WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   A-kassa för webbdesigner (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13267)

Innocast 2006-03-31 12:47

Hej

Tänkte höra med er vilken kassa ni tillhör som håller på med utveckling / webbdesign..?

Mvh

Robban

Innocast 2006-03-31 13:08

Hittade till slut! Tack :)

PS! Sif :) DS

eg0master 2006-03-31 13:24

Om du är egenföretagare skall du fundera en gång till...
När jag kollade sånt där för 5 år sedan var läget att det flesta A-kassor inte tillåter att du ens äger ett vilande bolag för att betala ut pengar. Några få tillät utbetalning om bolaget var vilande utan verksamhet.

Således var hela A-kesse-biten ointressant för om det går så dåligt att jag behöver A-kassa lär jag ju vilja fortsätta satsa i bolaget snarare än att lägga ner det helt, men då blir det ingen cash...

Lime 2006-03-31 13:52

Vissa a-kassor har en mer verklighetsnära syn på egen firma.

AEA t ex tillåter att man behåller företaget och verksamheten så länge man kan visa att man tidigare år klarat en heltidstjänst parallellt och att företagets verksamhet inte blir för stor i antal timmar och pengar.

Det är ju tråkigt om man ska behöva avregistrera något man sakta byggt upp i flera år bara för att man blir arbetslös ett litet tag.

Westman 2006-03-31 14:55

SIF fungerar bra även som egen företagare. De har anpassat sig ganska bra till den förändrade arbetsmarknaden och har ett alternativ som heter SIF Eget för just egna företagare (med vissa begränsningar i företagets storlek bl.a.)

Sen att de är knöliga och begär in en hel del konstigt formulerade dokument om man vill ha ut akasseersättning får man väl stå ut med.

MRDJ 2006-04-04 08:04

Jag jobbar som programmerare och kör med SIF. funkar fint

eg0master 2006-04-04 11:24

Positivt att A-kassorna anpassat sig för egenföretagare.
Det hade jag aldrig satsat pengar på om det varit möjligt...

jocke4u 2006-04-05 09:37

Back inte old days.....så hade jag en firma på fritiden vid sidan av ordinarie jobb. SIF sade då något att om jag hade visat under 6 mån att jag kunde ha företag + arbeta normala arbetstider (40h/v) så var det inga problem att ha kvar firman vid en ev. arbetslöshet (=akassa). Så hände också och det var inga problem.

eg0master 2006-04-05 14:24

Citat:

Originally posted by jocke4u@Apr 5 2006, 09:37
[...] SIF sade då något att om jag hade visat under 6 mån att jag kunde ha företag + arbeta normala arbetstider (40h/v) så var det inga problem att ha kvar firman vid en ev. arbetslöshet[...]
<ironi>Ja för att driva ett företag är ju inte att jobba 40h/v</ironi>

jocke4u 2006-04-05 17:13

;) Visst kan man driva ett företag på mycket mindre än 40h/v men ofta blir det ju raka motsatsen. Allt beror ju på vilken ansats man tar, typ av bolag, typ av ägarstruktur,....etc etc. Finns ju ingen regel som säger hur mycket man skall jobba i eget bolag, så länge som man uppfyller det man önskar.

Mitt fritidsbolag som exempel var i billjudsbranschen och mestadels för att jag höll på med sådana byggen själv och kunde därmed köpa produkter billigare samt även tjäna extra på det som såldes.

eg0master 2006-04-06 18:02

Jag tvivlar inte på möjligheten att driva bolag på mindre än 40h/v. Äger/är delägare i flera bolag där jag inte lägger ner många sekunder per dag.

Ironin ligger i att fackförbunden ser företagande som något smutsigt och att du behöver visa att du kan jobba 40h/v utöver ditt företagande (det var så jag förstod SIFs krav från ditt tidigare inlägg) för att bli berättigad till A-kassa.

Om jag är anställd i bolag A är det väl rimligt att jag är berättigad till A-kassa (givet att jag följer regler som att betala in pengar tillräckligt länge) oavsett om jag äger bolaget eller inte. Fast det är ju inte den gängse synen bland fackförbunden... Det som är/var ännu mer skrämmande var småföretagarnas A-kassa. De ringde upp mig och föreslog att jag skulle bli medlem för ett gäng år sedan. jag frågade vilka regler som gällde. Efter lite diskuterande sade jag:
"Om jag blir arbetslös för att aktiebolaget jag har inte går bra så vill jag ju i första hand ägna mig åt att dra igång verksamheten i min enskilda firma jag nu har vid sidan om. Kan jag då få ersättning?"
Svaret blev: "Nej, du måste ha verksamheten vilande"
Sedan dess har de aldrig hört av sig...

Westman 2006-04-06 19:24

Är det konstigt att de inte betalar akassa för att du ska få starta en verksamhet? Nej inte alls. Såna pengar kan man få hos arbetsförmedligen förutsatt att man uppfyller deras krav.

micke_nkpg 2006-04-07 03:39

i många fackförbund idag kan du inte ha ett företag o sedan stämlpa upp resten.

utan det är 1 eller noll som gäller.

eg0master 2006-04-07 07:11

@ Westman:
Nej, det är väl rimligt att ett fackförbund generellt sett inte betalar för att jag skall dra igång ett företag. Det orimliga i sammanhanget (i mina ögon) är att om jag är en stor delägare i ett litet bolag så kan jag inte får A-kassa. Och i mitt specifika fall handlade det om småföretagarnas A-kassa. Det var kanske enfaldigt av mig att tro/hoppas att just de skulle ha en mer liberal syn på det här med företagandet. T.ex. att de kontrollerar företagets omsättning och vinst och anpassar A-kassan efter det. Visst det skulle bli en del extra handläggning, men i mina ögon är det ju knappt någon skillnad mellan dem och t.ex. SIF och jag ifrågasätter varför de finns eftersom de inte tillför något nytt, dvs möjligheten för en grupp som inte kan få annan A-kassa skulle kunna få det via småföretagar-a-kassan.

Jag tycker det skulle vara rimligt om en A-kassa t.ex. betalade så länge företaget man försöker starta saknar intäckter under en viss nivå. Arbetsförmedlingens bidragär man väl också diskvalificerad från om man har bolag sedan tidigare, eller?

Jag tycker det är uppenbart att alla A-kassor motarbetar nyföretagande bland sina medlemmar och det tycker jag är tråkigt (och vill varna för så att ingen här tror att bara för att de betalar avgiften kommer de få A-kassa utan man måste noga kontrollera vad som gäller).

Staffconsulting 2006-04-07 08:28

Är jag dum som betalar till a-kassan nu då?

Jobbar 100% och driver ett företag vid sidan om. Om jag får sparken så får jag ingen a kassa?

eg0master 2006-04-07 12:44

Min erfarenhet (som har några år på nacken) är att du för att få A-kassa måste göra dig av med (eller göra vilande) bolaget när du vill ha A-kasseersättning.
Ingen företagare i min bekantskapskrets är med i någon A-kassa...

Du måste kolla med din A-kassa vad som gäller eftersom det skiljer sig en hel del.

Westman 2006-04-07 18:38

Citat:

Originally posted by Staffconsulting@Apr 7 2006, 08:28
Är jag dum som betalar till a-kassan nu då?

Jobbar 100% och driver ett företag vid sidan om. Om jag får sparken så får jag ingen a kassa?

Det här har besvarats för länge sen men en generell "regel" är att du får jobba max 2 timmar per vecka och tjäna max 1900 per vecka (om jag minns rätt). Detta förutsatt att du har haft företaget i minst 6 månader innan du blev arbetslös.

Olika akassor kan ha olika regler.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson