WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   IIS-Stiftelsen söker personal. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13263)

nomicon 2006-03-31 10:07

Lediga jobb

-Martin

webbteknik 2006-03-31 10:49

Vore ju kul om någon här sökte och fick det jobbet så att vi kan få inside information om alla dumheter som pågår där. ;)

nomicon 2006-03-31 11:22

Ja, det var ju inte direkt några större krav som ställdes på Utvecklingstjänsten iallafall.

-Martin

patrikweb 2006-03-31 14:35

Dom är ju inte kloka, dom idiot förklarar sig bara. Kör Ubuntu, måste vara årets skämt alltså.

När ska dom bygga upp något som man kan kalla system ens? Som det känns nu är det nästan att dom inte ens bör få kunna ta betalt för domäner.

RickardP 2006-03-31 19:21

Citat:

Originally posted by patrikweb@Mar 31 2006, 14:35
Dom är ju inte kloka, dom idiot förklarar sig bara. Kör Ubuntu, måste vara årets skämt alltså.
När ska dom bygga upp något som man kan kalla system ens? Som det känns nu är det nästan att dom inte ens bör få kunna ta betalt för domäner.

haha, ja asso man kan värkligen fundera vad det är för tekniker på den där avdelningen. :D Jag har hållit på med diverse olika Linux så som debian, red hat, mandrake mm. och när jag hade en kurs på gymnasiet för ett år sedan, där började man med Ubuntu för läraren ansåg att det var bland dem bästa linux att börja med för nybörjare, hade nämligen x antal personer som alldrig jobbat med linux i kursen. Så kan inte mer än hålla med dig patrik

ccato 2006-03-31 19:51

Objektorientering i Perl? Tillåt mig småle.
Idioter.

Johan H 2006-03-31 19:57

Nästa sak man kan fundera över är varför IIS behöver ha 30 anställda.

3 skulle räcka, de söker en IT jurist, varför? Upphandla ut tjänsten istället så sparar man pengar.... idioti 2006, only in sweden!

patrikweb 2006-03-31 20:31

Kör dom Ubuntu så är väl alla tekniker så jävla dåliga så att det krävs 20 st för ens lyckas starta om en server.

5 skulle alla fall räcka om man räknar med jurister etc, vilken vettig person skulle klarar bygga upp något som är bättre än dom har nu på 1 dag.

Johan H 2006-03-31 22:07

Förklara gärna för en idiot som jag som inte vet vad Ubuntu är?

http://www. ubuntu .com/

Vatos Locos 2006-04-01 18:42

Citat:

Originally posted by Johan H@Mar 31 2006, 19:57
Nästa sak man kan fundera över är varför IIS behöver ha 30 anställda.
3 skulle räcka, de söker en IT jurist, varför? Upphandla ut tjänsten istället så sparar man pengar.... idioti 2006, only in sweden

Crystone kanske har stämt dem och insåg att det kanske är läge att skaffa en jurist, eller så är det för att stoppa alla elaka inlägg som skrivs om dem på olika forum ;)

patrikweb 2006-04-02 15:52

Så smarta verkar dom inte vara, enda sättet få bort alla elka inlägg är att dom säger upp alla idioter hos dom. Runt alla anställda och bygger upp ett vettigt system.

lars 2006-04-03 14:52

Herr Patrikweb får gärna förklara varför man är en idiot om man kör Ubuntu på en server.

Jonas 2006-04-03 15:00

Citat:

Originally posted by lars@Apr 3 2006, 14:52
Herr Patrikweb får gärna förklara varför man är en idiot om man kör Ubuntu på en server.
Ubuntu är att desktop system och optimerat för det.

Enligt mig så skall en linux server inte har X igång eftersom snor resurser.

patrikweb 2006-04-03 15:19

Ubuntu bygger på debian, skulle dom kört debian då skulle det nästan varit helt okej.

Men ubuntu är som sagt tänkt för ett Desktop OS och även byggt för även idioter ska kunnat körat om man får använda det ordet.

Ubuntu har inte funnits så länge, NIC-SE lär har funnit längre och bara tanken på att dom fick iden nu kör vi in ubuntu på deras servrar kan få en att skratta länge.

Inget fel på Ubuntu isig, men när ett företag som driver en toppdomän som även är landspecefik kör in det på sina servrar då är det verkligen lågt.

Lite som att en bank börjar köra trädörrar istället som bankvalv, lite samma princip.

lars 2006-04-03 15:21

Det går ju alldeles utmärkt att installera Ubuntu utan fönstersystem och liknande, finns ju t.o.m. en färdigpacketerad version som är avsedd för serverbruk, som inte innehåller detta.

I grunden bygger ju Ubuntu på Debian, men är inte lika restrektiva med att lägga till nya paket. Personligen skulle jag köra Debian, men att påstå att IIS är idioter för att de kör Ubuntu tycker jag är rent trams.

Patrikweb:
Jag håller med om att man kanske borde köra Debian istället, och det gjorde man säkert innan Ubuntu kom (för precis som du säger är NIC.SE äldre än Ubuntu), men jag tror mycket väl det kan vara så att IIS tycker att det går för lång tid mellan Debians uppdateringar. Även om det kanske är en ganska bra grundsyn att vara lite försiktig med att lägga till nya paket, så är detta ju i så fall långt i från första gången en organisation väljer bort Debian på grund av detta.

patrikweb 2006-04-03 15:47

NIC-SE har aldrig varit vettiga när det gäller teknik, nuvarande system känns som någon byggde ihop på ett dygn eller något. Och nästan möjligt få ihop sådant system dom har på sådan kort tid med lite folk.

Nu handlar det om en TLD, sådana system/servrar ska max köra en kernel och det nödvändigaste bara och absolut inte använda något paketsystem.

Nu handlar det inte om något noname som inte spelar någon roll vad som körs, hur skulle det sett ut om alla banker börjar byta ut sina stordatorsystem och köra in ubuntu.

En TLD som SE bör vara lika prioriterad som banksystem, för om hela systemet skulle gå ner och alla domäner slutade fungera skulle många företag drabbas mycket svårt och dyrt.

lars 2006-04-03 16:20

"Hur skulle det se ut om alla banker börjar byta ut sina stordatorsystem och köra in ubuntu"

Well. Jag tycker det vore jättebra om fler storbanker m.m. går över till Linux. Personligen föredrar jag Debian, bland annat eftersom man har ett så stort community bakom sig, men jag har svårt att se att Ubuntu skulle behöva vara sämre.

Om IIS/NIC.SE gör bedömningen att de kan köra sitt system på Ubuntu, så tror jag säkert att de också kan det. Jag tror nog att teknikavdelningen på IIS är tillräckligt kompetenta för att fatta ett sådant beslut.

Johan H 2006-04-03 16:43

Citat:

Om IIS/NIC.SE gör bedömningen att de kan köra sitt system på Ubuntu, så tror jag säkert att de också kan det. Jag tror nog att teknikavdelningen på IIS är tillräckligt kompetenta för att fatta ett sådant beslut
Ja, teknikavdelningen på IIS ligger trots allt ljusår framför alla! Silicon valley :-)

Sundae 2006-04-03 17:29

Jag vet att man inte ska hugga på flame baits, men nu kan jag inte låta bli.
Jag har haft en Linux-attityd av know-it-all, att folk som inte tycker som jag är idioter osv. Förhoppningsvis har jag lärt mig något sen dess :)

Skillnaden mellan olika Linux-distar är inte så stor. Att köra Ubuntu istället för Debian - spelar det verkligen så stor roll? Det är ju snarare folket bakom tangentborden på IIS som avgör hur bra systemen går. Att ha en X-server igång som drar några extra MB minne spelar inte så stor roll, vi lever ju inte på 386-tiden längre.
Snarare är det hur hårdvaran, nätverket och DNS-servern är konfigurerad som gör skillnad. Och Ubuntu liksom alla Linux-distar går att köra utan X, det är ju bara att stänga av i startup-scripten om inte annat.

patrikweb 2006-04-03 17:33

Självklart är det inte så stor skildnad mellan vissa linux distar, fast sådana system som NIC-SE håller på med ska vara driftsäkra och optimerade. Alltså bara köra det som måste knappt det.

Så slänger man knappast in en dist som har mäst skit? Och massa icke optimerade binärer i vissa fall.

Samtidigt har det inte med att X tar lite minne, utan säkerheten i det. Funnits massa hål i X och libs runt och kring X etc.

Istället för kanske köra en sak som kanske får ett säkerhetshål så kör dom flera hundra skit saker som kan finnas hål och buggar i som inte ens behövs eller används för det systemet ska göra.

Sundae 2006-04-03 17:43

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
NIC-SE har aldrig varit vettiga när det gäller teknik, nuvarande system känns som någon byggde ihop på ett dygn eller något. Och nästan möjligt få ihop sådant system dom har på sådan kort tid med lite folk.
Nu handlar det om en TLD, sådana system/servrar ska max köra en kernel och det nödvändigaste bara och absolut inte använda något paketsystem.

En av poängerna med ett paketsystem är att kunna uppgradera program på ett enkelt sätt. När det gäller drift av ett befintligt system är det viktigt för säkerheten, för att enkelt hålla programmen uppdaterade gällande säkerhetshål. Ett obskyrt, svåranvänt system, hur 1337 det än är, börjar efter ett tag att läcka som ett såll.

Citat:

Originally posted by -patrikweb@Apr 3 2006, 15:47
Nu handlar det inte om något noname som inte spelar någon roll vad som körs, hur skulle det sett ut om alla banker börjar byta ut sina stordatorsystem och köra in ubuntu.
Tja, vad jag läste i ComputerSweden (har glömt vilket nr) börjar bankerna byta till Windows-servrar på sina håll.

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
En TLD som SE bör vara lika prioriterad som banksystem, för om hela systemet skulle gå ner och alla domäner slutade fungera skulle många företag drabbas mycket svårt och dyrt.

Och ändå har mina .se-domäner varit mer driftsäkra än min bank. Och det är inte så konstigt, eftersom 9 st DNS-servrar driftar .se. Jag tror nog att dom vet lite i alla fall om hur man gör för att hantera en toppdomän :)

patrikweb 2006-04-03 17:55

Att 9 dns servrarna som hanterar SE går ner är väl inte så troligt, isåfall bör deras tekniker aldrig mer få ett jobb någon stans.

Men hur mer onödigt som körs per server ökas risken att något går fel eller blir säkerhetsproblem.

Ang bankerna är väl rätt OT men tror inte dom byter ut sina unix burkar som kör oracle emot Windows.

Självklart fungerar ubuntu, men själv så försöker man förebygga problem och bara låta servrarna göra det som ska inte mer eller mindre. Allt fungerar tills något händer....

Men tror alla håller med om att NIC-SE bör fixa ett ordentlig registrerings system och hantering.

Och tror faktiskt många tar IIS lite mer oseriösare än vanligt efter den skrivna ansökan.

PgD 2006-04-03 19:51

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 3 2006, 17:55
Att 9 dns servrarna som hanterar SE går ner är väl inte så troligt ...
Alla tycks utgå ifrån att det är själva namnservrarna som ska köra Ubuntu. Är det inte mera troligt att det är något slags administrationssystem det är fråga om?

kers 2006-04-04 02:36

Det är knappast idiotiskt att köra Ubuntu på en produktionsserver så länge man håller sig till just serverinstallationen. Att välja ubuntu framför vaniljdebian är självklart ur företagsekonomisk synvikel, ubuntu är en distro som stödjs av ett företag som garanterar säkerhetsuppdateringer enligt avtal och det går prima att köpa in expertstöd 24/7. Debian är ett communityutvecklat och supportat system (som håller en jävla kvalitet, inte minst när det gäller säkerhetsauditing) men att en kritisk enhet som en TLD skulle använda något som sköts på frivillig basis av okända personer är bara naivt.

Jag vill inte vara den presstalesman som får förmedla "men öh, det är ju schyssta snubbar som underhåller freebsd/debian/whatever och vi litade ju på att de skulle komma med en fungerande säkerhetsuppdatering omgående".

Så länge man håller sig till komersiella distros med tydliga underhållsavtal så går det enkelt att sätta upp budgetar och ha ett tydligt ansvar. Det får både tekniker och styrelse att sova lite bättre.

Personligen känns det bra att NIC-SE *inte* väljer att slösa pengar på att låta någon egenutnämnd kernelexpert till fjortishacker att bygga deras produktionsservrar.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson