WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Lyckade .EU registreringar (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13421)

Maccke 2006-04-08 03:49

Ok. Vilka .EU har ni lyckats få som ni är åtminstone lite nöjda med? Vore kul att lista lite namn här.

Har i alla fall några som jag tänker behålla och utveckla:
technicalanalysis, boutiques, alerts

Btw, är sugen på att köpa någon 3letter .EU ifall någon har till salu.. skicka PM till mig i så fall.

Webmac 2006-04-08 09:13

Citat:

Originally posted by Maccke@Apr 8 2006, 03:49
Btw, är sugen på att köpa någon 3letter .EU
Har du funderat på "3letterman.EU" ;) hahaha! Den finns nog ledig :)

Nicklas 2006-04-08 09:27

finns massor av 3 letter .eu utlagda på sedo

THL 2006-04-08 10:26

Ansökte om 10 st namn.
Kommer endast ihåg 5 st av dem (pärmen med fakturan från Neware är hos revisorn).

Av dom 5 har jag fått 4 och det är jag nöjd med! Riktigt spännande och se vilka fler jag har....

Slarvigt, jag vet!

/Thomas THL

Danielos 2006-04-08 10:44

Citat:

Ursprungligen postat av Webmac
Citat:

Ursprungligen postat av Maccke
Btw, är sugen på att köpa någon 3letter .EU

Har du funderat på "3letterman.EU" ;) hahaha! Den finns nog ledig :)

Grejen är att reguljära onlineköp av domäner nu kommer inte börja förrän den 17:e och kan ändras framåt av EURid

Whatever123 2006-04-08 12:01

Fick några som är intressanta för mig. Dels mitt efternamn, dels pokerblogg, taxfreepoker, taxfreegambling, rakefree samt e-merchandise och creditcardz.

Verkar som jag fått juridikforum och juristforum också (jag är jur.stud.), men jag har inte fått svar via loopia ännu. Generellt verkar loopia ha varit ganska långsamma jämfört med t.ex. b-one. B-one krängde ju ett webhotel för några hundra i paket med varje .eu så dom hade väl större incitament att verkligen få igenom sina registreringar. Även om det är hutlöst att på detta sätt ta en femhundring per registrering...

tartareandesire 2006-04-08 12:59

Citat:

Originally posted by Maccke@Apr 8 2006, 03:49

Du lade ut dom på Sedo och Missdomain för 45000 Euro ändå =)

Danielos 2006-04-08 13:05

Citat:

Originally posted by singh@Apr 8 2006, 12:01
Fick några som är intressanta för mig. Dels mitt efternamn, dels pokerblogg, taxfreepoker, taxfreegambling, rakefree samt e-merchandise och creditcardz.

Verkar som jag fått juridikforum och juristforum också (jag är jur.stud.), men jag har inte fått svar via loopia ännu. Generellt verkar loopia ha varit ganska långsamma jämfört med t.ex. b-one. B-one krängde ju ett webhotel för några hundra i paket med varje .eu så dom hade väl större incitament att verkligen få igenom sina registreringar. Även om det är hutlöst att på detta sätt ta en femhundring per registrering...

Fast tycker loopia var snabba oxå för jag fick mina domäner, (visade rätt på whois), det är bara det att det inte har slagit igenom på min kontrollpanel, men domänerna är ändå snabbt regade till mig.

robertsson 2006-04-08 15:20

Jag fick kontantkort.eu
Ganska nöjd med det :)

tartareandesire 2006-04-08 16:06

Svenska .eu är ganska mycket lättare att få än t.ex. engelska sådana =)

Jan Eriksson 2006-04-08 16:44

Fick en som jag ville ha. Inget märkvärdigt namn men det finns några bolag i europa som har detta namn så det fanns viss konkurrens. Äger alla andra intressanta top-domäner sen tidgare så det var trevligt att .eu gick igenom också.

Maccke 2006-04-08 16:46

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Du lade ut dom på Sedo och Missdomain för 45000 Euro ändå =)

jo, allt har sitt pris. det var dock 5-20k som var startbud.. förväntar mig dock inte att få så många bud direkt, tanken är att utveckla dem.

Maccke 2006-04-08 16:47

Citat:

Originally posted by Jan Eriksson@Apr 8 2006, 16:44
Fick en som jag ville ha. Inget märkvärdigt namn men det finns några bolag i europa som har detta namn så det fanns viss konkurrens. Äger alla andra intressanta top-domäner sen tidgare så det var trevligt att .eu gick igenom också.
Men det är skönt när man har täckt upp så ingen konkurrent kommer och använder samma namn fast annan TLD. Så grattis!

tartareandesire 2006-04-08 18:33

Citat:

jo, allt har sitt pris. det var dock 5-20k som var startbud.. förväntar mig dock inte att få så många bud direkt, tanken är att utveckla dem.

Jo, jag vet, 45k var summan för alla tre. Visserligen är boutiques.eu en riktigt trevlig adress men får du så pass mycket för dom har du rejäl tur så det är nog en bra tanke att utveckla dem. Det jobbiga är väl att boutiques.eu bör vara en franskspråkig sida =)

MrWize 2006-04-08 19:33

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Apr 8 2006, 16:06
Svenska .eu är ganska mycket lättare att få än t.ex. engelska sådana =)
fick engelska .eu ... reggade idag!

dogindex .eu
dog-index .eu
allaboutdogs .eu
all-about-dogs .eu

... nu behöver man bara tid att fixa något under de domänerna oxå :D

cya,
/PatrikB

oderland 2006-04-08 19:59

hemsida.eu
webbplats.eu

Jim_Westergren 2006-04-08 20:47

Nice.

Provade med 4 och fick igenom 1, WebArticles.eu

Danielos 2006-04-08 21:27

Jag tror på eu domäner, men inte på svenska. En eu domän kan bara vara komplement till en se.
Vilken domän väger mest, modeller.se eller modeller.eu ? Tror modeller.se väger tyngre och vilken fransman eller tysk kan stava till modeller ?
Nej, de enda eu domärna av värde tror jag är de engelska i andra hand tyska och i tredje hand franska = de 3 standardspråken i eu

tartareandesire 2006-04-08 21:37

Citat:

Originally posted by danielos@Apr 8 2006, 21:27
Jag tror på eu domäner, men inte på svenska. En eu domän kan bara vara komplement till en se.
Vilken domän väger mest, modeller.se eller modeller.eu ? Tror modeller.se väger tyngre och vilken fransman eller tysk kan stava till modeller ?
Nej, de enda eu domärna av värde tror jag är de engelska i andra hand tyska och i tredje hand franska = de 3 standardspråken i eu

Håller med till viss del men ändå inte. Som rena domäner är nog inte de svenska .eu-domänerna av speciellt stort värde. Däremot är de ju mycket bra alternativ till övriga toppdomäner ifall dessa är tagna och man har en bra idé samt utvecklar en bra sida.

Jan Eriksson 2006-04-08 22:13

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Jan Eriksson

Men det är skönt när man har täckt upp så ingen konkurrent kommer och använder samma namn fast annan TLD. Så grattis

Tack, passa på att även ta mitt företags namn och det gick igenom idag så nu har jag två. Med tanken på att en dansk ort heter det samma så fanns det risk att någon annan skulle ta det. Har alltid tänkt att rikta mig mot sverige men vem vet, europa nästa... :-)

Helt annan topp-domän, .pro, är det någon som har lyckats där?

Per 2006-04-09 01:50

De två senaste inläggen delad till en ny tråd i "Domännamn". Tråden rör trots allt .eu-registreringar (även om Jan frågar om .pro).

Intet 2006-04-09 04:42

Fick iptele.eu .

Är den nått att ha ?

Nicklas 2006-04-09 08:34

Jag säkrade endast upp lite namn där jag inte vill ha konkurrenter. Det kommer att gå köpa billiga .eu när lycksökarna inser att de inte blev miljonärer denna gång heller.

ToBad 2006-04-09 09:32

Jag har bara registrerat engelskspråkinga .eu domäner med e-handel som niche.
Typ, SwedishShop.eu, BusinessInc.eu, mfl.

Jag tror inte på svenskspråkiga domännamn under .eu. Har du varken grejat att få
en .se eller .com eller .nu och tror på .eu, så vänta inte på något högt besöksantal på .eu.

tartareandesire 2006-04-09 11:56

Någon procent av .eu-domänerna ligger redan ute till försäljning på Sedo =)

M-bition 2006-04-09 22:27

Fick europecharter.eu, charterguides.eu, winetravels.eu, skitravels.eu, divetravels.eu, flightseat, m.fl. Någon som har någon kommentar om dessa namn?

hubbert 2006-04-09 22:42

Citat:

Originally posted by M-bition@Apr 9 2006, 22:27
Fick europecharter.eu, charterguides.eu, winetravels.eu, skitravels.eu, divetravels.eu, flightseat, m.fl. Någon som har någon kommentar om dessa namn?
Inte mer än att du har skaffat dig några domäner med en mycket bra utvecklingsmöjlighet alternativt fin intäkt vid en försäljning.

autosvar 2006-04-09 23:01

Citat:

Originally posted by M-bition@Apr 9 2006, 22:27

http://europecharter.com/ --> parkerad // Google: 31,800 results for "europe charter".
http://charterguides.com/ --> parkerad // Google: 18,100 results for "charter guides"
http://winetravels.com/ ---> parkerad // Google: 808 results for "wine travels"
http://flightseat.com/ ---> enkel länksida // Google: 40,000 results for ""flight seat""
http://skitravels.com/ ---> svarar inte // Google: 1,050 results for ""ski travels"

Svårt att värdera utan att veta mer om dina tankar kring vad du ska göra med dem. Om du äger någon av .com-domänerna och har en bra affärsidé så kanske det kan vara något. Har du dessutom en gemensam plattform för t.ex. *travels.eu kan det bli så att du får en bra synergieffekt - som för *feber.se-siterna t.ex. Men som sagt - bara utifrån namnen är det svårt att säga något.

kullervo 2006-04-09 23:33

Citat:

Originally posted by M-bition@Apr 9 2006, 21:27
Jag har en kommentar. skitravles.eu kan läsas som skit-travels.eu med ett par trötta ögon. Jag gjorde det nyss nämligen.

antipod 2006-04-09 23:45

Citat:

Originally posted by kullervo@Apr 9 2006, 23:33
Jag har en kommentar. skitravles.eu kan läsas som skit-travels.eu med ett par trötta ögon. Jag gjorde det nyss nämligen.
Jag gjorde också det :)

autosvar 2006-04-09 23:49

Citat:

Ursprungligen postat av antipod
Citat:

Ursprungligen postat av kullervo

Jag gjorde också det

Märkligt - samma sak gjorde jag och ändå är jag inte så trött. Kanske ski-travels.eu skulle vara ett bra komplement?

M-bition 2006-04-09 23:53

Citat:

Ursprungligen postat av autosvar
Citat:

Originally posted by -antipod@Apr 9 2006, 23:45
Citat:

Ursprungligen postat av kullervo

Jag gjorde också det

Märkligt - samma sak gjorde jag och ändå är jag inte så trött. Kanske ski-travels.eu skulle vara ett bra komplement?

Hehe... ja då har jag redan upplägget klart för skitravels, massa skitresor till skitställen ;)

hubbert 2006-04-10 00:10

Citat:

Funderade också på det, men så tänkte jag att resten av världen och EU-området i synnerhet som kan engelska är väl en sådär 60-100 miljoner människor. De kan överhuvudtaget inte göra den koppling.
Så det är bara att gratulera till en synnerligen bra domän.

Edit: Det bor fler människor än 100 miljoner i EU-området, men de som kan engelska samt har tillgång till datorer och internet är något färre.

Emil_P 2006-04-10 00:21

Själv skippade jag hela race:et kring .eu-domänerna. Jag reggade ett tiotal mest för att komplettera befintliga/kommande projekt men sen reggade jag också www. foretag .eu
Vi får se längre fram ifall jag gjorde ett dåligt val ;)

Maccke 2006-04-10 00:34

Citat:

Originally posted by MissDomain@Apr 10 2006, 00:21
Själv skippade jag hela race:et kring .eu-domänerna. Jag reggade ett tiotal mest för att komplettera befintliga/kommande projekt men sen reggade jag också www. foretag .eu
Vi får se längre fram ifall jag gjorde ett dåligt val ;)

Är förvånad att MissDomän inte gör skäl för sitt namn och reggar en hel drös med .EU.. hehe

autosvar 2006-04-10 00:48

Citat:

Originally posted by MissDomain@Apr 10 2006, 00:21
Vi får se längre fram ifall jag gjorde ett dåligt val

Om du gjorde ett dåligt val eller inte är väl på sätt och vis en icke-fråga. Eftersom du tycks vara en av de få här som faktiskt skapar ett innehåll för en del av de domäner du registrerar så vet du att ett bra domännamn är mycket värt när det gäller inarbetandet av varumärket och den löpande reklamen - men en tillräckligt bra tjänst kan ju funka med en hyfsat obskyr domän. google.com är ju ett bra exempel så foretag.eu kan säkert bli stort det med :)

Whatever123 2006-04-10 23:15

En tanke: Jag köpte några (.eu-) domäner jag verkligen vill ha själv, och några som högst eventuellt skulle kunna ge några kronor vid en framtida försäljning.

Många verkar ha köpt drösvis med .eu-domäner vid "3:e-försäljningen" den 7 april, d v s de som inte hade legitima immaterialrättsliga anspråk, för att kunna sälja dessa senare.

Är inte detta en smula överoptimistiskt? Om någon verkligen ville ha domänerna (d v s om de är värda mycket $), så skulle de ju ha haft gott om tid på sig att ansöka om varumärke för att kunna vara med i period 1 och 2 av .eu-launchen. Slutsatsen bör rimligen bli att endast ett sanslöst litet antal .eu-domäner som registrerades den 7 april verkligen har något reellt värde som investeringsobjekt.

Tänker jag fel? Fullt möjligt. Vi får se :)

Skulle vara intressant att veta om någon här på WN lyckas göra något klipp på sedo eller missdomain med .eu-domäner de fått tag i den 7 april. Skicka gärna in en tråd i så fall så vi andra kan få bli avundsjuka :)

Maccke 2006-04-11 00:00

Ahhh fick första budet på Boutiques.eu redan, hehe. Dock bara 1000 euro så det blev inget där :)

M-bition 2006-04-11 00:08

Citat:

Originally posted by Maccke@Apr 11 2006, 00:00
Ahhh fick första budet på Boutiques.eu redan, hehe. Dock bara 1000 euro så det blev inget där

Inte illa Maccke! Men det namnet är nog värt klart mer än så. Lycka till! :)

Maccke 2006-04-11 00:15

Citat:

Ursprungligen postat av M-bition
Citat:

Ahhh fick första budet på Boutiques.eu redan, hehe. Dock bara 1000 euro så det blev inget där

Inte illa Maccke! Men det namnet är nog värt klart mer än så. Lycka till! :)

tack! vi får se, planerar inte att sälja den direkt. den ska utvecklas, även om det kanske tar lite tid :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson