WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Söker webbhotell efter mina kriterier (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13410)

Pucken 2006-04-07 19:07

Sitter och funderar på olika lösningar och huruvida jag vågar anlita ett webbhotell som överbokar sin kapacitet eller inte, men hur som helst. Jag behöver nu svar på följande fråga:

Finns det något webbhotell - som ni vet av att de inte överbokar sin trafikkapacitet - som har minst 70 GB trafik/mån och minst 4 GB diskutrymme? Med servrar i Sverige? För högst runt 200 kr per månad inkl moms.

Nu kanske det kan vara svårt att veta huruvida webbhotell överbokar sin kapacitet eller inte, men men.. Om ett webbhotell påstår att de inte gör det men ändå gör det torde det väl vara falsk marknadsföring eller liknande, så förhoppningsvis kan man väl lita på de webbhotell som säger att de inte överbokar sin trafikkapacitet talar sanning.

Decibel 2006-04-07 19:10

Spittade tråden då den andra verkligen spårade ur från vad den egentligen handlade om och la dina nya kriterier i egen tråd istället.
(Gamla tråden återkommer när den rensats från orelevanta inlägg)

Personligen velade jag länge mellan att erbjuda fri traifk och fasta gränser runt 2001 när jag startade första hotellet, i slutändan är det ju kunderna som spelar roll och har man inte nöjda kunder kan man lika gärna ställa sig på Mc Donalds och kränga burgare.

Enligt mig är det tekniska begreppet fri trafik inte tekniskt möjligt, däremot, bandbreddsbegränsade tjänster med fri trafik är dock möjligt.
Om man erbjuder fri trafik är det ju också svårt att överboka, hur kan man veta vad man kommer att dra om trafiken är fri ? omöjligt..
Överbokad banbdredd/trafik är enligt mig när någon som har 10mbit säljer trafik motsvarande 20mbit och hamnar i kläm när kunderna vill nyttja sina quoter.

I samband med att man erbjuder fri trafik ökar belastningen på servrarna, det är rätt logiskt och dessa "fri trafik" företag har då istället en klausul i sina avtal där du inte kan nyttja onormalt med prestanda, om du nu har fri trafik och drar väldigt mycket så kan du omöjligt nyttja denna trafik utan att dra mer än normalt.
Man bör ju också fråga sig vad som är normalt, B-one t.ex. har själva bekräftat att 4-6GB per månad är normalt.

Har man istället konkreta gränser, detta får du, detta är du garanterad så är kunden i ett helt annat läge och kan vidta andra åtgärder om det i sådana fall skulle överbokas kapacitet.
Jag skulle ha svårt att välja något annat än listade kapacitetsbegränsningar, oavsett om det gäller trafik eller utrymme eller andra vitala delar som rent tekniskt och utrymmesmässigt inte kan erbjudas i fria mängder.

Sen vet jag inte om mina åsikter är en yrkesskada eller om det är nåt jag lärt mig på vägen.

Så mitt svar blir nej på din fråga, då man själv är i branschen har man rätt bra koll på vilka som finns på marknaden och hur dom lyckas och vad dom har för kraft i ryggen.

Danielos 2006-04-08 21:21

Nej, jag måste hålla med helt. Jag skulle aldrig köpa ett webbhotellsutrymme där det var fri trafik, utan man ska hålla sig till seriösa hotell som lovar en rimlig maxtrafik och sedan betala mer om man behöver mer. Man får aldrig bandbredd gratis, med bibehållen kvalitet.

Pucken 2006-04-08 22:44

Citat:

Originally posted by danielos@Apr 8 2006, 21:21
Nej, jag måste hålla med helt. Jag skulle aldrig köpa ett webbhotellsutrymme där det var fri trafik, utan man ska hålla sig till seriösa hotell som lovar en rimlig maxtrafik och sedan betala mer om man behöver mer. Man får aldrig bandbredd gratis, med bibehållen kvalitet.
Det ironiska i det hela är ju att moderatorn Decibel först klippte bort all offtopic från min tråd och i samma inlägg lägger grunden till nästa offtopic-gren för samma tråd. :D

Men det var nog inte Decibels syfte med inlägget.

För.. Glöm inte bort vad denna tråd handlar om nu, nämligen webbhotell som uppfyller kriterierna i mitt trådstartsinlägg.

Eller är mina kriterier orealistiska? Känns som att det borde gå runt för ett sådant webbhotell, men man vet ju aldrig?

Jag skulle kanske i värsta fall kunna tänka mig att gå ned till 60 GB trafik/mån, även om det är att börja tänja på minimumgränserna ganska rejält.

Decibel 2006-04-08 22:48

Börja istället leta webbhotell som erbjuder 60gb eller mer, och lista dom webbhotellen här och be medlemmar om åsikter om hotellen.
Jag tror ingen kommer leta hotell åt dig (såvida någon inte själv äger ett hotell som erbjuder den trafiken och drar en sjörörvarinlägg bara för att synas).

Pucken 2006-04-08 22:57

Citat:

Originally posted by Decibel@Apr 8 2006, 22:48
Börja istället leta webbhotell som erbjuder 60gb eller mer, och lista dom webbhotellen här och be medlemmar om åsikter om hotellen.
Jag tror ingen kommer leta hotell åt dig (såvida någon inte själv äger ett hotell som erbjuder den trafiken och drar en sjörörvarinlägg bara för att synas).

Hade inte tänkt att någon skulle leta webbhotell, utan bara lista upp de som de känner till.

Men det är nog bättre om jag gör på ditt sätt, dock får fortfarande de som sitter inne med kunskapen gärna smattra fram detta i denna tråd.

Mattias 2006-04-08 23:08

Well, känner till.
Använder JX.se jag, du kan säkert kontakta dessa om dina krav och få ett pris :)

MrWize 2006-04-08 23:53

Själv använder jag http://www.sajthotellet.com och drar >60GB/mån, 500 MB diskutrymme, 100 MB MySQL ... men tyvärr, så falerar det nog på priset för din del. Har själv inte sett "något hotell" som erbjuder det du vill ha för de pengarna.

Man måste komma ihåg en sak. Man får vad man betalar för ....

cya,
/PatrikB

Pucken 2006-04-09 23:09

Citat:

Originally posted by MrWize@Apr 8 2006, 23:53
Har själv inte sett "något hotell" som erbjuder det du vill ha för de pengarna.
Nej, det får nog bli Scorpion Data ändå. Dock så erbjuder ju de istället litet väl mycket trafik och överbokar därmed nästan garanterat, men det verkar inte finnas så många alternativ, speciellt om jag vill ha servern i Sverige. (Jag vill ha det bland annat för att jag enbart vill behöva hålla koll på de svenska lagarna plus att fördröjningen generellt sätt brukar vara lägre).

170 / 70 = 2.4 kr/GB, vilket innebär att webbhotell teoretiskt sett borde kunna gå runt med de priserna, men om det finns något webbhotell som faktiskt väljer att göra det är en annan sak. Verkar inte så.

MrWize 2006-04-10 11:16

Tror att det enda vettiga för din del är att ha en dedikerad server eller en VPS-lösning.

Blir ju lite dyrare, men klart bättre ...

cya,
/PatrikB

Pucken 2006-04-10 18:32

Citat:

Originally posted by MrWize@Apr 10 2006, 11:16
Tror att det enda vettiga för din del är att ha en dedikerad server eller en VPS-lösning.

Blir ju lite dyrare, men klart bättre ...

cya,
/PatrikB

Har en extremt begränsad ekonomi för tillfället men det kommer bli bättre i framtiden. Har en del utgifter för tillfället.

Om inte Scorpion Data räcker till får jag nog köpa något dyrare, sedan när jag får råd.

Kan dock få ned min bandbreddskrav till 40-50 GB men även detta verkar ju ganska ovanligt.. Visade sig exempelvis i http://www.webmasternetwork.se/f13t13446.html att LHA Data är en återförsäljare till Scorpion Data, och LHA Data var det enda vettiga jag hittade med 40-50 GB trafik för under 200 kr per månad.

patrikweb 2006-04-10 19:00

Vad är det du ska ha som kräver 4-5GB diskutrymme? Du säger att det inte är en vinstdrivande sida utan något helt privat.

4-5GB låter extremt mycket för en vanlig privat sida utan någon vinst, om du klarar dig med normalt diskutrymme så ska vi nog kunna hitta något som passar dig även med mycket trafik.

Fast just 4-5GB disk är verkligen mycket för shared hosting.

Pucken 2006-04-10 19:43

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 10 2006, 19:00
Vad är det du ska ha som kräver 4-5GB diskutrymme? Du säger att det inte är en vinstdrivande sida utan något helt privat.

4-5GB låter extremt mycket för en vanlig privat sida utan någon vinst, om du klarar dig med normalt diskutrymme så ska vi nog kunna hitta något som passar dig även med mycket trafik.

Fast just 4-5GB disk är verkligen mycket för shared hosting.

Precis, det är ett icke-vinstdrivande projekt.

Efter att minskat ned på behovet så behöver jag bara cirka 1.5 - 2 GB utrymme. Vet dock inte vad du anser vara "normalt med diskutrymme", men skulle tro att 1.5 - 2 GB är betydligt närmare.

Och då detta med överbokning, en fördel är ju om webbhotellet ifråga inte överbokar sin trafikkapacitet? Alternativt någon garanterad minimumbandbredd eller liknande?

patrikweb 2006-04-10 20:12

Normalt diskutrymme är runt 10-100MB vad folk brukar använda, sedan kanske 100-200MB till om dom har många stora mail.

Pucken 2006-04-10 21:08

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 10 2006, 20:12
Normalt diskutrymme är runt 10-100MB vad folk brukar använda, sedan kanske 100-200MB till om dom har många stora mail.
Ok, det var ganska rejält snäva gränser det där. Tror inte det är möjligt tyvärr.

tartareandesire 2006-04-10 21:18

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 10 2006, 20:12

Jag har själv en icke-kommersiell sida som tar över 400MB diskutrymme i dagsläget och där använder jag inte några mailkonton alls =) Amerikansk hosting är nästan det enda bra alternativet i sådana fall....

subudesign 2006-04-10 23:13

De jag använder har 1gb utrymme, fri trafik, 25mb mySql och 25 mb mail och har aldrig haft några problem med trafik och har mycket av allt på min site. De har över 110 000 kunder. Danskt företag och kostar 9 dkr i månaden + 100 i upplägg. De använder enligt egen info ca 50% av trafikkapaciteten linan tillåter så finns mycket att ta på.

Pucken 2006-04-10 23:45

Citat:

Originally posted by subudesign@Apr 10 2006, 23:13
De jag använder har 1gb utrymme, fri trafik, 25mb mySql och 25 mb mail och har aldrig haft några problem med trafik och har mycket av allt på min site. De har över 110 000 kunder. Danskt företag och kostar 9 dkr i månaden + 100 i upplägg. De använder enligt egen info ca 50% av trafikkapaciteten linan tillåter så finns mycket att ta på.
1. Du svarade inte på vilket webbhotell du använder, men jag gissar på Surftown, B-One eller Cliche, eller annat skräp. Korrekt? :rolleyes:

[EDIT] Korrekt svar: TalkActive. Fan, finns det ännu fler danska skojare där ute? :'(

2. "Fri trafik" som sådant finns inte. Använder Du "för mycket" blir du utslängd. Punkt slut.

subudesign 2006-04-10 23:48

www.web10.dk

Pucken 2006-04-10 23:53

Citat:

Originally posted by subudesign@Apr 10 2006, 23:48
www.web10.dk
Tar det aldrig slut? :(

Enligt uppgift finns Din webbplats subu.se hostad på TalkActive. Men kanske är Web10 återförsäljare för TalkActive.

Hur som helst - som jag redan sagt, jag hoppas att även du själv inser att du inte får använda hur mycket trafik du vill på din "fri trafik"-host?

subudesign 2006-04-11 00:34

Men du bara klagar ju. Än har du inte sagt något som skulle vara någon verklig kritik.

Det e det första webhotellet jag haft där det inte tagit 5 minuter att ladda in en sida de sista 10 dagarna i månaden för att man gått över trafikgränsen och rekommenderar helt klart tjänsten. Klart att det inte skulle funka om www.yahoo.com tyckte de skulle köra över deras lina men enligt avtalet så e det fri trafik så länge man inte lägger filer för att dela ut dem utan relevans till sidan man har.

subudesign 2006-04-11 00:37

Enklast e väl att fråga dem.

tartareandesire 2006-04-11 00:39

Citat:

Originally posted by subudesign@Apr 11 2006, 00:34
Men du bara klagar ju. Än har du inte sagt något som skulle vara någon verklig kritik.
Det e det första webhotellet jag haft där det inte tagit 5 minuter att ladda in en sida de sista 10 dagarna i månaden för att man gått över trafikgränsen och rekommenderar helt klart tjänsten. Klart att det inte skulle funka om www.yahoo.com tyckte de skulle köra över deras lina men enligt avtalet så e det fri trafik så länge man inte lägger filer för att dela ut dem utan relevans till sidan man har.

Om du läser noga kan du nog hitta någon del av avtalet där de kan klara sig undan sitt löfte om "fri trafik" =) Och, snälla, ta bort åtminstone en av särskrivningarna i din signatur =)

subudesign 2006-04-11 00:40

och jag skulle gärna veta vad du har emot dem för det skulle va bra info. Inte bara att säga att det e skit men inte ge någon anledning. HJälper ju inget.

subudesign 2006-04-11 00:40

e ingen särskrivning... antingen web design eller webbdesign...

Pucken 2006-04-11 01:53

Citat:

Originally posted by subudesign@Apr 11 2006, 00:34

Att jag bara klagar?

Varför är det inte rätt att hoppa på eller kritisera en "bedragare" som Web10?

Jag menar, säga vad du vill - men fri trafik finns inte. Om jag skulle driva den tjänst jag vill driva på din host så skulle min webbplats nästan garanterat bli nedstängd ganska snabbt.

Varför tror du själv att ditt webbhotell bara använder 50% av sin kapacitet, är svinbilliga, dugligt snabba och erbjuder "obegränsat med trafik" ( :rolleyes: )? Jo, det ska jag tala om för dig. De kastar ut alla kunder som använder "för mycket" trafik.

Just Web10 skriver ju ganska tydligt att du inte har obegränsat med trafik, de hänvisar ju överallt till deras danska avtalsvillkor där det upprepade gånger påpekas att du inte får använda hur mycket trafik du vill.

Pucken 2006-04-11 01:55

Citat:

Originally posted by subudesign@Apr 11 2006, 00:40
och jag skulle gärna veta vad du har emot dem för det skulle va bra info.
Vad jag har emot dem? Det ska jag tala om för dig. Vilken adress sitter du på? subu.se?

Det jag har emot dem är att de har "fri trafik", d.v.s. "obestämd trafik" eller "hemlig trafikgräns" för att översätta det till ren svenska. Vilket innebär att de antingen kastar ut kunder på måfå lite slumpmässigt eller har en hemlig trafikgräns som de sitter och trycker på och kastar ut kunder som överstiger den.

magic 2006-04-11 13:55

kanske skall kolla på en egen server, crystone.se har co-location för 195kr i månaden, men då har du kostnaden för hårdvaran, de har 160GB/månaden och du kan uppgradera trafikmängden efter behov, de erbjuder även egen server (där de står för hårdvaran) för 395kr månaden.

har dock ingen egen erfarenhet av dem, vet bara att de gör reklam på tvivelaktiga sajter och att nic-se var sura på dem.

Pucken 2006-04-11 17:08

Citat:

Originally posted by magic@Apr 11 2006, 13:55
kanske skall kolla på en egen server, crystone.se har co-location för 195kr i månaden, men då har du kostnaden för hårdvaran, de har 160GB/månaden och du kan uppgradera trafikmängden efter behov, de erbjuder även egen server (där de står för hårdvaran) för 395kr månaden.

har dock ingen egen erfarenhet av dem, vet bara att de gör reklam på tvivelaktiga sajter och att nic-se var sura på dem.

De verkar skrämmande billiga, dock är det ju som du säger co-location.

Och att hitta en 1U-server för under 10 000 kr inkl. moms är väl ganska så svårt?

Men kanske ett alternativ i framtiden om jag lyckas skrapa ihop litet pengar, men deras låga priser oroar mig en aning. Så de kanske inte är så seriösa som de verkar, alternativt att de överbokar sin trafikkapacitet ganska rejält?

EDIT: Aha, UPS kostar några hundralappar extra per månad ;) Kanske därför de är billiga.

patrikweb 2006-04-11 17:16

Börjar bli rätt många OT trådar/inlägg, om du vill diskutera kom ut till #webmasternetwork @ Quakenet för känns som allt OT som diskuteras här ändå kommer bli raderad.

Du kan få en 1U server för runt 5.000-6.000 exkl så lite under 10.000 blir det.

magic 2006-04-11 17:23

Citat:

Originally posted by Pucken@Apr 11 2006, 17:08

EDIT: Aha, UPS kostar några hundralappar extra per månad Kanske därför de är billiga.

Varför skall du ha UPS, detta är onödigt om din sida inte skall vara enormt driftsäker, vi har 2st UPSer på jobbet och de har bara används 1 gång de senaste 6 åren och det var för ett par veckor sedan när jag testade om de fortfarande fungerade, vi har ALDRIG haft strömavbrott i stockholms innerstad, om strömavbrott är ett problem så kan du köpa tjänsten.

angående att crystone översäljer sin bandbredd så gör alla internet leverantörer det, alla förutsätter att du inte kör på max hela tiden, dock så har du köpt 160GB/månaden och då får du det också. Den leverantör som säger att de inte översäljer sin kapacitet ljuger. Om de säljer 500 servrar med 1Mbps kapacitet var så vet de att de kanske bara använder 200Mbps finns ingen anledning att betala för trafik som inte används, man uppgraderar efter behov alternativt så har man en fetare lina och betalar för mängden man använder, man översäljer trots allt sin bandbredd :-)

magic 2006-04-11 17:29

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 11 2006, 17:16
Börjar bli rätt många OT trådar/inlägg, om du vill diskutera kom ut till #webmasternetwork @ Quakenet för känns som allt OT som diskuteras här ändå kommer bli raderad.
Du kan få en 1U server för runt 5.000-6.000 exkl så lite under 10.000 blir det.

som en kommentar så såg jag att dell har billiga 1U servrar nu med dubbla Xeon-processorer, pris 5600kr (+moms)

patrikweb 2006-04-11 17:37

Sedan får du inte glömma att det endast är 256 minne och mer minne kostar några tusen och inte tala om fraktkostnaden på 1.000.

Danielos 2006-04-11 22:17

Citat:

Ursprungligen postat av Pucken
Citat:

Ursprungligen postat av subudesign
och jag skulle gärna veta vad du har emot dem för det skulle va bra info.

Vad jag har emot dem? Det ska jag tala om för dig. Vilken adress sitter du på? subu.se?

Det jag har emot dem är att de har "fri trafik", d.v.s. "obestämd trafik" eller "hemlig trafikgräns" för att översätta det till ren svenska. Vilket innebär att de antingen kastar ut kunder på måfå lite slumpmässigt eller har en hemlig trafikgräns som de sitter och trycker på och kastar ut kunder som överstiger den.

Jajamen, jag har utan förklaring blivit utkastad 2 ggr från onämnda hotell innan jag skaffade eget. Enda förklaringen var: "Du belastar i orimligt hög grad"

Jag har bland annat lyckats köpa en HP 145 med dubbla AMD Opteron 64 2.2G med 2 Gig minne och 2st sata 80 gb diskar (som jag kör debian och mjukvaruraid på och det fungerar grymt bra) för 9500 plus moms.
Den såldes som "damaged box" dvs HP etiketten på lådan var skadad.

jonny 2006-04-12 00:10

Citat:

Ursprungligen postat av magic
Citat:

Ursprungligen postat av Pucken
EDIT: Aha, UPS kostar några hundralappar extra per månad Kanske därför de är billiga.

Varför skall du ha UPS, detta är onödigt om din sida inte skall vara enormt driftsäker, vi har 2st UPSer på jobbet och de har bara används 1 gång de senaste 6 åren och det var för ett par veckor sedan när jag testade om de fortfarande fungerade, vi har ALDRIG haft strömavbrott i stockholms innerstad, om strömavbrott är ett problem så kan du köpa tjänsten.
angående att crystone översäljer sin bandbredd så gör alla internet leverantörer det, alla förutsätter att du inte kör på max hela tiden, dock så har du köpt 160GB/månaden och då får du det också. Den leverantör som säger att de inte översäljer sin kapacitet ljuger. Om de säljer 500 servrar med 1Mbps kapacitet var så vet de att de kanske bara använder 200Mbps finns ingen anledning att betala för trafik som inte används, man uppgraderar efter behov alternativt så har man en fetare lina och betalar för mängden man använder, man översäljer trots allt sin bandbredd :-)

Det kan bli strömavbrott av många olika anledningar. Vissa ställen drabbas hårdare än andra. Kista är ett fint varnande exempel hur det kan gå. Givetvis finns det många tjänster som säkert kan vara nere ett par minuter utan att det gör så mycket medan större tjänster behöver vara tillgängliga hela tiden.

Om du köper en dedikerad kapacitet är den inte överbokad - åtminstone inte i sådan omfattning att det stör.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson