WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Altus AB härmed anmäld (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13353)

Jim_Westergren 2006-04-05 13:10

Anmälan till konsumptionombudsmannen

Kopia: Webmasternetwork.se
Kopia: VD Altus AB
Kopia: Nikke Lindqvist, Professionell sökmotoroptimerare

Datum: 2006-04-05

Angående: Skadlig manipulering av Altus AB mot sina kunders webbplatser

I ett tips av min vän Nikke Lindqvist blev jag meddelad om en ny manipulering av Altus AB mot deras kunder.

Låt mig förklara. Altus AB jobbar inom sökmotoroptimering vilket är en gren inom online marknadsföring och går ut på att exponera webbplatser på sökmotorer genom bättre rank på relevanta och populära sökord.

Altus AB har använt tvivelaktiga metoder vilket även har resulterat i att deras egna hemsida (www.altus.se) blivit svartlistad och raderad av Google. Detta resulterade i texter på olika tidningsartiklar och personer på diverse forum.

Exempel:

http://www.webmasternetwork.se/f11t6215.html (Altus, okompetenta och oseriosa)
http://www.resume.se/artikel-art_id=13105.html (Altus polisanmält för hemfridsbrott)
http://www.webmasternetwork.se/f11t10652.html (Altus i blåsväder, låter kunder länka till sexsidor)
http://www.idg.se/ArticlePages/200511/01/2...4941_IW.dbp.asp (Sökmotorkonsult länkade Bukowskis till sexsajt)
http://internetworld.idg.se/ArticlePages/2...8_IW429.dbp.asp (Altus polisanmälda för hot och utpressning)

Detta ledde till att när man sökte på "Altus" på Google hittade man inte deras egna sida utan texter om deras tvivelaktiga metoder mot sina kunder.

Altus AB gjorde därför en högst tvivelaktig manipulering på sina kunders webbplatser och lade in dolda koder (JavaScript) vilket visade upp en annan titel på kundens sida för sökmotorer än den som besökare såg (tvivelaktig metod kallad cloaking). Altus AB lade in texten "SEO av Altus AB" på titlarna på kundernas webbplatser.

Detta ledde til att när man sökte på "Altus", "Altus AB" eller "SEO av Altus" kom inte längre texterna om det tidigare sabotaget fram utan istället Altus ABs webbplatser. Med andra ord täckte Altus AB över dålig publicitet genom manipulation på sina kunders webbplatser.

Detta i sin tur ledde till skada mot de manipulerade kundernas webbplatser eftersom titlarna inte längre var "optimerade" och dessutom hade ett ökänt företagsnamn i sig. För de som är insatt i branschen vet att titeln på sidan är något av det mest viktiga för en webbplats. Det är till exempel det som visas i en sökmotors sökresultat som besökare klickar på och det är det som en sökmotorer tittar på för att se vad sidan handlar om.

Ett exempel:

En kund av Altus AB med en webbplats om ridsport, lillhastenistav.se, hade tidigare titeln "Lillhästen I Stav" men efter sabotaget följande titel: "Lillhästen I Stav- SEO av Altus AB".

Bevis på detta finns tillgängligt och kan nås på sökmotorernas cachelagringar om det skulle behövas.

Jag själv jobbar professionellt inom denna branschen och kände det som min plikt att upplysa konsumenterna om detta missbruk och skrev således den 6 mars 2006 om detta på min privata webbplats (jimwestergren.com/altus-ab/).

Den 23 mars 2006 ringer VD'n från Altus AB mig och vill att jag tar raderar min text omgående och säger att de kommer stämma mig om jag inte gör det. Jag ber han skicka det på e-mail vilket han gör samma dag. Jag svarar honom utförligt samma dag med information om missbruket han har åstadkommit och ger honom en chans: jag kommer att ta bort hans företagsnamn på min text om han tar bort manipuleringen.

Nästa dag svarar VD'n från Altus AB med till exempel följande citat:

"Ni kan utdömas en marknadsstörningsavgift om lägst 5000:- samt högst 5 miljoner kronor för ert agerande. Vi förutsätter att Ni följer svensk lagstiftning och omedelbart tar bort sidan om Altus AB.
Om inte sidan är borttagen innan 2006-03-27 klockan 17.00 har vi, efter
överläggningar, gett vårt juridiska ombud uppgiften att agera."

Mitt svar var att jag fortfarande väntar på att de ska ta bort manipuleringen och att jag kommer revidera min sida därefter. Jag nämnde även att om de stämmer mig för detta kommer jag att ta det till media.

3 dagar senare mailar han mig: "Ville tacka för din insikt i att lösa problem genom dialog och inte vare sig hot eller stämningar." jag svarar att jag fortfarande väntar på att han ska ta bort manipuleringen från kundernas sida.

3 dagar senare kommer följande mail från VD'n av Altus AB:

> "Nu har jag fått information om att Altus AB är borttaget i titlarna på
> de kunder vi diskuterat.
>
> Jag har under veckan jobbat hårt för att juristerna inte skall sätta
> igång en process mot dig. Ta bort din sida så ska jag försöka stoppa
> skadeståndsanspråket.
>
> Jag vill även diskutera att att köpa annonsplats på din webb. Skicka
> över ditt telefonnr så ringer jag dig!"

Jag svarar han snabbt samma dag att efter en snabb kontroll så ser jag att manipuleringen fortfarande inte är borttaget från alla sidor och ger honom ett exempel där det finns kvar. Jag skriver även:

>Ta bort "Altus AB" från dina kunders titeltaggar och meddela när du är klar så reviderar jag min sida. Det borde inte ta mer än en timme att göra. Förstår inte varför det tar sån tid.

Efter detta e-mail fick jag inget svar av Altus AB. Idag den femte April klockan 10:30 AM ringer VD'n av Altus AB mig och säger att de kommer att ta detta vidare klockan 12:00 och att samtalet är inspelat. Jag svarar honom åter igen att ta bort manipuleringarna så reviderar jag min sida.

Nu är det ca 2 timmar efter detta samtal. Jag har kontrollerat och sabotaget finns fortfarande kvar på minst 2 sidor:

http://www.g-knapp.se:
<title>Barnvagn, barnvagnar, gravid, emmaljunga, bilbarnstolar, babyskydd - Seo Altus AB</title>

http://www.daldehog.se:
<title>Rikstäckande service bensin diesel sanering situ miljö jord besiktning pcb på bensinstationer avseende bygg, mark, drivmedel, VVS, el samt miljöarbeten SEO av Altus</title>

Detta är alltså snart 2 veckor efter det jag började meddela det till Altus.

Eftersom jag är överröst med kunder och INTE har tid med sådant här trams har jag således raderat min sida.

Jag kommer INTE bry mig om fler samtal från Altus eller e-mails från dem. De är välkomna att svara på Webmasternetwork.se istället eller ta kontakt med Er.

All e-postkorrespondans jag har haft med Altus AB VD är bifogad i en textfil, (läs från toppen och upp).


Jim Westergren
Sökmotoroptimerare

robertsson 2006-04-05 13:35

Haha... Underhållning på högsta nivå. Nån som kan springa och hämta chips? :)

M.R 2006-04-05 13:41

Citat:

Jag vill även diskutera att att köpa annonsplats på din webb. Skicka över ditt telefonnr så ringer jag dig!
Haha, helt klart det roligaste jag har läst.

hubbert 2006-04-05 13:42

Bra Jim, nu kanske de får fokus på sig så att även de kunder som inte läser IDG eller hänger på forum får klart för sig vad de sysslar med.

HenrikAI 2006-04-05 14:41

Bra initiativ, ska bli kul att följa hur det utveckar sig. Men är det verkligen något för KONSUMENTombudsmannen?

hnn 2006-04-05 14:45

Daldehog.se är ändrad nu

robertsson 2006-04-05 14:53

Citat:

Originally posted by hnn@Apr 5 2006, 14:45
Daldehog.se är ändrad nu
<title>Rikstäckande service bensin diesel sanering situ miljö jord besiktning pcb på bensinstationer avseende bygg, mark, drivmedel, VVS, el samt miljöarbeten SEO av Altus</title>

hubbert 2006-04-05 15:02

Dessutom levereras en annan titel till webbläsaren.

hnn 2006-04-05 15:34

Hmm... Kollade inte källkoden :/

Alex 2006-04-05 15:44

Hur ser google på detta?

diaxes 2006-04-05 15:45

Vem är "konsumptionombudsmannen"?

Kan förövrigt upplysa om att KO - Konsumentombudsmannen enbart handhar ärenden mellan konsument och juridisk person. Inte mellan två juridiska personer.

Westman 2006-04-05 19:28

Jim, polisanmäl Altus VD för olaga hot. Då måste Altus stämma dig eller erkänna att de har gjort fel. ;)

robertsson 2006-04-06 08:55

Citat:

Originally posted by Fulton@Apr 6 2006, 08:06
Är Altus.se ett annat företag?
När man har kontantkort får man fylla i vilka uppgifter man vill i operatörens gränsnitt, vilket innebär att vem som helst kan bli kalle anka, göran persson eller altus.se. Min gissning är alltså att det är en privatpersons kontantkort.

JohanH 2006-04-06 09:43

Bör man, som Altus kund, ta bort deras optimering för att inte riskera svartlistning av google?

Simple 2006-04-06 09:53

JohanH

Om Altus gjort en optimering som enligt sökmotorernas regler är felaktig så bör du ta bort den! Är den korrekt så är det bara till att köra vidare.

MWMedia 2006-04-06 10:29

Citat:

Originally posted by diaxes@Apr 5 2006, 14:45
Vem är "konsumptionombudsmannen"?

Kan förövrigt upplysa om att KO - Konsumentombudsmannen enbart handhar ärenden mellan konsument och juridisk person. Inte mellan två juridiska personer.

John!
Varför inte bemöta det som skrivs i stället för att komma med oväsentligheter!!!!???

TjörnDesign 2006-04-06 12:35

Bra Jim !!!!!!
För formaliteten meddelar och styrker jag det påstående Jim Westergren uttalat sig om angående Altus manipulering av både dom 2 kundernas exempelsidor samt måmnga mer. Vi har exempel på flera tusen hemsidor till, lista kan publiceras om inte du officiellt får en personlig ursäkt från Altus VD.

Vidare har även 6 st av vårt företags professionella sökmotoroptimerare med egna ögon sett detta, sparat filer för en eventuell framtida process. Vi är ALLA med som vittnen i tingsrätten om så skulle behövas.

Vi står bakom dig Jim, du är inte ensam!


Hans Sandblom

hnn 2006-04-06 12:51

Hans:
Hela WN borde väl räknas som bevis?

Jim_Westergren 2006-04-06 12:57

Tack för kommentarer.

Med "konsumptionombudsmannen" menar jag såklart KO - Konsumentombudsmannen, litet misstag bara.

Inget e-post från Altus VD och om han mailar eller ringer mig så kommer jag inte att prata med honom utan endast hänvisa honom till att svara i tråden för ett offentligt ursäktande.

Jag fick ett svar från KO:

Citat:

Tack för ditt brev.

Konsumentverket/KO är den centrala myndigheten på konsumentområdet. Verkets uppdrag är att arbeta förebyggande för att stärka konsumenternas ställning på marknaden. Detta gör vi genom att bland annat övervaka efterlevnaden av exempelvis marknadsföringslagen och produktsäkerhetslagen. Vi arbetar även med andra konsumentfrågor av skiftande slag såsom varors kvalitet och miljöpåverkan, hushållsekonomi, konsumentrelaterade handikappfrågor samt konsumentinformation.

Den fråga som du vänt dig till oss med är inte en fråga som faller inom Konsumentverkets verksamhet. Vi föreslår att du vänder dig till Post- och telestyrelsen. www.pts.se

Med vänliga hälsningar

Konsumentverket/KO

Jag är inte insatt i sånt här och har just nu eftersläpning med kunder. Det jag vill är att min anmälan registreras på någon offentlig myndighet så att det sparas. Kanske någon kan hjälpa mig med detta?

Det är bra Hans, tillsammans har vi massor med bevis!

Jag vet att Elias Kai driver en rättslig process mot dem, kanske han har användning för min anmälan?

xpat 2006-04-07 16:01

Intressant att diaxes påstår han att han har med e-mind att göra!

xpat 2006-04-07 16:09

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Citat:

Ursprungligen postat av Fulton
Är Altus.se ett annat företag?

När man har kontantkort får man fylla i vilka uppgifter man vill i operatörens gränsnitt, vilket innebär att vem som helst kan bli kalle anka, göran persson eller altus.se. Min gissning är alltså att det är en privatpersons kontantkort.

Nej, det är samma Altus.

Jim_Westergren 2006-04-07 17:28

Jag har fått tipsat från en som vet att diaxes som har svarat i denna tråd i själva verket är VD'n på Altus AB, alltså den person som har ringt mig, vill stämma mig och som jag har haft korrespondans med.

Att han inte på något sätt bemöter tråden, eller på något sätt ursäktar sig eller uttalar sig finner jag otroligt lågt.

Hofvet 2006-04-07 17:53

Skrattretande... Då vet jag vart jag inte ska vända mig när jag vill ha hjälp med sökmotorpositionering.

hubbert 2006-04-07 18:30

Citat:

Jag har fått tipsat från en som vet att diaxes som har svarat i denna tråd i själva verket är VD'n på Altus AB, alltså den person som har ringt mig, vill stämma mig och som jag har haft korrespondans med.

Att han inte på något sätt bemöter tråden, eller på något sätt ursäktar sig eller uttalar sig finner jag otroligt lågt.

Jamen de brukar ju göra så från det företaget. Då hette en därifrån Silversmycke

robertsson 2006-04-07 20:37

Citat:

Originally posted by Jim_Westergren@Apr 7 2006, 17:28
Jag har fått tipsat från en som vet att http://www.webmasternetwork.se/profil646.html som har svarat i denna tråd i själva verket är VDn på Altus AB,
Javisst, har du rätt.
http://www.webmasternetwork.se/index.php?s...t=0&#entry27350

HOHOHO.. lika kul som alltid :)

Decibel 2006-04-07 23:56

Intressant, bara för det slog jag lite i databasen på ett par ipnummer och letade dubletter, det intressanta var att jag fann 6-7 användare som hade flera användare, självklart kan man sitta flera på samma ip så jag hänger inte ut någon.

Kan väl bidra med att "silversmycke/altus" numera också heter "peterqr" nyligen registrerad :)
Jag tycker det räcker utomordentligt med en användare., eller deras tekniker kanske inte ännu fått ordning på problemen så någon annan har reggat sig här, och läser mestadels i SEO-trådar :lol:

jonny 2006-04-08 00:46

Citat:

Originally posted by Decibel@Apr 7 2006, 23:56
Intressant, bara för det slog jag lite i databasen på ett par ipnummer och letade dubletter, det intressanta var att jag fann 6-7 användare som hade flera användare, självklart kan man sitta flera på samma ip så jag hänger inte ut någon.

Låter som en låg siffra om det är samtliga användare du kikat på. Jag vet att det finns minste tre andra medlemmar som sitter på samma kontorshotell som jag och som har samma ip utåt.

Jag har själv anlitat Altus och jag tror de ägnat mig en till två timmar totalt, varav 95% var diskussioner med säljaren. Avtalet slutar gälla om någon dag varefter ett riktigt SEOföretag tar över.

Johan H 2006-04-08 01:03

http://www.cs.cornell.edu/talc/images/popcorn.jpg


Let the flaming begin.


Citat:

Kopia: Nikke Lindqvist, Professionell sökmotoroptimerare
Inte för att låta elak, men ovastående låter så förbannat lamt.
Om Nikke var så 1337 på sökmotorsoptimering så skulle han förstå att hans URLer
på sin egen dagbok (oj förlåt blogg) inte är så SEO vänliga heh.

hnn 2006-04-08 01:16

Citat:

Originally posted by Decibel@Apr 7 2006, 23:56
Intressant, bara för det slog jag lite i databasen på ett par ipnummer och letade dubletter, det intressanta var att jag fann 6-7 användare som hade flera användare, självklart kan man sitta flera på samma ip så jag hänger inte ut någon.
Kan väl bidra med att silversmycke/altus numera också heter peterqr nyligen registrerad
Jag tycker det räcker utomordentligt med en användare., eller deras tekniker kanske inte ännu fått ordning på problemen så någon annan har reggat sig här, och läser mestadels i SEO-trådar

dom måste nog lära sig sitt jobb... :)

Webmac 2006-04-09 14:16

Nu har det gått ett bra tag.... inget svar från Altus folket här inte ???
Varför e det på detta viset tro?
Och det här med att ringa hem till folk och ja ni vet! de e väl lite att ta i......
Skärpning!!!!

Snart får man väl inte ens pissa snett innan det kommer nån o slår en på tasken!

F-n skandal!

xpat 2006-04-09 14:49

Det är så det jobbar, de tror på fullt allvar att de har rätt att behandla folk hur de vill och att det som de hittar på är lag!

boena 2006-04-10 23:56

Skönt att man inte nappade när dem ringde mig och erbjöd SEO för ett tag sen. Hade garanterat ångrat sig nu

clonix 2006-04-11 09:50

Verkar som om Altus lägger mera tid på att fuska och försöka kringgå dårlig publicitet än att göra bra och rätta sökmotoroptimeringar åt sina kunder.

Att dom sedan missbrukar sina kunders titletags är värdelöst!

Tyvärr tror jag inte det slutar här...


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson