WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Bensinpriset Nu får det vara nog.. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13381)

MAT 2006-04-06 13:20

En intervju med vår "kära" statsminister. I intervjun sade han att det svenska folket INTE är missnöjt med bensinpriset! Reportern frågade hur han motiverar detta uttalande.



- Jo, sa han. Det finns ju inga samlade organisationer mot bensinpriset.



Nu får det vara nog! Dags att protestera. Skicka vidare till vänner och bekanta. Bensinskatteuppror!!! 8 av 10 resor görs med bil. Av ett literpris på bensin på 11.05 är 7.15 kr skatt. När bensinskatten i nfördes 1924 var skatten på 4 öre. Skatten höjdes vid årsskiftet med 21 öre. Bilisterna betalar in 8 miljoner kronor i bilskatter varje timme, totalt 74 miljarder om året. När man tankar går 70 kr på varje hundralapp i skatt. En genomsnittsbilist kör 1500 mil / år och betalar över 9000 kr bara i bensinskatt. Det motsvarar pålägg på 200 procent.





Listan fylls på riktigt fort!

Klicka på länken nedan och fyll på med ditt namn http://www.bensinskatteuppror.se/

robertsson 2006-04-06 13:27

Andelen koldioxid i luften har aldrig varit så hög. Polarisarna har aldrig smält så fort innan. Det har aldrig varit så mycket naturkatastrofer tidigare i historien. Man behöver inte vara nobelpristagare för att fatta att det är dags att bryta trenden...

Saint 2006-04-06 13:35

Bensinpriset är lagom.

Johan H 2006-04-06 13:36

1 ord: Kollektivtrafik

MAT 2006-04-06 13:44

Ahhh...
Ni är rika...
Good for you...

Maccke 2006-04-06 13:46

skriver på direkt..

Standout 2006-04-06 13:52

Ett högt bensinpris bör väl gynna framställandet av alternativa bränslen?

hubbert 2006-04-06 13:53

Citat:

Bensinpriset är lagom.
Jomen visst. Lite högre kunde det vara. Man skulle slippa en massa pack på vägarna som låginkomsttagare, ensamstående mammor som måste köra sina ungar till olika aktiviteter, pensionärer som behöver åka till stormarknader för att handla då deras närbutiker är nedlagda.

Citat:

Andelen koldioxid i luften har aldrig varit så hög. Polarisarna har aldrig smält så fort innan. Det har aldrig varit så mycket naturkatastrofer tidigare i historien. Man behöver inte vara nobelpristagare för att fatta att det är dags att bryta trenden...
Fel, det kommer i cykler men de forskarna som hävdar det är inte politiskt korrekta och kommer följaktligen inte fram i debatten.

Det är ytterst en politisk, ekonomisk och ideologiska fråga.
Politiskt = för att vissa politiker vill visa en politiskt korrekt inställning till frågan eftersom det just nu är så man skall tycka.
Ekonomisk = Det ger fina inkomster till statskassan. Miljön struntar de fullkomligt i. Se bara på hur det statliga bolaget Vattenfall investerar sina miljardvinster i kolkraft. De skulle istället kunna investera en så där 10-20 miljarder kronor varje år på andra miljövänligare energislag. Men det är pengarna som styr inte miljöintresset.
Ideologisk fråga = Skillnader i synsätt på individen och kollektivet. Den sida som förespråkar högre skatter på bilkörning står för en kollektivistisk samhällssyn, där kollektivet skall överordnas individen.
Det handlar ytterst om synen på individens frihet och förhållande till kollektivet.
För att hårdra det hela om bilar skulle kunna köras på vatten och bara släppa ut vattenånga skulle i alla fall bilkörning straffbeskattas.

Edit: korr

Gustav 2006-04-06 14:51

Jag gråter varje gång jag tankar bilen, men ändå är bensinskatten en av få höga skatter som jag faktiskt kan leva med. Ska man sänka skatten så känns det mycket mer relevant att göra det på ett område som man vill främja. Är det dyrt att köra bil så kör folk mindre bil. Är det dyrt att arbeta så arbetar folk mindre. På frågan om jag vill se folk köra mer bil eller arbeta mer så väljer jag det senare.

Sedan har vi biltullarna här i Stockholm. Sossarna kom fram till att om man beskattar bilisterna så blir de färre (ganska logiskt slutsats). Det märkliga är att de fortfarande inte klarar av att dra en parallell mellan skatt och arbete. Där tror de fortfarande att den höga skatten inte gör någon skillnad för människors vilja att arbeta.

Sossarnas ekvation blir följande:
Hög skatt på bilism = Färre bilister
Hög skatt på arbete = Ingen skillnad

Det visar ju att sossarna faktiskt förstår att man kan förhindra att folk ägnar sig åt något, genom att beskatta området. Vill de då inte att folk ska jobba?

Biltullarna går förresten med flera miljoner i minus varje månad. De kostar helt enkelt mer än vad de drar in (blir inga pengar till kollektivtrafiken alltså). För att gå jämt ut måste man dubbla skatten. Underskottet idag står så klart skattebetalarna för. Det innebär att skattebetalarna betalar pengar varje månad, för att upprätthålla ett system som kan suga ut dem på mer pengar. När man tänker efter så är det både lite ironiskt och ganska bisarrt. I Kina får den dödsdömde betala för kulan som används vid exekutionen. Kanske är resonemang det samma här?
Men biltullarna kanske ändå fyller sin funktion. Som hubbert skrev så blir vi av med ensamstående mammor, pensionärer och låginkomsttagare från vägarna… Och visst är det trevligt att kunna sätta sig på ett kaffe i innerstan och bara se fina bilar köra förbi :lol:

Storen 2006-04-06 14:57

Den dag då kollektivtrafiken ger mig samma frihet, bekvämlighet och bortskämdhet som bilen/mc:n... Då säljer jag bilen...

Westman 2006-04-06 14:59

Problemet är att den sk. fria oljemarknaden är utan konkurrens och dessutom består av en enda stor kartell.

robertsson 2006-04-06 15:01

Citat:

Originally posted by Aidex@Apr 6 2006, 14:51
Men biltullarna kanske ändå fyller sin funktion. Som hubbert skrev så blir vi av med ensamstående mammor, pensionärer och låginkomsttagare från vägarna…
Visst fyller biltullarna sin funktion... det har blivit underbart att köra bil i sthlm igen, men jag tror knappast det är på bekostnad av dom grupper du nämner. Det är snarare snåla slöfockar som försvunnit från vägarna i rusningstrafik.

robertsson 2006-04-06 15:02

Citat:

Originally posted by Westman@Apr 6 2006, 14:59
Problemet är att den sk. fria oljemarknaden är utan konkurrens och dessutom består av en enda stor kartell.
Kartell eller inte, fri eller inte.... Oljan tar slut om några år och måste ersättas...

hubbert 2006-04-06 15:19

Citat:

Kartell eller inte, fri eller inte.... Oljan tar slut om några år och måste ersättas...
Håller helt och hållet med, av flera anledningar.
Något problem att få fram alternativ finns egentligen inte utan det är den politiska viljan som saknas.
Pengar är inga problem låt en del av Vattenfalls vinster gå till forskning och utveckling av andra drivmedel, kommer bli mycket lönsamt i ett långsiktigt perspektiv.
Men, men det är inte så intressant uppenbarligen för de styrande, utan då är det bättre att häva ur sig floskler om hur miljömedvetna de är. Mycket ord och ingen handling.
Brasilien får väl ungefär 30-50% av sitt drivmedel från egenproducerad etanol

En annan anledning att köra sig kvitt oljan snarast möjligast är att för varje liter bensin man tankar så stödjer man indirekt diktaturer som understödjer ett flammande hat mot allt som heter demokrati och västvärlden och har som mål att vi alla män skall knäböja med långt skägg några gånger om dagen och kvinnorna tja, de kommer inte att synas alls.

Första steget skulle väl vara att göra lite som grön el (en bluff med ändå) "demokrativänlig bensin", där man garanterat bara tankar bensin från Norge.


Edit: gjorde en särskrivning huh!

Edit 2: Ang biltullarna i Stockholm - Är det inte så att biltrafiken har minskat men utsläppen ligger på samma, om inte högre, nivå totalt sätt i området, då folk kör längre sträckor för att slippa tullarna?

robertsson 2006-04-06 16:56

Citat:

Originally posted by hubbert@Apr 6 2006, 15:19
Edit 2: Ang biltullarna i Stockholm - Är det inte så att biltrafiken har minskat men utsläppen ligger på samma, om inte högre, nivå totalt sätt i området, då folk kör längre sträckor för att slippa tullarna?
Utsläppen har minskat kraftigt och luften i stan har blivit bättre. Visst kör en del längre men det är marginellt. Den största vinsten är att bilarna inte står stilla i bilköer och släpper ut skit. Samma resa som utan biltull tog 40 min kan idag ta 20 min. 20 min mindre utsläpp.

Johan H 2006-04-06 17:01

Jag hoppas att peakoil är passerat, jag vill gärna leva då uran & oljan tar slut på jorden.

Jon A 2006-04-06 17:06

Oljan slut om några år? Men lol...

digiArt 2006-04-06 17:11

Det finns faktiskt alternativ redan idag , köp en bifuel eller liknande. Här hemma i Västerås ska det byggas etanolfabrik så jag tänker satsa på en sådan kärra vid nästa byte.

Höj gärna bensinpriset lite till, smärtgränsen är konstigt nog inte nådd än hos medborgarna.

(Angående skatt på arbete, sossarna vill visst att vi inte ska arbeta...i privata företag :P)

Johan H 2006-04-06 17:17

Citat:

Originally posted by Jon A@Apr 6 2006, 17:06
Oljan slut om några år? Men lol...
Varför inte? Jag är nästan säker på att oljan är slut innan jag dör.
Vi snackar inom 50 år, ekonomin i asien växer vilket ökar
efterfrågan på oljan. Då är det upp till arabländerna om de vill fortsätta pumpa i olja i samma takt som idag eller om de kommer öka. Priset på oljan kommer garanterat öka per fat, oavsett vilket!

Innan jag dör är jag säker på att ingen i Sverige kommer ha råd att flyga längre flygturer.
Då ekonomin i asien växer så ökar möjligheterna för kineser m.fl. att resa runt.
Luftrummet kommer ägas av asiater. Det är trots allt den som kan betala mest som får tillgången.

hubbert 2006-04-06 17:56

robertsson:
Citat:

Utsläppen har minskat kraftigt och luften i stan har blivit bättre. Visst kör en del längre men det är marginellt. Den största vinsten är att bilarna inte står stilla i bilköer och släpper ut skit. Samma resa som utan biltull tog 40 min kan idag ta 20 min. 20 min mindre utsläpp.
Ok, jag hade rätt om att de kör längre men uppenbarligen fel om utsläppen. Det kommer väl någon slutrapport strax före valet med alla siffror.

Att oljan kan bli en bristvara är nog klart men frågan är bara när. För ett antal år sedan visade forskare att den skulle ta slut under 1970-talet. Priset kommer gå upp men den största delen i prisökningarna har inte så mycket att göra med den faktiska tillgången utan med stabiliteten i världen för övrigt att göra.
Men det finns alternativ till olja som drivmedel, lite mer politisk handling och pengar till forskning så blir det inga problem om 50 år.

Westman 2006-04-06 19:40

Citat:

Originally posted by digiArt@Apr 6 2006, 17:11
Det finns faktiskt alternativ redan idag , köp en bifuel eller liknande. Här hemma i Västerås ska det byggas etanolfabrik så jag tänker satsa på en sådan kärra vid nästa byte.
Jag var och kollade med Björkmans idag. Lutar åt en 9-5 BioPower... ;)

Staffconsulting 2006-04-06 20:12

I gävle går stadsbussarna var 10:e minut.. 50% av alla bussarna är nästan tomma.. Miljövänligt???

Mattias 2006-04-07 01:56

Den där sidan har varit uppe väldigt länge, händer det inget snart :o ?

viper 2006-04-07 02:16

Jag går här och väntar på att oljan skall ta slut ungefär så jag kan bli bonde och odla sockerbetor som kan användas vid tillverkning av etanol, den svenska sockerbetes odlingen skall åter igen blomstra.

Nej men seriöst jag väntar med spänning på att oljan skall ta slut för att se vad hela världen snabbt skall konvertera till, visst det finns mycket etanol, gas och eldrivet idag men en total omställning lär ju ta ett tag? Kanske kan jag göra verklighet av sockerbetorna och bli miljonär på kuppen? Vem vet socker kanske är svindyrt om några tiotal år. :)

Johan H 2006-04-07 02:35

Citat:

Originally posted by viper@Apr 7 2006, 02:16
Jag går här och väntar på att oljan skall ta slut ungefär så jag kan bli bonde och odla sockerbetor som kan användas vid tillverkning av etanol, den svenska sockerbetes odlingen skall åter igen blomstra.

Nej men seriöst jag väntar med spänning på att oljan skall ta slut för att se vad hela världen snabbt skall konvertera till, visst det finns mycket etanol, gas och eldrivet idag men en total omställning lär ju ta ett tag? Kanske kan jag göra verklighet av sockerbetorna och bli miljonär på kuppen? Vem vet socker kanske är svindyrt om några tiotal år. :)

El är inget alternativ egentligen. Det kommer inte gå producera el i den volym man behöver för att använda sig av elbilar istället för olja. Det enda sättet vore ju att bedriva kärnkraftverk, men uran som krävs är tyvärr inte en råvara det finns gott om! Och skulle man öka användningen av uran skulle det inte räcka många år!

Sen kan ju folk få tycka och tro vad de vill om vindkraft m.m. men om sanningen ska fram så genererar det så pass lite el så det är inte ens värt att köra igång.

viper 2006-04-07 07:12

Citat:

Ursprungligen postat av Johan H
Citat:

Ursprungligen postat av viper
Jag går här och väntar på att oljan skall ta slut ungefär så jag kan bli bonde och odla sockerbetor som kan användas vid tillverkning av etanol, den svenska sockerbetes odlingen skall åter igen blomstra.

Nej men seriöst jag väntar med spänning på att oljan skall ta slut för att se vad hela världen snabbt skall konvertera till, visst det finns mycket etanol, gas och eldrivet idag men en total omställning lär ju ta ett tag? Kanske kan jag göra verklighet av sockerbetorna och bli miljonär på kuppen? Vem vet socker kanske är svindyrt om några tiotal år. :)

El är inget alternativ egentligen. Det kommer inte gå producera el i den volym man behöver för att använda sig av elbilar istället för olja. Det enda sättet vore ju att bedriva kärnkraftverk, men uran som krävs är tyvärr inte en råvara det finns gott om! Och skulle man öka användningen av uran skulle det inte räcka många år!

Sen kan ju folk få tycka och tro vad de vill om vindkraft m.m. men om sanningen ska fram så genererar det så pass lite el så det är inte ens värt att köra igång.

Nej att el inte är det bästa det kan jag tänka mig men det går iaf och det är inte baserat på olja för det mesta men någongång när dom får liv i en fusionsreaktor kanske det går att få slösa el som en annan galning.

Staffconsulting 2006-04-07 08:25

Citat:

Originally posted by viper@Apr 7 2006, 02:16
Jag går här och väntar på att oljan skall ta slut ungefär så jag kan bli bonde och odla sockerbetor som kan användas vid tillverkning av etanol, den svenska sockerbetes odlingen skall åter igen blomstra.

Nej men seriöst jag väntar med spänning på att oljan skall ta slut för att se vad hela världen snabbt skall konvertera till, visst det finns mycket etanol, gas och eldrivet idag men en total omställning lär ju ta ett tag? Kanske kan jag göra verklighet av sockerbetorna och bli miljonär på kuppen? Vem vet socker kanske är svindyrt om några tiotal år. :)

Det tråkiga är att plasten i din dator är gjord av olja också..

zpD 2006-04-07 12:06

Citat:

Originally posted by Staffconsulting@Apr 6 2006, 20:12
I gävle går stadsbussarna var 10:e minut.. 50% av alla bussarna är nästan tomma.. Miljövänligt???
Det där vet vi båda att du inte har några belägg för, oavsett vad du kommer ihåg från din senaste vecka...

MAT 2006-04-07 12:09

Visst visst....

Jag håller med de flesta om att miljön måste skyddas...
Självklart måste ett alternativ till olja/bensin tas fram.....
Helt med....

Men tro fan inte att staten är den som är med på noterna och höjer besinpriset
endast för att "öka" trycket för alternativa drivmedel....
Icke sa nicke...de är endast ute för att dra in mer skatt...
Fet Persson o de andra måste ha socialbidrag till sina pensioner.

I Sverige är vi vana att spotta o skrika hemma i stugorna men inget mer händer...
Man finner sig i att priser och annat sticker upp i dess höjd....
Om våra besinpriser skulle exporteras till det stora landet i väst USA...
Snacka om uppror...

Sedan att miljön blir mycket bättre av mindre utsläpp etc, super bra!
Men hur duktiga vi än må vara samt bli....
Rakt över sundet...dvs Polen och resten av länderna i krokarna spyr ut skit både i vattent och i luften som....glider in till Svedala....

Så bensin prisets chock höjning har inget med att det skall tvinga in andra drivmedel från statens sida....
Utan det kommer att bli ett privat lösning från privata företag...
När det väl är släppt måste mjölkbonden Persson även införa
"Alternativa-driv-medel" skatt....

Billtullarna i stan....Det är gratis nu kväller o helger men vänta......

-Nej!
- Skalman i Bamse hade en bra lösning....... Hallonsaft...

viper 2006-04-07 14:24

Citat:

Ursprungligen postat av Staffconsulting
Citat:

Ursprungligen postat av viper
Jag går här och väntar på att oljan skall ta slut ungefär så jag kan bli bonde och odla sockerbetor som kan användas vid tillverkning av etanol, den svenska sockerbetes odlingen skall åter igen blomstra.

Nej men seriöst jag väntar med spänning på att oljan skall ta slut för att se vad hela världen snabbt skall konvertera till, visst det finns mycket etanol, gas och eldrivet idag men en total omställning lär ju ta ett tag? Kanske kan jag göra verklighet av sockerbetorna och bli miljonär på kuppen? Vem vet socker kanske är svindyrt om några tiotal år. :)

Det tråkiga är att plasten i din dator är gjord av olja också..

Jo men plast går väl återvinna, iaf större delen av den?

blueplaya 2006-04-10 23:03

70 kr på varje hundralapp går till skatten, vart går resten av dessa 30 kr?? =)

robertsson 2006-04-10 23:26

Citat:

Originally posted by MAT@Apr 7 2006, 12:09
Rakt över sundet...dvs Polen och resten av länderna i krokarna spyr ut skit både i vattent och i luften som....glider in till Svedala....
Så bensin prisets chock höjning har inget med att det skall tvinga in andra drivmedel från statens sida....

1) Har du nått belägg för detta? Har du varit i polen? Vet du vad bilarna i polen drivs med?
Svar: I polen kostar soppan 10 kr/liter, lönen är 1/4-1/8 av svenska löner och ändå har många bil och åker regelbundet. Hur har man råd? Över 50% av bilparken i polen går på Gas. Det som i I-landet Sverige lanserats som miljövänlig supernyhet är standard i U-landet Polen sedan 5-10 år.

2) En del av skatterna i Sverige går till bekosta reningsverk i Polen och baltikum. Sedan några år släpps inget orenat vatten ut i östersjön.

3) Om det inte finns nått samband mellan pris och miljö så tycker jag att det är konstigt att man får så stora skatterabatter för miljöbilar.

Dumpa fördomarna och ta reda på fakta.

Johan H 2006-04-10 23:34

Jag var i polen förra sommaren, jag såg inte en buss där som gick på vanlig bensin. Utan det var el/etanol. De 2 alternativen!
Tydligen är de alternativa bränslena rätt stort i polen jämfört med schweden.

Det jag tycker dock är mest tragiskt med hela miljö-aspekten är hur kan det statliga bolaget VATTENFALL få producera så mycket el av kol.
Det är miljökatastrof.... men men....

kulmungi 2006-04-10 23:44

Jag tycker svenska staten ska tänka om och börja tillåta Flexible fuel etanolkonvertering i bilar som klarar av det. Allt snack som regeringen gjort gällandet detta har hittils inte hållt däribland det att etanol fräser mer på tankar och rör därför måste bilen vara helt annorlunda konstuerad. Det konstiga är att jag läste för ett tag sedan tester som en slagtillverkar gjort gällande olika ämnen frätning på slangar, och där var bensin mer frätande än etanol...

Sedan pratas det om att Etanol har högre risk för att explodera... Men då har de alltså inte tänkt på spolarvätskan alla har i bilen. Den senaste tiden har fler och fler krockar slutat med att bilar börjat brinna då genom att spolarvätskan tuttat eld... Då varken bensin ellller etanolen...

Läs mer: http://www.etanol-i-tanken.nu/


Funderar själv på hiva in detta, och sedan får man väl motera bort det om besiktningen gnäller. Sedan ombeskta och hiva dit det igen.. Tar ju inte mer än en halvtimmas jobb.

Man måste ju någon gång börja tänka på naturen, och är det här enda sättet(frånsett att skita åka bil eller köpa flexifule bil) så tycker jag det är skamligt. Det är konstigt att det finns lösningar som vi lite fattigare kan använda oss av för att köra miljövänligt, men då sätter staten stopp istället. Tycker det gynnar fortfarande bara de höginkomstagande som har råd att köpa nya miljövänligare bilar.
Konstiga är att om jag inte minns helt fel så använder man detta i Brasilien i mycket stor utsträckning och det har funkat väldigt bra....

orangehill 2006-04-11 15:44

Kör med Disel eller metanol, kanske är etanol?

H@nsson 2006-06-01 22:43

Jag tankar bara för en hundring åt gången, så dom kan höja bensinpriset hur mycket dom vill, det drabbar inte mej. *S*

guran 2006-06-04 16:59

Information från Stockholmsförsöket är att antalet passeringar in och ut genom innerstan har minskat med 25 %. Eftersom bio-bilar slipper betala skatt, så lär väl trafiken öka igen med samma takt som folks bilar blir gamla och de köper nya bio-bilar.

Så, vad ska politikerna hitta på i det läget? Naturligvis kommer de att beskatta även bio-bilarna och naturligtvis kommer de att höja skatten för att kunna bekosta driftskostnaden osv.

Och vilka drabbas av detta? Ja, i stort är väl det dem som röstar på sossarna. Och hur kommer det sig att dessa "fattiga" människor röstar på sossarna? Kan det bero på att de har eller är beroende av de bidrag sossarna betalar ut till dem. De behöver med andra ord en regering som garanterar bidragen till dem; de behöver någon som kan ta in skatter som räcker till bidragen.

robertsson 2006-06-04 17:02

Citat:

Originally posted by guran@Jun 4 2006, 16:59
Information från Stockholmsförsöket är att antalet passeringar in och ut genom innerstan har minskat med 25 %. Eftersom bio-bilar slipper betala skatt, så lär väl trafiken öka igen med samma takt som folks bilar blir gamla och de köper nya bio-bilar.
Vilket innebär att utsläppen i Stockholm gått ner kraftigt... Och även om namnet på skatten är TRÄNGSEL så är ett av huvudmålen att förbättra MILJÖN.

jomper 2006-06-05 01:04

Jag tycker det är rätt jäkligt i stockholmstrafiken igen ärligt talat. I januari-februari var det däremot riktigt lugnt.

jonny 2006-06-05 05:34

Citat:

Ursprungligen postat av Westman
Problemet är att den sk. fria oljemarknaden är utan konkurrens och dessutom består av en enda stor kartell.

Visserligen. Men vad bensinen i sig kostar är inte så intressant då åtminstone 70% av bensinpriset är skatt.

Glesbygden fungerar inte utan bilar. Det är för övrigt i prinicp omöjligt att storhandla för en normal familj om man samtidigt ska åka kommunalt.

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Utsläppen har minskat kraftigt och luften i stan har blivit bättre. Visst kör en del längre men det är marginellt. Den största vinsten är att bilarna inte står stilla i bilköer och släpper ut skit. Samma resa som utan biltull tog 40 min kan idag ta 20 min. 20 min mindre utsläpp.

Låter som propaganda från sossarna. Det är aningen mindre bilar under "lågtrafiktid" på dagarna. Under rusningen är det ingen större skillnad mot förut. För den som vill igenom stan är det ändå stopp på så väl essingelede som i innnerstan.

Om det däremot byggdes en vettig förbifart så att alla som faktiskt inte vill in i stan - vilket bör vara runt hälften av de som passerar - slipper.

Jag bor en bit utanför stan. Jag åkte kollektivt hela vägen hemifrån (började med 15 min promenad till hållplatsen) med ett byte och minimal väntetid. Det tog över en timme att åka till Medborgarplatsen kommunalt. Att åka samma sträcka med bil tar lite drygt 20 minuter. Jag hade gärna åkt kommunalt - det blir mycket billigare - om det inte inneburit sådana tidsförluster.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson