cliche, etc... Behöver jag säga något mer? :rolleyes: )

omid 2006-04-09 00:49

Verkar ju som kunden inte fattade att det är en skillnad mellan filernas storlek och den storlek som de tar "på disk". Supporten försökte ju förklara detta i flera meddelanden men förklaringen var ju så pass dålig så att kunden inte förstod.

Kanske ett tips för B-one är ett skapa en FAQ sida som tydligt förklarar vad skillnaden på "storlek på fil" och "storlek på disk" är och att deras 125mb gäller "storlek på disk" och inte filernas totala storlek. Sedan kan de ju artigt hänvisa till denna FAQ sida nästa gång en kund klagar på detta.

Robert 2006-04-09 01:13

Citat:

Originally posted by omid@Apr 9 2006, 00:49
Verkar ju som kunden inte fattade att det är en skillnad mellan filernas storlek och den storlek som de tar "på disk". Supporten försökte ju förklara detta i flera meddelanden men förklaringen var ju så pass dålig så att kunden inte förstod.

Kanske ett tips för B-one är ett skapa en FAQ sida som tydligt förklarar vad skillnaden på "storlek på fil" och "storlek på disk" är och att deras 125mb gäller "storlek på disk" och inte filernas totala storlek. Sedan kan de ju artigt hänvisa till denna FAQ sida nästa gång en kund klagar på detta.

Med tanke på de siffror som nämns så måste det röra sig om största möjliga clusterstorlek samt att killen måste haft mååååånga mycket små filer.

Charlie 2006-04-09 01:57

Jag ser faktiskt inga direkta fel på hur supporten hanterade situationen. I varje fall inte med tanke på det extremt låga priset. Enligt mig skämmer kunden ut sig totalt.

Det verkar vara schyssta svar. Supporten har ju verkligen ansträngt sig för att försöka förklara och hjälpa till. Mycket mer än vad jag hade förväntat mig av B-one.

Westman 2006-04-09 08:11

Jag tycker nog att B-one har agerat lite underligt för deras clusterstorlek måste vara i största laget. Filer på webbhotell är oftast små och att då ha en stor clusterstorlek är inte speciellt smart. Visst, är diskarna riktigt stora så blir det i vissa fall problem med en liten clusterstorlek men då är det ju bättre att partionera upp till flera diskar än att höja clusterstorleken. Ett spill på 30% borde i B-ones fall vara en hel del pengar.

Storen 2006-04-09 08:31

Ännu en förvånansvärt irriterad kund som lägger ner energi på att lägga ut konversationer på nätet endast med syfte att smutskasta...

Att tjafsa, hota och KRÄVA kompensation som denna kund gör tyder snarare på något annat som för en del är hyffsat roligt.
Att få belägg till fyllesnacket med polarna under kvällen.

Tyvärr så vägrar vissa människor konsekvent att förstå sin del av kakan och dessa personer är inte ute efter lösningar, snarare är det som så att just tjafset får dessa personer att känna sig viktiga.. En typkund i stil med "Jag är ju kund och KUNDEN har ALLTID rätt"..

Byt om det inte passar, tänk över vad som kunde göras bättre och framförallt var självkritisk..

Om B-One nu har felat så må så vara, men istället för att tjafsa ordagrannt och med en otrevlig attityd så försök skaffa fram underlag för de påstådda överträdelserna. Kräv inte en massa tillbaka innan allt är på det klara. Detta gäller självklart för båda parter.

BigDuke 2006-04-09 14:43

Citat:

Men stopp här nu ! Jag har arbetat i datorvärlden i hela mitt yrkesverksamma liv. Tror du inte jag vet vad jag talar om?
Blir alltid lite skeptisk när någon drar detta som argument för att de ska ha rätt. Fel är fel och rätt är rätt.

Alpha 2006-04-09 15:41

För det första så får man vad man betalar för, och för det andra så undrar jag om det verkligen är B-one som är det roliga i det hela.. eller om det är kunden som valt "B"-one som är roligare??.. hahah! :D

gl hf.. lol :ph34r:

Jesper B 2006-04-09 18:59

Jag sitter med ett antal konton på flera webhotell och B-one är ett av dem.
Kontot funkar klockrent, sidan förbrukar ca 20GB trafik varje månad. Jag kunde inte vara mer nöjd med för vad jag får för 12 spänn där inte.

Jag jobbar för den delen på en supportavdelning själv och jag tycker nog att det är kunden som skämmer ut sig i dialogen ovan.

ArreliuS 2006-04-09 20:29

Har haft B-one ett bra tag nu och för den lilla summan jag pröjsar i månaden så är jag nöjd. När någonting inte fungerat så har det bara varit att maila och fråga och så har man fått ett svar.

Tycker att den där killen skämmer ut sig mer. Allmänt otrevlig ton rakt igenom, menar vem skriver med x antalet utropstecken fler ggr eller att maila ett mail helt skrivet i caps? Pinsamt.

orangehill 2006-04-11 13:31

Jag har haft B-one i snart ett halvår, har ingetting att klaga på. Servrarna går snabbt, PHP fungerar korrekt, den supporter som jag har pratat med har alltid varit trevlig och alltid svarat innan 24h. Desutom är det så billigt att det inte kan vara toppenbra, men som sagt så har jag inte något att klaga på.

Sneaky 2006-04-11 14:07

Börjar med att säga att det var ett pinsamt fall för kunden denna gång.

Men B-one är usla. När jag gjorde min första sida hade jag den där. Kom upp i över 3500 unika besökare per dag. Så den slukade förmodligen mycket mer än vad som var acceptabelt.

Vad gör B-one åt det då? Jo de raderar hela sidan och säger upp avtalet utan minsta varning eller chans att flytta sidan till annat webbhotell. Eftersom det står att man har obegränsad bandbredd så borde man iaf få en chans att göra något åt saken innan de raderar kontot.

Det värsta var att jag hade en sk. No Nude sida med brudar. Min sida var totalt beroende av dagen innan resultat eftersom jag fick 100% av besökarna via automatiska länkbyten och topplistor som uppdateras varje dygn.

På den tiden hade jag ingen aning om hur man pekade om domäner.
Så vad B-one gjorde för min sida var att helt ta död på den.
Så en sida med över 1'000'000 besökare om året är B-one skyldig mig.

Därav min signatur. :D (har dock nästan lagt det bakom mig nu).

Alex 2006-04-11 14:57

Är väl ingen direkt nyhet.

Exakt likadant hände för mig.

Studio-D 2006-04-12 10:21

Det finns bättre webbhotell.
Men visst får man vad man betalar för, dvs inte mycket...
Själv är jag Webmaster på flera domäner och tyvärr ligger ett av dem på b-one.
Har aldrig haft problem med de andra webbhotellen,
fast man måste programmera efter vad som är installerat i dessa servrar.
Men när jag skapar emailkonton och alias på b-one med vidarebefodran av dessa konton till mitt gmail så kan det ta upp till 24 timmar innan emailet vidarebefodras. Det är segt....
Men supporten säger att det sker ögonblickligen. Vad dem nu menar med det ??? :)
Gmail är snabbare och gratis.

Live Long And Prosper....

fakkjoo 2006-04-14 18:46

Vilken jävla idiot (kunden ifråga). Folk som han borde ha en smäll på käften

Danielos 2006-04-15 23:49

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Men hur f*n kan man köpa ett webbhotell för 10 kr och hoppas på nån som helst service??? Personen som har gjort sidan är dummare än b-one tycker jag.
Pinsamt


Nja, man har ändå rätt att förvänta sig det som utlovas av företaget. Och, som sagt var, det finns nöjda kunder som ändå har välbesökta sidor med mycket material.

Jo, det håller jag med om. Ett webhotell ska hålla vad det lovar oavsett pris. Billigt pris ska inte innebära att hotellet inte kan hålla vad de lovar.

nomicon 2006-04-16 03:10

Citat:

Ursprungligen postat av danielos
Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Apr 8 2006, 19:55
Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Men hur f*n kan man köpa ett webbhotell för 10 kr och hoppas på nån som helst service??? Personen som har gjort sidan är dummare än b-one tycker jag.
Pinsamt

Nja, man har ändå rätt att förvänta sig det som utlovas av företaget. Och, som sagt var, det finns nöjda kunder som ändå har välbesökta sidor med mycket material.


Jo, det håller jag med om. Ett webhotell ska hålla vad det lovar oavsett pris. Billigt pris ska inte innebära att hotellet inte kan hålla vad de lovar.

Helt rätt! Oavsett om det kostar 10ker per månad eller 50kr per månad så ska man hålla det man lovar faktist..

-Martin

Ara 2006-04-16 07:14

Citat:

Originally posted by fakkjoo@Apr 14 2006, 18:46
Vilken jävla idiot (kunden ifråga). Folk som han borde ha en smäll på käften
och du verkar också ganska smart med det där inlägget...

patrikweb 2006-04-16 22:47

Självklart ska det fungera för det du betalat för, sedan kan man inte säga att b-one är seriös eller liknande.

Dom lurar till sig folk genom att säga fri trafik sedan avtalar igentligen bort att dom har något ansvar för att det ska fungera. Visst kan man tycka att kunden själv ska läsa avtalet men att använda ord som fri trafik är att lura folk.

Fast om man ändå kör viktiga seriösa saker på hotell som b-one bör man tänka över sitt egen ansvar lite vid problem. Är lite som att bli av med en krona i en tuggemi automat och sedan försöka kräva företaget för ersättning för att kronna kanske fastna.

vco-systems 2006-04-17 02:10

Den information jag har fått från b-one är att du får ha hur mycket trafik som helst, men du får inte belasta servarna så mycket att det påverkar andra.

Så har man statiska sidor kan man ha väldigt mycket trafik, däremot finns det nog stor riska att man blir nedstängd om man har dynamiska sidor med många besökare.

patrikweb 2006-04-17 02:39

Om man läser deras avtal från man knappt ha bilder på sitt konto, och från deras avtal om trafik står det:

"B-one har vanligtvis fri trafik på alla webbhotell. Det förutsätts dock att förbruket av trafik är normalt och att trafiken inte stör
andra kunders trafik. Vid tillfälle av att andra kunders trafik störs har B-one rätt att utan förvarning stänga kundens
webbhotell och kräva kompensation för trafik förbruket. B-one förbehåller sig rätten att bestämma ifall andra kunders trafik
störs. Vid tillfälle av att kundens webbhotell stängs återbetalar B-one inga förskottsbetalda abonnemang."

Så att säga fri trafik är att lura folk, om man ska gå efter normal trafik skulle dom lika väl kunnat skrivit ut att det ingår X GB trafik. Ordet fri trafik är ju endast för locka kunder, för en normal person med enkel sida skulle inte bry sig om trafiken då dom inte drar mycket trafik.

Danielos 2006-04-17 14:01

En generell regel tror jag är att man ska inte köpa ett webbhotell med oklara gränser. Eftersom obegränsad bandbredd inte existerar tror jag det är bäddat för problem om man köper ett webbhotell med sådana gränser. Ingen vet vad som gäller och plötsligt bestämmer sig hotellet för att slänga ut dig. Bättre att ha klara gränser så alla vet vad man har att gå efter.

tartareandesire 2006-04-17 20:54

Citat:

Originally posted by danielos@Apr 17 2006, 14:01
En generell regel tror jag är att man ska inte köpa ett webbhotell med oklara gränser. Eftersom obegränsad bandbredd inte existerar tror jag det är bäddat för problem om man köper ett webbhotell med sådana gränser. Ingen vet vad som gäller och plötsligt bestämmer sig hotellet för att slänga ut dig. Bättre att ha klara gränser så alla vet vad man har att gå efter.

Håller med, frihet för kunden innebär i regel också frihet för webbhotellet att kasta ut / stänga av denne utan förvarning om man läser avtalet noga vilket många inte gör.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson